2024. március 29., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

A Resident Evil-sorozat története II.

A PS1 éra utáni átmeneti időszaknak köszönhetünk néhány klasszikus gyöngyszemet, amelyek igen jól öregedtek.

[ ÚJ TESZT ]

Hol is hagytuk abba?

A Resident Evil-sorozat PS1 éra utáni átmeneti időszakának köszönhetünk néhány klasszikus gyöngyszemet, amelyek igen jól öregedtek, de a sorozat sokáig nem tudta eldönteni, milyen útra lépjen, makacsul ragaszkodott az Alone in the Dark óta szinte változatlan sémákon, miközben óvatos apróságokkal igyekezett csiszolni a biztonsági játékba kövült formulán. Az alábbiakban a 2000-2005 közti időszakról lesz szó.

Úgy 10 éve kezdtem a Gamepodon a túlélő horrorok történetét tárgyaló cikksorozatomat, és bő egy éve kezdtem el a Resident Evil-széria bemutatását (a továbbiakban RE, vagy Japánban Biohazard), melynek zárszavában februári folytatást ígértem. A februárból végül március lett, mire elkezdtem írni, ráadásul 2020. Végtére is nem írtam évszámot. A késlekedés legfontosabb oka a Filmanatómia könyvsorozat képregényfilm-kötete, amibe három tanulmányt írtam (ez itt a reklám helye, de a tisztesség kedvéért nem linkelem).

Az első részben felvázoltam a RE ihlető forrásait, megemlítettem a neves elődöket, és részenként tárgyaltam Playstation-érát, különös tekintettel a RE 2 híressé vált prototípusára, ami hosszú és néha filmbe illő módon, afféle modként, de az eredeti korai buildje alapjain látott napvilágot. Közben részletesen taglaltam a sorozat meglepő sikerének okait, és kiveséztem a rengeteget ajnározott, később viszont annál többet szidott, “teleport-ládákkal” és ajtóról ajtóra mászkálással fémjelzett játékmenetet is, ami nehéz ugyan, de nem túl valósághű. Épp az első RE-játékok kimunkált stilizáltsága volt a siker legfontosabb záloga, akár a Heroes sorozat vagy az új Doom-ok esetében, és a későbbi részek is ehhez a mércéhez mérték magukat egészen a RE 4-ig, sőt talán napjainkig, mint azt a napokban debütáló (március 31-én írom ezt) RE 3 remake is minden bizonnyal alátámasztja.

[kép]

Az 1999-es klasszikus újrázását én is nagyon várom, bár a demó alapján úgy érzem, hangulatra alulmarad a tavalyi RE 2-vel szemben, ahogy bő húsz éve is. A RE-hangulat a klausztrofób szituációkban érvényesül igazán, az akció orientált és szinte végig utcán játszódó trilógia-záró darab ezért eleve hendikeppel indult. Biztosan lesznek páran, akik kedvet kapnak majd az eredeti újra játszásához. Nekik ajánlanám ezt a textúrákat és az előre renderelt háttereket nagyfelbontású tartalmakra cserélő modot. A 2. és 3. részt feljavító ingyenes pakk a tavalyi cikk írásakor még nem létezett, viszont olyan minőségi ugrást jelent, hogy muszáj róla említést tennem. Valószínűleg nem vagyok egyedül a véleményemmel, mikor azt írom, bár a Capcom idei durranása kivitelezésben bődületes szakadékot jelent az eredetivel összehasonlítva, az előre renderelt környezet kimunkáltságát még 2020-ban is csak megközelíteni lehet, és ezt a mod elég jól kidomborítja. Dinamizmusban és karaktermodellek terén természetesen óriási az előny a modern 3D engine-ek javára, de az ős-RE 3 utcáin egyszerűen nincs két egyforma tereptárgy, az utolsó üvegszilánk és törmelék darab is egyszeri és megismételhetetlen. Ünnep a szemnek.

A cikk épp a RE 3 után veszi fel a fonalat, és a 2000-es évek elejére tehető átmeneti időszakot taglalja, amikor a sorozat a drasztikus megújhodás helyett egyszerre próbált ragaszkodni a bejáratott játékmenethez és új motívumokat keresni a rajongótábor fenntartása és növelése érdekében. A sors és az ipar változásai úgy hozták, hogy ebben az időszakban a Sony konzoljai háttérbe szorultak, a franchise domináns hardverét először a Sega, aztán a Nintendo szállította, úgyhogy nevezzük egyszerűen anti-Sony érának. Nem mintha a sorozat jelen cikkben tárgyalt epizódjai előbb-utóbb ne jelentek volna meg a tech cég konzoljaira. A Sony csak nem iparkodott vagy nem tudott a Capcom legmenőbb sorozatának fő platformja lenni.

Akármilyen morbid, a cikk a koronavírus pandémiának köszönhető, nélküle aligha lett volna időm újra végigtolni a tárgyalt címeket. Kíváncsi vagyok, hogy a járvány milyen hatással lesz a hasonló tematikájú videojátékok, például a RE 3 remake és a Last of Us 2 eladásaira. Vélhetően megdobja az értékesítéseket, bár biztosan vannak olyanok, akiknek a közvetett vagy közvetlen életveszély egy életre elveszi a kedvét a humanitárius kríziseket feldolgozó videojátékoktól, de azt hiszem, a többségnek ez csak olaj a beleélés tüzére. A cikkhez és a RE-játékokhoz jó szórakozást, a hétköznapokra pedig kitartást és jó egészséget kívánok!

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • PolyCore Defense bemutató

    Amikor egy játék nem akar több lenni kategóriájában, mégis ezt olyan minőségben teszi, ami miatt érdemes róla beszélni.

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.