2024. március 19., kedd

Gyorskeresés

Vegyészmérnöki szak - 4. félév tapasztalatai

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Az egyenesben levő hallgatók számára a negyedik félév egy valamivel könnyebb, gyakorlatibb félév, mint az azt megelőzők. Én személy szerint a legkönnyebb és legjobb féléveim közé sorolom. Volt idő kikapcsolódni, zenélni, és edzeni járni is a félév során, ami sajnos nem az összes esetben adatott meg. A kibontakozó tavasz, és az előbújó napsugarak itt is, mint minden tavaszi félév esetén vidámsággal töltik meg a lelkünket.

Sok volt a korrekt tanszék és a kedves előadók által tartott tárgy. Mivel tárgyakat nevezek meg, ezért a fiaskók és negatív tapasztalatok terén nem fogok bőbeszédűen fogalmazni. Érdemes megjegyezni, nem csak ehhez, hanem a korábbi részekhez is, hogy az itt látható infók a 2015-ben kezdő évfolyamra érvényesek, csúsztatások és csúszások nélkül. Azt is fontos megjegyeznem, hogy lesz a következő részekben bukott tárgyról is szó, némi indulattal, de ezt nem lehet elkerülni. Ezért is döntöttem úgy, hogy azt a részt a tárgy teljesítéséig nem publikálom.

Vegyipari műveletek I

Nem rossz tárggyal sikerült elkezdenem a negyedik félév listáját. A vegyipari műveletek a második féléves Vegyipari géptan tárgyra kicsit hasonlít, a műszaki szemléletmódot tekintve. A szemléletmód viszont nem minden, ezt a tárgy kreditszáma is mutatja. 6 Kreditért itt sem elég szélesen mosolyogva bólogatni, a széles követelményrendszernek meg kell felelni a jó jegyért. Pozitív, hogy a tanszéki munkatársak lelkiismeretesen végzik a munkájukat, és mindenben segítenek, amiben csak tudnak, hogy elsajátíthassuk az anyagot. A lébecolás nem opció, viszont a munkakedvet könnyen meghozták a kiscsoportos számolási gyakorlatok, és az előadó humormorzsákkal tarkított bekezdései. A tárgy során vizsgát kell tenni, és zárthelyin sem szabad alulmaradni. A zárthelyi két részből áll, egy számolós és egy elméleti. A számolósnál mindent lehet használni, de itt az idő a szűk keresztmetszet általában. Az elmélet korrekt, órai jegyzetből lehet készülni rá.

Szerves vegyipari technológiák

Vagy Szerves Vegyipari telefonkönyvek? A tárgyat tartó oktató az órára járóknak rengeteg kedvezményt nyújt, de valamiért mégis negatív emlékként maradt meg bennem ez a tárgy. Az előadó mintha elbeszélne a fejünk felett, és ha valaki kérdez - akár személyesen, akár e-mail formátumban, akkor egy másfél oldalas oltás-csokorban részesül, ami a választ nem tartalmazza, csak azt, hogy mekkora emberi hulladék az illető, amiért nem járt be az órákra. Természetesen ez nem szó szerint értendő, de aki nem tud legalább ennyire olvasni a sorok között, az ne menjen egyetemre.

A tárgyból szóbeli vagy írásbeli vizsgát lehet tenni. Az elméleti része borzalmas volt, bár a szerves kémiáért lelkesedem, a reakciók esztelen magolása nem növelte meg az elmélyülési hajlandóságomat. Ha nem lett volna laborgyakorlat a tárgyhoz, akkor egyenesen a legrosszabbak közé választanám.

A labor ugyanakkor fantasztikus volt: néhány gyakori szerves-vegyipari eljárással találkozhattunk nagyban (illetve félüzemi és laborkörülmények között, ha pontos szeretnék lenni), ami sokszor hasznos összefüggésekre világított rá. A laborok leosztása sajnos már nem volt felhőtlen, hiszen ha jól emélkszem, 7-8 gyakorlat volt, amiből összesen 3-4 alkalommal lehetett/kellett részt venni. Ebből az jött ki, hogy egy kivétellel minden alkalommal észteresítettünk, ami egy idő után kezdett unalmassá válni, hiába más és más körülmények között vezettük a reakciót, más eljárásokkal. Az egyik laborvezető meg lehúzta a jegyemet, mert nem volt 10Ft-os védőszemüvegem, és a fiókból kellett kivennem egyet használni. Na de nem is szabad egy ember munkája alapján mindent és mindenkit minősíteni, úgyhogy a tárgyról ez nem fogja nagyban befolyásolni a véleményemet.

Szerves kémia II.

Bonyolultabb reakciók, sztereokémia amik itt előfordultak. A vizsgán kevésbé voltak szőrös szívűek, mint az előző, Szerves I. tárgy keretein belül. Itt némi biológia is befigyel, persze csak minimálisan, és olyasmi amiket Biokémiából amúgy is újra át kell majd nézni (pl. zsírsavak ß-oxidációja), illetve különböző szintézisvezetési módszerekbe is betekintést nyerhetünk, és gyakori védőcsoportok használatát is érintjük. Bár nagyon paráztam a végéig a vizsgától, kellemes emlékként maradt meg bennem a tárgy, amit nem az órán készített jegyzeteim alapján végeztem végül el.

Analitikai kémia labor

Az első olyan alkalom, hogy úgy ért sérelem az egyetemen, hogy nem éreztem azt jogosnak. Na, de kezdjük az elején. A labor két részből állt, egy klasszikus, titrálásos pancsolós mérésekkel, egy pedig műszeres, hosszabb, egész laborokat felölelő ismerkedés a spektrométerekkel, GC, HPLC készülékekkel, és még sorolhatnám. Mindkét labor-negyedév végén van egy számonkérés. Az egyik számonkérésen esett meg velem a bizonyos eset.

Mindenki szóban felelt, és akik előttem lefeleltek, mondták, hogy nagyon aranyos a nem nevesített tanárnő, és mindegyiküknek ötöst adott. Kérdeztem, hogy mindent tudtak-e, mire a válaszuk az volt, hogy nem igazán. Ezen felbízva magam én is elmentem szóbelizni, egyedül a klasszikus analitikánál felvehető titrálási görbéket hagytam ki. Azért ahhoz sem voltam teljesen süket, de azért érezhetően gyengébben ment, mint a módszertani szekció. A tanárnő olyat mondott - pedig a beszélőkémre nem lehet panasz, nem értem, hogy tehettem ilyen rossz benyomást a többiekhez képest - hogy jöjjek vissza jövő héten. A görbék miatt.

Következő héten visszamentem. A görbékkel kezdtünk, mi, miért, hogyan. Több huplival rendelkező foszfátos tirtálási görbék, mindenféle egyenletek csak úgy záporoztak. A pufferhatás bemutatására pedig még a Henderson-Hasselbach egyenletet is levezettem, görbékkel illusztrálva savas és bázikus esetben. Miután háromnegyed órán keresztül beszélgettünk a görbékről, megcsörrent a tanárnő telefonja. El kellett mennie, majd mielőtt elindult, feltett egy utolsó kérdést: mit tettem harmadiknak argentometriás titrálásnál a lombikomba, és miért?

Ez annyira Out of nowhere-ért engem, hogy köpni-nyelni nem tudtam. Azt válaszoltam, hogy nem emlékszem, mire közölte, hogy takarodjak, kettes.

Járhattam volna rosszabbul is, nem tagadom, de nem is a jegy fájt itt, hanem az elbírálásom. Beszéltem a csoportomba tartozókkal, de senkit nem feleltetett eddig, ilyen mélyen.

Amúgy az elektroanalitika tök jó volt.

A nanotechnológia kolloidkém. alapjai

Az utolsó Fizikai-kémiás tárgy, ami az alapképzés része. Kiadott kérdésekkel, amiknek a 10%-át kérik zárthelyin. Békés, nyugis tárgy, Hórvölgyi Zoltán tanárúr nagyon közvetlen és kedves, és a magyarázási stílusa is valami fergeteges. Az órák töredékén voltam csak benn, mert a félév során sok feladatot vettem a nyakamba, és úrja kellett osztani az időmet, hogy minden beleférjen.

Szerves szintetikus labor

A legnagyobb buli 4 ever. Mi Zauer Tanárúrral voltunk, aki már a nagyon sokadikat tapossa, de épp ezért hatalmas tapasztalattal és szakértelemmel rendelkezik. Nem a többi csoporttal együtt haladunk, hanem saját reakciókat csinálunk, amik a legtöbbször látványosak és érdekesek. Például főztünk Fluoreszceint (ez adja a vízmértékben lévő víz zöld színét, de orvosi diagnosztikai szerepe is van), indigófestéket (marha nehéz volt lemosni mindenhonnan), fahéjsavat (tényleg fahéjillata volt), és még sok izgalmas vegyületet.

A technikák amiket alkalmaztunk, némileg "elavultnak" tűntek, de későbbi laboratóriumi munkáim során (MTA) kiderült, hogy nem sokban különböznek a modern módszerek, könnyű az átállás innen-oda. A labor előtt az egyetemi parkban oltottunk tüzet. Az is tetszett.

A Tanárúr nagyon készséges és kedves volt, mindig igyekezett minket valami új praktikába bevezetni, trükköket mutatni, ami egy olyan gyakorlati színt vitt az egész félévbe, hogy csak na. Rengeteg készüléket szereltünk, rengeteg vegyülettel dolgoztunk. Ez volt a félév legjobb tárgya, nagyon nagyon élveztem minden egyes alkalmát.

Gyógyszerek

Ismeretterjesztő jellegű tárgy, a végén tesztsoros vizsgával. Az előadó, Faigl tanárúr kifejezetten jó stílusban tart órákat, érdekességekről mesél. Ez egy kifejezetten szuper tárgy, bár a tanultak inkább érdekesek, mint sem hasznosak. Erre is nagyon szívesen jártam be, kiderült utólag, hogy jól alapozta meg a későbbi gyógyszer-szakirányos tárgyat, amit szintén ő tart, és ami már nem csak hogy hasznosabb, de egyenesen elengedhetetlen az ipari-gyakorlati szemlélet elsajátításához.

Szabadon választható tárgyak

Az ösztöndíjindex (továbbiakban ÖDI) úgy kerül kiszámításra, hogy az adott félévben elvégzett krediteket a jeggyel súlyozva összegzik, majd elosztják az átlagosan teljesítendő 30 kredittel. Az így kapott szám, az ÖDI, ami alapján a kar hallgatóit különböző csoportokra osztva (többnyire ez szakok szerint van, de a vegyeszhk.hu oldalon lehet tájékozódni a pontos osztási elvvel kapcsolatban) sorba rendezik, és minden ilyen csoportnak a fele kap ösztöndíjat. A jobbik fele. Nem politikai irányultság szerint. Adja magát, hogy a rendszert meg"hekkelni" a legkönnyebb úgy, ha könnyen, minimális erőfeszítéssel elvégezhető tárgyakkal toljuk meg az össz kreditünket, amiket lehetőség szerint jó jeggyel el is végzünk. Én ebben a félévben kicsit túlvállaltam magam, viszont a következő félévre ennek meglett az eredménye ("forintosítva"). Senki ne gondoljon itt eget rengető összegekre. Így 5.02 ÖDI jött ki nekem, amire 19400 HUF körüli összeget kaptam, akinek az ÖDI-je 5,5 volt (ismerős átlaga), nem kapott 21000 Huf-ot. Ez az osztási elvek között szerepel is, hogy a magas ÖDI-k között már ne legyen ugyanakkora szintű differenciálódás.

Érveléstechnika - logika

A széllel szemben pisilés avatott művelőjeként ezt a tárgyat - úgy, hogy tudtam, hogy nem mindig fogok tudni bejárni - angolul vettem fel. Nem volt jó ötlet. Angol nyelven is egyébként, simán teljesíthető a tárgy, de mivel az egyetemen az (amúgy sokak szerint fantasztikus és széles) angol tudásomat nem használom, ezért fáradtabb állapotban nehézkesebb volt néhány dolgot egyből felfogni a tanulás során. Egyébként jó kis beszélgetős, logikázós óra, ajánlom kreditnöveléshez: 2-kreditet ad, félév közben 2 ZH-van.

Konfliktus megelőzés-kezelés-közvetítés-tárgyalás

Kamutárgy 4ever. Egy hétvégén kell bemenni két előadásra, majd az előadás végeztével beszámolni. Még hasznos dolgok is elhangzanak. Két kreditet ad, egy hétvégédért cserébe, és még szórakoztat is.

Kutatásmódszertan

Ultimate Filozófiás tárgyak egyike. Zolival - cimbora - már csak azért bejártunk hallgatni, mert érdekes és gondolatébresztő volt, számtalanszor előfordult, hogy kocsmafilozófia lett az estéből, amit az óra indított be. Érdekes és izgalmas, a zárthelyi pedig a diák párszori átpörgetésével abszolválható. Két ZH, két kredit.

Demonstrátori feladatkör

Az elvégzett laborokban nagyon tetszett az egyetemi rendszerben még javában benne lévő doktoránsok, hallgatók munkája, hogy számunkra is kicsit érthetőbben tudták elmagyarázni a gyakorlatok anyagát, hiszen közelebb is álltak egy kicsit hozzánk korban és mentalitásban egyaránt, mint a sokat látott, már belefásuló személyzet.

Ezért úgy gondoltam, hogy én is kipróbálom magam a második féléves hallgatók laborjában. A laborban, ahogy már megírtam, egyszerű alapműveleteket kellett elvégezni, amiket a későbbi laborok alkalmával folyton újra és újra előveszünk.

Sajnos a jelentkezésről lekéstem, ezért a kari támogatás már nem járt a munkámért, kvázi ingyen voltam ott, de még így is nagyon megérte a tapasztalatokért, hiszen a szakmában szerzett tapasztalat nem elég, az emberekkel való bánás legalább ugyanolyan fontos, ha nem még fontosabb. Sokat segített ezen, hogy általában ugyanazokkal az embberekkel voltam, ezért hamar összeszoktunk. Néha piszkáltam őket, meg csipkelődtem, de ezt inkább csak ösztönzésnek, motiválásnak szántam. A dolog összességében jól sült el, bár egy-két meredekebb történetet mindenképpen el kell mesélnem, mert úgy illik:

Írjátok le a Raoult-törvényt! Ez volt a beugró feladatok egyike, amit adtam, általában mindig volt egy könnyebb és egy nehezebb, hogy mindenki beugorjon, de mivel a jegybe beleszámít, azért tegyen különbséget a szorgalmasabb és ügyesebb nebulók javára. A Raoult-törvény egy egyszerű összefüggés, pár karakter, leírja, hogy mi a folyadék feletti gőzfázisban a komponensek tenziója a folyadékösszetétel függvényében hogy változik.

Mindent megpróbáltam. Elmondtam nekik, hogy a törvény amúgy erről szól, írják le az ezt megadó összefüggést. Majd amikor nagyon vakaróztak, hozzátettem, hogy az ideális elegyre vonatkozó, lineáris összefüggés kell. Nagyon igyekeztem segíteni, de tényleg. Mondtam, hogy szóban is leírhatják. Vagy lerajzolhatják. Vagy akármi. (A leíratban, előző tárgy anyagában, és a jelenlegi tárgyak anyagaiban is többször szereplő képletről van szó, ami a vegyész számára olyan, mint az a^2+2*ab+b^2=(a+b)^2 azonosság.) Összesen ketten tudták a húsz főből. Gyalázat. A következő csoporttól direkt nem ezt kérdeztem, hanem mást, hiszen kézről kézre jár az infó.

Aztán, gyakori kérdés, hogy milyen hibákat vétünk a mérésünk során. Ezt sokan nem úgy értelmezték, hogy a mérőeszközeink és módszereink hibaforrásait felsorolták, hanem elmondták, hogy hol fognak a labor során bénázni. Kiöntöm az oldatom felét, sokat hagyom a vízfürdőn, stb. Néhány vidám kacajt fakasztott egy pár ilyen beszámoló.

Desztilláció laboron volt, hogy hűtőkört is használtunk, amit mindig kiemeltünk, hogy óvatosan nyissanak meg, mert a kikeményedett gumicsöveket már nem tartották olyan jól a helyükön a bilincsek, és így előfordult, hogy le-lelőtt egy vjzcső. A kedves delikvens az óvatos megnyitást úgy értette, hogy koppra kitekerte rettenetes nagy műgonddal a csapot, majd nekiálltunk mérni.
Egyszer csak egy sikoltásra lettünk figyelmesek. A cső lelőtt, és a víz az üveg hűtő apró csonkjából rettenetes nyomással spriccelt két asztallal odébb, ahol tarkóntalált egy csajt, akit ez meglepetésszerűen ért.

A diákok reakciója volt a legjobb az alatt a három másodperc alatt, amíg odamentem és elzártam a főcsapot.Az egyik odatette a kezét a vízsugárba, amitől nem csak a csaj, de mostmár ő, és az egész asztalon lévő 4 db füzet és mérési lap fossá ázott. Oké. A másik okoska egy teljesen másik vízkör csapját kezdte el tekergetni, de legalább nagyon gyorsan, és idegesen. A harmadik elzárta a gázt. Ez volt az egyetlen értelmes reakció, biztos ami biztos alapon. Bár később kiderült, hogy csak azért zárta el, mert nem tudta, hogy az a gáz. (PEDIG SÁRGA, B@Z#&!!)

Ekkor elzártam a vizet, mindenki állj, és sorba vettük a munkavédelmet ismét. A legjobb az egészben az, hogy munkavédelem címén írtak már zárthelyit ezek a semmirekellők, csak hát a stressz alatt senki nem tudja, hogy hirtelen mit csináljon, és sokszor még nagyobb bajt okoz, mint amekkora volt. Nem baj, megbeszéltük, hogy mi miért volt hülyeség, és újra elindítottuk a köröket és a desztillációt.

A másik nem velem történt, hanem egy olyan doktorandusszal, aki engem is tanított, de később sokat beszélgettünk, és elég jóban lettünk. Ő mesélte, hogy ugyanebben a laborban az egyik kedves hallgató melegített valamit a gázlánggal, majd a melegítés befejeztével nem elzárta a csapot, hanem odébb tette a saját lángját, hogy majd eloltja, ha olyan kedve támad. Sajnos a gázvezetéke beleért a másik nebuló gázlángjába, elolvadt, majd a gáz szétömölve az asztalon, egy pillanat alatt mindent lángba borított. Személyi sérülés nem történt, de azért mindenki alaposan becsokizott...

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.