2020. április 6., hétfő

Gyorskeresés

RAD | Bemutató

Írta: | Kulcsszavak: rad . double . fine . bemutató . review . ps4

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Sziasztok. Ezúttal a Bandai Namco kiadásában megjelent és a Double Fine studió által fejlesztett RAD-ot szeretném nektek bemutatni. A fejlesztő stúdió elég hosszú múltra tekint vissza, van pár kultikus cím is a számlájukon mint a Day Of The Tentacle, a Grim Fandango, a Psychonauts vagy éppen a Brütal Legend. Bár nem kifejezetten az AAA kategóriában jeleskednek, de a játékaikra általában a kreativitás jellemző és többnyire érdeklődve követem a munkáikat.

Történet szerint az emberiség nemhogy az első, hanem egyenes a második apokalipszisét élte át. A világot elárasztotta a sugárzás és annak hatására mindenféle ocsmány mutáns tekereg a vadonban, míg fajunk megmaradt egyedei egy kis csoportba verődve próbálják túlélni a mindennapokat. Életben maradásukat az első kihalási hullám után épített gépek biztosítják és mivel ezek a gépek kezdik megadni magukat, ezért valakinek ki kell mennie a biztonságot jelentő falakon túlra és új erőforrást kell találnia. Ezt a feladatot vállaljuk magunkra és miután kezeltek minket, hogy túléljük a sugárzást, neki is ugorhatunk a vadászatnak.

A játék látványvilága a '80-as évek rajzfilmjeit idézi és zeneileg is inkább ez az időszak hajmetálos-szintipopos vonala köszön vissza. Az egész úszik a színekben, szinte már vibrál a szeme az embernek és az erős, kontúros, már-már képregényes rajzok adnak neki egy egyéniséget, bár ez szubjektív kicsit de nekem tetszik. Főhősünket tinikből választhatjuk ki, van mindenféle stílust és nemet képviselő is köztük, de igazából a külsejüket leszámítva nincs különbség mert mindegyiknek azonosak a tulajdonságaik és az alapfelszereléseik.

Egy roguelike alkotásról beszélünk, halálunk után elölről kell kezdenünk mindent és ehhez procedurálisan generált pályák társulnak, hogy ne unjuk meg hamar az újrázásokat. Izometrikus nézetből irányítjuk a történéseket, a kamera kezeléssel semmi problémám nem volt ahogy a sebességgel sem, és ez fontos mert ahogy haladunk előre egyre több minden fog történni a képernyőn. Egyedül amikor meghalunk van egy fura akadás amit nem tudtam hova tenni.

Miután kitettük a lábunkat a vadonba kezdődik a móka, eleinte csak az ütő van a kezünkben és így a közelharcra vagyunk kényszerítve. Amit lehet kihoztak ebből, ugrás után van lehetőségünk karate rúgással a levegőben bevinni 1 találatot vagy akár a földbe csapódva területre ható támadással is próbálkozhatunk. Az ütővel végrehajthatunk forgó támadást is akár. Minden legyőzött szörnyből felszabaduló sugárzás megfertőz minket és ha a HUD felső részén lévő csík betelik, akkor mutálódunk.

A játékmenet sava-borsát a mutálódás adja és ebből is kétféle lehet a segítségünkre. Az elsődleges, külső mutálódás a harc során begyűjtött sugárzás által jön létre, ezt a játék Exo Mutations-nek hívja és valamilyen aktív támadással, amit a játékos tud alkalmazni, bővíti a repertoárunkat. Közel 60db lehetőség közül választ nekünk a játék véletlenszerűen és ahogy haladunk előre halmozódnak vagy fejlődhetnek tovább. Nagyon látványosak és kreatívak szerintem ezek a módosítások, van köztük közel- és távolsági harci támadásokat adók is. A másik passzív módosítókat, az úgynevezett Endo Mutations-öket, különböző dungeon-ökben lehet fellelni, ezeknek nincs látszatja a karakterünkön de ezeket is lehet halmozni.

Testi elváltozásainkon felül különböző popkultúrális ereklyék fognak minket felturbózni, ilyenek a Rubik kocka, a kultikussá vált kazettás magnó vagy épp az Air Jordan surranó. Életerőnket egyszerhasználatos tárgyakkal tudjuk újratölteni vagy a szörnyek által elejtett steakek beburkolásával.
Szörnyekből is elég nagy választék van és a legtöbb ahogy mi is fejlődünk, ők is egyre nagyobbra nőnek. Közöttük vannak akik távolsági támadással törnek életünkre, vannak akik közel szeretnek jönni és vannak olyanok is amik haláluk után is megnehezíthetik a dolgunkat ha nem figyelünk oda.

Minden világ végén egy Arénában vár ránk valamilyen Boss és ahhoz, hogy megtudjuk nyitni a küzdőtermet Obeliskeket kell aktiválni. Eleinte ezek a szobrok a felszínen érhetőek el, de későbbiekben több fog kelleni belőlük és lekerülnek dungeon-ökbe amik bejáratait is külön-külön meg kell nyitni.
9 féle befejezést kapunk (őszintén ezeket nem pörgettem végig csak megnéztem őket youtube-on mert sajnos nálam kifulladt a játék relatív hamar), de komolyabb kihatással egyik sincs a játékra.

Összességében nem rossz játék a RAD, de szerintem a kreatív ötletek és az erős nosztalgia ellenére is kicsit hamar önismétlővé tud válni. Hiába a procedurálisan generált világ és a rengeteg mutáció, ha a világot alkotó elemek nem elég változatosak, feldobhatta volna egy dinamikus időjárás változás is akár. Nekem a látványvilága, a zenéje, az atmoszférája és a játékmenete is tetszik, de hiányzik egy kicsit komplexebb történet ami értelmet adna a Run-oknak vagy több lenne a "jutalom".

Pro:
- Atmoszféra
- Játékmenet

Kontra:
- Karcsú történet
- Nem elég változatos

Pontszám: 75

Copyright © 2000-2020 PROHARDVER Informatikai Kft.