2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Az élet rovat

A szovjet / orosz űrhajózás múltja III. rész

A Voszhod-program, a szovjet űrprogram főkonstruktőrének halála és a hold-programjának első valódi lépései...

[ ÚJ TESZT ]

A Voszhod-2 és az első űrséta története

Még 1964 elején döntés született arról, hogy a Vosztok program leáll, és a helyét a Szojuz elkészültéig a Voszhod veszi át. Ennek két fő változatát tervezték, a 3KD jelzésű volt a 3 űrhajóst felvinni képes változat, amelyet a Voszhod-1-nél is használtak. A második verzió a 3KV, amelyet egy zsilippel ellátva, két űrhajóssal a fedélzetén mehet a világűrbe, és űrsétát lehet végrehajtani a segítségével. A 3KV változatot eredetileg Vukhod (Ajtó) névvel illették, de menet közben Koroljov úgy döntött, hogy jobb, ha Voszhod-2 névvel illetik inkább, mert a beszélő elnevezésből rájöhettek volna az amerikaiak, mire is készülnek.


A Volga légzsilip tesztelése súlytalanság körülményei között, egy Tu-104 repülőgép fedélzetén

Utóbbi verzióhoz a zsilipre azért volt többek között szükség, mert az űrhajó elektronikájában elektroncsöveket használtak - ha az űrhajó belsejében megszüntetik a légkört, akkor a csövek hűtése megszűnik, és tönkremehetnek. A másik alapvető probléma pedig az, hogy ahhoz elegendő sűrített levegőt nem vihetnek magukkal, hogy a teljes kapszula légkörét újra létrehozzák. A zsilip feladatára a Volga elnevezésű, felfújható elemet hozták létre, ezt egy 65 cm átmérőjű, befele nyíló ajtóra szerelték fel, és a külső fém gyűrű (ami a külső ajtót is magába foglalta) a kettős fal felfújása után két és fél méterre nyúlt a járműtől.


A Voszhod-2 két űrhajósa a kiképzés alatt, mindketten Berkut űrruhában

Az űrsétához az SzK-1 űrruha egy módosított, Berkut elnevezésű változatát hozták létre, a külön felvehető hátizsákba 45 percre elegendő oxigént tároltak, és a légzőrendszer működése nyílt volt, vagyis az űrruhából érkező levegőt a világűrbe engedték ki, így megszabadulva a szén-dioxidtól, párától és az űrhajós teste által termelt hőtől. A biztonságot egy, az űrhajó és az űrruha közötti kábellel szavatolták volna. A zsilipben és az űrruhában történő műveleteket egy átalakított Tu-104-es gép fedélzetén gyakorolták az űrhajósok, amely enyhe zuhanásba átmenve rövid ideig súlytalanságot tudott létrehozni. Az űrséta miatt a biztonság kedvéért mindkét űrhajós Berkut űrruhát viselt, egyfelől hogy ha esetleg az űrséta miatt dekompresszió lépne fel, akkor az ne legyen végzetes, másfelől pedig ha szükséges, akkor bármelyikük végrehajthassa az űrsétát.


A Vosztok, illetve a Voszhod-1 és Voszhod-2 legénységének, illetve az űrhajónak az elhelyezkedése indításnál

1965 februárjában egy személyzet nélküli Voszhod-2 járművet indítottak Bajkonurból. A hivatalosan Kozmosz-57 jelzésű műhold felső légkör és világűrkutatást végzett. Valójában a Volga űrzsilip és a Berkut űrruha tesztje zajlott volna le. Az űrhajó pályára állt, és a Volga felfúvódott, viszont ezután begyújtotta a jármű a fékezőrakétáit, és valamivel később az önmegsemmisítő rendszer (észlelve, hogy nem a megfelelő pályán tér vissza a jármű) felrobbantotta azt. Feltehetően két földi irányítóközpont egyszerre sugározta ugyanazt a parancsot a járműnek, amit az félre értelmezett, és ez okozta a visszatérő manőver idejekorán történő beindulását, ami egyben rámutatott arra, hogy már több, mint öt éve súlyos hibát tartalmaz az űrhajókat irányító rádióparancs-rendszer, amivel már az emberes űrmissziókat is vezényelték. A hibát feltárva gyorsan változtattak a módszeren, és előírták, hogy minden sugárzás előtt meg kell győződni, hogy csak ők sugároznak-e.


A Voszhod-2 végső összeszerelése, látható a Volga légzsilip, és a szilárd hajtóanyagú fékezőrakéta az űrhajó orrán

Eközben Koroljov már további Voszhod-repüléseket tervezett, amelyeket még 1965-ben hajtanának végre. Ezek közé tartozott két 15, illetve 20 napos, kétfős legénységgel végrehajtott 3KD küldetés, és egy 3-5 napos 3KV űrrepülés, amelynek kétfős legénysége 2-3 űrsétát is végrehajtott volna, mely közben akár 50 méterre is eltávolodhatnak az űrhajótól. Ezekhez persze jelentősen több ellátmányt kellett az űrhajóba zsúfolni, és nagyobb teljesítményt kellett az R-7 hordozórakétából kihozni.


A Voszhod-2 az indítóálláson, jól látható, hogy az áramvonalazó kúpon van egy kitüremkedés, amelyre a Volga légzsilip miatt volt szükség

Végül 1965 március 18-án a Vosztok-2 elindulhatott a világűrbe, fedélzetén Pavel Ivanovics Beljajevvel és Alekszej Leonovval. Az űrhajósok a sikeres pályára állás után felkészültek az űrsétára, aminek a része volt a Volga felfújása, ez pedig mintegy hét percig tartott. Annak sikeres végbemenetele után felkészültek a második fordulat megkezdésekor a sétára. Leonov útját két kamera a zsilipből, egy pedig a zsilip külső gyűrűjéről rögzítette, és kifelé tökéletesnek tűnt minden (az egészet élőben közvetítette a szovjet TV, egészen az első zsilipbe való visszatérési kísérletig).


Leonov űrsétája közben készült videofelvételek összevágva

Valójában több probléma is fellépett, Leonov űrruhája túlságosan is felfúvódott, megnehezítve a mozgást, és nem érte el a mellkasára szerelt kamera kioldóját, amely a combjánál volt elhelyezve - eredetileg a Vosztok-2-ről kellett volna képeket készítenie, ám így ez meghiúsult. A mintegy 10 perces séta után Leonovnak vissza kellett volna térnie a Volgába, csakhogy a megduzzadt Berkut űrruhája ebben megakadályozta. Miután az eredetileg tervezett, "lábbal előre" módszer nem vált be, fejjel előre próbálkozott, amely sikerült is. Csakhogy meg kellett fordulnia a zsilipben a külső ajtó bezárásához, ám az összegörnyedés nem sikerült, mivel az űrruha belső nyomása nem adta meg a kellő mozgásszabadságot. Kénytelen volt tovább csökkenteni a belső nyomást, a biztonsági limit alá. A művelet közben a nehézségeket nem jelezte rádión, de végül sikerült megfordulnia, és bezárni a külső ajtót. Beljajev a vártnál sokkal hosszabb zsilipelés miatt meglepődött a szinte halálán lévő Leonovon (állítólag Leonovnak volt egy méregkapszulája, és társának leválasztva a zsilipet magára kellett volna hagynia, ha nem sikerül a bezsilipelés). Helyzetük azonban még rosszabbra fordult, mikor kiderült, hogy a hőtágulás miatt nem tudták elsőre a belső zsilipajtót rendesen becsukni.


A Voszhod-2 űrsétájának főbb elemei...

A fellépő légnyomáscsökkenést a létfenntartó rendszer automatikusan kompenzálta úgy, hogy tiszta oxigént engedett a légterébe, 45%-os oxigéntartalomig dúsítva azt. A két űrhajós pontosan tisztában volt vele, milyen veszélyes helyzetben vannak, hiszen az oxigéndús légkör nagyon magas tűzveszélyt is jelent.

Leonovék leválasztották a Volgát, és bár aggasztó jelek voltak az oxigéntartalék fogyása miatt (ami a kabin légkörének szökésére utalt), úgy tűnt, hogy a 17. keringési periódusig további gondok nélkül kihúzzák. Jött a földi parancs az automata fékező rendszer beindítására, ám a manőver nem kezdődött meg. Beljajev végül kézzel indította el a fékezőmanővert, amelyhez viszont először kikötve magát el kellett lebegnie a Vzor periszkóphoz, azzal ellenőrizve az űrhajó helyes pozícióját, majd ez után visszalebegett a helyére, hogy beindítsa a fékezőmanővert. Amely után viszont Gagarin repüléséhez hasonlóan nem vált le a műszaki modul, és a visszatérő modul vad pörgésben ért a légkörbe. A tervezetthez képest 46 másodperccel később végrehajtott fékezés következményeként 386 km-re a várt területtől arrébb értek földet, egy sűrű erdőben.

A kutató-mentő helikopterek viszonylag hamar megtalálták őket, ám az erdőben nem tudtak landolni és közel volt a naplemente, így meleg ruhát és ellátmányt dobtak le számukra. A -5 °C-os éjszakát fagyoskodva vészelték át a nyitottá vált (az ajtót robbanó csavarok távolították el) űrhajóban, mivel féltek a farkasoktól. Másnap hét segítő érte el őket sítalpakon, akiket másfél kilométerre engedett le egy helikopter. A segítők nagy tüzet gyújtottak, és valamivel komfortosabb körülményeket tudtak biztosítani a második éjszakára. Végül a harmadik napon síelve jutottak el egy időközben favágók által nyitott tisztásra, a leszállóhelytől pár kilométerre.


A Voszhod-2 legénysége a földet érésük másnapján

Az út noha sikerült, maga az űrséta mégis többszörös kudarc volt, az űrséta után Leonov majdnem szívrohamot kapott, miközben a Volga belsejében küszködött a zsilipajtó bezárásával. Csak a Voszhod-2 útján derült ki, hogy nem lehet manuálisan végrehajtani a visszatérő manővert, ha az űrhajós be van kötve - a Vosztoknál a Vzor kijelzője pont az űrhajós előtt volt, a kezelőszervek pedig a keze mellett, a Voszhod átépítése miatt viszont ezek távol kerültek egymástól.

Ettől függetlenül Koroljov keményen küzdött, hogy a Voszhod-3 repüléssel meg tudják tartani a szovjet fölényt a világűrben töltött űrrepülések időtartama terén, amihez viszont át kellett dolgozni a létfenntartó rendszert. Az eredetileg 15 naposra szánt űrrepülésnek menet közben ballisztikus rakétaindítás-érzékelő berendezések tesztelése lett a fő kijelölt feladata, hogy a hadsereg támogatását megnyerje, miután a Gemini-5 hasonló kísérleteket folytatott le. Csakhogy az űrhajósok kiválasztása terén nem várt viták nehezítették a programot. A két kijelölt űrhajós eredetileg Borisz Volinov és Georgyij Katisz lett volna, csakhogy a pártvezetésnek szúrta a szemét, hogy Volinov zsidó, Katisz apját pedig Sztálin idejében kivégezték, egy rokona pedig Párizsban él. Végül Volinov maradt, de menet közben többször is változtattak a társán, míg végül Georgij Sonyin lett a kiválasztott. Az 15-ről 20 napra kitolt űrrepülés indítása pedig 1965 októberéről szépen lassan 1966 elejére csúszott, mivel ehhez egy még újabb létfenntartó rendszer fejlesztése és tesztelése volt szükséges.


A Gemini-7 a Gemini-6 kabinjából fotózva, hasonlóról a szovjetek ekkoriban nem is álmodhattak...

A Gemini-5 1965 augusztusában 7 nap 22 órát volt a világűrben, megszerezve az időtartam-rekordot az amerikaiaknak. A Gemini-6A és Gemini-7 irányított manőverrel közvetlenül egymás közelébe manőverezett (amire a Vosztok / Voszhod űrhajók képtelenek voltak), végül a Gemini-7 13 napot és 18 órát töltött a Föld körül keringve 1965 decemberében, tovább kitolva a űrben töltött időtartam-rekordot. Az amerikai emberes űrprogram immár egyértelműen a szovjet előtt járt. Eközben szovjet űrprogram viszont lassan kezdett összeroskadni önnön terhe alatt. Koroljov számára az N1 hordozórakéta, a Szojuz űrhajó és az LK holdkomp minél hamarabb való elkészítése volt a fontos, hogy reális esély legyen az Apollo-program megelőzésére. Ehhez viszont szüksége volt minden erőforrásra, tehát nem hivatalosan lassítani kezdte a Voszhod-3 / -4 / -5 / -6 elkészítését.

Előbbi két út hivatalosan először 15, majd 20 napos időtartam-rekord célt tűzött ki, a Voszhod-5 egy csak női űrhajósokból álló, 10 naposra tervezett űrrepülés lett volna, míg a Voszhod-6 egy rakéta-kerettel való szabad (rögzítőkötelek nélküli) űrsétát szándékozott megvalósítani. Tervek voltak tovább is, például egy női űrséta lehetősége is felmerült. Nem segített a helyzeten, hogy 1965 őszétől Koroljov egyre betegebb lett, miközben Kamanyin és Cselomej külön-külön igyekezett a saját befolyását növelnie. Az egyre kevésbé átlátható, határozott célkitűzéseket és megfelelő kommunikációt nélkülöző űrprogram arra sarkalt több űrhajóst, hogy levelet írjon a pártvezetésnek, hogy tegyen valamit a helyzet kezelésére. Még akkor is bevállalták ezt a rizikót, ha ezzel magukra haragíthatják a program vezetőit, és kieshetnek az űrprogramból.


1965-ben készült kép a Vosztok és Voszhod program világűrt megjárt űrhajósairól,
Első sor: Vlagyimir Komarov, Jurij Gagarin, Valentyina Tyereskova, Andrian Nyikolajev, Konsztantyin Feoktisztov és Pavel Beljajev
Második sor: Alekszej Leonov, German Tyitov, Valerij Bikovszkij, Borisz Jegorov és Pavel Popovics

A megoldás pedig nagyon váratlan irányból érkezett...

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.