2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

Villanyszamár - első 3000 km

Írta: | Kulcsszavak: villanyautó . bmw . i3

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Első kilométerek

Mikor átvettük, persze tetszett. Tetszett, hogy szinte új volt, és tetszett, hogy milyen csendes, de az is hogy milyen erős. A fura alakjával még barátkoztam, de a tudását már elismertem.

Amiért vettük, azt pont nem kellett csinálni a COVID őrület miatt: nem jártunk oviba, legtöbbször rendeltünk, így sok bolt is kimaradt. Elkezdtük használni, arra ami maradt: vidéki nagyszülőkhöz jártunk, illetve Balaton-felvidékre mentem el vele párszor, ahol a nagybátyámék kis háza van, építettem nekik egy kemencét. A száradási periódusok miatt ez igen sok utat jelentett oda és vissza.

A kemence meg ilyen lett közben...

Így az első kilométerek igen gyorsan szaladtak bele az autóba.

Ami már kiderült, az az, hogy ha stabil 80-100km/h sebességgel közlekedek, akkor simán el tudna 240km-t menni - amennyiben vár egy töltő a célállomáson.
Az is kiderült, ha sietünk, (120km/h + ), akkor pedig jó ha 160km kijön egy töltéssel.

Félelmek

Természetesen elismerem, hogy tartottunk attól, hogy mi lesz velünk, ha
- lemerülünk az út szélén, a semmi közepén
- nem töltjük fel minden nap, így mikor egyszer hirtelen indulni kellene, nem lesz használható
- túl sok idő lesz feltölteni, pedig más dolgunk is lenne közben
- túl kicsi hatótáv miatt, nem jutunk majd el sehova, ahova mennénk

Szerencsére mindent megoldottunk, és nem lett belőle gondunk, eddig egyszer sem.

Sosem merültünk le sehol. Az első hónapban szerintem 30% alá nem ment az akku. Folyamatosan töltögettük az elején - ez már megváltozott, nem izgulunk annyira. Az autó főleg éjjel töltődik, így reggel feltöltve vár, bármit is találunk ki, meg tudja csinálni. A hatótáv miatt pedig nagyon jó barátom lett a better route planner oldal és applikáció. Nagyon jól tervez, töltésekkel együtt. Figyelembe veszi az útviszonyokat, domborzatot, hőmérsékletet, szelet stb.
Eddigi tervezéseim kb +- 2-5% -os pontossággal azt adták, ami a valóságban lett.
(Hahó, autógyártók!!! Azonnal az autóba bele ezt - tuti olcsón adják, és minden elektromos autó felhasználó meg lesz elégedve vele! )

Szóval a kezdeti félelmek teljesen elmúltak.

Budapest XIX. - Szentantalfa (160km) útvonalat megtettem jó párszor, tudok egy minimum, maximum akku megmaradt kapacitást is írni:
Mikor vigyázva vezettem, max 100km/h sebességgel, de azért a forgalmat nem feltartva, nem mentem autópályán, akkor maradt 88km hatótávom.
Volt, hogy siettem, toltam neki, és hát akkor lett egy 38km megmaradt akku kapacitás az út végén.

Ez szememben elfogadható értéknek tűnt, szóval minden rendben. A félelmek is elmúltak.

Használjuk hát...

Ha lehajtom a hátsó üléseket, akkor 2 biciklit be tudok tenni (első kereket persze ki kell venni). Ez jól jön néha. Viszont három fő a család, és az öt éves lányom gyerekülésben ül.

Így 50% ülést lehet hátul lehajtani. Ekkor persze bicikli nem fér be, viszont komoly mennyiségű csomag.

Eddig amit ígért tudja. Ahogy tudja, az nagyon kulturált, és én sem lettem általa egy igazi bmw-s paraszt. Szóval összességében eddig jó. :)

Következőleg Ausztriába megyünk, bicikli túrára... Oda 500, vissza 500 km. Erről is írok, meglátjuk, használható-e komolyabb távokra. (Igen! ;-))

Hozzászólások

(#1) -vitya-


-vitya-
őstag

Ha bármilyen kérdés felmerül, meg fogom válaszolni. Idővel ;-)

-=Витя=-

(#2) Carlytoo


Carlytoo
aktív tag

Jól tetted, hogy megvásároltad. Tapasztalatszerzéshez mindenképpen. Egyébként attól függetlenül, hogy még egy nem teljesen kiforrott dolog, határozottan van benne potenciál. Igazából itt ha sikerülne megoldani az aksi kérdést, akkor már én is elgondolkodnék a vásárlásán.

Ja igen. ezekre is igaz, mint a többi aksis cuccra. Soha nem érdemes max-ra tölteni és 25% alá engedni merülni. Határozottan növeli az akku élettartamát.

[ Szerkesztve ]

"No sacrifice is too great, no treachery too small" - Inquisitor Horst

(#3) Mr K


Mr K
senior tag

1. Mennyi idő konnektorról feltölteni? Amikor 38 km maradt, akkor mennyi idő múlva lehetett (volna) visszaindulni? 2. Hogy viselkedik emelkedőn? (Pl. M7 Érdnél?)

''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

(#4) -vitya- válasza Mr K (#3) üzenetére


-vitya-
őstag

1.: kb 10 óra alatt, a lemerült állapotából feltölt, de 3 töltési sebességet lehet állítani benne, hogy a normál konnektorról mennyit tölthet. A fenti sebességgel nem terheli túlzottan az itthoni hálózatot, így megfelelő kompromisszum (vastag kábelen, jó hálózattal 6 óra)

Mivel 15 km-en belül volt gyors töltő, ha vissza kellett volna jönni, akkor olyan 3 óra alatt tele lett volna, ha kis töltés után visszagurultam volna Veszprémbe vele, ott villámtöltő is van, akkor fél óra alatt mehettem volna tovább. De szerencsére ott alvást, és éjszakai töltést terveztem ott is ;-)

2.: Itt nem tudom, mire akarsz pontosan rákérdezni.... Nagyon erős az i3, 170+ lóerő, majd 300Nm, szóval ha figyeled a pillanatnyi fogyasztást, feltűnik, hogy többet fogyaszt, de amúgy nem veszed észre az emelkedőket. Akkor sincs hang, akkor is ugyanúgy megy. Akkor is ha rálépsz, kilő azonnal. A végsebessége 145km-h, eddig a határig nagyon erősen húz. Még 140-ről is nagyon gyorsul ;-) - csak ott már minek...

[ Szerkesztve ]

-=Витя=-

(#5) -vitya- válasza Carlytoo (#2) üzenetére


-vitya-
őstag

Az élettartamról az i3-nál csodálatosakat olvastam ;-), leginkább emiatt választottuk a megfizethető típusok közt ez tűnt e legbiztosabbnak akku szempontjából. Az akkupakk hűtött - fűtött.

Hivatalosan 27.2kWh, így 3 és fél évesen, már 19000 km-el 28.2kWh az aktuális értéke. És bevallom nem figyelem, hogy ne töltsem túl, vagy ne engedjem lemerülni - na persze, lemerülni attól még nem engedem nagyon, hiszen az a zabszem még ott van, hogy mi van, ha mégis tovább kell menni, el kell indulni azonnal, ha valahova 2%-on érkezek.
Szerintem 10% alá így sosem ment még.

-=Витя=-

(#6) D1Rect


D1Rect
félisten

Kíváncsi leszek, hogy évek múlva is kiadja-e a matek?
Nyilván minél többet megy az ember annál kevesebb lesz az 1km-re vetített költség.

Ennek nincsen "nagy" töltője?

(#7) -vitya- válasza D1Rect (#6) üzenetére


-vitya-
őstag

van, csak itt magyarisztánban nem találsz elég sokat, elég jó helyen (még)
(pl. Balatonfelvidék... ugyebár, ki menne arra, hisz ott a madár se jár... na tölthetsz Veszprémben, end of story)
és igen, én is kíváncsi vagyok, mit hoz a jövő ;-)

[ Szerkesztve ]

-=Витя=-

(#8) Mr K válasza -vitya- (#4) üzenetére


Mr K
senior tag

Kösz, kb. erre lettem volna kíváncsi. (Bennem valami olyasmi maradt meg, hogy a villanymotor alacsony fordulatszámon erősebb, és ezekben az autókban mintha nem lenne váltó. Meg az is felmerülhet (elméletben), hogy az aksi le tudja-e adni a szükséges nagyobb teljesítményt huzamosabban. De, persze, nyilván nem ennél a márkánál kellett volna feltennem ezt a kérdést. :) )

Amúgy nekem kimondottan tetszik az autó, szeretnék egy ilyent, de a benzinest nálam nem tudná kiváltani, és amennyit én autózom, már a jelenlegi autóm is felesleges pénzkidobás volt. :D

[ Szerkesztve ]

''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

(#9) D1Rect válasza -vitya- (#7) üzenetére


D1Rect
félisten

Mármint otthoni 3 fázis.
220-ról milyen hatásfokkal tölt?

(#10) -vitya- válasza D1Rect (#9) üzenetére


-vitya-
őstag

AHHA! értem a kérdésed.

A normál 220-as hálózat minősége eléggé változó idehaza, és csak a legújabb építésű ingatlanoknál gondoltak komoly fogyasztók kiszolgálására. És ott sem mindig elég okosan.

Az i3 akár 11kW teljesítményt is le tud szipkázni 3 fázison, míg 1 fázison akár 7.2-el tud tölteni. A munkahelyemen, a kiépített töltőn a mélygarázsban szépen hozza a 11kW-ot, de nekem nincs itthon sem 3 fázisom, és a nagybáttyáméknél, balatonfelvidéken meg elég vicikvacak kábelezés van - ahova jártam mostanában igen sokat. Ott le kellett korlátozzam a töltést 2.5kW-ra, mert melegedett a konnektor :Y

Itthon pedig max 16 Amperrel próbáltam, azaz tudta a 3.5kW-ot 220V-on.

Mondjuk az elmü ad kiépítést, ha megigényled, szóval ha kell, meg lehet oldani, bárhova.

Sajnos a pontos hatásfokról nem tudok nyilatkozni, ilyen mélyen nem ástam bele magam.
Vannak cikkek, de ennek (még) nem néztem utána.

[ Szerkesztve ]

-=Витя=-

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.