Jelenleg részt veszek egy WEB 2-es konferencián, gondoltam, hogy számotokra is megosztom az itt hallottakat.
3 terem van, Origó, Microsoft, és T-Home.
Elvileg biztosított T-Home-os WI-FI is, viszont nem látok ki rajta a netre, pedig 3 böngészőn is próbáltam a hozzá kapcsolódó T-s oldalt behozni. Odalenn azért sikerült vele csatlakoznom, de azóta inkább Wierara mentem, a hiba okát nem tudom.
A mai nap első konferenciája angol nyelven folyt , Internet is the new LSD címmel.
Részleteket később írok ezzel kapcsolatban.
Jelenleg egy olyan előadáson ülök, melyen a blogokról és web2 lehetőségekről van szó. Mikor érdemes blogot indítani, hogyan lehet üzleti területen elterjeszteni, hogyan mérhető egy blog, mit jelent a sikeres blog?
Van itt olyan vélemény, mely szerint a tartalom a lényeges a felhasználó szempontjából.
Most épp az Iwiwről van szó , és a page-impressingről.
Szó van arról is, hogy mennyi időt tölt el egy felhasználó oldalon , viszont a párhuzamos oldalhasználat miatt ez nem feltétlen releváns.
Google-n pl. mérik, egy felhasználó milyen utat jár be.
11:45-kor kezdődik a következő előadás. Valószínűleg a gazdasági válság internetpiaci hatására megyek le.
12:00 : gazdasági válság internetpiaci hatása
-Vannak-e vészforgatókönyvek, vagy annyira hirtelen jött ( a válság)?
-Számítani lehetett arra, hogy ez a folyamat elindul, számítani lehetett rá mielőtt még a média elkezdett róla beszélni.
Változnak a struktúrák, a fő elemek , modernizálódnak .
Online piac vezető szereplőit kérdezik most . Szó van arról, hogy a válság bár bizonyos szempontból jó eszköz arra, hogy korábban nehezen véghezvihető átreformálást véghez vigyen az ember, viszont lehet rossz döntéseket is hozni, erre ügyelni kell. Nem szabad kapkodni.
A legnagyobb probléma a jelenlegi válsággal, hogy nem látszik a vége. Lehetőség van előre menekülésre is , aki érzi a fogyasztók mit szeretnének , merre akarnak menni, azoknak lehetőség van fejlődni. Ha az online ütletág elő tud mutatni, tudja hogy ki fog lábalnia válságból, és nem kezd kapkodni, akkor ha nyertese nem is lesz a válságnak (igazándiból a gazdasági tanácsadókon kívűl kevés nyer) , de talpon tud maradni, jó piaci helyzetben.
E-commerce piacon viszont növekedés látszik , ez főleg a karácsonyi, és januári vásárlásokon megmutatkozik. Az emberek jobban utánajárnak az áraknak, ez is mind növelheti az online eladásokat.
Fogyasztói szokások átalakulása figyelhető meg : aki nem dolgozik , az kevesebbet utazik, kevesebbet vásárol, illetve az ingyenesen elérhető tartalmak, eszközök felé fog fordulni.
(Reggeli MS előadásban szó volt róla, hogy az emberek igen gyakran design alapján vásárolnak.)
Szó van ázsiai fogyasztókról , akiknél megfigyelhető, hogy színben, designban összehangoltan vásárolnak eszközöket.
Korábbiaknál sokkal jobban oda kell figyelni az ügyfelekre, elképesztő ügyfélközpontúságra van szükség. Interaktivitásra, kreativitásra kell törekedni. Valószínű az internetes piac további fejlődése, és nemcsak másodlagos szerepet szánnak a hirdetők az online felületeknek, hanem előtérbe fog kerülni az online megjelenés.
Következő előadás a videó és képkeresésről és hangfelismerésről fog szólni.
Hangfelismerés, beszédfelismerés
Mai helyzet : egész nagy nyelvi területre lehet alkalmazni, 80-90%-os szópontosságot lehet elérni.
Jövő: beszélőfüggetlené tenni a rendszert.
Magyarországon jellemzően vezérlésre használt beszédfelismerő rendszerek voltak.
A beszédfelismerő rendszerek egyszerűsített modellje:
Beszédjel ->Lényegkiemelés->mintaillesztő rendszer ->felismert szöveg.
Van a nyelvi modell rész, ez a szavakat tartalmazza közéleti és gazdasági téren.
Másrészről viszont van az akusztikus modell :
Több beszélőtől származó hanganyagból készül.
Kiemelt terület a taníthatóság , további nyelvi korpuszokat, tartalmakat kell a rendszerbe táplálni, mindezek mellett adaptálni kell különféle emberek hangjához (pl. karakteresebb beszéd, a-á hangok).
Felismerési pontosság:
ma témára és beszélőre tanítva : 80-90%,egyikre sem tanítva 20-50% ami igencsak harmatos.
Szó volt a mindroomról , de erről majd ebéd után beszámolok
Ebéd (ínycsiklandó áfonyás szarvaspörkölt) után ismét itt.
A mindroomnál fejeztem be, amely egy beszédfelismerő szoftver. Véleményem szerint igen nagy potenciál lehet benne, példaként első körben talán a halláskárosultaknak való realtime feliratozást említeném, de ez csak a kezdet.
Ha valaki ellátogat a weboldalukra , egy címkefelhővel kiegészített hiradót láthat. Miért is jó ez?
Mint látható a híradóban legtöbbet elhangzott szó gyakoriságtól függően kisebb-nagyobb betűvel jelenik meg, de ez még mind semmi, a szavak fölé húzva az egeret az is láthatóvá válik, pontosan hol, és milyen környezetben hangzott el az a szó.
Az internetre kerülő audiótartalmak így könnyebben kereshetővé válnak, megfelelő címkével ellátottak lesznek.
Hol érdemes még ilyen szoftver használata? Call Centerekben, IVRokon. Az ügyintézők munkáját is, de a problémás esetekben a visszakeresést is igencsak megkönnyítheti.
Én nagyon nagy lehetőséget látok benne.
Moly.hu, veledutaztam.hu kerekasztal beszélgetésről később.
Appvertising, mint kampányeszköz
Szó van a google friend connectről, hasonló módon működik mint az iwiw kisalkalmazások. Ezzel kapcsolatban említésre kerül, hogyan készül egy ilyen program, mi a célja (leginkább az, hogy adott esetben egy termék fogyjon).
Több oldalról van megközelítve a téma, a lényeg, hogy másokkal is megosszuk, mások is lássák egy adott témában (pl. fogyás) elért eredményeinket.
Másrészről érdekes az is, hol érdemes ilyen szolgáltatást bevezetni. Pl. ha van egy szolgáltatásunk, ami nem ismert, érdemes közösségi portálokon futó kisalkalmazásban gondolkodni. Lényeg viszont, hogy gyors egyszerű alkalmazással fel lehet hívni az olvasó figyelmét az adott termékre..
Kerekasztal beszélgetés a blogok hirdetési felületeiről.
(Halkan jegyzem meg, hogy nagyon jól jönne most nekem egy mindroom szoftver )
Bloggerektől függő lehet a reklámozás. A laptulajdonosok jellemzően nem erőltetik rá a bloggerekre a hirdetéseiket, de szerencsére nincs teljes elutasítás(3/4-e a bloggereknek, és jellemzően az elutasított bannerek is inkább egy-egy termék, céggel kapcsolatosak).
Ezzel kapcsolatban a tapasztalatok azt mutatják , hogy lehetőség van saját hirdetési felületek alkalmazására, de akár a laptulajdonos is adhat bannert.
Erőltetett hirdetések nincsenek. Nem kell mindenkit meggyőzni ...
Homárral kapcsolatban felmerült a reflektációval történő pozitív kép kialakítása a cégről.
Ami hátulütő lehet: kontrolálatlan tartalom, ez visszaüthet. Fontos még a hitelesség, a naprakész tartalom . Hirdetők számára valóságos közösségek érhetők el , célközönségnek szóló reklámok hozhatók létre.
Blogos hirdetés és a trendiség: Hirdetők számának változása
1.5 éves múltra tekint vissza a közösségi siteokon történő hirdetések. CT alapú hirdetések jellemzők . Várható a billboardok, superbannerek elindulása.
Blogger elköteleződés akár többet ér, mint bármilyen kampány: pl. appleblog.
El kell kerülni azt, hogy a blogok úgy nézzenek ki mint a karácsonyfák , azaz meg kell találni az egyensúlyt a hirdetések számában a tartalomhoz képest.
Mit csinál és mit nem csinál a magyar internetező online?
Kerekasztal beszélgetés netkutatókkal.
Egyelőre a látogatómérésekkel kapcsolatban említik meg, ki milyen mérést használ.
Mérőkódos és felhasználópaneles mérések (pl. honnét netezik az illető, stb), felhasználónál települt szoftverek alapján oldal látogatás mérése.
Kérdőíves változatok esetén 25 és 40 perces kérdőívek lehetségesek.
Szó van az internetes vásárlásokról is, a trend növekvő. 5 év alatt körülbelül megduplázódott, az online fizetéseknék a a növekedés bár meghatszorozódott, mégsem olyan dinamikus a növekvés. Értékeket tekintve először kisebb összegű szolgáltatást, terméket vásárolják az internetezők.
Alapvetően olyat vesz interneten az ember, amit nem kell felpróbálni megnézni , megtapogatni : amit kipróbált már offline, azt megveszi online.
Kik az online vásárlók?
Férfiak : inkább kipróbálják a vásárlást. Lehet sok netes online hardverbolt miatt?
Életkorban 18-29 éves korosztály vásárol a nagyobb arányban.
Vásárlási preferenciák:
Teljes költéséghez viszonyított online költés:
Első helyen a repülőjegy szerepel, érdekes a könyvek pozíciója, amely a 3. méghozzá úgy, hogy 3 eladott könyvből mindössze csak 1 kerül online módon eladásra. Tehát bármenyire is másképp tűnik, van még növekedési potenciál...
Internetes vásárlók az előnyök közt emlegetik az online vásárlással kapcsolatban:
-bármikor elérhető
-könnyű ár összehasonlítás
-kényelmek
-nem kell üzletbe járni
-nem kell sorban állni
Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy webáruháznak?
-részletes leírás
-megfelelő minőségű fényképek
.ingyenes kiszállítás
...
Online szórakozások: Szórakozás a neten portálok látogatottsága az összes látogató arányában:
65% zene (fiatalok)
87% fórum, chat blog, (főképp férfiak)
68% kép és videómegosztók (magasan képzettek, városiak, fiatalok, férfiak)
62% online játékok (községiek, fiatalok, férfiak)
Kép és videómegosztknál nem olyan dinamikus a növekedés látogatószámban, de az ott töltött idő nő.
Hazai blogok olvasótábora 1 év alatt 44%-kal nőtt. A legnagyobb erősödés a fiataloknál következett be.
Blogolvasók bő fele, csak havi 1 alkalommal keres fel blogoldalakat. Az is érdekes, hogy kerül egy adott blogra az olvasó?! Igen sok esetben google hivatkozás alapján.
Egyes postokat nagyfogalmú oldalak ajánlják. Viszont ezek a blogok sok esetben közélet, politika, bulvár témakörben jelennek meg, ezek olvasótáborában is felülprezentálták a 30-40 éves korosztály.
Ami érdekes lehet, a férfiak és nők érdeklődési köre, és ezen belül az életszakaszok.
Férfiak: IT, erotika, humor a sorrend kb... 30 év felettienél : autó
Nőknél: preferenciák: tanulás, praktikus információk, állás , illetve kapcsolattartás
Nőknél jobban érezhető , hogy praktikus, mindennapi élethez tartozó témákat keresnek fel (pl. 30 éves korosztálynál nőknél első helyen a családdal kapcsolatos témák szerepelnek)
Az is érdekes, hogy nőknél kevés a napi internetező , viszont amikor a ritkán internetezők gép elé kerülnek, több időt töltenek ott.
És a tudósításomról egy kép
Fotó: Berzay, Forrás :web24.ap.hu
Időközben jelentek meg cikkek a symposiummal kapcsolatban:
-Webisztán cikk
-Kreatív-online cikk
Helyesírási hibákért elnézést kérek, utólag javítom