A játékok és GPU-k piacáról nem csak az vált ki ellenszenvet, hogy az árak soha nem látott módon szállnak az egekben, hanem hogy hiába nézegetsz "büdzsé" hardvert (már ha a 200.000 forintos videokártyát hívhatjuk annak), a játékok teljesítménye a végtelen specializált CPU-instrukció és GPU-mag ellenére is kriminális.
Teljesen hozzászoktunk, hogy felsőkategóriás GPU-kat alig 60 FPS-es eredményekkel mérünk Full HD-n, miközben ma már gyakorlatilag nem kapni 1440p és 120 Hz alatti monitort jól skálázott áron.
Mi hajtja akkor ezt ki kamu AI képkockákon kívül, ha nem 10 éves e-sport címek?
Kezdjük a triviális megtévesztéssel, ezek a benchmarkok mindig maximum grafikán futnak. Lázadunk ellene, pedig van mögötte logika: ez stresszeli legjobban a hardvert, hogy a leghitelesebb eredményeket kapjuk összehasonlításhoz, illetve segít a jövő PC-ire felkészülni. Mondhatod jogosan, hogy oké, de grafika helyett a játék a fontos, a sugárkövetés senkit nem érdekel, no meg ha csak picit viszed lejjebb a szintet, még pontosan ugyanúgy néz ki, miközben sokkal jobban fut...
Az a helyzet, hogy ebben sajnos nincs igazad, bármennyire én is azt akarom, hogy legyen. Nem mi vagyunk a célközönség, az átlag gamernek ma már a 3 legfontosabb dolog egy játékban a grafika, a grafika, valamint a grafika.
Nem ok nélkül lehet úgy eladni konzolokat, hogy alapesetben szemfájdító képkockaszámon futnak, a 30 FPS-t pedig már Performance jelzővel címkézik.
Lehetséges kedveskedni egyszerre a pixelkukucskálás megszállottjainak, és azoknak, akik ki akarják élvezni a magas képfrissítésű monitorok előnyét? Képesek erre egyáltalán a játékok, vagy egy gyönyörű PPT-nek készültek, semmi másnak? Ezt akartam kideríteni, ezért fogtam a néhány jelenleg telepített játékom, köztük a notóriusan rémesen futó Hogwarts Legacy-t, benchmarkoltam több ponton az összes létező beállítási kombinációval, és egy pontos FPS számoló weboldalon aggregáltam az eredményeket. Az eredmény teljesen megdöntötte a fejemben azt a tévképzetet, hogy értelmes képkockaszámot már csak a DLSS és társai képesek elérni. Miután hozzáadtam egy opciót, hogy addig rontsa az éppen legtöbb FPS-t nyerő grafikai opciókat, amíg egy célt el nem ér, nem hittem a szememnek: a képkockaszám duplázásához olykor elég csak 2-3 opciót 2-3 szinttel lejjebb vinni.
A koncepció eddig működőképesnek látszik, a 3 mostani játékomat a kívánt képkockaszám környékére 5% alatti hibahatárral lőtte be. Semmi DLSS, semmi frame generation, tényleges 120 FPS-t ütök meg mindenen, majdnem maximum grafikán, legyen akármilyen alacsony az eredendő eredmény. Oké, felső-középkategórián, de mégiscsak egy laptopon.
Hogy te is tudd használni, ne csak az én konkrét konfigurációmhoz számolgasson, hozzáadtam egy opciót, ami az adott játék egy nagyon egyszerűen mérhető pontjára arányosítja az eredményeket: állj be egy korán is elérhető pontjára a játéknak, vagy futtasd a benchmarkját a menüből. Ahogy újabb játékokat kezdek el, hozzáadom őket a listához, valamint a tesztelés pontos módját is leírtam az oldalon, hogy közösségileg is kiegészíthető legyen az adatbázis.