2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » IT-ipar rovat

Apple pletykák határok nélkül

Az Apple vitathatatlanul korunk egyik legsikeresebb vállalata. És az egyik legjobban "kipletykált" is.

[ ÚJ TESZT ]

Bevezetés

Az Apple vitathatatlanul korunk egyik legsikeresebb vállalata, amit jól mutat, hogy tőzsdei kapitalizáció alapján ez a világ második legértékesebb cége (2012 januári adat), de 2011 nyarán pár napra, még az amerikai Exxon Mobil részvénytársaságot is leelőzte.
A vállalat értéke kétszerese a magyar GDP-nek, ha pedig az összes részvényüket készpénzre váltanánk, akkor minden egyes magyar polgár közel 10 000 000 Ft-al lehetne gazdagabb. Nem kétséges, hogyha másért nem, már ezért is figyelemmel kíséri az egész világ azt, amit az Apple csinál.

A cég nagyon szigorú marketingstratégia alapján működik, a lényeg az, hogy semmilyen előzetes információt nem közölnek a termékeikről, hanem meglepetésszerűen, nem várt módon próbálják azokat bemutatni. Például ilyen, amikor egyik nap a vásárló egy Apple Store-ban vesz egy számítógépet mondjuk 2,26Ghz, 2GB RAM, és GeForce 9400M videókártyával, majd másnap mikor kinyit a bolt, az a gép már nem kapható, hanem helyette, ugyanolyan áron egy 2,4Ghz 4GB RAM és 320M videókártyás gép van.

Más gyártók persze már fél évvel korábban bemutatják a termékeiket, a CES-en vagy hasonló rendezvényeken, vagy mint például a Nokia, aki bejelentette, hogy a Windows OS-el dobja piacra a következő mobiljait, majd közel másfél évet kellett várni, amíg ténylegesen lettek WP7-el szállított Nokiák.
Az Apple csöndben a színfalak mögött dolgozik, és a viszonylag jelentéktelenebb változtatásokat be se mutatja, hanem csak úgy megtörténik a boltokban a termékek kicserélése. Ilyenek az iMacek, MacBookok, egyes iPod modellek.

Másik esetben viszont nagy sajtótájékoztatókon (Keynote) tart termékbemutatókat. Sok esetben itt is csak arról van szó, hogy egy már teljesen kész, nem fejlesztés alatt álló terméket mutatnak be, csak azért, hogy a sajtó írjon róla, és hogy elmondhassák, mik is a legnagyobb újítások benne.
Ilyen esetekben szokták azt csinálni, hogy éppen az új termékről beszélnek, majd közlik, hogy ja és ez a mai naptól megvásárolható közel 30 országban. Ez tehát az Apple alapvető termékbemutatási stratégiája. És ezzel szoktak vitatkozni sokan, hogy az iPhoneok és iPadek mégis általában ugyanúgy csinálják mint mások, hogy bemutatják, és majd valamikor kapható lesz.

Ez pedig nem teljesen így van. Tény, hogy az iPadet, iPhonet, és az operációs rendszereiket hamarabb mutatják be, mint hogy az elérhető lenne. Ennek egy nagyon egyszerű oka van, az, hogy a fejlesztőknek legyen idejük az alkalmazásaikat optimalizálni az új szoftverhez/hardverhez.
A fejlesztők is csak akkor értesülnek az újításokról, amikor azokat a nagyközönségnek bemutatják, és ha például egy iPadet csak úgy, hogy mostantól megvehetitek, közzétesznek, akkor arra bizony nem lesz túl sok alkalmazás, kell egy-két hét, míg a fejlesztő tudják arra optimalizálni a programjaikat. Ezért kell tehát, hogy egyes dolgokat hamarabb kell bemutatni, mint hogy az elérhetővé válik.

És az örök kérdés, hogy hogyan tudják ennyire titokban tartani az újdonságokat. Erről is rengeteg cikk van az interneten, hogy nagyjából sehogy sem, hiszen így is - úgy is születnek képek a gyárakban, stb.
Ha nem számítjuk azt a sokezer kínait, aki összeszereli a hardvereket, akkor is több ezer ember tudja pontosan, hogy mit akar piacra dobni az Apple.
Ilyenek többek között a saját dolgozóik, a prémium fejlesztők (például az EA games mindig kap 1-2 példányt a még meg nem jelent hardverekből), a főbb beszállító cégek is azért többé kevésbé tudják, hogy mihez szállítanak alkatrészt, és nem szabad elfelejteni azt a sok-sok különböző szervezetet, akiknek le kell tesztelni, hogy az új termék megfelel-e az FCC szabványoknak, illetve egyéb biztonsági előírásoknak.

A különböző szabadalmi hivatalokba is el kell vinni egy-egydarabot, hogy tudják, mit is akarnak levédeni. Ez tehát mindenképpen rengeteg ember, és hiába írják alá a titoktartási szerződéseket, előbb vagy utóbb kiderül hogy min is dolgoznak Cupertinóban.

És itt lépnek képbe a különböző pletykákkal kapcsolatos blogok/oldalak. Ilyen a DigiTimes, a MacRumors és társaik. Ők is elég sok hülyeséget tesznek közzé, de a legrosszabb akkor is a szabad internet világában terjedő, anonim szerzőktől származó photoshop próbálkozások. És ezekre a képekre hivatkozva jönnek oda hozzám nap mint nap emberek, és kérdezik, hogy az iPhone 6-ban tényleg lesz hologram, meg lézeres billentyűzet? És hogy az iPad 3-ban 3D-s kijelző lesz, és hogy az iPad 4-et, a 3 után két hónappal dobják piacra? Na és ezek azok a kérdések, amikből már gondolom sokunknak kezd elegünk lenni.

Vegyük most őket egyesével. Sajnos ha valakinek azt mondom egyszerűen, hogy NEM, akkor közli, hogy de hát ő látta az interneten, mire mondom neki hogy NEM, erre ő hogy milyen hülye vagyok, hogy nem hiszek neki, kép is van róla, és hogy majd átküldi. Az ilyen és ehhez hasonló gyerekes fiatalokkal nem lehet mit kezdeni, nem lehet neki azt mondani, hogy a manipulált képek mind hülyeségek, észérveket kell felhozni, hogy miért is baromság az egész. Most tehát a leggyakoribb pletykákat, és kamu képeket mutatom be nektek, hogyha véletlenül belefuttok, még véletlenül se higgyétek el.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.