2024. április 20., szombat

Gyorskeresés

Saját drónom története,avagy egy F450 quadcopter építése.

Írta: | Kulcsszavak: drón . quadcopter . F450

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Kedves érdeklődők! Ez a leírás lassan ,de halad.

A modellezés nálam 15-20 éve kezdődött egy Tamiya 4 wd-vel,majd 10-es Moki motoros trénergép,koax helik,egyéb játékhelik,habrepcsi,csónak követték. Mivel a modellezéshez szerintem kitartás,idő,és pénz (pénz..pénz..) kell,de nekem egyikből sincs bőven így rövidebb hosszabb időn múlva,vagy eladásra,vagy feledés homályába kerültek.( padlás )
A mostani történetem előzményeként ,reagálva a világon elharapódzott drón örületre, beszereztem egy Eachine H8 mini nevű főleg szobai drónocskát.Gondoltam,ha ez megtetszik,továbbléphetek.

Mivel ezzel még én is könnyedén megtanultam röpködni,elkezdtem a téma után olvasni. Olvasás,kutatás közben beszippantott a project és belevágtam egy nekem bőven túljó,kissé erőmön felüli építésbe.
Majdnem mindent kedvenc piacomról az Aliexpress eladóitól szereztem be. Számomra fontos,hogy olcsón,házhoz jön az árú,mert sajnálatos és szégyenteljes módon reggeltől estig dolgozom ezért az átlagos boltok elég elérhetetlenek számomra. Sokszor az árú hazai postaköltsége annyi mint az árú Kínából házhoz szállítva. 150 vásárlás fölött vagyok,és egyetlen esetben nem jött meg az árú,de akkor a hazai posta szorgos kezei között tűnt el.
Tehát egy klón DJI F450 es quadcopter építésébe kezdtem. Azért esett a választásom erre,mert kiforrott sokat megépített "alap" típus rengeteg publikációval, segédlettel. Az alkatrészeket külön-külön rendeltem hogy ne lépje át az áfázható 30Eur értékhatárt. Ha már spórolunk,legyünk sz@rrágók! Ezért aztán majd 3 héten keresztül csordogáltak az alkatrészek,de legalább minden nap Karácsony volt! Meg ügye a pénzem sem volt egyszerre annyi.
Íme az alkatrész lista:

F450 váz talppal 4800ft

4 db motor SunnySky X2212 17000 FT

4 db motorvezérlő simonk 30A ( most már inkább BLHeli vennék) 10000ft

10 db prop 1500ft
[L:/dl/upc/2015-10/23/7838_c1eydfviscxuxzo7_dsc_8117.jpg](IMG:/dl/upc/2015-10/23/7838_c1eydfviscxuxzo7_dsc_8117.thumb.jpg)(/IMG)[/L]
Naza lite M vezérlő 18300ft

Ublox M8N GPS tartóval 8300ft
3s 3000 akksi 6300ft

Csatlakozók,zsugorcső,mágneses prop kiegyensúlyozó,akku fesz figyelő ledek 4-5000ft
Kb 72000 ft ha jól számolom.
Távirányítóm egy Turnigy X9 2 éve várja dobozában a lehetőséget. Egy kicsit fel kell tuningolnom,hogy felnőjön a feladathoz. Nem tudja a telemetriát,alapban nem túl izmos a hatótávja,és a fail safet sem intézi. De némi átalakítással igen ütőképes rádiót lehet faragni belőle. Rendeltem hozzá egy FrSky DJT-JR 2.4GHz telemetriás adót,meg egy FrSky D8R-II Plus 2.4Ghz 8 csatornás telemetriás vevőt. A telemetria esetemben azt jelenti,hogy a rádió kijelzőjén a drón akkujának feszültsége,a kapcsolat jelszintje.Ez a leghasznosabb,mivel csekélyebb kockázattal feszegethetjük a határokat.Valamint különféle érzékelőket köthetünk még rá:hőmérséklet,magasságmérő stb.Természetesen a kiírt adatok,és az elrendezése a firmwer-től függ.
Mondjuk ezek nagyrészt érdektelenné válnak, ha felszerelésre kerül az FPV rendszer ami OSD modullal minden szükséges adatot kiír a kijelzőre.

Végre tudtam haladni egy kicsit az építéssel.Kitaláltam,hogy a motor alá egy rezgéscsillapító alátétet teszek,és a motor kábeleit beharisnyázom.Mondanom sem kell jó megkínlódtam vele,főleg a harisnyázással.Most csináltam először ilyet. Azért a végére,már egész jól ment.Tiszteletem Atke kollégának akitől az anyagot vettem,és gyönyörűen dolgozik is vele!
[L:/dl/upc/2015-10/23/7838_eq3wlafw8w4mt7yk_dsc_8133.jpg](IMG:/dl/upc/2015-10/23/7838_eq3wlafw8w4mt7yk_dsc_8133.thumb.jpg)(/IMG)[/L]

Mikor a karokon voltak a motorok,következett a forrasztás.Sajnos nincs normális forrasztópákám,úgyhogy azzal a kukaszökevény narancssárgával követtem el a látható igen ronda,de hatásos végeredményt.



Ezt most egyelőre félrerakom.Viszont valahol olvastam,hogy bizonyos esetekben az elektronikát megzavarja a napfény.Ez elég vadul hangzik,de rajtam ne múljon.Gyorsan szétkaptam a Naza-t és meggátoltam a fény áthaladását a műanyag házon.Most jut eszembe,láttam hozzá alu házat,az is jó megoldás lehet.


Mivel már későre járt levezetésként a propellereket egyensúlyoztam ki a mágneses tengelyű ügyes kis szerkezettel.Én celluxot használtam súlynak esetleg körömlakkon gondolkodtam még,vagy pillanatragasztón.Döbbenetes,hogy milyen kicsi darabon múlhat a siker.
A project megakadt kissé az akku T csatlakozó forrasztásán.Sehogy sem akart a forrasztóanyag a csatlakozón maradni. Este 11-kor a hideg kamrában dühöngtem.A megoldás egy új guriga beszerzése volt.Később kiderült,hogy az alaplap forrasztását egy másik kupaccal csináltam.A kamrai az használhatatlan volt. A haladást az is hátráltatja,hogy este 10 után marad rá időm,és lopakodó üzemmódban kell csinálnom mert alszik a ház és egy szerszám elejtése,vagy egy műszer csipogása is heves reklamálást vált ki. Így apránként tudok csak haladni.
A rádió összebindelését a vevővel is sikeresen megoldottam. Ez még egy stock Turnigy 9x. A videón külön akksit meg bindelő kábelt használtak. Mivel nekem egyik sem volt és úgy néztem a kábel amit a vevő jelölt csatlakozójára kell tenni csak a két szélső tüskét összeköti,a középsőt üresen hagyja,simán összekötöttem egy a Nazahoz adott csati szélső likait egy dróttal. Az adón lévő gombot nyomva tartva az adót bekapcsolva a vevőn villogó piros fény folyamatosra váltott,tehát sikerült. A vevő persze teljesen be volt kötve a rendszerbe. A Naza összedugdosásánál a motorvezérlők 3 tüsis csatlakozóját két féle kép lehet rádugni.Remélem mindegy hogyan,mert erről pontosabb infot nem találtam.
Utána,a Naza lite-t szerettem volna V2-re "frissíteni" illetve beállítani de a laptop nem akarta az igazságot.Pedig a 80-as porton ahol szeretett volna kommunikálni nem volt semmi más.

Jó régen jártam erre. Közben azért sokat haladtam. Rájöttem,miért nem ment fel a V2-es frissítés. Regisztrálnom kellett és bejelentkeznem a szoftveren belül. Persze mindig kérte előtte,hogy lépjek be,de nekem egy nem gyári módosítás előtt nem az ugrik be,hogy regisztráljam a szoftvert,illetve magamat.Tehát a bejelentkezés után rögtön megtörtént a vezérlőm V2-vé válása hurrá!
Sajnos a konyha angol nyelvtudásommal nem tudom igazán lefordítani a Naza használatiját és magyarul nem találtam.Ha valakinek van fordított jelentkezzen!
Utána következett a legfontosabb beállítás a rádión,a repülési módok kapcsolhatóvá tétele. A bökkenő csak az,hogy 1 db háromállású kapcsoló van a távon,de összesen négy módja a repülésnek a Nazan: ezek a Manual mód ilyenkor teljesen a kezünkben van az irányítás. Na ezt senkinek nem ajánlom a levegőben átkapcsolni mert a büntetés azonnali lesz. Persze aki pontosan tudja miről beszélek az azt csinál ami akar :R
Atti mód Ilyenkor a géptest stabilan tartja a vízszintes helyzetét de a térben mi irányítjuk.Aki már irányított bármilyen kis multikoptert az elboldogul vele.Gondolom ilyenkor nem a GPS hanem a vezérlő érzékelői segítségével stabil.Talán ehhez a módhoz GPS sem kell,de javítsatok ki ,ha nem így van!
GPS mód Na ez teljesen kezdő biztos. Ilyenkor a GPS ha nem kavarunk a bottal,szépen egy helyben tartja a gépet .Persze alap,hogy lásson elég holdat.A gázkar középső állásában lebeg egy magasságban a gép.Ebben az üzemmódban csak a zöld led villogás elfogadható.
Failsafe mód Vagyis baj esetén menti a gépet. Ez jelentheti az azonnali leereszkedést az aktiváláskori pozícióból vagy pedig egy adott magasságban az indulási helyre való visszatérést.Ezt a Keret szoftverben lehet előre beállítani.
Van még valami relatív iránytartó mód az IOC de ezt még nem értem kristály tisztán,majd pótlom.
Szóval a Manual,Atti,GPS módot tudtam beállítani a háromállású kapcsolóra.Persze ez sem ment elsőre,csak mikor rájöttem,hogy minden állásban csak tökéletesen egyenes vonallal lehetett elérni a távon a kívánt eredményt. A vevő hatos csatornáját kötöttem a Naza U bemenetére.Rengeteg videót néztem meg a témakörben de valahogy nem akart összeállni.Volt aki a gear kapcsolóval is kavart ,valamit és a csatorna is különbözött,a táv sok csipogástól kiakadt a feleségem,ezért szétkaptam ( a távot ) és kiforrasztottam a bűnöst.
Ezután gyorsan összecsavaroztam a testet,a felső lapot is rátettem,az elektronikát még nem fixáltam és következett az iránytű kalibrálása,amit Naza "táncként" szoktak emlegetni ezzel is elvoltam vagy egy órát.Pontosan nem is tudom hogy csináltam,de a végére jó lett eltűnt a figyelmeztetés a programban. Aztán motorpróba még csavarok nélkül persze. Na ezzel vagy két hétig szívtam,mert nem akartak indulni a motorok. Akármilyen pozícióba húztam a karokat,akármilyen módban,nem indult. Illetve amikor mérgemben össze vissza cibáltam,egyszer csak elindult.De valami baja volt,mert ha lehúztam nem állt le és olyan furcsán reagált.kérdeztem több fórumon,de nem tudtam rájönni a megoldásra. Végül egyszer tanácstalanul az assistant progiban turkálva,gondolva mi bajom lehet,megfordítottam a gázkar útját. Széthúz ,karok lent össze,azonnal elindult. Eszembe jutott,hogy az egyik videóban reversre állították a gáz útját én ökör meg úgy hagytam. Na mindegy így jártam 2 hétig ezzel szívtam.
Közben megérkezett a rendelt adó-vevő páros.Az összebindelés gyorsan ment.Mindent átdugdostam Tépőzárral nagyjából rögzítettem az elektronikát,és az akksit,a kiegyensúlyozott propellerek fel és rohanás ki a kertbe.Rádió be,összedug,persze GPS módban,megvártam míg a GPS tetején a zöld fény mellet egy lila fény is megjelent,illetve a piros villogások elfogytak és a zöld maradt ami azt jelentette több mint 6 holdat lát,vagyis tökéletes a pozícionálás.
Meglepően stabilan emelkedett,nem hittem volna,hogy ilyen kezes lesz elsőre.Csodálatos érzés volt amikor annyi bénázás után ott lebegett előttem két méterre fejmagasságban rezdületlenül.Még a hangja is gyönyörű volt!Tudom fél nap alatt össze lehet dobni egy ilyet,de nekem majd egy hónapomba telt,mert nagyon kevés időt tudtam csak ezzel foglalkozni.Így annál nagyobb volt az öröm.

Kissé csodálkoztam,mert a 3000-es akkuba 74 perc alatt 3A -al 3460-at sikerült visszatölteni,de azóta nem volt ilyen különös eredmény.

Jó régen nem írtam már ide semmit.Ennek az oka az időhiány volt,illetve közben több igen informatív hasonló oldalt találtam,minek tulajdonosa csodálatra méltó idő,erő,és pénzbedobással általam nem is megközelíthető profizmussal készíti oldalát. Így úgy gondoltam az én oldalamra nincs akkora szükség. De most saját magamnak folytatom.

Azóta persze sikerült jó néhányszor repülnöm,jelenleg egy Quanum DIY FPV Goggle V2 w/5 inch LCD Monitor (Kit) -tel gyakorlom a repülést.

Felszereltem egy olcsó OSD modult is! Nagyon hasznos kis szerkezet,egyszerű beállítani.

A videojelet egy Boscam szett kezeli.




Kamerát vettem kettőt is egy ilyet,meg egy ilyet.Jelenleg az elsőt használom.Persze egy gimbalt és egy Xiaomi yi kamerát is beszereztem.

Folyt köv....

Hozzászólások

(#1) szente


szente
addikt

Érdekelne ez a drón téma engem, de a múltkor elkezdtem őket nézegetni és mire találtam olyat amire tetszett volna, addigra bőven 30k felett jártam. Ahogy nézem építve sem jön ki olcsóbban. :N

(#2) sketchifun válasza szente (#1) üzenetére


sketchifun
senior tag

De a 30k-s drone meg sem kozeliti ezt, ne feledd.

Sok sikert az epiteshez.

Gyerekek! Az a lényeg, hogy van pénz lóvéra! © Jakab Zoltán

(#3) Kolondrum válasza szente (#1) üzenetére


Kolondrum
félisten

Rendes drone több száz k. A többi játék.

(#4) szente


szente
addikt

Jó-jó, gondoltam, hogy van különbség a 30,70, meg 200k-s drón között, de én az én pici első drónomat néztem. Arra tök felesleges a 200k-s, de még a 70 ezres is.

(#5) zarew


zarew
senior tag

Nem tudok mást mondani,mindenkinek igaza van ! Remélem ,ha készen leszek azért kedvet kap hozzá más is.Meg persze pénze is lesz hozzá.

(#6) sketchifun válasza zarew (#5) üzenetére


sketchifun
senior tag

Fotókat az építésről, és cikket követelünk belőle.

Egyébként nekem is volt, tinydealrol. Arra a célra vettem, hogy ha más nem, kutyát, macskát, nagymutert hergelni jó lesz. Egész jó volt, 17 dolcsi, és szabadtéren, extreme módban ment vagy 30at. Csak ugye nagyot süllyedt, ha meg magasra mentem, elvitte a szél. Végül a kutya röptében elkapta(lebegést gyakoroltam), és megállt. Szétszedtem, de nem derült ki, mi baja, a jobb első motor behalt. Élt 2 hetet, ezalatt 4,5 órát repült.(1 óra töltés, 7-8 perc repülés reggeltől estig ismételve.

Gyerekek! Az a lényeg, hogy van pénz lóvéra! © Jakab Zoltán

(#7) D1Rect


D1Rect
félisten

Feltétlenül tegyél bele könnyen cserélhető és olcsó töréspontokat!
Rengeteg carbont lehet vele spórolni. :)

Látom te is egyből rámentél a carbon propra, a helyedben most rendelnék belőle még 10-et, meg ugyanennyi műanyagot is.

[ Szerkesztve ]

(#8) zarew válasza D1Rect (#7) üzenetére


zarew
senior tag

Nem tudom,hová tehetnék töréspontokat,ez egy kész szerkezet. Ja és a propok csak gagyi műanyagok,de majd kiegyensúlyozom őket. De majd nézek igazi karbont.Kicsit már unom néha ezeket a 3 hetes szállítási etapokat,de a postás is beszólt már.

(#9) MineFox54 válasza szente (#4) üzenetére


MineFox54
őstag

Ugye nem MO-ról nézted?

(#10) szente válasza MineFox54 (#9) üzenetére


szente
addikt

Persze, hogy nem. Csak ha már van, akkor legyen kint is használható, ha már kint is használható, akkor legyen kamerás, ha már kamerás, akkor legyen nem elmosott hullámzó képü kamerás. Plusz akkor már az sem lenne baj, ha látnám a lamera képét a távirányítón. :D

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.