A megkésett császár

A WavPack az egyik legjobb hatékonyság/sebesség arányt mutatta a veszteségmentes kódolók között 1998-ban.

Történet

Ha zenearchiválásról van szó, mindig kiéleződnek az ellentétek. Veszteséges versus veszteségmentes. MP3, AAC, Opus. A minap én is belekeveredtem egy hasonló vitába. És valószínűleg evvel a cikkel egy újabb nagy kavicsot dobok ebbe a zavaros vízbe. Pedig van egy méltatlanul elfelejtett formátum, ahol tulajdonképpen nem is kell választanunk, és mára a legjobb lett minden tekintetben.

A kezdetek

David Bryant 1998 közepén gondolt egy nagyot, és elkezdte a nyílt forráskódú WavPack fejlesztését. Az első verzió az egyik legjobb hatékonyság/sebesség arányt mutatta a veszteségmentes kódolók között. Fájlkiterjesztésnek a .wv-t választotta. A további verziókkal még tovább csiszolta az algoritmust, amivel elérte, hogy FLAC-nál kisebb fájlméretben tudott archiválni. (Megjegyzendő: ekkor még a FLAC fasorban sem volt. Csak 2001-ben adták ki az első verziót.) Gondolhatnánk, eddig semmi extra, van vagy 5-6 veszteségmentes fájlformátum.

Viszont az igazi dobást 2003-ban mutatta be, a Hybrid-et.

A Hybrid funkció: a kódoló egy nyers WAV fájlból egy kis méretű veszteséges fájlt és egy korrekciós fájlt készít. A korrekciós fájllal és a tömörített .wv audiofájllal teljesen visszaállítható a nyers tömörítetlen WAV fájl, ha akarjuk. De dönthetünk úgy is, hogy mi csak a tömörített audiót (ami brutálisan jó minőségű) tartjuk meg, a korrekciósra és a későbbi visszaállításra nem tartunk igényt, vagy/és a korrekciós fájlokat máshova elmentjük, ha meggondolnánk magunkat.

Hogy miért nem lett közismert, alap formátum, mint pl. az MP3, ha annál sokkal jobb volt?
Nos, adódtak problémák.

- pokoli lassú volt az akkori gépeken a konvertálás
- zenei anomáliák
- a hardveres és szoftveres támogatás teljes hiánya
- támogatás hiányában brutális processzorerőt evett meg a lejátszás
- 512 kbit/s nem volt túl bizalomgerjesztő az MP3-hoz képest
- tagelés hiánya: nem volt képes normálisan eltárolni a dal lényeges információit.

A projekt évekre megakadt.
Jött a FLAC az MP3 és a többiek, és leuralták a feltörekvő streamingpiacot.

Feltámadás

2011-ben mutatkozott be az OptimFrog kodek, ami egy hasonló megoldást kínált, mint a WavPack korábban. Ez pedig arra sarkallta a WavPack fejlesztőjét, hogy kijavítsa a hibákat.
Az évek alatt minden hiba feltárásra és kijavításra került. Hihetetlen plusz funkciókkal gazdagodott a kodek. A hatékonysága elképesztő lett.

- Multiplatform
- Hibatűrő képesség
- Gyors kódolás
- Nagyobb tömörítési arány, mint más, széles körben használt (FLAC/ALAC) nyílt forráskódú nyílt forráskódú veszteségmentes audiokodekeknél.
- Nagyobb tömörítési arány, kisebb bitráta, azonos minőség Hybrid-nél
- Streaming támogatás
- Támogatja a többcsatornás hangot és a nagy felbontást
- Hardveres támogatás
- Metaadat támogatás
- Támogatja a 32 bites lebegőpontos adatfolyamokat
- Támogatja a CUE-t
- Tartalmazza az MD5 hash-eket a gyors integritásellenőrzéshez
- Szimmetrikus és aszimmetrikus (lassabb kódolás a dekódolás felgyorsítása érdekében) módban is képes kódolni.

Szerencsére megfordult a szélirány, és elkezdték hardveresen és szoftveresen támogatni natív és plugin formában.

Néhány a teljesség igénye nélkül:

- VLC Media Player, foobar2000, Audacity, JRiver MediaCenter, Adobe Audition, dBpoweramp, Kodi, Android

Teszt

Jó, jó. De mit tud?

Ebben a tesztben kimondottan a Hybrid résszel foglalkoztam.
Régóta kerestem egy olyan veszteséges tömörítőt, amire azt mondhatom. „Oké. Ezt használom, mert ez annyira nagyon jó.”
És ez tényleg eszméletlen jól szól.
Tömörítés után nem nagyon tudtam megmondani, melyik a veszteségmentes és a veszteséges (pedig nagyon jó fülessel és hangkártyával rendelkezem).

A tömörítővel van egy kis macera, mert akinek nem elég a parancssor, annak bizony le kell tölteni a GUI-t hozzá, vagy használhatja a dBpoweramp-ot is. De egyik sem egy ördöglakat.

Itt lehet letölteni: [link]

Egy könyvtárba kell másolni a kodeket és a GUI-t.
Fontos! Csak WAV fájlból képes tömöríteni!

Hybrid-ben 512 kbit/s - 266 kbit/s bitsűrűséget állíthatunk be VBR-ben. Nincs mód konstans bitráta beállításra. Tapasztalatom szerint a gyárilag beállított 320 kbit/s a legjobb, természetesen "High Quality" kocka kipipálva.
A "Create correction file" pontot kipipálva elkészíti a korrekciós fájlt is, ha szeretnénk.

Ha van korrekciós fájlunk, akkor csak hozzáadjuk a tömörített fájlt "Unpack" fül, aztán "Go" gomb, és visszanyerjük a nyers WAV-ot.

Használat közben VLC-n semmilyen problémát nem fedeztem fel.
A CPU-használat gyakorlatilag üresjárat.

Spektrumanalízis Teszt

Három formátummal hasonlítottam össze. MP3, AAC, Opus + WAV.
A szám: Alan Silvestri - Predator OST-ből az End Credits.

44.1 kHz, 16 bit, WAV 60,7 MB

WavPack Hybrid, 44,1 kHz, 320 kbit/s VBR, High quality 14,4 MB

Opus, 48 kHz, 320 kbit/s VBR, 13,8 MB (Sajnos az Opus nem tud 44,1 kHz-et.)

MP3, 44,1 kHz, sztereó, 320 kbit/s, VBR 0, -alt preset insane, 13,7 MB

AAC, 44.1 kHz, 320 kbit/s ABR, 13,7 MB

A WAV és WavPack közötti különbség nüansznyi. Én nagyon nem tudtam különbséget tenni közöttük. Hihetetlenül jól szól a méretéhez képest.
Az Opus egész jó lett. Jól szól.
Az MP3-nál már vannak problémák. Eltűnő hangszerek, dinamika.
Az AAC pocsékul szól. Se hangereje, se dinamikája. Doboz és torz a hang.

A lényeg

Összehasonlító teszt

Ez a teszt leglényegesebb része. Ki mit hall ki belőle? Mi a megérzés?
Pedig nagyon nehezen jött össze. Sokáig nem találtam nem jogvédett veszteségmentes zenét. Amit találtam, az pedig mind MP3 volt. Aztán lett lelőhely, és végül is sikerült kitalálnom, hogy prezentálom majd ezt. Ugyanis az interneten semmilyen oldalt/programot/applikációt nem lehet fellelni audioformátumok hallás alapú összehasonlítására.

Így azt találtam ki, hogy átkódolok egy 20 mp-es veszteségmentes zenei részt négy formátumba. Plusz még az eredeti WAV-ot is hozzácsapom. És ezeket szép egymásutánban összefűzöm Audacity-vel, és lementem az ebből készült WAV-ot..
Aggódva a videómegosztók és egyéb platformok újratömörítése miatt, inkább a saját Mega fiókomba töltöttem fel a kész anyagot, ami rendelkezik belső lejátszóval és nem kódol át. (Erről előtte meggyőződtem.)

Próbáltam valami jó zenei részt választani. Remélem, sikerült.

Az összehasonlító teszt spektrumanalízise

Összehasonlító teszt: [link]

20 mp-enként váltogatva.

1. 44,1 kHz, 16 bit, WAV
2. WavPack Hybrid, 44,1 kHz, 320 kbit/s VBR, High quality
3. Opus, 48 kHz, 320 kbit/s VBR
4. MP3, 44,1 kHz, sztereó, 320 kbit/s, VBR 0, -alt preset insane
5. AAC, 44.1 kHz, 320 kbit/s ABR

Végszó

A legjobb lehetne, ha nem ivódott volna be a köztudatba az MP3, AAC, Opus triumvirátus. Említettem korábban, hogy nagyon sokat javult a szoftveres és hardveres támogatása. De a cikk írása közben szembesültem vele, hogy a nagybetűs NET-en nagyon minimális információ található róla. Magyar cikket vagy említést nem is találtam. Külföldit is alig-alig. A zárt közösségű fóruma annál inkább aktív... Állandó a kodek fejlesztése (az utolsó kiadás 2023. májusi). A tapasztalat inkább az, hogy a userek nem ismerik, ezért nem is használják. Nem szeretnek kísérletezni. Inkább maradnak a gyengébb minőséget biztosító formátumoknál. A cégek pedig elfejtették.

Remélhetőleg megfordul a szerencséje, mint az Opus-nak. Mert sok potenciált látok benne.
De ha nem, úgy is jó. Megmarad a legjobb zenei tömörítőnek.
A gyémánt is pici, mégis csillog.
Bátran ajánlom mindenkinek!