2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

A TRON univerzum

"Mi rejlik odabent? Kódok, kódtöredékek? És mi van, ha ezek egyesülnek?"

[ ÚJ TESZT ]

TRON, avagy a számítógép lázadása

TRON, avagy a számítógép lázadása

„Álmodtam egy világot magamnak, itt állok a kapuid előtt!” Akár ezzel sorral is kezdődhetett volna az első TRON film. Nem, nem hiszem, hogy a film alkotói és Jeff Bridges Edda rajongók lennének, de az idézett sor mindenképpen megállja a helyét.

Az első TRON mű 1982-ben került a mozik vásznaira. Abban az időben még senki nem dolgozta fel így az ember-számítógép kapcsolatot, leginkább a technikai háttér nem volt adott ahhoz, hogy bárki is komoly sikerrel induljon el ezen a rögös úton. A film készítői több neves stúdiót meglátogattak (MGM, Warner Bros, Columbia), sorban el is lettek tanácsolva, míg egy nap a szerencse és a Walt Disney Pictures rájuk kacsintott. A mozibirodalom vezetőinek is kétségei voltak, de a készítők elkápráztatták őket egy jelenettel, melynek következtében azonnal prioritást élveztek a készülő produkciók között. Nem felejthetjük el azt a tényt sem, miszerint a film készítése egybeesett a videojátékok első és leghangosabb válságával, majd kirobbanó tündöklésével, – főleg a Nintendo-nak köszönhetően –, továbbá a játéktermek hihetetlen sikerével! Ha ezt nézzük, akkor a rendező, Steven Lisberger jókor lépett színre, ezzel is gyarapítva az informatikai hullámokat meglovaglók egyre bővülő táborát. Maga a film alappillére az, hogy milyen lenne bekerülni egy számítógép belsejébe, és saját szemszögből látni – érezni – alakítani a virtuális világot.

Te, hogy is van a képernyőtörlés parancs?

Röviden a tartalomról: Flynn, akit a neves Jeff Bridges alakít, – ekkor még igen fiatalon, és a nők bálványaként –, behatol egy szerverbe, hogy bizonyítékokat gyűjtsön arra vonatkozólag, hogy egykori riválisa, Ed Dillinger, a tőle lopott programmal jutott fel a csúcsra. Flynn az ENCOM játékfejlesztő cég kiváló programozója volt, míg Dillinger ki nem rúgta, és így tulajdonképpen egykori főnöke számítógépébe tör be, hogy saját játékprogramjának forráskódját megszerezze. A film elején Flynn olyan magabiztos és szórakoztató, mint Will Smith Kaliforniában, és szentül meg van győződve arról, hogy a világ szép és jó. Legnagyobb bánatára kiderül, a számítógép mesterprogramja világhatalomra kíván törni, akárcsak a tatárok a tizenharmadik században, és ennek ellensúlyozására felbukkan Tron, akit arra teremtettek, hogy megdöntse az elnyomó virtuális diktátor hatalmát. (Tron az ENCOM korábbi biztonsági szoftvere volt.) Ekkor szembesülünk a nagy kérdéssel, mely kérdés szerintem mindannyiunkban ott lakozik: milyen is lehet ez a világ? Milyen látvány tárulna elénk, ha a bitek és bájtok, rosszindulatú programok, a vírusok elől menekülve kéne életünkért harcolni?

Ha sokáig nézlek, úgyis kitöröllek!

Nos, ez a világ színes, neonfények villódznak, adatok záporoznak, bitek egyesülnek és oszolnak, az adatbuszokat futurisztikus szállítójárművek, sebesen száguldó liftek, és a film csúcsjárműve, a fénymotorok képviselik. Ebbe a világba csöppen Flynn, akinek elsődleges célja a hazugság leleplezése, majd a mesterprogram leállítása, végül, de nem utolsósorban a kiszabadulása. Ahogyan egyre inkább behatol a számítógép adatbuszain a merevlemezek és memóriák cilinderein, rekeszein keresztül, azzal kell szembesülnie, hogy a bitek világa nagyban hasonlít az emberek világához, odabent halálos gladiátor játékok zajlanak, vérre menő fénymotor versenyek, és korong csaták. Ezen ütközetek végkifejlete nemcsak a virtuális, hanem a valódi világ jövőjét is befolyásolja, és ebben a csatározásban találja magát a programozózseni, Flynn. Miután megismeri Tron-t, vele lépést tartva próbálják segíteni egymást, hogy végül a sok megpróbáltatás után visszajusson a saját világába. Ekkor következik be a számomra egyetlen kétkedésre okot adó fejlemény: a filmben hirtelen két főszereplő keletkezik, ezzel megbontva az addig megszokott egyensúlyt. Ettől függetlenül a film élvezetes, a digitális tankok, fénymotorok dögösek, akár a csajok is, bár később sokkal jobban le lesznek programozva. (de mennyire!)

És ha ezt eldobom, akkor visszajön magától, vagy most mi?

Természetesen nem fogom lelőni az összes poént, elég annyi, hogy, mint mindig, most is a jó győzedelmeskedik a gonosz felett, és végül Flynn kerül az ENCOM élére, mindemellett még egy szerelem is szövődik, lévén amerikai alkotásról van szó. (khm...) Egyszerűen kötelező darab minden számítógép rajongó számára, főleg, ha valaki a Prohardver / Logout rendszeres látogatója. Tessék megnézni, mert ennek hiányában igen sok minden kimarad a játékprogram és az új TRON film megértése kapcsán!

Berosálok! Tényleg együtt töltjük az éjszakát?

Némi háttér-információként még hadd jegyezzem meg, hogy a film ötlete már 1976-ban megfogalmazódott a rendező fejében, és csak sokévi kitartó munka után készült el. Donald Kushner segítsége is nagyban hozzájárult a film sikeréhez, az ő általa alapított animációs stúdió végezte a munka oroszlánrészét. És így született meg az ötlet, hogy az animációs elemeket élőszereplős felvételekkel keverjék össze, így téve minél életszerűbbé a történetet. És talán ma már nevetségesnek hat a film látványvilága, azonban abban a korban zseniális úttörőmunkának számított! Hogy a szívünk nagyot dobbanjon, megemlítem: a film animációs munkálataiban részt vett egy magyar származású programozó is, Bill Kovacs is!

Óh, Flynn, programozz le újra és újra!

A TRON megjelenése után az Amerikai Egyesült Államokban hamar kultuszfilmmé vált, a már említett videojáték-forradalom hatásán felnőtt generáció élvezettel szippantódott be ebbe a kétségtelenül új és csodás világba. Azt is el kell ismerni azonban, hogy a tágabb értelemben vett nézőközönség nem sokat merített a filmből, egyszerűen nem voltak felkészülve sokan az ilyesfajta képi ábrázolásra. Ettől függetlenül a film olyannyira sikeres volt a tengerentúlon, hogy rögvest képregény, animációs televíziósorozat, és később egy remekbe szabott számítógépes játék, a hamarosan bemutatásra kerülő TRON 2.0 követte. Napjainkban pedig különböző mobiltelefonokra is le lehet tölteni akár a klasszikus, akár a legújabb film ihlette flash játékot. Egyes elemzők nem kevesebbet állítanak, mint hogy az olyan filmek is, mint a Mátrix, nem születhettetek volna meg a TRON nélkül, vannak akik azt mondják, hogy Flynn volt Neo ősapja… Nem tudom, ebben nem foglalok állást. Ami viszont tény, hogy az első TRON film üzleti nyereséget hozott a stúdiónak (dupláját a gyártási költségnek), kettő Oscar jelölést is kapott 1983-ban (legjobb hang és legjobb jelmeztervezés), majd 14 évvel később (!) megkapta az Academy Award for Technical Achievement díjat.

Mielőtt rátérnénk a beharangozott zseniális játékra, szót kell ejtenünk a TRON legelső verziójáról, amely nem más, mint a játéktermi változat átirata, és ma már szinte valamennyi platformon elérhető. Ez a játék a közismert kígyó(snake)-effektust követi, csak más időben, és egy teljesen más helyszínen, egy mátrix-mezőn. Utánajárva kiderült, hogy a Snake PC játék már 1976-ban hódított, első verziójának egyike még a TRS–80 gépen is játszható volt!
A Midway által kiadott TRON egy klasszikus árkád játék, néhány karakterrel és felszereléssel, melyek a későbbi játékokban is fellelhetőek. 1983-ban egy újabb kiadást ért meg az alkotás, és ezt követte sok-sok év várakozás után a TRON 2.0.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • FALLOUT

    "A világvége az emberiség által generált folyamat, nem pedig egy dátum."

  • Hobbit 2, avagy könyvből filmet

    Szubjektív élménybeszámoló és elemzés Peter Jackson legújabb filmjéről, a Hobbit 2. részéről. SPOILER!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.