2022. szeptember 27., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Sport rovat / Akármi rovat

A Skyartec Wasp V3

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Egy RC modell helikopter bemutatása

[ ÚJ TESZT ]

A Skyartec Wasp V3, egy középkategóriás 4 csatornás modell helikopter. De kezdjük az elején.

Mint minden ilyen történet, ez is úgy kezdődött, hogy már régóta szerettem volna egy ilyet...
Ismerős történet mindenkinek. A nagy lökést azonban 'no name' rc kisautós bejegyzése adta.
Újra elő tört belőlem a lelkesedés. Elhatároztam, hogy szerzek egy kis rc helikoptert.

Az egyik helyi boltban láttam egy szép méretes darabot. Meglepő módon ez egy lakberendezéssel foglalkozó áruház volt. Persze gondoltam, hogy nem lesz valami nagy durranás, de a 7000 forintos árat nekem megérte.
Elég gyorsan kiderült, hogy mégsem. Ezt a helit gyakorlatilag irányítani sem lehetett. Ha elérte a megfelelő fordulatot, akkor felszállt, és ment amerre a szél vitte. Azért eljátszogattam vele. 15-20 méterre is felvittem, persze utána nagyot csattant. Viszont meglepően strapabíró. A hajlékony műanyag rotor, gumi borítású. Felettébb hajlékony, így relatíve nehéz összetörni. A későbbiekben ki fog derülni, miért mondom azt, hogy nehéz.

Zavaró volt az irányíthatatlansága. Így 2-3 nap után, már semmi érdekesség nem volt benne. Felszállt, majd elment valamerre, és leesett. Nagyjából ennyi amit tudott.
De hajtott a hév! Nem bírtam magammal, most már mindenképpen ki akartam próbálni, milyen lehet egy 'igazi' helikopter. Ezért elhatároztam, hogy veszek egy komolyabb fajtát.
Így 2 napi keresgélés, teszt olvasás, videónézés után az e-bayen megrendeltem ezt a bizonyos Skyartec Wasp V3-at.

vPhis kolega javaslatára már most az elején rátérek a biztonságra.
Ugyanis ez már nem játékszer. Az ilyen, és ennél komolyabb típusú RC helikopterek súlyos, akár halálos sérülést is okozhatnak. Hihetetlen vagy sem, ez az igazság.
Ezért álljon itt ez a videó bizonyítékként, illetve demonstrációs céllal, hogy valóban súlyos sebeket képes okozni egy ilyen gépezet. A videó 18+-os, így aki nem múlt el még annyi, annak elmondom, hogy a srác lábát kapta el egy ilyen RC heli. A vádliját körülbelül 4-5cm mélységben szántotta fel a teljes lábszárszélességében. Így ránézésre ~3cm szélesen nyílt szét.
Egyszóval nem gyerekjáték, ha balszerencsés módon a nyakát kapja el, akkor a srác már nem kel fel.
Nincsenek pontos adataim, de tapasztalt RC-sek szerint, ezek a motorok akár 20-40 ezres fordulaton is pöröghetnek. Persze a rotorlapát 'csak' 2-3 ezret pörög. Viszonyítás képpen egy flex (sarokköszörű) 8-20 ezres fordulaton megy, egy beállított benzinmotoros Stihl fűrész pedig 14 ezren pörög.
A tisztes távolságot mindig meg kell tartani. Semmiképpen sem szabad emberek felé irányítani. Még viccből sem.
Az alapgépeken általában ABS rotorlapátok vannak. Viszont lehet kapni karbonszálas lapátokat is. Ennek előnye, hogy nagyon könnyű és nagyon erős anyag. Nagy igénybevétel esetén van rá szükség.
Viszont, még a tapasztaltabb RC modellesek is azt mondják, inkább felejtsük el a karbont, inkább törjön a lapát, nem éri meg a kockázatot. Ugyan is ha véletlenül eltalál a rotor, vagy el találsz mást, annak biztos, hogy kórházi túra lesz a vége. Nem mondom, hogy levágná az ember kezét, de biztos, hogy a csontig képes lenne bevágni. Ha eltalál, még vérezni sem fog, mivel a rotor magas fordulatszáma miatt egyből a súrlódástól megég a seb és egyből elzárja a vérzést.
Ezért a fokozott óvatosság elengedhetetlen. Az első igazi repüléseknél minél távolabb kell lenni mindenkitől. Fő a biztonság.

Igaz még nagyon kezdő vagyok, de azért megpróbálok egy kis ismertetőt adni az rc helikopterekről.

Rengetegféle rc helikopter létezik. (máris mindenkinél tisztább a kép,mi?: ))
Ami alapján talán a legjobban meg lehet különböztetni őket, az a csatornák száma.
Ez alapján léteznek 2-3-4-6 csatornás gépek.

2 csatornás heli: csak a fő és farok rotor fordulatszámát tudod szabályozni. Gyakorlatilag irányíthatatlan. Fel és le tud szállni, meg persze arra, amerre a szél viszi. Szimpla gyerekjátéknak minősül. Hatósugaruk nagyjából 100-200 méter. Árkategóriája 5-15 ezer forint körüli.

4 csatornás heli: ezt a fajtát már teljes mértékben lehet irányítani. Kifinomult giroszkóp segít stabilan tartani a gépet. Hatósugaruk nagyjából 700-900 méter. Árkategóriája: 35-70 ezer forint körüli.
Ehhez a típushoz tartoznak még az úgynevezett koaxiális helikopterek. Itt farokrotor helyett két főrotor van. Ezek egyensúlyozzák ki a helikoptert. 3D repülésre ugyan nem alkalmas, de az alapvető mozgásokat nagyon jól meg lehet tanulni rajta. Kis méretük miatt pedig beltéri használatra is alkalmasak.

6+ csatornás heli: ez a fajta képviseli a csúcskategóriát. Persze ártól függően változik, mind a teljesítmény, mind a minőség. Ezzel már nem csak 'egyszerűen' repülni lehet, hanem akár ilyen trükköket is össze lehet hozni. Persze ehhez sok sok évnyi gyakorlás kell.
A hatósugaruk, persze ártól függően 800-1,5 vagy akár 2,5 km is lehet!
Árkategóriája: 80-250 ezer forint és a határ itt már a csillagos ég!
Viszont 6 csatornás heli kezdőknek nem jó. Itt a hat csatorna már nem csak a rotorok állását változtatja, hanem képes síkban megdönteni azokat. Tehát magát a lapátokat is, nem csak a rotor egészét. Így lehetséges pl, hogy fejjel lefelé repülnek vele. Ebből következően nagyon érzékeny. Nehéz vele repülni. Főleg tanulni.

A hatósugárban annyit módosítanék, hogy a 7-800 méter valószínű parasztvakítás. 20-30méternél pontosabban ezt nem lehet lemérni. A sima 35-40Mhz-en működő adók ~ 300 méter hatótávolsággal rendelkeznek. Viszont a 2,4Ghz-en működők akár 2,5Km-re is elérnek. Bár 100 méternél messzebb senki se repül, ugyanis szabad szemmel már nem lehetne látni. Persze ez is megoldható egy vezeték nélküli kamera, és VR sisak segítségével : ) Csak így az ár a duplájára emelkedik.

Tehát az én Wasp V3-am, egy 4 csatornás helikopter. Az első képen látható teljes menetfelszereléssel, úgynevezett "Ready-To-Fly" készlettel érkezett.
A fő rotort egy 3 fázisú kefe nélküli motor hajtja. A három szervomotor közül kettő a főrotor ciklusvezérlést változtatja bal-jobb, illetve előre-hátra irányban. A harmadik pedig a farok rotor állásszögét. A kis giroszkóp pedig a farok rotor segítségével próbálja stabilizálni a gépet. Több-kevesebb sikerrel.

A technika : )

Az első képen látható sárga gombócok sima ping-pong labdák. Viszont egy nagyon fontos alkatrész, a tanulókeret részi. 'X' formában a pálcák segítségével fel lehet erősíteni a gép aljára. Így megnehezítve annak borulását.
Bizony, aki most kezd ilyennel foglalkozni, az meg se próbálja tanulókeret nélkül elindítani a gépet, mert biztosra vehető a törés. Az irányítása mocskosul nehéz. Lehet nem illik ilyet írni egy címlapos bejegyzésben írni, de érzékeltetni szeretném, hogy aki azt hiszi megveszi és repked vele párat, az nagyon nagyot téved.
Mindig is tisztában voltam vele, hogy nem könnyű a navigálás, de sose hittem volna, hogy ennyire nehéz lesz. Sokszor néztem videókat "First try at fly" címmel, és sanda mosollyal konstatáltam, miként szenved a srác az első próba alkalmával. Még felszállni sem volt képes.
Hát én pontosan ugyan így szenvedtem...

De nézzük mivel is irányítjuk.
A távirányító egy Sky 701-es típusú 7 csatornás kontroller. A hatótávolsága 762 méter.
A bal oldali joystick vezérli a fordulatszámot, vagyis a gázt, illetve a farok fordítását bal-jobb irányba.
A jobb oldali joystickkal pedig a főrotort lehet bal-jobb, illetve előre-hátra irányítani.
A bal felső részben a giroszkópot tudjuk ki-be kapcsolni, illetve a kis poti segítségével finomhangolni.
A joystickok alatt illetve mellett található kis tolókarokkal lehet finomhangolni minden műveletet.
Mert bizony ezzel kell kezdeni, a finomhangolással, vagyis a trimmeléssel.

Itt említeném meg, hogy a távirányítót, egy usb port segítségével össze lehet kötni a számítógéppel.
Így a hozzá kapott szimulátor programmal lehet gyakorolni a repülést. Igaz messze nem ugyan az, mint a valóság, de arra jó, hogy az ember elkezdje érezni magát a helikoptert és a mozgásokat. Ilyenkor derül csak ki, hogy egy-két mozdulat, és gépünk már 15-20 méterre száll tőlünk. Bizonyos távolságról már alig látni a gép állását. Nem tudjuk pontosan merre van, ezért ennek gyakran törés a vége. Elsőként a szimulátor döbbentett rá, hogy hoppá, hova is tűnt a gép? Merre is néz? És így tovább.

Szinte száz százalék, hogy az első repülésnél - heh miket beszélek, inkább próbálkozásnál - a heli valamelyik irányba húzni fog. Gyakran több irányba is. Ezt egyből észrevesszük, amint a gép eléri azt a fordulatszámot, amivel már kissé elhagyja a talajt, amolyan légpárnás módjára csúszik a földön.
Ilyenkor megpróbáljuk finomhangolni a beállításokat, hogy nagyjából egy helyben, irányíthatóan lebegjen.
Ennek valójában csak azért van értelme, hogy az ember tanuljon egy kis irányítást és trimmelést.
Ugyanis amint a gép elemelkedik a talajtól a menettulajdonságok megváltoznak. Ezért repülni legalább 1 méter magasságban érdemes. Azalatt folyamatos ez a bizonyos légpárna vagy más néven földhatás.
Nem hat rá a rotorlapátok által keltett turbulencia. És a sárga gombócok se csúsznak már a földön. Így az első körben elvégzett trimmelésünk semmit nem ér. A levegőben már más a helyzet. Újra finomhangolni kell, hogy ne imbolyogjon ide-oda. Ez már csak azért sem könnyű a levegőben, mivel sokszor az ember nem tudja hirtelen merre is van a bal-jobb. Nagyon gyorsan történnek az események.
A levegőben folyamatosan kell korrigálni. Örülök, hogy ha egy 2-5 méter sugarú körben tudom tartani a gépet, nemhogy még a trimmeléssel foglalkozni.

Egy kicsit balra húz még a földön. Ezért azt szoktam csinálni, hogy gyors nagy gáz, amíg megy balra, addig ellenkormányzok, majd még egy kis gáz, és már lebeg is. Na ekkor kell figyelni, mert az oldalra húzás megszűnik. Nagyjából megáll egy helyben. Ez a nagyjából azt jelenti, hogy korrigálva egy 2x2-es körön belül tudom tartani. Itt már csak piciket kell korrigálni. Nagyon óvatosan. Kézremegés kizárva, mivel a joystick legapróbb rezzenéseire is reagál a gépezet.
Vasárnap, mikor legutóbb próbálgattam fújt egy kicsit a szél. Talán ez lesz a legnagyobb ellenség. Ugye, mint írtam még csak a lebegést próbálom tanulgatni, viszont vasárnap amikor olyan 30cm magasan lebegtem, hirtelen belekapott a szél! Durván 2 másodperc múlva már 2 méter magasan volt a gép, persze kicsit el is fordult a tengely körül, így megint előjött belőlem a "merre van a bal-jobb?" érzés, de végül sikerült épségben letenni. Hát igen, a kezdők tapasztalatlansága. Ilyenkor sok kezdő reflexből azt csinálja, hogy leveszi a gázt nullára. Így az érzékeny precíz repülő szerkezet egyszerűen leesik a földre. Ami két méterről súlyos következményekkel járhat. Csak finoman.
Egyszóval a szél veszélyes elem. Olyankor is fújhat a szél, amikor nem látjuk, nem érezzük. Ezért ha már nagyobb magasságokba szeretnénk törni a géppel, erre mindenképpen fel kell készülni. 5-10 méter magasságban már más légáramlatok uralkodnak. Itt persze nem a meteorológiai értelemben vett légáramlatokra kell gondolni. Egyszerűen elég annyi, hogy magasabban már a házak, kocsik, fák, egyéb tárgyak már nem fogják le úgy a szélt. Elég 1-1 kisebb széllökés és már törik is a gépünk.

Egyszóval én nagyjából 4 napi repülési kísérlet után itt tartok.
Már képes vagyok egy rövid ideig lebegtetni, egy helyben tartani a gépet.
Ez még számomra is viccesen hangzik, de a tanulás folyamat tényleg így megy.
Csodálkozva néztem a kommenteket, amikor láttam egy srác három hét utáni pilóta képességeit. Képes volt felszállni, és tenni egy kört. A hozzászólók pedig szinte istenítették, tapsoltak, dicsérték, hogy milyen nagy dolog ez mindössze három hét gyakorlás után.
Most már értem miért nagy dolog ez.

Azonban a heli nagyon jól repülhető. Rengeteg büszke tulajdonost láttam vele szépen, biztos kézzel repülni, akár széllel szemben is. Tehát csak gyakorlás kérdése.

Tehát az irányítás nehéz. Nagyon oda kell figyelni, mert itt szó szerint egy rossz mozdulat és törés.
Még csak 4 napja próbálkozom, de már kétszer megtörtem szegényt. Egy a rotorlapátokat stabilizáló kar gömbcsuklója törött le mindkétszer. Szerencsére ebből volt pótalkatrész. Hát igen, tudtak valamit a srácok...
A következő képeken látszik mit művelt szegény bútorral. Tudom, nagyon rossz minőség, de talán kivehető a 3-4mm-es bevágás, amit a Wasp műanyag rotorlapátja ejtett. Pedig valójában a rotor csak 1/5-öd fordulaton ment, és 'leszállás' közben, szinte csak a lendülettől pörögve ejtettem neki a bútornak.

Minden nehézség ellenére azt kell, hogy mondjam, megérte! Hihetetlen élmény, amikor sikerül a levegőben megtartani, és ha csak kicsit is, de irányítani. Ez az érzés kárpótol a sok nehézkes állítgatásért, óvatosságért. Remélem pár hét múlva már képes leszek repülni is vele. Nem csak lebegni. Már ha addig össze nem töröm.

Akit esetleg érdekel a modellezés nekik ajánlanám a legnagyobb hazai modell fórumot:

[link]

Illetve itt a Skyartec Wasp V3 oldala, és a teljes specifikáció:

[link]

A végére pedig pár kép:

Hirdetés

Copyright © 2000-2022 PROHARDVER Informatikai Kft.