2024. március 28., csütörtök

Gyorskeresés

Barátnő és motorkerékpár értékszintézise

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Sziasztok. A címmel ellentétben itt most nem egy utópisztikus lényt kreálok, ami mind a motorkerékpár, mind a szerető hús-vér partner előnyeivel bír. Azt mesélem el, hogy próbálom meg Dorkát berángatni ebbe a mókás, kicsit veszélyes, de inkább kalandos világba úgy, hogy minél jobban megszeresse, és tudja élvezni, de a biztonságát se veszélyeztessem vele. Ő nem követi ezt a felületet, úgyhogy itt lehet konspirálni.

A biztonságérzet megszerzése, a motor alapvető kezelésének elsajátítása

Amikor először szóba került az ötletem, hogy szerezzünk neki is egy motort, akkor hátradőlt a székében, elgondolkozott, majd azt mondta: Jó-jó, de van egy kis bökkenő: nem tudok motorozni. Ekkor némi tanakodás után arra jutottunk, hogy óvatosan elkezdi a gyakorlást a felügyeletem mellett az én csodás Schwalbémmal. Ez tavaly ősszel történt, amikor összesen legfeljebb talán tíz alkalommal tudtunk elmenni gyakorolni.

Az első alkalommal még csak az egyesbe rakást, az elindulást, megállást, és az üresbe kapcsolást gyakoroltuk, mert egy keskeny utcát sikerült csak kinéznünk, ami nem adott elég biztonságérzetet ahhoz, hogy gyorsabban menjen, vagy megforduljon, a manőverezést gyakorolja. Autót vezetni tud, és elég sokat is vezetett amíg középiskolások voltunk, és nem kerültünk fel Budapestre.

A későbbi alkalmakon jött a második-harmadik sebesség, majd amikor már volt elég eszem, az ipartelepre mentünk egyből, ahol egy hatalmas betonfelület állt a rendelkezésünkre, így már volt kanyarodás kis ívben, nagy ívben, szlalom, gyorsítás, lassítás az összes fokozatban. A Schwalbe sajnos kicsit instabilabb, mint a sport szériás (S50-S51) gépek, mert a dupla lengővillás kialakításnak köszönhetően a tengelytáv nagyobb mértékben változik a rugózással, a lengéscsillapítók pedig ... nem csillapítanak. Ezzel a kijelentésemmel lehet vitatkozni, de nem érdemes. A mai, olajjal töltött, vagy levegős csillapítású teleszkópokkal ezek az elavult dörzsbetétes megoldások nem képesek felvenni a versenyt. Ennek dacára Dorka egyre bártabb és ügyesebb lett, és amikor végül a hideg miatt letettük a motort, akkor már el mertem volna indulni vele kisebb forgalmú úton akár egy kisebb túrára is. (Ilyenek például a Balaton partján futó útvonalak, amik hatékonyan tehermentesítésre kerülnek a főutak által, és ilyenkor, szezonon kívül egy lélek sem tartózkodik rajtuk.)

A bátorságot és az alapvető motorkezelést alapvetően sikerült összekanalazni az ősz végére, viszont a tél során egyszer sem mentünk gyakorolni, részben a vizsgák, részben az időjárás miatt.

A tavaszi tervek azok, hogy a motort megin elővesszük együtt, és ismét gyakorolunk egy kicsit azon a nagy és elhagyatott telepen, majd ha megvan a motor, akkor a parton csalingázunk a tavasz melegebb napjain.

A motorkerékpár

Nos, az előző sorok talán felkeltették az érdeklődéseteket, mostmár biztos arra is kiváncsiak vagytok, hogy milyen gépet szerzek Dorkának. Nem robogót. Rengeteg előnye van egy jó japán (kínai) gépnek, melyek közül az egyik legjelentősebb a megbízhatóság és a roppant egyszerű kezelés. Amikor azonban a megbízható forrásokat végigmazsoláztuk, illetve egy-két motort élőben is megnéztünk, véletlenül találkoztunk egy simsonossal. S51N volt a gép, ami a motor-forma kialakítás miatt Dorkának nagyon tetszett. 161 cm magasságához még ideálisabb is lesz, mint a Schwalbe, ami pár centivel magasabb ülésével még pont kényelmetlenül magas volt a gyakorlás során. Adott volt tehát a csapásirány, Simson.

A magyar járműállomány simsonjai szinte egytől-egyig pocsék állapotban vannak. Sok szakmabeli elengedte már ezeknek a motoroknak a kezét a gyatra alkatrészellátás miatt - ami nem is olyan gyatra, csak tudni kell, hogy mit és honnan szabad használni - illetve nagyon sokan otthon szerelgették a gépet, aminek ez több kárát látta, mint hasznát. Legfeljebb tíz motort néztem meg, de ebből már novelláskötetet lehetne kiadni, annyi volt a vicces sztori és az értelmetlen kókányolás.

Néhány keményvonalas szerelő azonban még maradt, akik a gyári füzet instrukcióit betartva, az alkatrészellátást és a lehetséges buktatókat kiismerve megbízható kismotort varázsolnak a nem túlságosan agyonütött gépezetekből.

BREAKING! Zoltán elment Siófokról Szegedre egy KR51/2-es motorért, amit el is hozott azon melegében. Nem volt olcsó, de drága sem, nem is szép, de nem is csúnya. Most, gépelés közben tudtam meg, ha meglátogatom, képek és infók lesznek! Persze vele is várni kell még, mert még a jogosítvány is hiányzik a géphez. Csak nyárig készüljön el!

Én találkoztam egy ilyen szerelővel, akivel több ízben is elmentünk motort nézni, sikertelenül. Az egyik ilyen alkalom végén félrehívott, majd megsúgta: ő épít egy pont olyan Simsont, amilyet mi keresünk. S50 a szerkezet, annyi különbséggel, hogy a lámpák már az újabb, S51 motorkerékpárról származnak. A típustisztaságot tehát felülírta az alkatrészek elérhetősége, és ennek mentén a motor jobb láthatósága, fejlettebb elektromos rendszere.

A motor készüléséről már tavaly ősszel szereztem tudomást, és ezért nem is forgattam olyan buzgalommal az apróhirdetési oldalakat. Egy apró pillanatra még a műhelyben is megcsodálhattam a félkész művet, amin már akkor látszott, hogy apró és eldugott költséghatékonysági optimalizációktól eltekintve annyira tökéletes, hogy a légy elcsúszhat rajta. Pár napja pedig teljes pompájában láttam. A fényezése tökéletes, az összeállítás pedig egyszerűen parádés. Kiváló szerkezet már ránézésre is, ráadásul nem alapváltozat: B-variáns, ami elöl-hátul indexekkel pimpelt csoda. Kék. Képet csak a telefonom igen harmatos kamerája miatt nem teszek fel, de pár hét múlva ezt is bepótolom.

És az ára. Na... Eddig arról volt szó, hogy én fizetem a kéthatmadát (spontán ökölbeszorult a kezem, percekig nem tudtam írni :( néha előfordul, amikor ezt a szót meghallom) Ő pedig a maradékot. Mivel egy kicsit több pénz állt a házhoz a szerencsés csillagjárásnak köszönhetően, ezért úgy határoztam, hogy az egészet megveszem suttyomban. Aztán csak elcsalom Tiborhoz, ahol átvesszük a gépet. Rózsaszín szalaggal átkötve, majd kellemes óvatossággal felavatva.

Egyéb történések

Sajnos a hétvégén a motorom csörögni kezdett. Olajat tettem bele, óvatosan hajtottam, de mégis csörög. Tibornál lehúzzuk a hengert a hétvégén, és megnézzük, hol a bibi. Remélem a csapszeg, vagy valami kevésbé durva, nem hiányzik a harmadik nagyszerviz 2000 km-en innenről.

Hozzászólások

(#1) UnA


UnA
Korrektor

"Ő nem követi ezt a felületet, úgyhogy itt lehet konspirálni."

És hol marad az egészséges paranoia? :D

(#2) TheLázs


TheLázs
csendes tag

Ezért nincs kép...

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#3) Szoszo94


Szoszo94
őstag

Az egyszer biztos, hogy jó Simsont találni elég nehéz feladat, illetve nem olcsó mulatság.

Jópár éve már, hogy megvettem a második Simsonom, amit akkor 70-ért kaptam meg. Mondanom sem kell, azon kívül, hogy ment, semmi sem volt rajta rendben, az öt idom hat színben pompázott, tele volt kókánnyal, B-s létére kiherélt elektronikával, és még sorolhatnám.

Lefényeztem, rendberaktam kívülről, aztán a motort is teljesen darabokra szedtem(egy virágcserépben pihentek a fogaskerekek a váltóból - akkor kicsit paráztam, hogy ezt már nem rakom többet össze :D ) és felújítottam belül is. Itt már ráköltöttem a vételi árát újra, innentől inkább nem is számoltam már :DDD

Azután belement az új hengerbe egy 250km-es túra egy hosszú délután alatt, majd rá egy hétre Győrből leugrottam vele Mélykútra, két nap múlva pedig vissza. Nagyjából 500km.
Ha becsülettel össze van rakva egy ilyen gép, a világból kimegy :K

Most még hátravan az optikai tuning, meg marni akarok két felömlőt még a hengerbe. Nagyjából minden megérkezett már, akksihoz saját töltőáramkört készítettem, a gyújtáskapcsolót várom csak és vezetékelem újra az egészet. Egyedi lesz, az biztos :)

[ Szerkesztve ]

Lexus IS250 Sport Mark Levinson // Renault Mégane II Limousine 1.5dCi // Renault Mégane II PH2 Grandtour 2.0dCi

(#4) Szoszo94


Szoszo94
őstag

Egyébként hasonló cipőben járok, én most akarom megtanítani motorozni a párom - jogsi még nincs neki se motorra, se autóra, de az lesz a következő lépés :K

Lexus IS250 Sport Mark Levinson // Renault Mégane II Limousine 1.5dCi // Renault Mégane II PH2 Grandtour 2.0dCi

(#5) TheLázs


TheLázs
csendes tag

Szerencsém van ezzel az S50-el, legalábbis meg merem magamnak előlegezni. Tibor mester szeméthalom állapotban szerezhette, aztán maga festette le a fontos részeket, újította fel teljes egészében. Annyi kitétele volt csupán, hogy hadd menjen vele párszáz kilométert összerakás után, mielőtt átadja, hogy kiderüljön bármi szerelési/alkatrész probléma mielőtt meglepi lesz a motorból. És körülbelül úgy állok majd költségekkel, ahogy te mondtad, csak nem megy bele munkám, időm és idegem: én már csak a szép és jó végeredményt fogom látni - amiért Tibor kezeskedik.

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#6) Szoszo94 válasza TheLázs (#5) üzenetére


Szoszo94
őstag

Nekem van egy olyan ferde hajlamom, hogy szeretem magam megjavítani a dolgokat - legyen az egy kapálógáp, vagy egy csaptelep. Nagy öröm volt, mikor a felújítás után elvittem egy hosszabb útra és nem esett szét alattam, minden tökéletesen működött. Ráadásul így a saját szájízem szerint csinálhattam meg, tudom, hogy biztosan minden porcikája cserélve lett, megbízható motor lett belőle. A szerelés öröme pedig felbecsülhetetlen számomra :)

Pár hét múlva felkerülnek az új kapcsolók, akksi, indexek, vezetékelés, teljesen ledesítve lesz az egész - már alig várom. Mindjárt rendbe szedem magam, aztán lövök egy képet a mostani, koszos állapotáról. Lemosni még nem volt időm elmenni :D Addig itt egy instás kép, pont a Győr-Mélykút út közben, Dunaföldvárról :)

[ Szerkesztve ]

Lexus IS250 Sport Mark Levinson // Renault Mégane II Limousine 1.5dCi // Renault Mégane II PH2 Grandtour 2.0dCi

(#7) Szoszo94 válasza Szoszo94 (#6) üzenetére


Szoszo94
őstag


Lexus IS250 Sport Mark Levinson // Renault Mégane II Limousine 1.5dCi // Renault Mégane II PH2 Grandtour 2.0dCi

(#8) Eastman


Eastman
őstag

Értesz a nőkhöz, és ezt komolyan gondolom.

https://logout.hu/tema/re_gerincserv_muteti_kezelese/keres.php?suser=Eastman ⮞ Műtét nélkül is lehet megoldás...

(#9) TheLázs válasza Szoszo94 (#6) üzenetére


TheLázs
csendes tag

Szoszo94

Egész jól néz ki a gép, persze kicsit kopottas-koszos, de ezt Te is említetted.

Én próbáltam dolgokat magam megszerelni. A bicajom én szereltem minden kivétel nélkül, hiszen logikus, egyszerű műveletek - ha nem csúcsbicajod van a modern érából. Ugyanakkor ehhez évek kellettek, sok olyan dolgot megcsináltam és meg tudnék csinálni a motoron, ami egyszerű, magától értetődik. Amikor az erőforrásba néznék bele, akkor elgondolkoztam: ez egy rendszer, amihez nekem nincsenek célszerszámaim, a karburátorhoz fúvókasorom (az eredeti tervben nagyobb henger szerepelt), stb., és még a tapasztalatoknak is híján vagyok, amivel több kárt tudnék okozni, mint hasznot.

Tiborral tartunk most ott, hogy kijelentettem neki, hogy nagyon kiváncsi vagyok a szerelési műveletekre, amire ő felajálotta, hogy lehetek jelen blokkhúzásnál és összerakásnál, ha kedvem tartja. Na, ha öt ilyent látnék, a hatodikban pedig már ő mondaná, hogy mit csináljak és hogyan, akkor a hetediket talán csak egy kicsit rontanám el. A motoromról nem sajnáltam a pénzt és az időt, ezért inkább szakemberre bíztam, mint kiderült, első esetben ez egy hatalmas bukta volt.

Eastman

Mélyen megtisztelő. Remélem így is van :)

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#10) ricsi99


ricsi99
addikt

Szerintem cirka 20 éves Simo-t csak az vegyen aki nem lusta hazatolni vagy, árokparton lazán megejt egy komplett /hengercsere /gyujtácscsere /csapágyzást. Ezt mint szerelő irom neked. Kép alapján ez is az a kategória. Vegyél egy japán kis robogót. Arra felülsz és hajtod ,full igénytelen, etesd szinetikus olajjjal és sose lessz vele bajod.

[ Szerkesztve ]

Egy Gyűrű mind fölött, Egy Gyűrű kegyetlen, Egy a sötétbe zár, bilincs az Egyetlen...

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.