2024. április 20., szombat

Gyorskeresés

Az UBER-szál margójára

Írta: | Kulcsszavak: uber . közösségi szolgáltatás

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Pálinkás jó estét.

Folyamatosan megy a csatározás az Uber nevű fuvarszervező formáció körül. Most épp ott tartunk, hogy a cég kivonul Magyarországról, mert nem tud a jelenlegi szabályozás mellett létezni.

Vannak érvek emellett, és vannak ellene. Például kifejezetten hasznos volt a jelenléte, mert az elég botrányos állapotú és hozzáállású magyar taxisvilágot kicsit felrázta volna. Ehhez több idő kellett volna, de így is voltak jelek. Ugyanakkor való igaz, hogy nem fair játék, hogy egy szolgáltatói alszektorban az egyik piaci szereplőre kötelezőek a szabályok, a másikra meg nem.

Szeretném egy picit nagyobb távlatban, társadalmi oldalról megfogni a kérdést.

A hangsúly a közösségi szervezésű szolgáltatásokon van. Az Egyesült Államokban már rendkívül sok dolog működik ilyen közösségi szervezésben, és az emberek nagyrészt örülnek is neki - habár az öröm korántsem felhőtlen. Így lehet ugyanis centinként veszélybe sodorni a törvényes rendet. Van közösségi utasszállítás, közösségi étkeztetés, és még sok egyéb. Ezek olcsóbb, és hatékonyabb működésű szolgáltatások, mint hagyományos társaik. Nyilván, nem kell megfelelni egy csomó hülye szabálynak, és pontosan itt van a kutya elásva.

Ha egy taxiban balesetet szenvedek, és eltörik a kezem a taxis hibájából, akkor a taxitársaság kötelezhető az összes keletkezett költségem megtérítésére. Az Uber sofőr nem, sem a cég. Elméletben a Ptk szerint igen, gyakorlatban egy ilyen per lebonyolítása lehetetlen. De ami talán ennél is fontosabb: az a munkajog és az adó. Ha egy taxisofőr munkaviszonyát meg akarják szüntetni, akkor a taxisofőr jogait kénytelenek tiszteletben tartani. Egy Uber sofőrnél egyszerűen zárolják a fiókot és viszlát. A taxitársaság adózik, míg az Uber nem, vagy nem úgy.

Gondolkodjunk globálisan: ha minden közösségi alapon szerveződik, akkor pont az államot iktatjuk ki. Jogilag és anyagilag is. Ennek az előnyeit mindenki szereti élvezni, csak nagyon ronda lesz, mikor a hátrányait is el kell szenvedni. Például mikor az állam sem jogilag, sem anyagilag nem tudja ellátni a feladatát. Ne feltétlenül Magyarországban tessék gondolkodni. Ha a közösségi szerveződések elkezdenek lényegében törvényen kívül működni, akkor a törvényi előírásoknak nem csak a terhes részeitől szabadulunk meg, hanem a hasznosaktól is. Például egy közösségi vacsora utáni ételmérgezésre nincs gyógyír. Nincs HACCP, higiéniai követelmények, nincs biztosítás a vendégekre.

Nem véletlen dolog, hogy minden ország jogrendje megkülönböztet privát szolgáltatást, és üzletszerű szolgáltatást. Ha elviszem a haveromat dolgozni, ő meg ad nekem 300 forintot érte, az privát ügy. Ha Miskolcról elmegyek Budapestre, és a költségeimet csökkentendő utastársakat keresek, akik beszállnak a benzinpénzbe, az is privát ügy. Ha viszont a neten hirdetem magam, hogy fuvarokat vállalok pénzért, az üzletszerű szolgáltatás. Teljesen más jogi és anyagi felelősség. A privát szolgáltatásokat az ember mindig saját felelősségre veheti igénybe. Ugyanakkor az üzletszerű szolgáltatásokért a szolgáltató köteles jótállni! Ez a jogi és anyagi jótállás, felelősségvállalás pénzbe kerül. Ezt nyilván senki nem szeretné megfizetni, ezért kötelezi a törvény ezekre a felelősségvállalásokra az üzletszerű szolgáltatást nyújtókat.

A közösségi szolgáltatások nem tesznek mást, mint egyértelműen üzletszerű tevékenységet álcáznak privát szolgáltatásnak. Teljesen egyértelműen üzletszerű tevékenységet végeznek, de semmilyen ezzel kapcsolatos felelősségvállalást nem teljesítenek. Ez a gond. Közösségi szolgáltatásnál nincs munkajog, nincs cégbíróság, nincs biztosítás. Csak saját felelősség van. Ez a baj. Az, hogy olcsóbb és egyszerűbb az Uber? Persze, hogy az, és ez jó dolog. Minek fizetnék többet ugyanazért a szolgáltatásért??

Itt a tévedés. NEM ugyanazt a szolgáltatást kapom, NEM ugyanazok a jogaim, sem a szolgáltatónak. Tehát a "miért fizetnék többet, mit kapok a plusz pénzért" kérdésekre ez a válasz, biztonságot. Mindazt, amit az állam nyújtani tud. Hogy az mennyi, az akkor fog kiderülni, mikor nem nyújtja, pedig kellene. Az állam tulajdonképpen a legnagyobb közösségi szolgáltató, és azért hoztuk létre, mert egy csomó dolgot így a leggazdaságosabb elvégezni. Ehhez képest a közösségi szolgáltatás nem újítás, hanem visszalépés.

No iszom egy sört itt a nagy izgalomra. Ha elolvastad, akkor még egyet, a Te egészségedre :)

Hozzászólások

(#1) Vakegérke


Vakegérke
veterán

Tartok tőle, hogy hamarosan rád zúdul a népharag. Egészségedre a sört. :)

Szép szolidan, szép szolidan, elvégre nem vagyunk otromba állatok... (KFT) Birodalmi Szóvivő és Békenagykövet (:L topic)

(#2) potyautas


potyautas
csendes tag
LOGOUT blog

Tiszta sor. Építőiparra úgy tudnám adaptálni a helyzetet, hogy vállalkozó, kontra kontár.

(#3) Narxis válasza potyautas (#2) üzenetére


Narxis
nagyúr

Milyen kontárság van az autóvezetésben? Hagyjuk már ezt a dumát mintha az valami komoly szaktudás lenne.

A másik meg, hogy a magyar vállalkozók főleg az építőiparban szeretnek feketézni vagy bejelentenek 4 vagy 8 órába, TB-t befizetik, minden más járulékot nem fizetnek(ez a jobb eset). Sajnos ez a közvetlen tapasztalatom, jó is lenne ha a többség lenne a becsületes törvénytisztelő vállalkozó azonban pont fordítva van.

Thanos was right.

(#4) Viszlát


Viszlát
addikt

Egy kerdes: az angliai valtozatban a sofornek rendelkeznie kell un. business biztositassal, ami tartalmazza az utas(ok) biztositasat minden eshetosegre. Mo-n sima kotelezovel rohangaltak az Uber soforok?

Egyebkent meg ezer eve, jo latni a soraidat. :)

"How a government taxes its citizens is a direct declaration of a country's values."

(#5) #64791808


#64791808
törölt tag

potyautas: nem egészen, de majdnem. Kb 2 éve olvastam Jakab Andor írását "Tőlem ezért nem kapsz munkát" címmel, keress rá, olvasd el, ha még nem ismernéd, érdemes.

Narxis: igen, ezért nem tökéletes az analógia, az autóvezetés nem függ attól, hogy Uber vagy taxisofőr, mindegyik vezethet jól vagy rosszul. Ugyanakkor taxihoz kell PÁV II vizsga.

Viszlát: igen, ez a szigeten így van, Mo-n nem volt így. Ez ugyan jelentős lépés, de például a probléma adó- és munkajogi aspektusával sajnos semmit sem kezd. Londonban konkrétan ott volt a probléma, hogy Uberezni lényegében bárki mehet, míg ahhoz, hogy Londonban taxizhass, 2 éves előképzés kell, nem véletlenül. Ott már kiválóan látszik, hogy egy amatőr és egy profi között mekkora különbség van. Nyilván London != UK

(#6) Viktor77


Viktor77
titán

Hadd döntsem már el én, hogy vállalom az olcsóbb fuvart, cserébe a kisebb biztonságért. Köszönöm.

A vasárnapi zárvatartást is meg akarták szabni. Bele is buktak.

Csinálni kell. Kész. Pont.

(#7) szabonagyur válasza Viktor77 (#6) üzenetére


szabonagyur
félisten

Le van az írva valahol, hogy Uberesként ha baleset ér valószínűleg nem reklamálhatsz úgy, mint egy taxi esetében kérheted a biztosítás után?

Csak laikusként kérdezem, nem használom egyiket sem. Itthon sokan csak az árat látják mint különbség, semmi mást.

Eladó: iPhone 13Mini 2 év gari, iPhone 6S 32GB

(#8) alkatraz3000 válasza szabonagyur (#7) üzenetére


alkatraz3000
senior tag

Mert valljuk be, Budapesten kevés az esélye, hogy komoly balesetet szenvedsz egy "személy szállítóval". A vásárló amúgyis árérzékeny, mert egy olyan dologért fizet, ami nagy százalékban nem lenne létszükséglet, ergo megoldhatná máshogy is. Erre tökéletes volt az uber, nem kellett ~ felesleges biztosítást fizetni, és nem voltál lehúzva.

"Nincs pénzünk olcsó sz.rt venni ... !"

(#9) potyautas válasza Narxis (#3) üzenetére


potyautas
csendes tag
LOGOUT blog

Senki nem írta, hogy az überes rosszabbul vezet. Nem magát az autóvezetést hasonlítottam az olcsóbban dolgozó szakihoz, hanem a körülményeket, vagy ha úgy tetszik, a kockázatot.

(#10) cskamacska válasza Viktor77 (#6) üzenetére


cskamacska
addikt

Azért nagyon bonyolítja a helyzetet, hogy az Uber egy olyan piacot borogatott fel, ami általában mindenhol uram-bátyám stílusú piactorzító elemekkel van tele, ha nem épp a maffia módszerekkel működik.

De a sharing economy setét oldalát már most frissiben meg lehet tapasztalni, csak legyen szükséged bármilyen nem Ipolyszömörce felé húzódó albérletre a fővárosban. Ilyen esetben lehet lelki támaszért fordulni az Airbnb huszárokhoz, akik épp féláron oldották meg a szállásukat, és meg vannak győződve róla hogy ez így van rendjén, bármilyen állami korlátozás ami az ő kiadásukat növelné, és a te rezsidet csökkentené, az aljas orvtámadás a szabad piac ellen. ;] ;)

"Para mis amigos todo, para mis enemigos la ley"

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.