Úgy adódott kis életünk alakulása, hogy most egy rövid ideig (legalábbis remélem rövid lesz) két autó is van a birtokomban. Közös pont hogy mindkettő Fiat, illetve mindkettő a hot-hatch kategóriát képviseli. A régebbi egy Punto HGT, mellyel 6 közös évünk és durván 100 ezer együtt megtett kilométer ellenére el kell hogy váljanak útjaink. Az ok eléggé prózai: idén februárban megszületett családunk legifjabb tagja Berci. És bizony rá kellett jönnünk hogy a 2 gyerekhez kevés egy 3 ajtós autó, még akkor is ha csak rövid ideig tartózkodnak benne. Hosszabb távra ott a feleségem Opel Zafirája, de kellett egy másik "rohangászós" autó, amivel tudok munkába járni, el lehet menni bevásárolni, rövidebb utakra, meg majd a gyerekeket oviba, iskolába hurcibálni.
Kb 1 hónapos hahu böngészés, sok nyálcsorgatás és mindössze 3 autó megtekintése után meglett a megfelelő utód, ami - minő véletlen - szintén Fiat, egy Panda 100HP
Meglepő, de nekem nincsenek fenntartásaim az olasz autókkal, kicsit jobban oda kell figyelni rájuk, illetve időnként hajlamosak "hisztis kurvát" játszani, de az út szélén még egyszer sem hagyott ott.
Szóval amíg 2 autóm van, gondoltam csinálok egy szubjektív összehasonlítást közöttük, elvégre mégiscsak hasonló kategória. Megpróbálom pontokba szedni, illetve a végére pár fotó is kerül. A 2 .rész a fotókkal hétvégére érkezik
Pár szó elöljáróban: mindkét autónak 3. tulaja vagyok, de a HGT Svájcból jött még 2008-ban, én 2010-ben vettem már itthon, a Panda 2007-ben hazánkban kezdte pályafutását. A Punto 2005-ös 160 ezer kilométerrel, míg a Panda ugyebár 2007-es évjárat, nagyjából feleannyi 83 ezer kilométernyi megtett úttal.
1. Külső
Számomra itt egyértelműen a HGT nyer, sokkal jobb a formája, a Panda olyan dodgem jellegű, meg sikerült a 2 sportcsíkkal is elcsúfítani. Cserébe jobban egyben van, nem karcos, nem lóg ez meg az...Az autónézésnél nagyon meglepett a Panda, azt hittem magasabb, de nem. A 4 ajtó a Panda mellett szól, hát igen ez volt a fő érv a váltás mellett, bár szívem szerint a Puntora rakattam volna 2 hátsó ajtót valahogyan...
2. Belső
A HGT-nek kellemesebb a belső kidolgozottsága, a szürke helyett fekete műanyagok vannak, illetve sokkal több helyre lehet pakolászni apró-cseprő dolgokat. A Pandában csak a pohártartó van, meg a kesztyűtartó fölött egy rekesz. Érdekes, hogy mindkettő "női autó", a vezetőoldali napellenzőben is van sminktükör A kesztyűtartóban a Panda jobb, nem értem ilyen kis autóba hogy lehetett ekkorát odavarázsolni... A szivargyújtót sikerült a Pandánál jól eltolni, mivel a kézifék elé rakták a 2 ülés közé, szóval ha valakinek navi kell szerezzen be egy extrém hosszú töltőkábelt is.
A Punto papíron 5 személyes, szemben a Panda papíron és a gyakorlatban is 4 fős, de szerintem ekkora méreteknél emberkínzás hátra-középre bárkit is beültetni. Csomagtérben nyilvánvalóan a HGT-nél az előny, itt a méret a lényeg, nincs mit szépíteni a plusz 75 liter mégiscsak plusz 75 liter. Mindkettőnek osztottan dönthető hátsó ülései vannak, sajnos a Pandánál kimaradt a felszereltségből a tologatható üléssor, pedig a Zafirában nagyon praktikus és ilyen kis méretnél is lenne értelme szerintem.
3. Kényelem
Csak a vezetőülésről nyilatkozom, mivel 1-2 elszigetelt esetet kivéve nem ültem még máshol
A Pandának keményebb ülése van, és egy hangyányival jobb tartása (talán nincs annyira kiülve?). Fura hogy a Pandában az ülésmagasság állításnál voltaképpen csak az ülőlapot lehet állítani, a háttámla marad ott ahol van, így a 2 közt egy méretes rés tátong... Vezetési pozícióban a HGT jobb, lentebb is ül benne az ember, meg nekem valahogy jobban testreszabható annak ellenére, hogy mindkét autóban állítható a kormány és az ülésmagasság is. Biztos az "amorf" pozícióm tehet róla: a pedálokhoz szeretek minél közelebb lenni, de ugyanakkor az ülést alacsonyan és némileg hátradöntve tartani - nem bírom a német "karót nyelt" helyzetet. Namost ebben a vázolt helyzetben a HGT-nél simán be tudom magam igazítani a kormányhoz, míg a Pandánál nem tudom eléggé hátradönteni a támlát, mert akkor már feszes lesz a karom. Arról nem is beszélve, hogy ilyenkor a Pandánál már macerás a CD-t nyomogatni, mivel fentebb van, jobban kell érte nyújtózkodni.
A HGT-ben egy homasitás kartámasz növeli a vezetői kényelmet, a Pandához megrendeltem egy Armster S-t, először rosszat rendeltem, némi hercehurca után pont tegnap jött meg, így még nem került beszerelésre. Amúgy a Panda a fentre rakott váltójával egyszerűen üvölt egy kartámaszért, nem értem miért nem lehetett gyárilag összehozni egyet - filléres kiadás, de sokkal komfortosabb.
4. Felszereltség, biztonság
Nagyjából ugyanazon felszereltségi szinten van a 2 autó: légzsákok, ABS, ESP, ASR,klíma, fed. komputer, gyári MP3-as hangcucc, állítható kormány és ülés, minden üléshez háttámla, központi zár, első-hátsó ködlámpák. A HGT-ben digitklíma van, míg a Pandában "csak" manuális, illetve a HGT-ben van oldal és függönylégzsák is, bár kérdés hogy 11 évesen mennyire működőképes a rendszer...
Bónuszként a Puntoba került egy külön riasztó is pár éve, a Pandában a gyári indításgátló van, viszont van hozzá menő bicskakulcs Ami hiányzik, de megpróbálom beszerezni, az egy multikormány.(lásd még az előző pontot)
Biztonság tekintetében a Punto nyer, ő anno 4 csillagot kapott a törésteszten, míg a Panda csak 3-at, ezek közül egyiket sincs kedvem kipróbálni.
5. Audió rendszer
Nagyjából egálban vannak, mindkettőben gyári Blaupunkt MP3-as CD lejátszó van. A HGT-nél van a csomagtartóban egy gyári mélynyomó, emiatt jobb a hangzása. A Panda viszont jobban fogja a rádióadásokat, illetve valamiért tudja azt, hogy a CD-t pontosan onnan folytatja, ahol leállítottuk, ami mondjuk egy 1,5-2 órás Tiesto mixnél jó dolog. Közben pár nap után kiderült hogy a Panda CD lejátszója elég háklis a régi karcosabb lemezekre, míg a Puntoban akadozva, ugrálva de lejátssza, addig a maci egyszerűen kiírja hogy "CD error" és meg se nyekken.
Folyt köv...