2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

CRYPTARK

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Gondoltam írok pár szót a 2015-ös év egyik legjobban sikerült(imho) indie, early access játékáról ami a „korai állapot” jelzőt cáfolva elég jól átgondolt játékmenettel és a stílushoz képest is kellemes látvánnyal rendelkezik.

Alapok
A kerettörténet szerint egy ifjú kapitányt alakítunk akit felbérelnek, hogy derítse fel és a megadott szempontok szerint pucolja is ki az elhagyott CRYPTARK űrhajókat. A küldetésekben részt vesz - szóban - a hajónkon tartozkodó személyzet is, némelyik a taktikai képernyőn(scientist) hívja fel a figyelmet pár dologra, némelyik(engineer) a felszedett értekesebb cuccokra mutat majd rá.

A karakterek érdekessége, hogy lényegében ebben a világban senki sem ember, hanem mindenki, beleértve jó magunkat, a kapitányt is, valamilyen idegen faj szülötte. Még a titokzatos megbízónk is egy elég gyíkarcú egyén, tömörségével pedig hozza az X akták cigis fazonját.

Játékmenet
Maga a játék lényegében egy egyszerű és látványos lövölde, ahol a kis űrhajót elhagyó kapitánnyal különböző páncélokban és mindenféle fegyverekkel kipucoljuk a kiválasztott és megszállt CRYPTARK-ot igyekezve, hogy ne lőjjenek szanaszét a különböző védelmi rendszerek vagy az ott tartozkódó drónok.

A fő cél mindig a központi mag elpusztítása lesz, ha ezt teljesítjük vége is az adott szakasznak - hullámnak hívja a játék - és tarthatjuk a markunkat jutalomért. Extra pénzért lehetőség van különböző egyéb dolgokat is teljesíteni - pl ne pusztítsuk el ezt vagy azt a rendszert illetve felszedni a különféle fejlesztéseket/idegen technológiákat amik után értekes elemekkel fog a páncélra rakható fegyverarzenálunk bővülni.

Vannak még elnyerhető ereklyék - artifacts - is amik segítségével további páncélokat oldhatunk fel mindenféle perkkel.

A szakaszok teljesítése után lehetőségünk van menteni - de csak itt! - az utána a következő hajó csoportból a számunkra tetszőt kiválasztva, mehet is a következő csata.

Rouge like
Ezek eddig így leírva elég egyszerűnek tűnnek, de nem az.

Kezdjük ott hogy az adott CRYPTARK központi magját is védik/védhetik más rendszerek(Shield, Alarm, Repair, Cloak etc.) Ha van rajta pajzsvédelem akkor célszerű a pajzsgenerátor kiiktatásával kezdeni, de lehet azt is védik más rendszerek. A taktikai képernyőn szerencsére elég jól átlehet ezt látni, szóval terv nélkül nem érdemes rambózni, mert hamar csúf végünk lesz. A taktikánk felépítésénél fontos dolog lesz majd, hogy mit rakjunk majd a páncélra és főleg, hogy mennyibe fog ez kerülni?

Bár fogunk találni különféle supply és repair podokat is ha innen vételezünk majd ezt-azt az ugyanúgy pénzbe fog kerülni. Ha meghalunk vagy feladjuk az adott missziót, bukni fogjuk a teljes felszerelés árát. Felszereléskor tehát érdemes figyelni mennyit költünk, mert bár a küldit elkezdhetjük minusszal(túlköltekezünk felszereléskor) nem biztos, hogy jól fogunk kijönni belőle.

Ha a bankszámlánk a küldi végén mínuszba kerül: a megbízónk faarccal eltépi a szerződésünket és vége a kampánynak.

Ha ilyen sorsra jutunk az végleges, bukjuk az addig mentésünket lehet mindent előlről kezdeni. (Egyedül a már megszerzett ereklyék nem nullázódnak le.)

Akkor is bukjuk ha egy jól fésült ALT+F4 kombinációval szeretnénk kimenekülni a szorult helyzetünkből. Lényegében ha már kiválasztottunk egy hajót törlődik az addig mentés és amíg nem fejezzük be a szakaszt és nem mentjük el addig nincs is mentésünk. :)

Szerencsére van egy csomó dolog, ami miatt ez nem annyira zavaró:
1. Van kihívás - meg leaderboard is bár sajnos sok ott a csaló, lehetetlen pontszánokkal.
2. Minden hajó random generált elemekből épül fel - sose lesz 2 egyforma.
3. Rengeteg - szintén rng - a felszedhető fejlesztés, így elég sok lehetséges és nyerő kombináció lehet a páncélok felszerelésére - Vulcan Laser, RNuke powah! - , utóbbit bővíti még az ereklyékkel feloldható pluszok is.
4. Elég sokféle dolog akar nekünk ártani - pl amikor már kívül a hajón is van védelmi rendszer(Flak gun)... nyami...
5. Kell a gyakorlás a végső szakaszig.

A nehézség egyébként a teljesített szakaszok számával logaritmikusan nő , 4-5 körül már __nagyon__ kemény dolgok vannak.

Összegzés
Az irányíthatóság szerintem egérrel és billentyűzettel is jó, bár egy gaming egér ajánlott lehet mert elég sok dolgot érdemes rátenni. A grafika teljesen jó, a robbanások, effektek nagyon látványosak - egy felrobbantott nukleráris töltet örvénye meg egyenesen szívet melengető. :D

Amit érdemes még kiemelni a nagyon jó hangzás - pl a menüválasztó effektjének bugyborékolásától teljesen lehidaltam - és a kellemes ideillő zene is. Early access létére kevés buggal találkoztam - az vicces volt mikor generált egy zárt szobát egy sentry gunnak.

Nehéz abba hagyni - és bizony sokszor fogunk mentésért sírni, de amikor egy egységnyi élettel megpróbálsz egy nukleáris töltettel a maghoz lopakodni: az felejthetetlen.

Szóval mindenkinek ajánlom aki szereti a nehéz, jó hangulatú, lövöldözős játékokat!

(IMG:http://logout.hu/dl/upc/2015-12/06/30119_degwhsbmxyrp4h7r_2015-12-05_00016.jpg)(/IMG)

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.