2024. április 24., szerda

Gyorskeresés

Házi hot-hatch hasonlítgatás 2. kör

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

5. Menetteljesítmény, fogyasztás

Először jöjjenek az elméleti számok, utána a szubjektív vélemények:
HGT 1140kg, 1796cm3, 131LE, 164nm, 0-100: 8,6s, végsebesség 205km/h
100HP 1050kg, 1368cm3, 101LE, 131nm, 0-100: 9,5s, végsebesség 185 km/h

rugalmasság : HGT 100HP
60-100 km/h through gears (sec): 4.6 5.7
80-120 km/h through gears (sec): 6 7.9
Ezeket innen és innen nyúltam, ha valaki nézelődni szeretne...

Noha papíron gyengébb a Panda, de a rövid váltó miatt sokat kell kapcsolgatni és ettől városi forgalomban úgy érezni hogy jobban gyorsul. Valójában persze nem, de az érzet mégiscsak ez. A HGT alul egyértelműen jobban húz, ő már 2500-as fordulattól tudja azt, mint a Panda 3500-4000-től. Ez főleg autópályatempónál jön ki, ahol mondjuk 110-120ról jóval könnyebb megindítani, nem kell visszaváltogatni - lásd a rugalmasság táblázatot, míg 60-100-nál csak 1 mp, 80-120-nál már duplaannyi a különbség (és ez váltással együtt!!). Ha egyszer megjöttek a lovak, onnantól viszont húz mindkettő és megy mint egy állat - legalábbis egy átlagos autóhoz viszonyítva :R
Nyilván ez a vásárlásnál is szempont volt, mindenképpen olyan autót szerettem volna, ami teljesítményben nem sokban különbözik a Punto-tól.
A Pandában van egy "Sport" gomb is, amely papíron élénkebb gázreakciót és közvetlenebb kormányzást ígér. Ez annyira rendben van, hogy egyszer amikor próbaképpen kikapcsoltam olyan volt, mintha egy teljesen más autót vezetnék - gyorsan vissza is nyomtam a gombot :DDD Amúgy a gázreakció egyébként is jobb a Pandában, a HGT időnként hajlamos ellustulni, amit én a 2 évvel öregebb elektronikának, illetve a direktszűrő-légtömegmérő kettősnek tudok be.
Végsebességre még egyiket sem próbáltam, pályán mentem már a Puntoval 190-et, illetve a Pandával 165-öt; egyiknél sem tűnt úgy, hogy mindjárt leesünk az útról.

A váltója mindkettőnek nagyon jó, a Pandáé rövidebb fokozatilag, illetve rövidebb úton is jár, sőt finomabb is. Egy Celica tulaj kollégám lepődött meg a HGT vezetésekor, hogy milyen jó a váltója, hát ez ugyanúgy igaz a kis mackóra is. Szerintem a Fiatosok szépen átsétáltak a Ferrari részlegbe és lenyúltak onnan egy váltót :D
Egy gond van mindkettőnél: a kiskategóriás autókhoz hasonlóan itt sincs sem a rüki, sem az 1-es fokozat szinkronizálva, így elindulásnál van hogy 2x kell kapcsolni.

Fogyasztásilag a Panda computer szerint 6,8-on van az eddig megtett 900 kilométer alatt, ez nagyjából rendben van, ha sikerül 7 liter alatt tartanom, elégedett leszek. A Punto 8,5 körül eszik, viszonylag konstans, neki tökmindegy hogy hányan ülünk benne, vagy hogy megy-e a klíma is esetleg. Télen picit több, illetve amikor még a városban jártam dugóktól függően fel tudott menni 9-re is. Ja és autópályán 140 felett inkább ne is nézzük ;)

6. Fékek, futómű, gumik

A fék mindkét autóban brutális, ezekhez a kis tömegekhez a 4 tárcsafék több, mint elegendő. A Pandában ráadásul a pedált is kevésbé kell taposni, így a próbaúton egy piros lámpánál majdnem kikukkantottunk mindketten a szélvédőn (mármint én meg az előző tulaj).
A futómű szintén nagyon hasonló, nagyon kemény, egyik autóban se lesz veseköved, minden kis úthiba egy óriási tankcsapdának tűnik.
A HGT-nek itt van az egyetlen komolyan neuralgikus pontja: tudtommal a futóműben változtattak a legkevesebbet egy "mezei" Puntohoz képest, így az alkatrészek hajlamosak gyorsabban elfáradni... Kerékcsapágyat pl már 2x cseréltem a 6 év alatt :(((
A kemény futóműhöz gyárilag elég peres gumik vannak, főleg a Pandában, ahol 195/45 R15 a gyári méret, jövőre izzadni fogok erősen, mert cserés lesz mind a 4 nyárigumi. Szerencsére télire kaptam külön acélfelnin 14-es gumikat. A Puntonak 195/50 R15-ös a mérete (nehogy véletlenül kompatibilis legyen...), itt viszont a téli gumim is 15-ös a régi alufelniken - amik egy Bravo HGT-ből származnak.

7. Tipikus problémák, illetve bármi egyéb ami még eszembe jut

Fentebb már írtam a HGT futóművét, mindkét típusnak ugyanilyen problémás pontja a szervókormány, ahol egy jeladó hajlamos elfáradásra - állítólag a City gombot használva hamarabb (azt benyomva nagyobb a szervórásegítés, gyakorlatilag egy uijjal tudod tekergetni a kormányt), úgyhogy sosem használtam, kíváncsi vagyok mi a helyzet a Pandánál, ahol ugye a City helyett(?) van a Sport gomb.
Az elektronika olyan olaszos, erre viccesen azt szoktam mondani, ha a Fiatban világít valami visszajelző lámpa, az csak azt jelzi hogy hétfő van. :) A HGT-ben pl télen hajlamos visszajelezni az utasoldali légzsák-kapcsoló. Ugyanide sorolom hogy a Pandánál össze-vissza mászkál a hőfokjelző a középső 2-3 osztás között, valamint hogy a Puntot bármeddig is tankolod, az üzemanyagszintjelző sose mutat teljesen teli értéket...
A motorok olajfogyasztásra hajlamosak, ez a HGT-nél stimmel is, kb 2-3 ezrenként töltögetni kell bele, a Pandánál még nem vettem észre - remélem mivel csak feleannyit futott, ezért egy ideig nem is fog jelentkezni a probléma.

A képek az alábbi helyen elérhetőek, remélem mindenki meg tudja különböztetni, hogy melyik kicsoda.

Köszönöm a sok olvasónak a türelmet és a hozzászólásokat!

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.