2017. január 21., szombat

Gyorskeresés

Re: 60 FPS mizéria

Írta: | Kulcsszavak: képráta . képfrissítés . fps

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Véletlenszerű rövid időközönként mindig szárnyra kap egy kis bikakaki a "minek nekem 60 FPS?" jelzővel. Akkor tegyük szépen tisztába a dolgokat. Már az is elég, ha csak néhány ember érti meg eme írás után, miért is jó neki, ha hatvanefpées a monitortartalma, legalább ők is logikus érvekkel fogják felvenni a harcot a másik táborral.

Először elméletesdi jön. Minden monitor rendelkezik egy úgynevezett képfrissítési rátával (vagy frekvenciájával, ahogy tetszik). Ez egy pozitív szám, általában nem egész, a 60 is inkább 59.9400599401, ha pontosak akarunk lenni. Azt jelenti, hogy másodpercenként hány képkockát képes kirajzolni. Mértékegysége a Hertz (röviden: Hz), azaz 1/s (1/szekundum, 1/másodperc). Ezek a képkockák egyenlő időközönként váltják egymást, ezt az időt hívjuk szabad fordításban képkockaidőnek (frame time), milliszekundumban (ms, a másodperc ezredrésze) szokás megadni, a képfrissítés reciproka (osztjuk az 1-et a képfrissítéssel). 60 Hz esetén a monitor körülbelül 16.7 milliszekundumonként rajzol új képkockát.

Kijelzőkészülékünk sokféle frissítési értéket felvehet, régen az 50/60/75 Hz volt megszokott, ma már inkább a 60 és a 120 között lehet választani. Amíg a megjelenő tartalom másodpercenkénti képkockaszáma (na ez az FPS, vagyis frames per second) pontosan megegyezik ezzel, nincs semmi baj, minden képkocka más, az idő köztük egyenlő, folyamatos(nak tűnik) a mozgás.

Mi van akkor, ha az FPS több, mint a monitor képfrissítési rátája? Tegyük fel, hogy az első és második képkocka között a gép már rég végzett a másodikkal, és nekiállt a harmadiknak. Ilyenkor az történik, hogy a frame bufferbe (adathalmaz, amit a monitorra vetít a videokártya) a képkockának csak egy része íródik bele. Ilyenkor keletkeznek hasonló csodák:


A VSync hivatott megoldani ezt a problémát, de az is inkább árt, mint használ, de ha ebben a témában is vannak partizánok, szívesen megvitathatjuk azt is.

Mi van akkor, ha az FPS kevesebb, mint a monitor képfrissítési rátája? Elméletileg: induljunk ki abból, hogy minden képkocka generálásának vége pontosan egybeesik egy kirajzolási időponttal, így egyszerűbb magyarázni. Szóval, ha egy képkockát mondjuk két képkockáig tart kirajzolni (és hogy még optimálisabb legyen az eset, VSync is van), amikor először meg kellett volna jelennie, te az egyel korábbi képkockát fogod látni, majd a következő lesz megint más.

Ezt a jelenséget hívják aztán mindenhogyan: akadás, szaggatás, lag, stb. A jelentés azonos, a folyamatosság megszűnik, és egy rövid pillanatra az agyunknak (már akinek) is nehezére esik feldolgozni. Gyakorlatilag: nézd itt a 25 FPS-es objektumot mondjuk 5 percig, és ha kifolyt a szemed, küldj róla fotót.

Aki egy picit jobban ért a matekhoz, logikusan gondolja: mi van akkor, ha az FPS osztója a frissítési rátának? Nos, a mozgás ugyanúgy folyamatos, de ez már csak olyan kicsi értékeken jöhet létre egy 60 Hz-es kijelzőnél (kis segítség: minden páros szám legnagyobb osztója saját maga után a fele), hogy ott már nem érdemes játszani. Ez a konzolosok hőn dédelgetett 30 FPS-e, ami elmosódással picit élvezhetőbbé tehető, de egyéni preferencia, hogy eléggé folyamatos-e. Az imént linkelt oldal nyelvtudással és/vagy logikával áttrükközhető, hogy ezt azt értéket vesse össze a 60-nal.

A baj itt nem a folyamatosság kisebb mértékű meglétével (nekem mondjuk azzal is) van, hanem azzal, hogy a reflexek csökkennek, mivel ha egy időegységen belül két helyzetét látod egy bizonyos személynek/járműnek/óriás rózsaszín női játéknak, azt sokkal jobban feldolgozod, mintha csak egyszer tennéd ugyanennyi idő alatt. A felismerés és a lekövetési arány is javul tehát a nagyobb képfrissítéssel.

Remélem, segítettem a szellemi fejlődésben.

Hozzászólások

(#1) Vladi


Vladi
(PH! nagyúr)

Hogyne, hogyne, rengeteget fejlődtem.

Olyan ez, mint a 4k, meg a 3d. Szép is jó is, értelme nem sok, mindenesetre legomboltatnának rólunk egy valag pénzt. Megint.
Kösz nem. :N

Kéérem! Vágja ki az agyamat!

(#2) sto1911 válasza Vladi (#1) üzenetére


sto1911
(PH! kedvence)

Ha casual vagy, akkor nem is kell ertened. Masreszt csak arrol gombolnak le penzt, aki annyira hulye, hogy neki a legujabb jatekot azonnal es maxon kell vegigvinnie, 4K meg csilliard elsimitassal. Aki nem hajlando kompromisszumra az fizessen. Az ertelmesebbje meg lekapcsol ezt-azt, ami mozgasban fel sem tunik, viszont 2x annyi fps-e lesz :D
Es van ertelme is meg ha te nem is hiszed el.

Plusz, szerintem leginkabb a konzolosoknak mossak az agyat az "eleg a 30 FPS is, ugysincs kulonbseg" mantraval, mert nem bir tobbet a HW.

Amit meg linkeltek mar szerintem millioszor: http://frames-per-second.appspot.com/http://frames-per-second.appspot.com/

Ha itt nem latod a kulonbseget a 30 vs. 60 kozt, akkor veled van a baj.

(#3) kemotox válasza Vladi (#1) üzenetére

Mi ez a "jaj lehúzzák a pénzet" szöveg? Ahhoz két ember kell. Egy aki megkísérli a lehúzást, és a másik, aki hagyja... Érted, ha fingasz akkor ne reklamálj, hogy büdös van :D

Vannak, akik nem esznek bacont a vallásuk miatt - én nem vagyok vallásos a bacon miatt. // "Born to lose. Live to win." // http://steamcommunity.com/id/kemotox/

(#4) Vladi válasza kemotox (#3) üzenetére


Vladi
(PH! nagyúr)

Én már soknak és fárasztónak érzem az egész cécót a tech fejlődés körül. Meggyőződésemmé vált, hogy az új fejlezstések 90%-a nettó marhaság. Ennyit szerettem volna elmondani.

Kéérem! Vágja ki az agyamat!

(#5) sto1911 válasza Vladi (#4) üzenetére


sto1911
(PH! kedvence)

A 60 FPS pont nem az, a 3D-vel egyetertek. Rossz topikba irtal :DD

(#6) kmisi99 válasza sto1911 (#5) üzenetére


kmisi99
(PH! addikt)

Való igaz pl multis FPS nél az alacsony FPS valódi hátrányba helyez. Egyszerűen több fps el hamarabb és könnyebben becélozza az ember az ellenfelet.

HP Elitebook 8560W/ Lenovo Thinkpad X220

(#7) VoidXs válasza Vladi (#1) üzenetére


VoidXs
(PH! addikt)
LOGOUT blog

Valószínűleg előbb írtál, mint olvastál. A 3D tényleg csak látványélmény, a 4K-ról pedig annyit, hogy FHD FXAA fölött aztán minden teljesen mindegy 20 colon, de moziba például nagyon is jó, ott a vak is látja a különbséget, bár ettől otthonra még ugyanúgy hülyeség marad.

http://házido.ga/ - nem, nem ékezet nélkül. | Download more GHz!

(#8) D1Rect


D1Rect
(PH! félisten)

Újraraktam a rendszert és valamelyik játékban(asszem' lol) volt 30 fps limit, borzalom.

"Sok hűhó semmiért, lehetne mondani, de egy tetszett pecséttel azért értékelem a mérnökök igyekezetét. Még akkor is, ha a Galaxy Note-tal nem sikerült kategóriát teremteniük. " - 2011

(#9) VoidXs válasza D1Rect (#8) üzenetére


VoidXs
(PH! addikt)
LOGOUT blog

A LOL-ban nincs, amit ismerek, egyedül az NFS Rivals. Szerencsére átkonfigolható.

http://házido.ga/ - nem, nem ékezet nélkül. | Download more GHz!

(#10) D1Rect válasza VoidXs (#9) üzenetére


D1Rect
(PH! félisten)

De van, 30-60-80-unlimited.

"Sok hűhó semmiért, lehetne mondani, de egy tetszett pecséttel azért értékelem a mérnökök igyekezetét. Még akkor is, ha a Galaxy Note-tal nem sikerült kategóriát teremteniük. " - 2011

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.