Hol is kezdhetném, talán azzal, hogy amióta a Disney felvásárolta a Lucasfilm-et és vele együtt a Star Wars jogokat, azóta nem kaptunk kifejezetten történetre kihegyezett Star Wars játékot csak a két alapból többjátékos összecsapásokra készült Battlefront-ot aminek 2. része bár kapott egyjátékos kampányt, de igazán nem volt áttörő élmény annak ellenére, hogy az alapszituáció érdekes lett volna és technikailag minden téren kihozták a maximumot. Az utolsó értékelhető próbálkozás a The Force Unleashed 2 volt, aminek már több mint 9 éve és már akkoriban is hiány volt a jó Star Wars játékokból.
Mindenkinek meg van a kedvenc játéka (és korszaka) a múltból, vannak akiknek a KOTOR jelenti az igazi SW érzést, vannak akik a Republic Commando-ra esküsznek és vannak akik Kyle Katarn kalandjait tartják az etalonnak. Személy szerint én inkább a The Force Unleashed első részét és a Jedi Power Battles játékokat szerettem eddig a legjobban, de ez nem jelenti azt, hogy a többieket sem szerettem.
Az Electronic Arts (EA) égisze alatt tevékenykedő Respawn Entertainment számára minden téren új kihívást jelentett a Star Wars Jedi: Fallen Order. Új grafikus motort, az Unreal Engine 4-et használták (nem az EA bejáratott saját fejlesztésű Frostbite-ját vagy a Titanfall és Apex Legends játékokhoz használt Source-ot) és a megszokott FPS lövöldözés helyett egy külsőnézetes akció-kalandjátékban gondolkoztak. A projekt élén az a Stig Asmussen dolgozott akinek neve a Sony God Of War szériájánál többszörösen is felmerült az évek folyamán. Sajnos a végeredményen érezhető a fejlesztőstúdió "tapasztalatlansága", de ettől függetlenül a 2019-es év egyik, ha nem legjobb játékát sikerült letenniük az asztalra, de erről majd később.
A történet szerint a mozis idővonalat követve a 3. és a 4. epizódok között vagyunk, a 66-os parancs (amikor a klónok a Jedik ellen fordulnak) végrehajtása után és a Zsivány Egyes eseményei előtt. Főhősünk Cal Kestis (Cameron Monaghan akit a Gotham című sorozatból ismerhetünk) a Régi Köztársaság bukásakor még fiatal Padawan és az ominózus napon elmenekül, majd elbújik a Bracca nevű bolygón ahol sikeresen 5 évig sikerül elkerülnie a bajt. Mi ekkor kapcsolódunk be a történetbe és leszünk részesei Cal kalandjainak. Mivel a játék erősen történet orientált ezért nem árulnék el konkrét részletek azzal kapcsolatban. Maga a sztori egyébként szerintem jó, sajnos kicsit tipikus SW-os sablonokból építkezik és elég kiszámítható helyenként, viszont hosszú és jól ki van dolgozva.
A sztori gyengeségeit ellensúlyozzák a játékmenet finomságai, a látvány és a zene. Helyenként igazán szép a játék és változatos, összesen 5 teljesen különböző bolygót kapunk Bracca után ahova nem fogunk a "tutorial" végeztével visszatérni. Megfordulunk Bogano-n, Zeffo-n, a Wookie faj otthonául szolgáló Kashyyyk-on, a fénykardok erőforrásaként szolgáló kristályok lelőhelyén az Ilum-on és Darth Maul szülőbolygóján a Dathomir-on. Ezek közül többre is többször visszavisz minket a történet, illetve ahogy Kestis fejlődik úgy nyílnak meg előttünk további lehetőségek rajtuk és ha szeretnénk mindent összegyűjteni akkor bizony mindet be kell járni akár többször is. A játék nem Openworld, egyes bolygók csak később nyílnak meg és közöttük nem utazgathatunk korlátok nélkül, csak a Mantis nevezetű űrhajónkon választhatunk más célállomást ahova nem utazhatunk vissza gombnyomásra miután a sztori küldetés végére értünk- ezt sokan kifogásolják - és kénytelenek vagyunk visszarohanni a pályán, bár a visszafelé vezető úton rengeteg helyen találhatunk rövidítéseket amiket fel lehet oldani vagy olyan járatokat amiket addig nem érhettünk el mert nem volt meg a hozzá való képességünk. Egyébként is érdemes bejárni és felfedezni amit csak lehet, mert találhatunk a fénykardunkhoz alkatrészeket, amik csak az eszköz külsejére vannak hatással vagy különböző skineket a ruhánkhoz, robot társunkhoz BD-1-hoz, a Mantis-hoz és különböző Erő Viszhangokat (Force Echo) amik a területhez tartozó történethez adnak információkat és tapasztalati pontokat. A térképünk 3D-s, több szintes és bár nekem nem okozott kifejezetten gondot az eligazodás rajta, erre is lehet panaszokat hallani.
Holomap, spoileres lehet
A játékmenet nagyobb részében a platformer részek dominálnak, leginkább az Uncharted játékokra emlékeztető mechanikákat kapunk csak sajnos annyira nem profik az animációk és az irányítás, de ez nem jelenti azt, hogy rossz lenne hisz a Sony üdvöskéje a generáció egyik legjobb, legprofibb játéka és a Naughty Dog mögött jópár év tapasztalat van már a műfajban. Egy bizonyos képesség megszerzéséig például nekem kiejezetten nehezen sikerült irányba állni analóggal az indázós részeken. A pályák felépítései összetettek, jól meg vannak tervezve, változatosak és tökéletesen kihasználják Cal képességeit ahogy a különféle gondolkodásra épülő kirakós feladatok is amik kifejezetten jól sikerültek. Amikor nem falon futunk és tarzanosdit játszunk akkor fénykardunk sem pihen az oldalunkon. A harc kicsit a Souls típusú játékokat idézi mert nem lehet ész nélkül vagdalkozni, fontos a védekezés és a kitérés időzítése. A komolyabb támadásokat sem használhatjuk korlátozás nélkül, azok az erőnket is csökkentik amit sima csapásokkal tudunk feltölteni. Ugyanígy a védekezésünk sem véges, amolyan stamina alapú, ami minden egyes hárított támadással csökken és ha elfogy akkor nincs más lehetőségünk csak kitérni vagy elfutni. Lőfegyvert nem fogunk használni, közelharc mellett csak az erőt fogjuk tudni segítségül hívni korlátozottan, tehát nem leszünk félistenek mint Starkiller. Fénykardunkkal nem fogunk bonyolult kombókat elsajátítani és Yoda módjára fel-alá ugrabugrálni. Minden mozdulatunk fontos, egyes ellenfelekkel a vívás igazi adok-kapok is lehet. Jedink tapasztalati pontokat gyűjt amikből képességpontok lesznek és egy elég szerteágazó képességfán fogjuk tudni ezeket elkölteni. Ez a képességfa, ahogy Kestis kapcsolata stabilizálódik az erővel úgy bővül tovább és vannak rajta aktív és passzív képességek is.
Skilltree, spoileres lehet
BD-1 még Bogano-n, az első különálló bolygón csapódik mellénk és a kis masinát hamar szívébe zárja az ember. Előrehaladásunk során ő is fejlődni fog, újabb képességekkel bővül majd a repertoárja, hogy újabb helyeket érhessen el főhősünk. Harc közben tőle tudunk majd gyógyító kapszulákat kérni illetve későbbiekben akár más gépeket is meg fog tudni hackelni. Rajta kívül a további szereplők csak a történetből és az átvezetőkből veszik ki a részüket, de nekik is meg van a személyiségük és a szerepük ettől függetlenül. Szerintem a karakterek jól el vannak találva, szerethetőek még akkor is ha nem szupermodellként illegetik magukat a vásznon.
Nagyon élveztem a játékot elejétől a végéig, Jedi Master nehézségen mentem végig rajta ami az utolsó előtti a választhatóak közül. Akció-kaland játékként nem is vártam tőle tömérdek gyűjtögetni valót és komoly RPG-s hátteret, amit kaptam viszont felülmúlta az elvárásaimat. Ettől függetlenül nem mehetek el a negatívumok mellett sem amik leginkább technikai jellegűek. Az egymásba lógó textúrák, a néha gyengélkedő kamera kezelés és az olykor ügyetlen irányítás bosszantóak tudnak lenni, ahogy az esetenként előforduló teljesítménybeli gondok is. Grafikailag is hullámzó a látvány, többségében nagyon szép a játék de vannak olyan részek amik csúnyák a többihez képest vagy a részletek lassan töltődnek be. Bár igazán újat nem mutat a játék, a már feltalált mechanikákat ügyesen ötvözték és használták, hogy végre egy tartalmas és szórakoztató történetorientált Star Wars játékot tegyenek le az asztalra, aminek minden porcikájából árad a nagybetűs Star Wars hangulat a látványtól, a fénykard párbajokon át a zenékig. Magam részéről várom a folytatást.
Pro:
- Nagybetűs Star Wars hangulat, látvány és zene
- Átgondolt és élvezetes harc
- Tartalmas sztori
- Nagy és változatos játéktér
- Nincsenek mikrotranzakciók
Kontra:
- Grafikai hibák és hullámzó minőség
- Teljesítménybeli ingadozások
- A történet kicsit kiszámítható
Pontszám: 90/100
A játékot PS4 Pron játszottam, de megjelent 2019.11.15-én Xbox One-ra és PC-re is