2024. április 24., szerda

Gyorskeresés

A Windows Phone tündöklése és bukása

Mi vezetett egy jó ötlettől a világ két legismertebb cégének közös bukásához, és ennek mi a hatása a piacra?

[ ÚJ TESZT ]

Windows Phone, a megosztó

Én a szívem szerint legszívesebben kijelenteném, hogy a Windows Phone-t mindenki utálta, és ez a kijelentés (statisztikai értelemben) nem is állna messze az igazságtól, sajnos azonban vagyok annyira precíz, hogy efféle általánosítást, efféle "techno rasszizmust" ne engedjek meg magamnak, így muszáj vagyok egy kicsit elemezni a WP társadalmi fogadtatását.

Mondják, ugye, hogy ízlésről nem lehet vitatkozni, és bár ez kicsiben igaz, nagyban nem igaz. Én közgazdász vagyok, hiszek benne, hogy kellően nagy bázison vett mintán, nagyon is jól le lehet mérni bármit. Még az ízlést is.

Az újságírók anno rengeteg címkét aggattak a WP-re. Volt az szeretett, rajongott, tendenciózus, növekvő pályán lévő, fejlődőképes, nehézkes, zárt, megosztó, stb.
Én ezek helyett a "meglehetősen rosszul sikerült" jelzővel szoktam illetni, ha éppen finoman kell fogalmaznom.
A fentiek közül amúgy talán a "megosztó" volt a leginkább elterjedt jelzője a rendszernek, és ez is volt számomra a legbosszantóbb.
Igaz ugyan, hogy a "megosztó" jelzőnek nincs definíciója, így tehát az is lehet egy megosztottság, ha egy millió emberből csak egy is másként gondolkozik, de akkor ilyen alapon a világon minden megosztó. Az én értelmezésemben a megosztó az valami olyan, amit két, egymással értelmezhető keretek között összemérhető félre, harmadra, negyedre, stb. oszt valamit. Tehát a szememben megosztó az 50-50, vagy a 60-40, de ha már 70-30-ról beszélünk, akkor már ott van egy markáns többség az egyik irányban, és ez már jól kirajzol egy trendet. Persze az üzleti élet nem demokrácia, itt nem kell a piac 51%-át uralni, itt néha elég egy nagyon apró rést befoltozni, hogy profitot érjünk el. Anno Steve Jobs az iPhone-nal a telefon piac 1%-ának elérését tűzte ki célul, ma valahol 14-15%-on áll, de pont ebben a 2012-es időszakban 20% körül állt az OS részesedése.
A Microsoftnak a rentábilis működéshez érzésem szerint olyan stabil 8-10%-os részesedésre lett volna szüksége, a komolyan vehető játékos posztjához pedig 15-20%-nyi piacra lett volna szüksége. Kirobbanóan jó eredmény pedig a 30% fölötti részesedés lett volna.

Ezzel szemben ugye a stabil részesedése egy szép kövér 1%-os mutató volt, amit a Lumia 520-szal sikeresen felpumpáltak 4% közelébe, de ennek a látszatsikernek irtózatosan nagy ára volt, mint ahogy azt már kifejtettem korábban. Arról nem is beszélve, hogy maga a Lumia 520 anyagilag sem volt siker, mert egy nagyon olcsó telefonról beszélhetünk, amit nagyon kicsi profittal, vagy - meg merem kockáztatni - nullszaldóval árult a cég.

Nagyvonalú leszek, a 1%-ot és a 4%-ot kiátlagolom (még akkor is, ha a WP valójában sokkal több ideig mozgott az 1% és az 1% alatti zónában, mint amennyi ideig 4% volt a részesedése), így kijön a 2,5%. Kerekítsük felfelé, legyen 3%. Nagy jóindulattal ekkora részesedést tudott stabilan elérni a WP. 97 a 3-hoz. Ez messze van a megosztótól. Ez inkább tragikusan egyhangú, semmint megosztó.

Persze ne felejtsük el, hogy még ennek a 3%-os WP-s bázisnak a nagy része sem szerette igazán a WP-t. Volt ugyan a WP-nek egy nagyon hangos "rajongói" bázisa, de ezek az emberek rettenetesen kevesen voltak. Az 1% egy ezreléke.
Viszont el kell ismernem, ez a hangos kisebbség igazán lenyűgöző munkát végzett a fórumokon, és egyéb médiafelületeken. Sikerült a WP-t egy jó OS-nek beállítani, hazugságokkal, féligazságokkal, és nyakatekert magyarázatokkal. Emlékeszem, milyen parázs vitákat lehetett olvasni szinte minden WP-s cikk alatt. A tömeg szinte egyöntetűen szidta a WP-t, sorolták a hátrányokat, rossz tapasztalatokat, és az a pár Szalacsi-féle "jómunkásember" derekasan kiállt a WP mellett.
És persze megjósolták, hogy soha nem lesz androidos Nokia, és hogy a Nokia csak bukott volna, ha anno a WP helyett az Androidot választja. Ha-ha-haaaa...
Természetesen a jelenség nem csak Magyarországon, de külföldi fórumokon is pont ilyen formában volt jelen. A nagy többség csak nevetett a WP-n, míg egy hangos kisebbség keményen védte azt.


Az egyik korai mém

Ez a lelkes kisebbség amúgy annyira derekasan dolgozott, hogy az már felveti a gyanút, hogy ott bizony még akár lehetett is némi érdekkötődés. De ez csak privát konteó, ne vegye senki magára, se komolyan, hiszen nyilván voltak a rendszernek valódi rajongói is, mint ahogy én valódi (és nem fizetett) hater voltam.

Minek után kielemeztük a köznépet, és az internetes hangadókat, ideje szemügyre venni a Microsoft képviselőit.
Ugye volt már szó arról, hogy Jessica Alba jelentette be a WP 8 bemutatóján a Gyereksarok funkciót. A híres filmcsillag lényegében a WP arcává vált, hosszú ideig promózta a telefonokat (feltehetően elég sok pénzért), majd 2013-ban lebukott, hogy egy iPhone-t használ. Elvileg amúgy ekkor már lejárt a szerződése, de akárhogy is, nem vetett túl jó fényt a WP-re, hogy még a hivatalos, fizetett promóterük sem volt hajlandó WP-s telefont használni.
(Egyébiránt ugyan ezt a bakit Alicia Keys is eljátszotta a Blackberryvel).


Van, aki nagyon sok pénzért SEM volt hajlandó WP-t használni...

Szintén hasonlóan bukott be a Microsoft alelnöke, Joe Belfiore, aki amúgy még a fejlesztésekben is benne volt. Ismét egy fájó szög a WP koporsójába, és még egy ember, aki feltehetően nem szerette a WP-t, annak ellenére, hogy részben a saját alkotása.


Ha már ő is iPhone-t használ, az nagyon ciki...

És ha már ilyen csúnya buktákról van szó, mindenképpen meg kell említenünk a Nokia egyik legnagyobb botrányát, a 2012-es kamera balhét. Történt ugyanis, hogy a Nokia egy reklámfilmet tett közzé, ami állításuk szerint a Lumia 920-as kamera képstabilizáló képességeit hivatott bemutatni. Sajnos azonban valaki kiszúrt a felvételen egy tükröződést, amin a napnál világosabban látszott, hogy a filmet nem egy Lumia 920-szal vették fel egy bicikliről, hanem egy kisbuszból, valami sokkal komolyabb technikával, kamerával, vagy DSLR fényképezővel.


Elvileg a bringás csávó filmezett...


Gyakorlatilag meg a tükröződésen látható csávó a furgonban, a 20 kilós kamerával...

Persze a Nokia azonnal mentegetőzni kezdett, hogy ők soha nem állították, hogy a 920-szal vették fel a felvételt, csak hogy a 920 is ilyen képstabilitást fog majd adni, stb.
Elvileg persze ez az egész nem volt nagyobb ügy, mint egy mosóporreklám, ahol nyilván nem mosták ki az adott ruhát, amin átment egy komplett motocross csapat, de valahogy az emberek mégis kicsit többet vártak egy techdemótól. A dagadó botrány nyomására a Nokia kénytelen volt elnézést kérni, és bár sok Nokia fan meg volt róla győződve, hogy a negatív reklám is reklám, a magam részéről nem vagyok benne biztos, hogy ez jót tett a brandnek. Ugyanakkor abban biztos vagyok, hogy akár volt valamilyen hatással, akár nem, túlontúl sok vizet nem zavart a WP történetében, inkább szimplán csak rettenetesen kellemetlen volt.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.