2024. április 16., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Utazás rovat / Sport rovat

Alpine MotoSafe füldugó szélzaj ellen

Egyedülálló hallásvédelmi megoldás apró méretbe zsúfolva, kifejezetten motorosoknak.

[ ÚJ TESZT ]

Bedugózva, sportdob helyett

A tesztet a zöld szűrővel kezdtem és azzal is fejezte be, mivel a közepes védelem még ezzel a rendkívül zajos zárt sisakkal is sikerrel vette fel a küzdelmet a menetszéllel, még autópályán is, ahol a problémáim jelentkeztek. A sárga szűrő picit már sok is, nálam ez a dobozban fog pihenni, ki tudja mikor lesz rá szükség valamilyen okból - talán egyszer, majd ha nyitott bukósisakom és valami brutális csupasz gépem lesz. Azt persze ne higgyük, hogy a füldugó teljes mértékben megszünteti a szélzajt, és mostantól nagy tempónál kizárólag a motorhangot fogjuk hallani, a szélből pedig semmit. Mert nem erről van szó és ezt nem is ígéri senki sem. A zaj teljes kioltása még aktív módszerekkel is nehezen valósítható meg, hát még egy passzív szűrővel, mint amilyet a MotoSafe is használ. A füldugó egyértelmű célja, hogy a szélzaj hangerejét elfogadható szintre, 80 dB alá csökkentse és megszabadítsa fülünket azoktól a káros összetevőktől, melyek befolyásolhatják a vezető vagy az utas idegrendszerét. Ezt az ígéretet pedig az Alpine MotoSafe minden további nélkül teljesíti.

Az első próba a szokásos Budapest-Mátra oda-vissza szakasz volt (BP-Gyöngyös természetesen az M3-ason), ami után olyan frissen és fiatalosan szálltam le a gépről, mint előtte még soha, ha autópályázni kellett. Sehol egy fülzúgás vagy rosszullét, amit korábban már többször megtapasztaltam, így végeredményben nem volt okom a panaszra. Szélzaj tehát kipipálva, de a reklámok ennél többről szólnak: jobban hallható motorhang és emberi beszéd. Főleg ez utóbbival kapcsolatban voltam szkeptikus, de haladjunk sorban és kezdjük a motorhanggal!

Ami feltűnt, hogy az amúgy sem rossz hangú gyári kipufogó rendszerem - szintén gyári - titán végdobja (ez még a katalizátor meg szigorú zajnormák előtti időkből származik), és az amúgy sem lopakodó járásáról híres Kawa blokk az eddigihez hasonló hangerővel, de szebb, mélyebb orgánummal muzsikál, mint füldugó nélkül. Viccesen meg is jegyeztem magamban, hogy alig pár mátyásért nem csak szélzaj elleni védelmet kaptam, hanem egy privát sportdobot is, amivel mást nem zavarok:) Nagyobb sebességnél, ahol már a szél is belép a képbe, már nem volt ekkora különbség motorhangban, viszont a szélzaj csökkent hihetetlen mértékben, mint azt az előbb is említettem.

Nem csak a motorhang volt meglepetés, hanem az is, hogy megállva utasom hangját tisztábban, de az eddiginél egy leheletnyivel halkabban hallottam. Ugyanez volt a tapasztalat a benzinkúton is, mert még tankoláskor sem vettem ki a fülemből, ám ennek ellenére a kasszánál is mindent értettem.

Attól tartottam, hogy bedugaszolt füllel kiabálni fogok, így alapjáraton visszavettem kicsit a hangerőből, vagyis inkább nekem kellett a hangomat felemelnem. Ezzel a beszéddel kapcsolatos ígéret is ki volt pipálva.

Összefoglalva:
Amióta hozzájutottam a füldugókhoz, mindig nálam vannak, ha motorozni indulok. A tok kis helyen elfér, a bőrkabátból előhúzni csak egy mozdulat, és behelyezésük sem tart tovább fél, maximum egy percnél. A legnagyobb öröm, hogy alig 8 000 forintos beruházással még a szélzaj tekintetében legbénább bukókból is ki lehet hozni ezen a téren a legjobbat a komfortérzet szignifikáns romlása nélkül. A tartósteszt elején úgy gondoltam, hogy majd nekiállok zajt méregetni és tudományos magyarázatot keresgélni, de a használat közben rájöttem, hogy felesleges, mert ez az egész nem erről szól. Sokkal inkább arról van szó, hogy ha már tényleg zavar a szélzaj, akkor vedd meg és használd! Egyszerűen csak azért, mert a dolog tényleg működik anélkül, hogy nekiállnék komolyabban dobálózni az általam mért decibelekkel, ami amúgy is csak egy szám, az eltérő ingerküszöb miatt sokak számára pedig úgysem jelentene semmit.

Aki nyugis tempóban túrázgat mindenféle mellékúton, és sosem lendül túl az óra mutatója óránkénti 90 kilométeren, annak nem lesz rá feltétlenül szüksége. Akik sűrűn csapatják 130 körül (vagy éppen felette), azoknak én erősen ajánlanám. Elítélni viszont továbbra sem fogom azokat, akik nem úgy gondolkodnak, mint én, mondván, hogy nekik nincsenek hasonló fizikai tüneteik, mint nekem. Arra viszont emlékeztetnék mindenkit, hogy komolyabb fizikai tünetek jelentkezése nélkül, hosszú távon is károsítja a hallást a menetszél okozta zaj.

A saját nevemben csak azt tudom nyilatkozni, hogy nekem megér egy pár ezrest, hogy öreg koromban (ha addig nem leszek donor:) - bár ezt igyekszem elkerülni) ne én legyek a hallókészülékekkel foglakozó boltok törzsvásárlója. Lehet, hogy ennek ellenére is erre a sorsra jutok, de legalább tudni fogom, hogy én mindent megtettem annak érdekében, hogy ez ne így legyen.

Daywalker

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.