Hirdetés

2020. július 3., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

A roguelike reneszánsza

Ha újrajátszhatóságot és kihívást keresel a játékokban, a roguelike neked való stílus. Ráadásul mindezt úgy valósítja meg, hogy közben olcsó is.

[ ÚJ TESZT ]

Sword of the Stars - The Pit

A Sword of the Stars - The Pit címe elég hosszú és könnyen össze is zavarja az embert. Ezen a néven ugyanis a fejlesztést végző stúdió, a Kerberos Productions - amit korábbi Rockstar és Barking Dog alkalmazottak alapítottak - egy űrstratégia-sorozatot adott ki.
Ezekkel sajnos nincs személyes tapasztalatom, mivel nem vagyok nagy híve a nem körökre osztott stratégiáknak, de igazán nem is lényeges, mert csupán annyi a közös bennük, hogy ugyanabban a képzeletbeli univerzumban játszódnak.

A történet, hogy is mondjam... Nincs túlbonyolítva. Egy bolygó felszínén valami vírus zombivá - mégis mi mássá? - változtatja a kolónián élő embereket, az utolsó reménysugár egy földalatti komplexum a hegyekben, amit egy ősi civilizáció hagyott hátra, akik egyfajta perverz indíttatásból szerették, ha rendkívül halálos gépek és élőlények között élnek. Egy dolgot tudunk biztosan a helyről: egyetlen expedíció sem tért még vissza, amit odaküldtek.

Itt tennék egy kis kitérőt, mivel véleményem szerint a történet egyértelműen a játék leggyengébb pontja. Persze nem erről szól a kategória, de mégis mi a pitéért tűnik jobb ötletnek leereszkedni a biztos halálba egyedül, mint kinyírni a kolónián található 40-50 zombit? Ezt tetézi még a kezdőpont és végkifejlet közötti kontextus közel teljes hiánya, valamint a katarzist teljesen nélkülöző befejezés. Nem sokat von le a játék értékéből, mivel igazából a grind miatt játszunk vele, de mikor több 10 óra után eljutsz először a végére, kicsit lelombozó tud lenni.

De hogy a lényegnél maradjunk, a három kaszt - Tengerészgyalogos, Mérnök, Felderítő - közül választva rögtön a Gödör bejáratához érkezünk némi kezdő felszereléssel, felkészülve a (szinte) biztos halálra. Az első dolog, amit észrevehetünk, hogy elég komoly fog of war van a játékban, csak a közvetlen környezetünket látjuk, és a mögöttünk található terület is ki van takarva. Ergo mint a jó túlélő-horrorokban, folyton hátra is kell néznünk, illetve a több körön keresztül tartó aktivitásokat érdemes lehet falnak vetett háttal végezni.

Hirdetés

Az alábbi pár dolog hamar egyértelművé válik ereszkedésünk/hentelésünk közben:
- Nincsenek boltok, mindent a pályákon találunk, vagy különböző alkotóelemekből rakhatunk össze, még a lőszert is, ezért elsőrendű, hogy spóroljunk a skullóval, pláne az erősebb fegyverekhez. Szükség lesz rá.
- Minden tevékenység elvégzésével éhesek leszünk, ami eleinte kisebb státuszváltozásokat okoz, később csökken a látómezőnk, extrém esetben pedig elhalálozunk. Ebből, gondolom, kitalálható, hogy kalandozásaink egyik fő limitáló faktora az általunk talált kaja lesz.

- Mivel semmit nem lehet venni a játékban, az inventory kezelése kulcsfontosságú, nagyon meg kell gondolni, mit cipelünk magunkkal. Ugyan bármilyen otthagyott tárgy megmarad a játék teljes időtartama alatt, többnyire nem lesz elég ételünk, hogy több szintet visszamásszunk értük.
- A felszerelésünk használat közben veszít a tartósságából, és minden javítással romlik a maximális durability értéke. Mivel nincs bolt, és rengeteg dolog okozhat sérülést az aktív használaton kívül is, lényeges, hogy a fontos darabokat mindig karban tartsuk.

- A Gödör egy rohadt veszélyes hely, ahol a falak kivételével minden és mindenki ellenünk játszik. Gyakran fogunk kilátástalan helyzetbe kerülni, de sose adjuk fel, matematikai esély mindig van a túlélésre! :)

A játék gyakorlatilag két fő elem köré épül, amiből az első a harc, ami körökre osztott, és a klasszikus rendszerét idézi. Körönként két akciópontot használhatsz fel vagy kétszer egy kockányi mozgásra, vagy egy mozgásra és egy támadásra. Lehet támadni azelőtt is, hogy mozognánk, de ez esetben automatikusan bukjuk a plusz akciópontot.

Van lehetőségünk forogni is, ez nem kerül pontba és elsősorban a hátunk mögött lévő holt tér kiküszöbölésére jó. Ezen kívül tudunk célozni, és támadni, egyszerű, mint a faék, de elég változatos. Máshogy kell mozogni és támadni, attól függően, hogy közelharci, vagy lőfegyver van a kezünkben, de az sem mindegy, hogy az aktuális ellenfelünk éppen milyen módszerrel kíván minket biohulladékká változtatni.

A másik fő tevékenységünk a Gödör különböző eszközeinek feltámasztása és tárolók nyitogatása lesz nyers erővel, vagy hackelés útján. A választék elég széles, a lőszeres dobozoktól egészen a génmanipuláló állomásokig terjed, és mint minden a játékban, ezek használata sem veszélytelen.

Az átlagos szekrény általában csak beragad és nem lehet kinyitni, de az előbb említett génsebészkészülék akár 15 szintlépésnyi mértékben dobhatja vissza a fő tulajdonságainkat, ami elég fájdalmas dolog. De ha csőlátást kapunk, gyakorlatilag áshatjuk is a sírunkat, mert ezután akkora területet fogunk belátni, amekkora ki van takarva a hátunk mögött alapesetben. Szerencsére minden tevékenység előtt látjuk, hogy hány százalék az esélyünk.

A mozgáson kívül gyakorlatilag minden cselekedetünk XP-t ér, és a sikerességüket a hozzájuk kapcsolódó képességek befolyásolják. Ezen kívül befolyásoló tényezőt jelentenek a fő képességeink (Erő, Ügyesség, Agy) és egy csomó használati tárgy, amit a játék közben találhatunk. A képességek egyrészt használat közben maguktól is fejlődnek egy bizonyos szintig, másrészt szintlépéskor fejleszthetjük is őket, ilyenkor 1-3 százalék pluszt kapunk véletlenszerűen. A két szintlépés között használt képességek pedig olcsóbban fejleszthetőek, mint azok, amiket még nem használtunk.

Az igazi kihívást a sorsolt loot jelenti, és ez sokkal jobban meghatározza a játék menetét, mint a Faster Than Light esetében. Ott nagyjából minden játék megnyerhető, ha kifogy az üzemanyag, ki lehet adni vészjelet és reménykedni, de ha a Gödör úgy dönt, hogy a karakterünk éhen fog halni, akkor az a karakter éhen is fog halni.

Tovább tetézi a bajt, ha ilyenkor pánikolva elkezdünk minden tárolót kinyitogatni, mivel ez csak tovább fokozza az éhséget, az általános tárolókban pedig nagyon ritka a minőségi étel. Jobban járunk, ha célzottan ilyen helyiségek felé vesszük az irányt és közben minél kevesebb harcba bocsátkozunk.

És ez még csak a jéghegy csúcsa, a játék nagyon kreatív tud lenni, ha a karakterünk életének pokollá tételéről van szó, ami jelen esetben inkább bók, mint kritika. Például a különböző színű ajtócsapdák és a fegyverek fejlesztésére használatos Bio Modok minden játékban más funkciót kapnak véletlenszerűen.

Ez arra kényszeríti a játékost, hogy az elején legalább egyszer átmenjen minden színű csapda alatt, vagy magával hurcoljon egy csomó cuccot, amíg be nem tudja azonosítani őket. A vicc az, hogy a beazonosítás - meglepetés - szintén véletlenszerű. Hogy miért fontos ez? Vannak pozitív és negatív hatások is, ez utóbbiak néha igen kellemetlenek.

Az ellenfelek a jelentéktelentől az iszonyatosig terjednek olyan nyalánkságokkal, mint a tárgyainkat rongáló Proteon, ami ha meghal, két lépcsőben egyre kisebb és egyre gyorsabb Proteonokra oszlik szét, az utolsó nagyon gyors és négyszer tud támadni, ha utolér.
A Von Neumann Probe nevű lebegő oktaéder például dezintegrál dolgokat, többnyire a tárgyainkat, de ritkábban magát a játékost is.

Mire végigjárjuk a Gödör 30 szintjét, össze fogunk még szedni pár státusz effektet is. Az elején a fertőzések és mérgek lesznek a legnagyobb gondjaink, de ez megváltozik, amint először találkozunk kábító tűket lövöldöző, vagy vakságot okozó fogadásunkra küldött lényekkel.

A játékhoz a megjelenése óta két kiegészítő is készült, amik egy új nehézségi szintet, több játszható kasztot és fajt, tárgyakat, ellenfeleket adnak a képlethez. Ezen kívül lehetőségünk van fel nem használt XP-t és tárgyakat ott hagyni későbbi karaktereink számára, megkönnyítve a dolgukat az első pár szinten.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • The Darkest Dungeon

    Szépen valósítja meg a hentelést, a stresszmechanika pedig önmagában elég ahhoz, hogy kiemelje az átlagból.

  • Társasjátékok tableten

    Mire jók a társasok mobil eszközön? Melyik társast érdemes kipróbálni? Milyen a játékélmény egy ilyen kis kijelzőn?

  • A nagy indie lista

    Az emberek elsősorban a nagy kiadók AAA címeivel dobálóznak, pedig forradalom zajlott le a független játékok világában.

  • A Metal Gear Solid széria és egy korszak vége

    Szeptember 1-én megjelent a Metal Gear széria utolsó része és sorozat atyja, Hideo Kojima befejezettnek tekinti a sorozatot.

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2020 PROHARDVER Informatikai Kft.