2024. március 29., péntek

Gyorskeresés

Robi 151 - a nagy felújítás

Írta: | Kulcsszavak: robi . kertészet . kerti gép

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Előszó:
Történetünk 2012 nyarán kezdődött, amikor is elhatároztam, hogy veszek egy rotációs kapát, mert a hátsó kertet már nem győzöm felásni. Fárasztó is ásogatni, meg mire végzek, kezdhetem előről. Arról nem is beszélve, hogy ha már léteznek egyszerűbb megoldások, akkor minek szenvedjen az ember.

Vásárlás:
Közel a lakhelyemhez volt egy eladó Robi 151 tipusú rotációs kapa. Valamennyire ismertem az eladót, ráadásul az ár is nagyon rendben volt, így elmentem megnézni, hátha jó vétel lesz. A '83-as gyártású gép 15 000 Ft-ba került, de volt mellé 8 kapatag, egy pár gumi-, meg egy pár fémkerék, illetve járt hozzá egy eke is, ami ideális veteményezésnél árokásáshoz. Csak hab volt a tortán a két tárcsa a kapatagok végére.
Egy baj volt csak a géppel, mégpedig, hogy nem indult be. Valószínűleg az ár is ehhez mérten lett megadva. Vétel előtt azért valamennyire csak tudni kellett volna a motor állapotát, így fogtam, kitekertem a gyertyát még ott helyben, kis benzint öntöttem a hengerbe, gyertya vissza, rántogattam, és olyan ötödik rántásra röffent egyet. Nagyon kicsit, de meg is indult, majd szépen azzal a lendülettel le is fulladt.

Elvégre beindult, akárhonnan is nézzük. Így ezen felbuzdulva és bízva a saját felújító készségeimben megvettem a gépet. Nem alkudtam, ilyen felszereltséggel a 15-öt elég jutányos árnak láttam.
Két saroknyira lakok, így a szállítás nem volt plusz költség. Egy traktorral azért elhozták, hogy ne kelljen cipelni a kicsikét, ha már saját lábán nem tud eljönni.

Hazaérve gondoltam, majd csak szétszedem, kitisztogatom, és menni is fog a gép. Mivel nem nagyon szerelgettem még belső égésű gépeket, nem gondoltam, hogy ez nem lesz ilyen egyszerű. És bizony, az a "kitakarítom" majdnem egy évre duzzadt, bár nagyon sokáig csak ott állt a gép szétszedve, vagy azért mert nem tudtam venni alkatrészt, vagy azért, mert teljesen elment a kedvem az egésztől, amiért egyszerűen nem akart még mindig menni.
Nem is húzom tovább a szót, nézzük a felújítást!

Állapotfelmérés:
Így nézett ki a gép a vételkor:

Szemmel láthatóan nincs minden a helyén.

Légszűrő:

Az olajtükrös lészűrőnek hűlt nyoma, helyére egy szivacs került. Tudom, sokak szerint ez is elég, viszont ezt leszedve a karburátor szörnyű látványa tárult elém, mivel tiszta kosz volt a légbeömlő-nyílás. Konkrétan állt benne a homok. Egyértelmű volt, hogy a légszűrő nem teszi jól a dolgát, így cserélni kell.

Blokkon belül:
Igen könnyen be lehetett rántani, ez gyanús lett, és mint kiderült a szimering már eléggé elért benne, nem zárt rendesen, és ezért cserélni kellett. Azt a tanácsot kaptam, hogy ha már szétszedem, cseréljem a csapágyakat is. Mindemellett a dugattyúgyűrűk elkoptak és a tömítések is csak blokktömítőpasztával voltak pótolva.

Karbutátor
Beletekintve tiszta kosz volt, a hozzá vezető bovden berozsdált, akadt, csere kellett.A fúvókák eltömítődtek, és az egész alsó rész tele volt kosszal.

Benzincsap:
Ebben szerintem még a gyári tömítés lehetett, mert teljesen el volt rohadva :DDD

Felújítás, szerelés:
Először is megpróbáltam mindent megvenni hozzá, amiket mát fönt leírtam. Ez leginkább sikerült is.
Többször meg kellett szakítanom hosszabb időszakokra a felújítást, általában rajtam kívülálló okok miatt.

Mint mindig, elsőnek szét kell szedni teljesen a gépet az egyes alkatrészek beszereléséhez/cseréjéhez:

Viszont a lendkerék nem jött le csak úgy, készítettem hozzá egy lendkerék-lehúzót:

Ennek segítségével gyorsan lejött a lendkerék, és tudtam tovább bontani. Majd megfordítottam:

Sajnos a bontás további részeiről nem készítettem képet, de nem nehéz elképzelni. Következett a szimeringek cseréje, majd a csapágyaké. A csapágyakat úgy sikerült cserélni, hogy feltettem a blokk egyik felét a gázra, és alágyújtottam. Olyan 4-5 perc után egy csattanást hallottam, ami azt jelezte, hogy a blokk kitágult és a csapágy akadálytalanul kiesett. Ezután még picit melegítettem a blokkot, majd megfordítottam, beletettem az új csapágyat, és kitettem az udvarra, had hűljön. Utána meg sem moccant a csapágy. :)
De ez csak az alsó résznél működött ilyen könnyen. A felső csapágy cseréje nem volt ilyen egyszerű. Valószínű, hogy már egyszer megfordult a csapágy a helyén, így hiába melegítettem, meg minden, nem fogta már meg, szó szerint kiesett a csapágy újra. Olvastam egy keveset a dolg után, majd körbepontoztam a csapágyat az olvasottak szerint. Ez is megvolt végre.
Ezután mehettek a helyükre az új szimeringek, és az új tömítőgyűrűk is megkapták végleges helyüket. (Természetesen bezsíroztam őket, hogí kitöltsék teljesen a rendelkezésre álló helyet.) Következő lépés a dugattyúgyűrűk cseréje volt. Ez elég könnyen ment és már mehetett is fel a henger. A tömítőszettben volt ehy hengerfej-tömítés is, így azt is cserélni akartam. Lehet nem kellet volna, ugyanis a hengerfej-lefogó csavarok egymás után pattogtak el. Természetesen ehhez a tipushoz nem árulnak újat sehol, így nekem kellett megoldanom házilag.
Vettem hát négy szabványos csavart az első csavarboltban, otthon levágtam vasvágó fűrésszel a fejüket, majd mindet bacsavartam. Mehetett fel a tömítés és végre a hengerfej is.

Ezután a tekercsek vezetékét is kicseréltem, újraforrasztottam, ugyanis kiderült, hogy az egyik kábel középtájt el volt vágva. :U Még szép, hogy nem ment rendesen...
Majd jött a benzincsap-tömítés cseréje. Majd egy hosszabb kihagyás...

A légszűrőt hagytam utoljára. Vacilláltam, hogy milyet, mennyiért, honnan, meg hogyan... szóval nem tudtam eldönteni, mi lenne a jó választás. Majd bevillant, hogy legegyszerűbb, ha megcsinálom magam azt is.
Hozzávalók:
-egy darab Polski Fiat papírfilteres légszűrő
-1 méter 4 cm belső átmérőjű gégecső
-egy üdítős flakon
-1 lefogó bilincs

a végeredmény:

Összegzés:
Így visszagondolva az elmúlt közel egy évre, úgy látom, megérte megvenni, és felújítani is. Alkatrészekre kb 5000 Ft-ot költöttem, így a végső szumma 20 000 Ft. Ennyi pénzembe volt a kerti gép, és jónéhány munkaórámba. De örültem, mert végre szereltem ilyet is, és jó érzés volt feléleszteni ezt a 30 éves masinát. Most már megy, dolgozik ahogy kell. Remélem sokáig kiszolgál még. :)

Robi 151 - én így szeretlek!

Hozzászólások

(#1) szoke12


szoke12
őstag

Tegnap szenvedtem még egy sort a benzincsappal...

Ha tetszik, szabad hozzászólni! :D

"Élj úgy, hogy ha majd lepereg előtted életed filmje, érdemes legyen végignézni!"

(#2) soneek


soneek
csendes tag

Szép munka :C :R

(#3) draco31


draco31
veterán

Nekünk 151 T van, első tulajok vagyunk. Most van nagy felújítása, a váltó már kész, a motor is szét van bombázva, csapágyak meg vannak hozzá, csak szimering és tömítés készlet kellene valahonnan, ez utóbbira vadászok épp.

ASUS S14 S410U /\/\ Xiaomi Redmi Note 12 pro 5G /\/\ Switch Lite /\/\ Amazfit T-Rex Pro /\/\ Blitzwolf BW-FYE15 /\/\

(#4) lakisoft


lakisoft
veterán

Ez igen. Szép munka! Meg van még a gép?

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.