Asus GTX960 4GB STRIX + kiegészítő hardverek

  • (f)
  • (p)
Cikk – Írta: | 2016-01-15 12:00

Miben rejlik a GTX960 ereje, népszerűsége? Hardver bemutató otthoni tesztkörnyezetben.

Kulcsszavak: . GTX960StrixKingston HyperXFury3DMarkGTX660Luxmark

[ Új teszt ]

Kingston HyperX, WD Purple, Trust GXT280, Router

Tisztelt fórumtársak, Prohardver-lakók!

Eljött a karácsony, ennek okán megleptem magamat, és persze fiamat is pár aprósággal, így folytatom régóta vezetett blogbejegyzésemet.
A jövő azt vetíti előre, hogy kénytelen leszek platformot váltani Intel vonalon (1150, de ez még vita tárgya...), de addig is a jelenlegi masinát próbáltam fejleszteni, amennyire erőmből tellett, hiába no, mindenki nem lehet Jedi. És rögvest leszögezném, hogy a karácsony jó, a halászlé jó, a töltött káposzta is, a bejgli főképp, a házi pálinka meg nemkülönben! Így ezennel is kellemes ünnepeket kívánok mindenkinek!

Korábban már részletesen beszámoltam több lépcsőben számítógépem folyamatos újkori átalakulásáról, melynek alapjai ezek voltak Intel CPU vonalon: E5200 – G840 – i3 2100 – i5 3470, Nvidia vonalon pediglen Asus 8800GS – Gigabyte GTX550Ti - Asus GTX660 – Asus GTX960. Memória terén sem tétlenkedtem, kezdődött 2x2 GByte Kingston DDR2, majd 2x2 GByte Kingston DDR3, aztán 2x4 GByte GEIL Corsa DDR3, majd a mostani 2x8 GByte Kingston Black Fury DDR3 1600MHz.

Ennek örömére lesz két evolúciós táblázat is, hogy látni lehessen, milyen mérföldköveket jártam be. Természetesen mindent nem fed le a két összesítés, én már vén róka vagyok, 386DX-el kezdtem még az őskorban, így az összes alkatrész nem szerepel bennük, aminek egyik oka, hogy a kezdetekben csak ezoterikus magányban tesztelgettem, és közben olvastam, olvastam, tanultam. Úgy érzem, soha nem fogok eleget tudni. Ez az emberi sors lényege dióhéjban. A másik ok, hogy számítógépes pályafutásom hajnalán még nem voltam tagja eme jeles Közösségnek.

Kezdetnek itt az első evolúciós táblázat, hogy szépen ráhangolódjunk az előttünk lévő oldalakra, méghozzá a 3DMark tesztprogram segítségével. De nem kell kétségbe esni, lesz még 3DMark a következő oldalon is!

Akit érdekel, utánam olvashat a blogok, vagy a cikkek között, ott megleli a korábbi teszteket, vagy éppen a Windows-al kapcsolatos elmélyülésemet. Remélem, hogy sikerült minden alkalommal megfelelő képet adnom a változásokról, és nem elsősorban szakmai vonalon, - bár igyekeztem -, hanem az átlagembert megcélozva. Ezzel annyit szerettem volna elérni, hogy bemutassam: mikor, milyen fejlesztés hozott valóban látható javulást, főleg a sokak által kedvelt játékprogramok használata során. Mikor kedvenc operációs rendszerünk volt írásom tárgya, akkor is az apró trükkök, nagyon egyszerű, mégis eldugott megoldások érdekeltek.

Lássuk jelen írásomat: a főszerep az új videokártyáé, egy Asus GTX960 Strix személyében, de a cikk elején pár mondatban szót ejtek egy Kingston memóriáról, egy Western Digital merevlemezről, egy csodás billentyűzetről, és érintőlegesen egy routerről. Mint mindig, most sem összetett grafikonok készítése volt a cél, erre tökéletesek a PH belső tesztjei. Éppen ezért igyekeztem az egyszerűség vonalán maradni, remélem, ez nem baj! Tehát előre bocsátom, hogy nem jól felszerelt laborban készült jelen írás, hanem otthon a roskadozó számítógépasztalon, a karácsonyfa mellett.

KINGSTON DDR3 HyperX Black Fury 1600 MHz

Először nagyon röviden a memóriáról essék szó. Az új darab a Kingston 2x8 GByte HiprX Black Fury. Amit tudni érdemes róla, hogy kifejezetten gamereknek szánták, a leginkább keresett DDR3 családhoz tartozik, szabványos 1,5 Voltos, CL10-es időzítésű, 1600 MHz-es, hűtőbordás memória. A gyártó gondoskodott róla, hogy négy színben is elérhető legyen, így mindenki az alaplapjához igazítva választhat belőle. Természetesen lehet választani a frekvencia sebességek között, nyilván mindenki az alaplap – processzor párosnak megfelelőt fogja megvásárolni.

Egyebekben itt egy link, ahol angol nyelven bővebben lehet olvasgatni róla: Kingston test

AIDA64

Itt az új memória teljesítményére voltam kíváncsi. Ebből nem készítettem evolúciós táblázatot, mert a különböző verziók nem mindig hasonló elven számolnak, így meglepő és ellentmondásos eredményeket kaphatunk. Például a CPU tesztben van olyan, ahol az új Aida pontszáma kevesebb egy új processzor esetében, pedig a G840 nyilván nem számol gyorsabban, mint egy i5 processzor.

SuperRam

Itt meg egy kép az általam most először használt SuperRam program beépített tesztjéről. Hogy a 10 valószínűleg jót jelent, azt csak a decimális számrendszer alapján gondolom, nincs összehasonlításom ezen a téren.

Winrar

Csak a próba kedvéért futtattam le a beépített tesztjét, hogy mit hoz a memóriabővülés, és mint látható lesz, itt nyilvánvalóan a processzor ereje számít, nem a memória modul nagysága. Itt is inkább az elmúlt évek változásait lehet leolvasni, ismét csak evolúciós szinten, íme a második ilyen táblázat:

Westren Digital 1TB Purple

Másik karácsonyi meglepetésem egy Western Digital 1TB Purple szériás merevlemez. Vásárláskor a fő szempont az adattárolás volt, nem pedig rendszerlemez használat, és a szuper sebesség kihasználása. Arra különben is kiváló választás lehet egy jó minőségű SSD meghajtó. Amit tudni érdemes, hogy ezeket a Purple szériás merevlemez-meghajtókat napi 24 órás folyamatosan működő, és adott esetben nagy felbontású felügyeleti rendszerekhez tervezték, otthoni használat esetén pedig elsősorban adatok tárolására. (film, zene, képek, dokumentumok)

A WD Purple merevlemezek kialakítása azért is előnyös, mivel az olvasási és írási ciklus gyorsabb ezzel a szériával egy töredezett, adatok tárolására használt merevlemezen, és ezt a gyártó fennhangon hirdeti is. Az olvasás/írás közel azonos sebességgel történik. A WD a AllFrame technológiát alkalmazta ennél a típusnál, melynek lényege, hogy az átlagos merevlemezeket napi nyolc órás használatra kalibrálják be, míg ennél a típusnál a 7/24 elve érvényesül, tehát a folyamatos terhelés és használat az elsődleges szempont.

Így elmondhatjuk, hogy pár ezer forintos plusz kiadásért cserébe egy roppant hatékony, csendes, adattárolásra, archiválásra megfelelően gyors merevlemezt kapunk. Szerk: Elsősorban akkor érdemes használni ezt a szériát, ha naponta hosszú távon van bekapcsolva a gép otthoni környezetben, vagy esetleg több napon keresztül is így üzemel kedvenc masinánk. Természetesen támogatja a RAID megoldásokat is, ha valaki ebben gondolkodik. A háttértárolóra a gyártó egyébként három év garanciát vállal. Vásárlásakor a döntésemet nagyban segítette a PH ezzel foglalkozó szakmai topikja!

És egy gyors teszt a CrystalDiskMark programmal. Nem fogom szakérteni, csak közzéteszem. A profik majd elmondják a szakmai észrevételeiket, és abból majd mindenki tanul, így én is.

TRUST GXT280 Illuminated Keyboard

Mindig is szerettem a világítós billentyűzeteket, több is volt már használatban otthonomban. (Az első egy Revoltec volt, nagy kedvencem, amihez egy csereügylet révén jutottam hozzá.) Azonban idővel, pontosabban idő előtt a legtöbb elhasználódott, a billentyűk kiestek, kikoptak, vagy éppen elkezdtek hangosan zörögni, a megvilágítás is tompult. Ebben az évben aztán hosszas utánajárás, olvasgatás után elhatároztam, hogy veszek egy TRUST GXT280 klaviatúrát.

Mint tudjuk, a megvilágított billentyűzetek hazai piaca elég szűkös, aminek legfőbb oka, hogy bár számtalan ilyen eszköz létezik, a legtöbb esetben szenvednek a lokalizáció hiányától. És valljuk be: a legtöbb otthoni PC tulajdonos magyar kiosztású klaviatúrát használ. Másfelől nem éppen az olcsó kategóriába tartoznak ezek a világítós megoldások, bár az új darab pont rácáfol mindenre, így a magas árra is.

A termék csomagolása első osztályú, a külsőt tekintve azt hiszem mindenkinek egyértelmű, hogy a gyártó melyik vásárló réteget célozta meg az eszköz megalkotásakor. A dobozban csak maga a billentyű volt, semmi egyéb, még telepítő CD sem, ami nem baj, mert minden operációs rendszer felismeri, sőt Windows 7 és afelett az extra multimédiás gombok működésével sincs probléma.

A billentyűzet mérete tökéletes, sem túl nagy, sem agyondizájnolt, közepesen magas, szemnek is tetszetős, és ránézésre akár mechanikus eszköznek is nézhetnénk, de ez csak látszat, természetesen a megszokott membrános technológiával fogunk találkozni.

Anyagminőség szempontjából nem foglalnék gyártástechnológiai szakvéleményt, de egy biztos, az olcsóság nem ment a minőség rovására, a gombok érintése kellemes, nem zörögnek még hosszan tartó használat után sem, a Space sem zörög, mint korábban a régi világítós billentyűimnél. Azt azonban halkan jegyzem meg, hogy éjjel nem nagyon gépeltem szuszogó feleségem mellett, ez a gyártmány egyértelműen nem titkárnőknek készült, hanem gamereknek.

A gombok feliratai kikapcsolt megvilágítás mellett legfeljebb nappal alkalmasak levelek megfogalmazására, de szerencsére a TRUST gondoskodott róla, hogy három szín közül válasszunk. Ezek a megszokott játékos-piros, a gépeléshez tökéletes zöld, valamint a középutas sárga, ami a legjobb választás nappali tevékenységekhez. A megvilágítás egyenletes, nem homályosodik a széleken, gyakorlatilag minden betű élesen világít, még a Funkció gombok és a Numpad gombjai is. És hogy fokozzuk az élvezeteket: a megvilágítás erősségét is szabályozhatjuk három fokozatban, ez a módszer ebben az ársávban bizony igen ritka.

A több hetes használat során kifejezetten pozitív összkép alakult ki bennem a klaviatúrával kapcsolatban. Persze lesznek, akiknek még a GXT280 is a zajos kategóriába tartozik, de ez szubjektív tényező, és hát nem is a felső szegmensről beszélünk, már ami az árcédulát illeti.

Ami biztos, hogy a TRUST egy igazán kiváló ár/érték aránnyal rendelkező perifériát barkácsolt össze nekünk, játékosoknak, hiszen a gombok megvilágítása elsőrangú, a felhasznált anyagok minősége az erősen megfelelt kategóriába sorolható, az ára pedig pénztárcabarát. Én még 8000 forintért vásároltam, azóta kicsit feljebb ment az ára, de a lényeg, hogy tízezer körül már beszerezhető.
Én nem csalódtam benne, pár hónapja már használom, csak ajánlani tudom mindenkinek.

TP-Link Archer C20i

Újabb karácsonyi meglepetés: mivel a régi Belkin kezdte felmondani az ötéves szolgálatot, a napokban birtokba vettem új routeremet is, méghozzá a TP-LINK Archer C20i személyében. DIGI100 előfizetés mellé ideális választás, főleg, hogy Digi kuponnal még olcsóbban is tudtam megvásárolni. Három beépített antenna van a belsejében, kezeli a 2,4 és 5GHz szabványokat, van USB portja, ami nem rossz ötlet, főleg, ha nyomtatónk is van, és mindennek tetejébe nincs eldugva a reset gomb! Amíg csomagot nem váltok, tökéletes választás, ajánlani tudom, ráadásul még szép is. Itt is megköszönném a fórumozóknak a vásárláshoz nyújtott segítségüket.

ASUS GTX960 Strix

És akkor elérkeztünk jelen írás lényegéhez: másik fontos karácsonyi jövevényem egy ASUS GTX960 4GB STRIX videokártya. Napjaink egyik legkedveltebb GPU-ja dolgozik rajta, a Maxwell GM206. Amiben kezdetektől fogva kiemelkedett, az a fogyasztás látványos csökkenése a teljesítmény látható javulásával. Ez ügyben kétségeim voltak, de a következő oldalakon kiderül, hogy feleslegesen! Mint látható lesz, a fő kérdés az volt a tesztelés folyamán, hogy a korábbi GTX660 -hoz mérten mit várhatunk el, milyen minőségi változás következik be? Hát nézzük.

Az ASUS dobozában sok minden nem volt, csak a szokásos dolgok, egy telepítő CD, és egy D-Sub / DVI átalakító. Más nem is nagyon kell. Mondjuk én a tévémmel is összekötöm minden VGA-mat, így jelen esetben HDMI kábelt kellett használnom, a kártya hátoldalán ugyanis csak egy DVI-I, valamint egy HDMI (2.0), és három Display port leledzik. A hűtésről két ventilátor és négy hőcső gondoskodik. Itt fontos megemlíteni egy újdonságot: a GTX960 esetében több gyártó újdonságot tálalt a hűtéssel kapcsolatban, ami annyit tesz, hogy terheletlen állapotban a VGA ventilátorai nem forognak, csak akkor kapcsolnak be, mikor terhelés alá kerül, vagy elér egy gyártó által bekalibrált hőmérséklet értéket a GPU (elviekben ez 52 Celsius fok). (szerkesztve!) Bár tél van, nincs kánikula, de nálam még a 70 fokot sem érte el eddig terhelés alatt, egész pontosan a legmagasabb hőmérséklet 62 Celsius fok volt! Itt nyilván az is számít, hogy kinek milyen számítógép háza van, de ez már egy újabb cikket érdemelne.

A memóriák a szokásos gyártótól, a Samsungtól származnak. Az áramellátás a tápegység és a kártya között egy 6 pin-es csatlakozóval oldódik meg. És rögtön leszögezném: elég neki egy minőségi 400 W-os tápegység, ami nem utolsó szempont egy számítógép vásárlásakor, fejlesztésekor! Alább egy kivonat található a részletes specifikációkról, hogy ne is húzzam tovább az időt.

Ennyit a száraz adatokról. Én arra voltam leginkább kíváncsi, hogy egy 128 bites memóriavezérlővel rendelkező VGA mit tud felmutatni korábbi kártyámhoz mérten. A GTX660 tudvalevőleg 192 bites memóriabusszal rendelkezik, igaz, csak 2 GByte memóriával, de itt a hátrány egyből meg is mutatkozott sok esetben, mert a GPU és a memória nem tudott megfelelő gyorsasággal kommunikálni a memória éhes játékok esetében, így simán előfordultak játék közbeni megakadások, pillanatnyi állóképek, elkeserítő minimum framerate értékek.

A tesztek is azt bizonyították korábban, hogy a minimális FPS értékek a várakozások alatt voltak, amitől függetlenül természetesen a GTX660 ereje nyugodtan produkált élvezhető, és átlagos framerate értéket játékok közben. A probléma elsődleges oka GTX660 -nál alkalmazott 192 bites memóriabusz.
Itt egy kis műszaki elmélet következik: az tudvalevő, hogy a memóriák kiosztása során egy 64 bites vezérlő kezel 256 MByte-ot vagy 512 MByte-ot. Viszont ebben az esetben 192 bitről beszélünk, amihez rendesen 768 MByte vagy 1.5 GByte memória szükségeltetik a logika szerint. A Zöldek azonban nem akartak hátrányba kerülni VRAM ügyben, ezért kiadták a "szabványos" 2GB-os kártyát. Ez azt takarja, hogy a három vezérlő közül kettőn 512 MByte VRAM "csücsül", a harmadikon viszont 1 GB. Hogy ez mekkora hátrány, és mit jelent? Itt idéznék egy korábbi PH cikkből, "ez a gyakorlatban azt fogja jelenti, hogy 1.5 GByte memóriát a kártya 192 biten ér el, az utolsó 512 MByte-ot viszont 64 biten." És ez az a pont, ahol alul múlja magát a megoldás, mert a nagy VRAM igényű játékok esetében bizony előfordulnak akadások, látványosan alacsony minimális framerate értékek.

A nagy kérdés tehát az volt, hogy ez a minimális FPS érték hogyan változik, illetve még az is, hogy a játékok beállításaiban milyen mérvű feljebb lépést lehet eszközölni a teljesítmény csökkenése nélkül.

Számomra igen fontos, hogy ha az ember beruház egy nem olcsó alkatrészre, akkor a nagy lövöldözés közepette, mikor van kis idő, és például egy plakáthoz közelebb megyek, akkor a feliratok ne mosódjanak el, ne legyenek a textúrák homályosak, az ég csodaszép legyen, a falevelek meg egyenként suhogjanak...stb.

Nyilván nem minden a grafika, a rajzolat, a valósághű érzet, hanem a játékélmény az elsődleges szempont, aminek ékes bizonyítéka, hogy bár szeretem az éles és kifinomult textúrákat, mind a mai napig fő kedvenceim a Deus Ex első része, a Fallout 3, valamint a Qukae 3. Mert hát én játékos lelkületű vagyok, mindennek tetejébe van egy 15 éves fiam is, bár reménykedem, hogy jövő nyáron már inkább csajozni fog!

Próbáltam minden részletre kiterjedően teszteket lefuttatni. Játékok tekintetében bő választékot igyekeztem megmutatni, leginkább FPS-TPS vonalon, igaz, a felülnézetes stratégia kimaradt, de az nem is az én műfajom. (kivéve az EARTH 2140, az meg nagyon rég volt...)

3DMark

Először is nézzük a 3DMark eredményeket. A megszokott Vantage és 3DMark11 verziók lesznek a porondon. Ezek a hagyományos, alapértelmezett, Performance módban futottak! Sajnálattal tudatom, hogy a GTX660 nem volt a legújabb programmal letesztelve, ezért elnézést kérek, későn kapcsoltam, mint Rózsa Gyuri napjainkban. A VGA csere után meg már csak az új kártya volt nálam, de az Internet segedelmével lehet összehasonlítást végezni, én is azt tettem nagy keresgélés után, itt jelzem is, hogy külső adatokból van a GTX660 eredménye.

Unigine

Ezután a másik kedvelt tesztprogram, az Unigine két változata következik, mivel korábban is rendszeresen használtam őket. Mindkettő esetében Extreme HD volt a teszt mód!

Jól látható, hogy a Heaven esetében megduplázódott a végeredmény. Érdemes az FPS értékeket külön is megnézni, mert a játékoknál később tisztán lehet látni, hogy a Minimum és Átlagos érték hogy fejlődik a GTX960 esetében, ami sokkal jobban számít, mint a Maximum. A Valley tesztjében már kisebb a javulás, de azért nem jelentéktelen. (kb 10%) A többi szintetikus tesztprogramnál valóban kisebb, de a lényeg úgyis a játékok körül forog, azonban ne szaladjunk ennyire előre. És nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a Valley nem is igazán alkalmas a mai VGA-k tesztelésére. Erre ott van a 3DMark, a Luxmark, vagy éppen a Catzilla. (A Valley úgy járt, mint a régi szép időkben az Aquamark program...)

Catzilla

Alább egy új programból az eredmény, ez pedig a Catzilla. Itt sincs tuningolva a kártya, mint a többi esetben sem. Hogy ez mennyire jó eredmény, tényleg nem tudom, mivel most használtam először, és még nem fórumoztam túl sokat ezzel kapcsolatban. Ami fontos: a program ingyenes verziója 720p felbontáson mér, nálam sem történt ez másképp. De a lényeg, hogy ezzel is megnéztem a GTX960-at.

Luxmark

Végezetül a Luxmark 2.0. következik, majd alább a legújabb verziója. Itt azért lehet látni, mekkora változásokat ad az új tervezésű GPU. Remélem, mindenkinek kitűnik, hogy az elmúlt években valóban nem lustálkodtak a Zöldek mérnökei, nemkülönben a meghajtó programokért felelős programozók. Ezután már csak játékok lesznek, ígérem!

Az alábbi táblázat már a Luxmark 3.0 programmal készült. Sajnos itt is csak az új kártya eredményei láthatóak, viszont annyira friss a teszt, hogy még ropog! Az azonban feltűnt, hogy a videokártyákkal foglalkozó oldalak mindig csak egy értéket tüntetnek fel, holott ez a program, és annak mindkét alkalmazott verziója alapvetően három tesztmodult tartalmaz. Hogy melyiket veszik alapul, nem tudom, vagy esetleg átlagolnak, én mindenesetre mindhárom tesztet lefuttattam, majd táblázatba foglaltam, és természetesen csak GPU módban teszteltem!

Játéktesztek 1.

Játékok

És akkor jöjjenek a lényeget magukban foglaló játékprogramok. Itt pár fontos információ: A VSync, mindig be volt kapcsolva. Ez nálam alapvetés, roppantul idegesít, ha játék közben elcsúsznak a monitoron a képkockák, "csíkos, zajos" az élmény. Fiam rendszeresen multizik, olyankor az opció rendszerint kikapcsolt állapotban van, de egyjátékos módban mindig ragaszkodom a bekapcsolásához. Ez persze szubjektív kikötés, nem kötelező beállítás.

Ebből egyenesen következik, hogy a legtöbb esetben a maximális framerate érték 59-62 között lesz. Azonban tudvalevő, hogy nem is ez a fontos, hanem a minimum és az átlag a lényeges, mert ezek határozzák meg, hogy folyamatosan, akár több órán át tartó csatározások során milyen grafikai élményben lesz részünk. De három játéknál kikapcsolt állapotban is mértem, erre később még kitérek.

Ha nem jelzem külön a táblázatban, akkor mindig 1920x1080 felbontáson futott a tesztelt játék. A grafikai beállításokat a kártya mellett jelzem, ez is fontos, mert nem mindig ugyanazt a beállítást használtam. Ennek oka egyértelmű: korábban nyilván az volt a célom, hogy a GPU a leginkább játékra alkalmas módban dolgozzon. (Valamint, mikor teszteltem a GTX960 kártyát, már nem volt nálam a régi GTX660.) Ráadásul botorságnak tartottam a 960-at ugyanazon beállításon futtatni, hiszen akkor a fölény egyértelmű lenne. Inkább a cél az volt, hogy lássuk, feljebb lehet-e menni egy fokozattal? Rögvest jelzem: nagyon sok esetben igen, feljebb lehet menni!

Lesz olyan játék, melyet csak az új videókártyával teszteltem, de remélem, ez is segít valamelyest! Valamennyi játék esetében a FRAPS programot használtam, mindegyik log fájl el van mentve. Két játéknál azonban, a Metro LL Redux, és a Shadow Of Mordor esetében a beépített benchmark dolgozott. Előzőnél a belső teszt kikapcsolt VSync-et használt, míg a Midlle-earth esetében én kapcsoltam ki. Így legalább tényleg egyensúly lesz a kikapcsolt és bekapcsolt VSync között.

A tesztgép

Azt is fontos megjegyezni, hogy ezek az én számítógépem mérési eredményei. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy egyáltalán nem mindegy, milyen CPU-alaplap-memória hármas segíti az adott VGA-t. Ezt, sajnos, sokan elfelejtik, és adott esetben keseregnek, vagy éppen túlzottan örvendenek. Nem mindig könnyű két-három, vagy még több teljesen ugyanolyan számítógép konfigurációt találni.

Ezt annak okán is írom, hogy a hivatalos tesztekben például a legtöbb esetben egy bivalyerős i7 dolgozik a tesztalany VGA alá.
És az is igaz, hogy sokat számít a szubjektív élmény, azaz egy adott játék valóban szebb, magasabb beállításokkal fut? A kép élesebb, gyorsabb a játékos mozgása, nagyobb FPS értéket produkál, mint korábban?

Példának okáért nálam akkor ötlött fel a részletes tesztek készítésének gondolata, mikor elképedtem, hogy a Celeron 633 mellett lévő Geforce 2 MX400 milyen siralmas eredményeket produkált. Aztán jött a Pentium 4 2,4 GHz, és a karcsú videókártya hogy megtáltosodott! (előtte egy S3 Savage4 dübörgött a gépben!) Tehát nagyjából innentől kezdve tesztelem részletesen az ilyen-olyan hardvereket, persze otthoni környezetben, hogy talán így is segítsük egymást vásárláskor, vagy éppen teszteléskor.

Játékok

Battlefield 4 / Crysis 3

Elsőként ezzel a játékkal mértem kikapcsolt VSync -el. Mint említettem, három játéknál azért teszek kivételt, mert úgyis lenne rá igény. Alább egy táblázatban az eredmény, azonban csak a GTX960 által mért adatok láthatóak, korábban a régi kártyával csak VSync - ON állapotban mértem. Ami rögtön szembetűnő, az az átlagos framerate érték, szinte pont ugyanakkora a VSync állapotától függetlenül, de a minimális meg kevesebb! Később ez megismétlődik a Crysis 3 esetében is!

Itt következzék egy másik kép, ahol is a VSync kikapcsolt állapotában lévő eredmények láthatók. A Crysis-széria úgy, ahogy van remekmű, - legalábbis szerintem- , mind játékélmény, mind a grafikai megjelenítés szempontjából. És hadd jegyezzem meg, - megint csak szubjektív élményként -, hogy a Crytek tudott valamit, egészen elképesztő látványt kreáltak, például akkor, mikor kilép az ember a természet uralta New York utcáira a harmadik epizódban. Hihetetlen és csodás kép fogad minket, kevés játék tudja ezt így átadni manapság! Ami érdekesség, hogy az átlagos framerate érték nem változott itt sem! A High - Ultra jelző azt jletni, hogy vegyesen voltak a beállítások, amin ezt kell érteni: Shadow, Water, Motion blur High, míg a Textures, Graphic pedig Ultra értéken volt. Azt azért el kell ismerni, hogy mind a BF4, mind a Crysis 3 esetében a GTX960 azért kevés, ha a létező összes opciót a legmagasabb értékre állítjuk. Pontosabban nem kevés, simán játszható, de nem neki való, teljesen normális belaggolások voltak, és néha akadozások, így maradtam a vegyes beállításoknál. Íme a plusz táblázat:

Itt gondolkodóba estem a maximum FPS okán, ugyanis korábban jeleztem, hogy a VSync kikapcsolt lesz, azonban a teszt végén a beállításoknál meg azt írta, hogy bekapcsolva. Nem értek hozzá, talán más metódus alapján van kódolva a teszt, és méri a független legnagyobb framerate értéket. De ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom.

Játéktesztek 2.

(/L)

Itt is gyorsan csináltam kikapcsolt VSync-el egy mérést, hasonlóan a Crysis 3 -hoz, muszáj volt, nagy kedvenc sorozat, akárcsak a Crytek alkotása, ekkor ezek az eredmények születtek:

Jól látható, hogy itt már az átlagos framerate érték milyen szépen emelkedett a videó beállítások megváltoztatása nélkül! Azt gyorsan hozzáteszem, hogy Extra mód volt a grafikai beállítás, azonban a Texture - Normal map - Specular map Resolution HIGH beállításon volt!

És egy egészen friss szerzemény, a Dice alkotása:

Végül:

Ami egyértelmű: hiába csökkent a memóriabusz sávszélesség, ezt az Nvidia mérnökei remekül pótolták az architektúra átdolgozásakor. Ebből, és a tesztekből nagyon szépen látszik, hogy a minimum FPS értékek számos esetben jelentősen nőttek, és ugyanez vonatkozik az átlagos értékekre is. A maximum is, főleg a két beépített benchmark-al rendelkező játék esetében, illetve kikapcsolt VSync alkalmazásakor.

Előzetesként a zárszóhoz: mint látható, több játék esetében eggyel feljebb lehetett menni a videó beállítások menüben, és még így is javulás volt tetten érhető, a nagyon elfuserált Batman AK esetében pedig végre a monitor natív felbontását lehetett használni, eget verően nagy javulás közepette.

Összegzés

Mindezek tükrében kijelenthető a hivatalos tesztek, valamint saját mérések alapján is, hogy a GTX960 jóval erősebb kártya, aminek elsődleges oka az új tervezésű GPU. Tehát akinek GTX660, vagy hasonló "erejű" videokártyája van, az nem jár rosszul egy GTX960 váltással. Sőt, a másik oldalról a hasonló árfekvésű, azonban 256 bites memóriavezérlővel rendelkező R9 380 sem tudja nagyon (szerk) megverni az Nvidia közönség kedvenc megoldását, bár megszorongatja több esetben is. Ez a legtöbb esetben a játékfejlesztőktől függ, melyik GPU felé optimalizáltak jobban. Fogyasztásban, driver meghajtók terén mindenképpen a GTX960 előz, teljesítményük azonban hasonló, hol az egyik, hol a másik jobb játékprogramok alatt. (Az R9 380X viszont már más kérdés)

Tehát nem tesz rossz lóra az, aki ilyen videókártyában gondolkodik! Azt is el kell ismernünk azonban, hogy pusztán technikai adatokat elemezve az R9 X sorozata előrébb jár például a majdani DX12 esetében. (erre jó példa a nem is olyan régi baki az Ashes of Singularity stratégiai játék alfa verziójának megjelenésekor. Bővebben erről itt lehet olvasni.
Azonban ne legyenek kétségeink, hogy a Zöldek mérnökei nem találnak ki valamit a későbbi driverekben, mert ezen a területen viszont előrébb járnak.

Fogyasztás tekintetében meghagyom a részletes technikai leírásokat a nálam sokkal hozzáértőbb kollégáknak, így maradok a hivatalos adatoknál, azaz terheletlen állapotban alig fogyaszt valamit a GTX960, és mint említettem, a ventilátor sem dolgozik ilyenkor, terhelt állapotban pedig a GTX660-nál jóval kevesebb áramot eszik.

Ez nagyjából maximálisan 120W körül van, a kártyához bővel elég egy minőségi 400W-os tápegység. Fentiekből még az következik, hogy ár/teljesítménybeli AMD ellenfelénél még inkább kevesebbet fogyaszt, tehát ha valakinek tápegység csere miatt kellene gondolkodóba esni, akkor ezeket a tényeket semmi esetre se hagyja figyelmen kívül.

Zárszó

A végére a személyes véleményem, élményeim összegzése: a memóriaváltással elértem, hogy a rendszer gyorsabb lett, nagyobb a tárterület mindennek (programok, játékok) csak jót tehet, itt érvényesül a "méret a lényeg" elve. És már most is van egy-kettő játék (SW Battlefront, Ashes of the Singularity...stb), a jövőben meg még több lesz (pl az új DOOM), melyek erősen igénylik majd a minimum 8 GB, vagy több rendszermemória meglétét, emiatt egyáltalán nem rossz beruházás egy 16 GB-os szett. Abból is nagyon jó a Kingston HiperX Fury sorozata, és természetesen a DDR3 vagy éppen DDR4 modulokat befogadó alaplap tulajdonosok kedvükre válogathatnak.

A merevlemezre nem fecsérelnék több szót, mindent leírtam korábban, akit érdekel, a cikk végén elérhető linken tovább olvashat a WD Purple széria felől. Itt a lényeg számomra: hosszú élettartam, csendes üzemmód, minőség. És ezzel kifejeztem minden fontos kívánalmat. A Trust klaviatúráról is elmondtam minden lényeges információt, de aki esetleg szemezne vele, a cikk végén a linkeknél megtalálja a gyártó hivatalos oldalát.

ASUS GTX960 STRIX 4GB: bevallom őszintén, a vásárláskor is tartottam tőle, mert a puszta technikai adatok alapján vegyes érzelmekkel helyeztem a PCIE slot-ba. De végül a tesztek, és persze a játékok meggyőztek róla, hogy nem volt rossz választás, a fogyasztása nagyon kedvező, nem kell az Elmű behajtóktól tartani. :) A lényeg, hogy a kártya tökéletesen alkalmas a tartós 60 FPS körüli értékekre a megfelelő játékbeállítások mellett.

Ez bőven elegendő, feltéve, ha a leginkább használt 1080p felbontású, 60 Hz képernyő frissítésű monitoron játszunk. A monitoromból, és a legtöbb esetben alkalmazott VSync - ON kapcsolóból egyenesen következik, hogy a maximális framerate kb. 60 volt, ami ugyebár attól van, hogy egy játékban a maximális FPS legfeljebb az alkalmazott monitor képfrissítési értékével lesz egyenlő. (kellene már egy újabb 120 / 144 Hz monitor...)

Végszóként én az erősen ajánlott kategóriába sorolnám ezt a kártyát úgy, hogy még csak nem is matattam az ASUS GPU Tweak programjával. Ennek oka, hogy a legtöbb felhasználó beteszi a kártyát és használja, nem fáradozik órajel állítgatásokkal. Halkan jegyzem meg: én is csak a beépített három (de igazából csak egy, az OC) opciót fogom használni, nem szándékozok manuális állítgatásokkal foglalkozni.

Aki pedig a másik, azaz a Piros oldalt kedveli, és hasonló árfekvésben keresgél, az R9 380X mellett teheti le a voksát, ez a kártya az, amelyik megszorongatja, és több esetben megelőzi a GTX960 Strix változatát, átlagosan 70-80W többlet fogyasztásért cserébe. Ez nem olyan nagy érték, főleg ha van egy megfelelő, minőségi tápegységünk.

Remélhetőleg a jövő évben kijön a GTX960Ti, és akkor még jobb áron lehet majd hozzájutni ehhez a kártyához! Addig is mindenkinek kellemes játékot, valamint jó olvasást kívánok itt, a PH berkeiben!

Hunork

És mivel aktuális, ezúttal kívánok Mindenkinek Boldog Új évet!

Linkek a cikkhez:

Nvidia
Asus GTX960 Strix PH teszt
Kingston
TP-Link
WD Purple
Trust GXT280
SuperRam
Aida64
CrystalDiskMark
3DMark
Luxmark
Catzilla