2022. május 23., hétfő

Gyorskeresés

Kompakt vízhűtés vége 3 év használat után, vagy mégsem?

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

A 2011v3 Haswell-E gépem az utóbbi hónapokban melegebb volt a megszokottnál. Nem tulajdonítottam neki különösebb jelentőséget, betudtam a kánikulának, plusz gondoltam lassan újra is kellene pasztázni.
Majd az egyik nap szörcsögés hallatszódott a hűtés felöl, proci 80 C fok, gép használhatatlan.
Ennyi ... a szeretett [Riotoro Bifrost] vízhűtésem megadta magát. 3 éve akcióban a belépőszint tetejéről, közép aljáról választottam. Elég jó paraméterekkel rendelkezik, vastag hőátadó radiátor, minőségi ventilátorok, jó hatásfok, igényes csomagolás.

Csalódás, hogy ennyi idő alatt megadja magát, de nincs mást tenni, vegyünk másikat. Nézem, NZXT 30ezer, szállítás csak jövő hétre ... nem is tudom, mégis csak vessünk egy pillantást a Riotorora.

Motorhang van, folyadék lötyög benne ha megrázom.
A szivattyú oldalán van egy kis levegőztető csavar, kitekerés után narancssárga hab jön ki ... Na mondom ez érdekes. De egyben biztató is. Hab csere hűtőfolyadékra és már kész is :)
Hát persze hogy nem.
Fecskendővel nyomtam bele a folyadékot, kiszorítandó a habot, de ettől semmi nem változott. Proci 80 C fok.

Akkor szedjük szét jobban.
A szivattyú teteje csak rá van ragasztva ... szép kis megoldás. Ezt le kell pattintani. Ezután már láthatóak a belső csavarok amik a motort fogják a réztalpas alsó részhez.

Itt küzdöttem egy sort, de sajnos hiába a csavarok kiengedése, feszítettem jobbról-balról, nem akart szétjönni. Vagy ezt is összeragasztották, vagy az elektronika alatt is van még csavar. Azt nem mertem feszegetni, spéci kihúzó eszköz kellett volna hozzá.
De úgy voltam vele, ha a motornak van baja vagy a szivattyú lapátjai eltörtek akkor úgy is mindegy.

Jöhet az alja. A réz hőátadót 8 kis csavar fogja a szivattyú alsó részhez. Szerencsére ez simán lejön a kicsavarás után.

Ekkor engedtem le a folyadékot belőle. A réz talp állapota döbbenetes hogy néz ki. A folyadék csak rátett egy lapáttal. Tele volt kis darabkákkal. A talp belső felületén a kis lamellák teljesen eldugultak tőle. Próbálom képeken érzékeltetni, valamiféle evolúció is beindult rajta, szerves anyagnak tűnik.


Amikor először megláttam ezt a csíkot rajta, mondom valami nem komplett olyan anyagot ragasztott oda ami idővel lebomlott. Aztán rájöttem, hogy nem erről van szó. Ott egyáltalán nem kellene lennie semminek. Középen, a csík vonalában folyik be a víz és folyik oldalra a lamellákon. Ez mind a lerakódás.

A fenti képen, a lecsapolt víz törmelékének egy része, benne 3-4mm-es darabokkal.

Nagy nyomás alatt lecsapattam majd teljes folyadékcserét hajtottam végre. Autó hűtőfolyadékkal töltöttem fel, plusz szintén autósboltból megfelelő vízzel hígítva.
Nem volt egyszerű, mert nem arra van kitalálva hogy otthon felújíthassuk. Fecskendővel, kis adagokban, a radiátort folyamatosan ide-oda mozgatva lehetett a buborékokat kiengedni - persze nincs a radiátoron levegőztető csavar, semmi.

Így viszont nem lehetett egy lépésben kitisztítani. 1-1 órákra be kellett indítani, majd a réztalpat újra és újra leszerelni, a lamelláknál felgyülemlő maradék kis darabkákat lemosni. A harmadik pár órás járatásnál már minimális volt a törmelék így tisztítás után véglegesen összecsavartam, visszakerült a gépbe.

Megemlítendő, a sok mozgatás alatt persze a kábele is eltört, így a szivattyúra csatlakozást forrasztani is kellett. Itt a nehezítés csak annyi volt, hogy műanyaggal be volt öntve a csatlakozó, azt előbb le kellett kaparni.

A gép jelenleg újra csúcsformában, 40 idle körül. A ventik nem hallhatóak, minimumon mennek. Remélhetőleg egy ideig kihúzza újra.

A szerelés alatt végig az volt a benyomásom hogy alapvetően egy jól megtervezett készülékről van szó, tetszik a kialakítása a hőátadó belső felületének és a járatoknak. Nem tántorított el a márkától a probléma. Más alkatrészem is van Riotorom.
Valószínűleg az történhetett, hogy a kínai gyárban éppen kifogyott a hűtőfolyadék és eredeti kínai csapvízzel pótolhatták :)
Persze ez nem vigasztal, pár órát miattuk kellett ezzel foglalkoznom.
Valahogyan nem látok rá garanciát, hogy más gyártó kínálatában ne lehetne találkozni ilyennel több év használat után. (minden kínában készül) És habár nem találtam a neten hasonló problémára panaszkodókat, különösnek tartom, hogy vannak márkák, akik gyárilag utántöltő folyadékot adnak az elvileg karbantartásmentes AIO szettjeikhez.

Hozzászólások

(#1) M0ng00se


M0ng00se
senior tag

+1 ok, hogy ne vegyek AIO-t :DDD

OC since '10

(#2) #89309696


#89309696
törölt tag

Sok éve, még a s775 érában csináltam több épített vízhűtést saját gépeimbe, ez a trutymósodás ott is jelen van, évente egyszer vagy kétévente egyszer szét kell kapni a gépet is kipucolni. Vagy a lustábbak mint én is, megnyomattam a fürdőkádban ellentétes irányból a zuhanyozóra kötve, ami bene maradt az benne maradt. Alapvetően a folyadékból válik ki a trutymó. Pont azért használtunk desztvizet meg gyógyszertári alkoholt.
Én eleinte vodkával meg hipóval is használtam, én voltam a fekete bárány a vizes topikban.

[ Szerkesztve ]

(#3) Undoroid válasza M0ng00se (#1) üzenetére


Undoroid
őstag

Szia!

Pedig öt hónapja és még egy napja mégis megtetted! :P ;) (CM Master Liquid 240 Lite AM4)

***************************************************************************
Fehér Farkas

Gondolom, hogy a Hypo miatt voltál a Mumus?! Az nem nagyon tűr meg maga mellett semmit. Éppen ezért nem célszerű erre használni, túl agresszív anyag. Trutyi is csak azért lesz, mert megtámadja a gumit, alumíniumot, rezet (vöröset és sárgát is), kadmiumozott ötvözeteket, vasat, stb.! Nagyon kevés anyag áll neki ellen! A Vodka inkább a kedves felhasználó bendőjébe való! ;]

**************************************************************************
A témaindító íráshoz:

Ügyesen megoldottad a szerkezet feltámasztását! Le a kalappal! :R

Több éve használok AIO-coolert és eddig (kopp-kopp) nem volt vele gondom! Szépen, csendben és hatékonyan végzi a feladatát annak ellenére, hogy használtan jutottam hozzá*. Persze ez nem a " belépőszint tetejéről, közép aljáról " származik...szerintem. Légtelenítő csavar sincs rajta, de jól megy és számomra ez a lényeg! Beszereztem belőle már egy másikat is, ami a következő gépem processzor hűtéséért lesz felelős!

Vajon az a hűtőfolyadék + spéci víz elegy, amit használtál, mit fog művelni a csövekkel és a tömítésekkel? Szerintem jobb lenne olyan anyaggal próbálkozni, ami tényleg oda való! Elég egy kis szivárgás és igen hamar oda a géped!

* Egyszer volt vele gondom! Az egyik speciális kopter zajos lett...szerencsémre simán ki lehetett pattintani a forgó részt és egyből láthatóvá vált a hiba: apró lerakódás/por volt rajta, amit egyszerűen letöröltem, majd speciális -nagyon vékony- kenőzsírral újrakentem, a fészkét is kitakarítottam és összepattintottam. Szépen ment is tovább...a biztonság kedvéért ugyanezt megcsináltam a másik kopterén is, ami ugyan nem volt szennyezett, de megelőzésként jó volt.

https://logout.hu/bejegyzes/ngabor2/nyugodj_bekeben_bordoi.html _ https://robo-venture.com -> Az ökotudatos, digitális közösségi alkotóműhely <-

(#4) vrob válasza #89309696 (#2) üzenetére


vrob
tag

Na igen, a régi szép idők :) Nekem Ordasi féle tuningnet.hu-s hűtés volt az AthlonXP-men. A hozzá való cpublokk lefogató kb. használhatatlan volt. Valaki árult cnc géppel vágottat, az nagyon jó volt. Na ez trutymósodott pár havonta, a szivattyú kutyorgott folyamatosan, az eredetileg átlátszó csövek szép zöldek lettek a dzsuvától :)
Pár évre el is ment a kedvem a vízhűtésektől, csak levegős hűtéseim voltak.

Azt hittem már eljött az idő amikor megvettem az AIO-t. Lehet még egy évtizedet várnom kellene mielőtt újabbat veszek. Addigra talán összeáll a tökéletes folyadék mix. :)

(#5) vrob válasza Undoroid (#3) üzenetére


vrob
tag

Köszi, bevállaltam egy utolsó esélynek :)
Valahol olvastam hogy autóhűtőfolyadékkal töltik fel, azért választottam azt.
Etilénglikol alapú valami plusz adalékokkal, vízzel hígítva. Az autóradiátorhoz is csöveken, csatlakozókon, tömítésekkel érintkezve megy a blokkból. Gondoltam ha azt nem marja szét ezt sem fogja, de lehet tévedtem.

Nem tudom mi lenne a belevaló. Az biztos hogy a gyári cucc nem vállt be. Attól különböző helyeken lepedék képződött, ami a ház fizikai mozgatásakor - szerelés, egyéb karbantartás - levált és a blokk lamelláinál gyűlt össze, végül teljesen eldugítva.

(#6) MasterDeeJay

A gyári töltet nem örök életű és főleg nem tiszta (üzletileg katasztrófa lenne ha nem romlana el!).
Eddig mindegyik AIO vizemet ki kellett tisztítani. (corsair H100/H110, H50, Akasa A20)
Gyárilag trutyi lesz belőle jópár év alatt annyira hogy akár a szivattyút is megakasztja. De amúgy sem árt szétszedni pár évente karbantartási célból hogy a blokkot tisztán lehessen tartani. A gond akkor van ha fos módon egyszerhasználatosnak tervezte a gyártó és nehéz szétszedni.

[ Szerkesztve ]

The Glorious Xeon Gaming Master Race :) Master of chinese x79/x99

(#7) vrob válasza MasterDeeJay (#6) üzenetére


vrob
tag

A Riotoro sajnos pont ilyen, egyszerhasználatosnak tervezett. A talp csavarjai is elég gyengék, egyszerű csillagfejűek. A szereléstől már sokat koptak, nehéz lesz még egyszer szétszedni, pedig óvatos voltam. A szivattyúhoz pedig csak roncsolással lehet hozzáférni.
Franc se gondolt erre amikor vettem. Legközelebb ez is szempont lesz.

Utólag okosodva nézem, az utóbbi pár évben a youtubera felkerült több "AIO Tear-Down" videó elég sokféle típusról, érdemes megnézni ezeket. Éppen csak tesztelteket szétszednek és már ott van pár törmelék.

(#8) dugo_ válasza vrob (#7) üzenetére


dugo_
veterán

és már ott van pár törmelék.

Valószínűleg a radiból jön, gyártás során belekerülő, benne maradó szennyeződés. Ha beleáraznák a plusz mosást, akkor versenyhátrányba kerülnek a konkurenciával szemben...

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2022 PROHARDVER Informatikai Kft.