2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Autóbehozatal Németországból

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Réges régen, egy nem túl messzi megyeszékhelyen, egyszercsak elkapott a gépszíj. Nem új csaj, csak egy autó.

[ ÚJ TESZT ]

Egy "rövid", de igaz történetet mesélnék el, hátha sokaknak segítséget nyújtok ezzel, mert sokan gondolják úgy, hogy külföldről szeretnék megvásárolni az autójukat, nepper mellőzésével, azaz saját kézbe véve a dolgokat, az utánajárás minden nyűgével együtt. Saját lábon, azaz hazakocsikázva a drágasággal és nem traileren vontatva. Összeget sehol nem említek, mert egyéni szempontok játszanak, és soktényezős dolgok összessége alapján nagyon nagy lehet a szórás.

A történet valamikor 2016 októberében kezdődik, mikor is belehasított a fejembe, hogy váltani kellene a meglévő (nem írok márkát, nem szempont) családi helyére. A keresésben a kinti (AutoScout24, mobile.de) netes oldalakra támaszkodtam. A tapasztalat azt mutatja, hogy nagyon sok emailt küldve a hirdetőknek, alig kaptam választ. Ha valaki teheti és tud, akkor telefonáljon, esetleg WhatsApp. Viszont, ha megvan a kiszemelt példány, akkor alvázszámot kérjen a tulajtól, mert ha rendszeresen szervizelt, netán holland/belga az autó, akkor nagyobb a lehetőség arra, hogy rendezett a műszaki előélete. Nem az állapota, hanem, hogy ott szigorúan vezetik a km-állást, műszaki vizsgáztatást.

Én 2 autót kérdeztem le alvázszám alapján, egy német és egy holland autót az autoDNA oldalon (nem a reklám helye). Az utóbbi kereskedésben van, és kiderült, hogy nincs műszakija, de elég sok gazdája volt az utóbbi időben. Ilyen a kapott dokumentum:

[link][link]

De fontos dolog, hogy csak azt lehet megtudni, amit az adott országban bevisznek a rendszerbe. A német autónál még ennyire sem volt értelme a lekérdezésnek. Ettől függetlenül a németért mentünk ki :). A célpont: Berlin.
Fontos, hogy itthon tájékozódjon az ember, milyen rendszámmal fog közlekedni. Mivel magánszemélyként mentem ki, P (próbarendszám) rendszámmal nem is próbálkoztam, mert annyira megtekerték ennek a használatát, hogy nem mertem megkockáztatni. Egyéb Z és E rendszámnak meg ezért utána sem néztem, mert inkább a nyugodt hazautat választottam, kinti piros, ideiglenes rendszámmal hazajönni.

Fapados repülőjáratra lefoglalva 3 hely, én, a Gyula, meg az Ottó, helyett Öcsém (aki beszéli a nyelvet, ez fontos), egy szaki (kedves fórumtársunk), aki már szedett szét és rakott is össze ilyen autót, meg egy marha, aki mindezt fizeti, én :DDD !

A helyszín adott, ha a kocsi olyan, amilyenre számítottunk, vagy az árat oda alkudtuk le :), és megvolt a kézfogás vagy mindkét fél nyugtázta, hogy itt most adásvétel lesz, akkor adategyeztetés jön:
Eladónak és az autónak is minden papírja megvan? Egyeznek is?

Amit vinni kell:
Minden iratod (személyi, útlevél, bankkártya vagy legalább a GIRO-számodat tudd).
Kétnyelvű adásvételi, ha otthon előre ki van töltve, akkor a helyszínen már nem kell körmölni. 4 példányt csináltam, túlbiztosítva magamat, elég lett volna 3 is.
Útlevéllel igazoltam magam odakinn, ezért minden hivatalos iraton azt az okmányt adtam meg, pont azért, hogy a kinti okmányirodában ne legyen ebből fennakadás.

Jó, ha van tanú is, akár mindkét oldalról 1-1. De ha lehet, csak kék tollal legyen kitöltve az adásvételi (nekem feketével lett a tanúzás és itthon a vámosok/okmányiroda is belekötött).

Egy kis bürokrácia német módra:
Most hogy az adásvételi ki van töltve, lehet menni közösen - igen az eladó is, mert ugye nem ottalvós a buli - egy "okmányirodába", a Zulassungsstelle-be , ahol az eladó nevéről lekerül az autó, a tulajdon átkerül a vevőére, ideiglenes rendszámot is kiállítanak, amivel lehet is indulni.

Ilyen a német forgalmi:

[link]
[link]

Fontos, hogy olyan Zulassungsstelle-be kell menni, ahol hosszú a nyitvatartás, és rendszámot is el lehet intézni. Berlinben (akár) ide: [link]
Sorrend a következő:
Ott is sorszámos/várós az okmányiroda, wifi nem volt, de büfé (!!!) igen. :)
Nagy sor volt nálam, fél óra volt csak bejutni az épületbe, annyian voltak, aztán még fél óra volt, amíg az alsó szinten eljutottunk a nénihez, aki egyénileg eligazítja az embert. Itt kapjuk a pofont, hogy csak délután fél 5-re lehet visszajönni, hogy az autóval kapcsolatban papírozhassunk. Az eladó próbált kedves lenni vele és megértetni, hogy 9 óra kocsikázás vár ránk. Nem volt negatív a néni, csak olyan sokan voltak, hogy képtelen volt belenyúlni a rendszerbe, hogy segítsen. Itt kapja az első sorszámot az eladó, amivel el is kezdődik a folyamat:

- eladó nevéről lekerül a tulajdonjog (ő itt végzett is), ezt mindenképp ki kell várni
- el kell menni a szomszédos útra az egyik "bódéba",

[link][link]

mert itt biztosítást kell kötni 15 vagy 30 napos ideiglenes piros szélű rendszámmal együtt, ami már egyéni preferálás kérdése (számba kell venni az autó állapotát, hogy egyből át lesz-e íratva itthon vagy előbb még elmegy műhelybe és azután lesz honosítva)
Ilyen bizonylatot kaptam (kis piros nyíllal jelöltem, hogy a rendszámot már most ráírták):

[link]

- a biztosítási bizonylattal vissza a hivatalba, sorszámot kell húzni, ekkor átkerül az autó tulajdonjoga a vevő nevére (Azt hiszem, itt volt lényeges, hogy MasterCardért voltak csak oda, Visáért nem, de sikerült bevinni a hivatali dolgozónak a rendszerbe a CIB-es bankszámlaszámomat, a miértet nem kérdeztük.)
- be kell fizetni az illetéket, amit egy bankkártya-szerűségre kódoltak, ezt a folyosón lévő "ATM"-be bedugva befizeti az ember, készpénzben
- a kapott bizonylattal lecsettegni a rendszámoshoz, a plakettet ott kapásból szem előtt lepréselik, ennyi
A kész rendszám:

[link]

- a rendszámmal vissza az irodába, ott rányomják a matricát (a kis kör alakú pirosat) Köszönjük, csókolom, végeztünk.
Kedvesek voltak a hivatalban, nem volt fennakadás, noha nyelvi probléma néha volt, de sikerült mindent megoldani. Jó utat kívántak, felraktuk a rendszámot, és tűz Csucsu.

Nem voltak kíváncsiak a kocsira, ahogyan meglett a biztosítás vagy a rendszámozás. Ez alapból egy 2-3 órás hercehurca kellett volna, hogy legyen, de mivel rengetegen voltak, így ez délelőtt fél 11-től délután negyed 6-ig tartott, majdnem zárásig voltunk.

Itthoni teendők, honosítás:
Nekem szempont volt, hogy műszakilag rendben legyen a kocsi, mielőtt honosítom, odakinn már 30 napos ideiglenes rendszámot kértem. Nem volt égető (ok, az olajcsere az volt), de egy alap folyadékok/szűrők és egyéb indokolt alkatrészek cseréjét mindenképpen belevettem a projektbe. Mire megjöttek az alkatrészek, 3-4 nap híján ki is futottam ebből a 30 napból.

Most jöjjön a magyar bürokrácia:

Be kell jelenteni a kocsit a lakhely szerinti NKH-nál honosításra (csütörtökön voltam, hétfőre kaptam időpontot). A kocsinak még van 4 hónap műszakija, de nem műszakiztatták le, pedig örültem volna neki, csak akkor várni kellett volna 1-2 hetet. Nem tudom, mire, de ezt mondták. :( Ilyenkor elég, ha a kocsi papírjai vannak ott.
Kötelező biztosítást már most is meg lehet kötni a kocsira online, noha sem rendszáma, sem forgalmija nincsen, de ezt lehet pótolni később, amikor kézbe kapja az ember.

NKH szemle:
Adásvételi, kinti papírjai, saját papírok, és a kocsi, a megbeszélt időre a vizsgaállomáson kell, hogy legyen.
Itt átnézik, lefényképezik, hogy minden stimmel az iratokkal együtt. Az itt kapott dokumentummal lehet menni tovább a Vám -és Pénzügyőrséghez,regisztrációs adót fizetni.

Vám és Pénzügyőrség:
Az NKH-s papírral, autó papírjaival, saját iratokkal együtt seperc alatt, űrlapok kitöltésével együtt max. fél óra (nálam) alatt végezhet is az ember. Csekken be kell fizetni a megállapított regisztrációs adót, amit a vámosoknál kap az ember (spuri a postára), majd a befizetési bizonylatot visszahozva, bemutatva innen lehet menni az okmányirodába.

Okmányiroda:
Az eddig összeszedett papírokkal, bizonylatokkal, biztosítási kötvénnyel, amit akár okostelefonon is meg lehet mutatni az ügyintézőnek, vagy kinyomtatva és az ideiglenes rendszámmal együtt, - ezt ugyanis itt kell hagyni, én nem vittem. (A vámosoknál rákérdeztem, hogy vigyem-e, nem tudtak rá válaszolni...)

Az okmányirodában meg bután nézett vissza az ügyintéző, hogy mégis miért nem tudták ezt nekem megmondani? Tudniuk kellett volna!!! Ezért sietve elhoztam pár utca távolságról a rendszámot és megint a jól ismert okmányirodás sztori: sorszámot kell húzni. Ez az utolsó megálló, mindennek pont kerül a végére. Állambácsinak be kell fizetni mindenféle adót, hogy rendszámot, forgalmit, törzskönyvet (postás hozza), hologramos matricát a szélvédőre megkapjuk.

Biztosítás:
A már előre megkötött KGFB-hez most pótolni kell a rendszámot és a forgalmi számát.

Rendszámot fel, kis hologramos matricát felragasztani a szélvédő bal sarokba és kész, vége.

Mindezt saját tapasztalat alapján írtam le, 2017. április/május hónapban történt.
Bármiféle észrevételt, pozitív/negatív dolgot láttok, jelezzétek.

Köszönöm, hogy elolvastad.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.