2024. március 28., csütörtök

Gyorskeresés

Gummi-gummi-gummi, és talán Vizsgáz6 is a Vectra.

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Szóval kalandunkat ott hagytuk abba, hogy a Vectra jön-megy-fékezik-teszi a dolgát szépen, nagyon sok nyitott pont nem volt az autóval, jellemzöen esztétikai dolgok, amik ugyan szúrják a szemem, de egyelöre együtt lehet élni velük.

Az autón lévö 17"-os Irmscher felniken vásárláskor 5 éves M+S gumik voltak, s mivel az autóval az elözö év futásteljesítményéböl kiindulva szintén böven tervezünk menni télen-nyáron, ezért nekem alap volt, hogy külön téli-nyári szettben gondolkozom.
A 17"-os kerekek funkcionálisan rendben vannak, azonban az Esztétika statjuk nem túl magas, a relatíve nagy kasztni alatt egy hangyányit aprónak hatnak, ezért ha már úgyis új gumi kell, akkor felmerült, hogy menjünk rá valami kétpálcás kerékszettre.

Ök itt a kis 17-esek:

Felcsaptam hát a Zinternetet, hogy mik a lehetöségek, gyakorlatilag 20"-ig bármit becipökanalaznak a sárvédöívekbe, az OPC verzió is 19"-on lépked, viszont, mivel napi járós az autó, illetve Magyarországra is tervezünk menni ( és nem, szándékosan nem fogom a "magyarba" szót használni, a víz lever bármikor meglátom :) ), ezért azt túlzónak éreztem, a G OPC-n már kipróbáltam a 215/35R18-as gumival, hogy milyen érzés a csigolyákkal letapogatni az útfelszín egyenetlenségeit, köszönettel elég volt, így köztes, mondhatni racionális megoldásként a 18" jöhetett szóba.

Kínálat szerencsére van, legyen szó gyári kerekekröl, akár "gyári tuningcég"-ek termékéröl ( Irmscher, Steinmetz gurigák szintén kaphatók legtöbbjük persze már csak használtan ), valamint a mindenféle felnigyártó márkák kerekei ugyancsak elérhetöek, szóval a legnehezebb kérdés tényleg az, hogy kinek melyik tetszik.
Mivel alapvetöen szeretem az OEM/OEM+ stílust, és az autó gyári Irmscher extrás, ezért kézenfekvö volt, hogy ha a 17"-os Irmscherekböl van 18"-os kiadás épp eladó, akkor rá is csapok. Kleinanzeigen.ebay.de a németek egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb apróshírdetési oldala, nagyon finom kincseket is lehet találni, én is elég sokmindent löttem már onnan, szóval nem volt kérdés, merre keresgélek.

Azzal hamar szembesültem, hogy jellemzöen elég jól kívánok rá a ritkaságokra, a 18-as Irmscher karika annyira ritka, mint egyszeri KiszelTündéröl az ízléses fotó.

Sebaj, az idö annyira nem sürgetett, és másfél hétre rá szerencsémre fel is került egy szett, gumival, a leírás szerint természetesen teljesen hibátlan, a gumikon is van még 5-6mm profil, ergó "újak".
Kértem az eladót, hogy ha lehet, egy DOT számot legyen kedves megnézni, ezzel a kérdéssel hamar sikerült megbizonyosodni róla, hogy emberünk nem szakértö, többszöri levélváltás után sikerült neki elmagyarázni, hogy mit is kell keressen, és hol, kiderült, hogy cirka 8 éves gumik, amik az újtól azért messze vannak ( 8 év azért 8 év, nekem már túl van az ingerküszöbön ), cserébe alkualapnak jók lesznek.
Utazás, megnézés, a felnik jók, kisebb intermezzo az ár kérdésében a gumik persze szerinte még mindig újak, én jeleztem, hogy 8 éve voltak azok, ebben nem értettünk egyet, gondoltam, megjegyzem neki, hogy akkor én pedig fizetnék használatlan (ergó új) német birodalmi Márkával, végülis annak is hasonló a használati értéke, mint a gumijainak, de erös volt a gyanú, hogy nem értené a dolgot, nem eröltettem.
Aztán természetesen a villanó € bankók - mint a legtöbbször - hamar meglágyítják a sziklaszilárd elveket is, a hatás fokozható, ha picit meglegyezzük az illetö felé, hadd érezze csalogató esszenciájukat is. :D Ez itt is bevált, kézbecsap, 200€-ért elhoztam a szettet, Ö örült a papíroknak, én örültem az olcsón szerzett gurigáknak, asszem erre mondják, hogy win-win. :D

Ezek, mint két tojás:

( ami érdekesség, hogy az összes oldalon a hivatalos váltóméretek: 17"-on: 225/45R17, 18"-on: 225/45R18 amiket bármelyik kalkulátorba bepötyögve azonnal égö vörös háttérrel síkítja az arcunkba, hogy +26mm lesz az átmérökülönbség, ami elvileg nagyobb, mint amit javasolt/engedett, de mit lehet tenni, ha ezek a hivatalos méretek vannak megadva )

Már csak gumit kellett vadászni. A gumi ugye nem játék, az autón sem, de a kérdéssel, hogy melyik márka a tuti legalább akkora polgárháborút lehet kirobbantani, mint az olaj témakörrel, igyekeztem szakmaibb oldalról megközelíteni, és "majd jól megnézek teszteket, felhasználói véleményeket" felkiáltással kezdtem "guglizni" a hálót, ha ez se jön be, max felhívom valamelyik kereskedelmi TV-n Ezoterikus Erikát, hogy ugyan nézzen már bele a gömbbe 450Ft+Áfa/percért, hátha...
Be kell valljam az ADAC és egyéb tesztek amellett, hogy segíthetnek, legalább annyira el is bizonytalaníthatnak. Jellemzöen vannak a "nagyobb márkák", amik az elsö helyeken osztoznak ( Conti, Michelin, Goodyear, stb. ), a nagyon olcsó, esetleg ismeretlenebb márkák közül némelyik néha meglepöen jó eredményt is elérhet, a középmezönyböl pedig gyakorlatilag lehetetlen választani, ami az egyik cikk tesztjében kiváló, az egy másikban, max gocartpályára gumifalnak ajánlott.

Szóval Phase2, jöhettek a mindenféle gumis értékelös oldalak, ezek közül vannak egészen korrektek is, én többet is megnézegettem ( reifentest.de, tyrerewiews.co.uk, stb. ), itt egészen jó segítséget lehet kapni, legtöbbször méret is szerepel, esetleg autó/futott Km, hasonló jóságok, és meglepöen nagy arányban írnak korrekt, saját tapasztalatot az emberek.

És bevallom, itt jött el az a pont, amikor elgondolkoztam, és ebben a kérdésben nagyon érdekelne, hogy ki mit gondol közületek, hogy vajon egy magamfajta Átlag Áron, aki a hétköznapi használatra szánt ( ergó városi mászkálás, autóúton gurulgatás, autópályán normál közlekedés ) autójára vesz gumit, mennyit venne észre egy Hankook (átlagosnak mondott ) és egy Continental ( prémiumnak mondott ) gumi használata közben az eltérésböl?
Mégegyszer hangsúlyozva, normális, átlagos autózás közben.
Mert annak, aki mondjuk szerpentines úton forszírozottan közlekedik, esetleg alkalmanként sportos körülmények között, ott lehet kijön mondjuk némi diffi, de ez az érezhetö különbség vajon megvan-e átlagos közlekedés mellett is?
Let the game begin!

Nagyjából leszükítettem a kört a Conti-Hankook párosra, mindkettöröl jó vélemények vannak, hasonló a megítélésük is, mindkettö jól tapad, cserébe valamivel jobban kopik.

Ezek után a gumis oldalon megnéztem természetesen az árakat is, a Conti vonal jellemzöen olyan 100€ ( ~30e)/db környékéröl indult, a Hankook nagyjából 70€ ( ~21e )-tól. 30% különbözet pedig azért már szabad szemmel is látható.

Végül a Hankook mellett döntöttem ( Ventus V12EVO2, 225/45R18-as méretben ), úgy voltam vele, kezdjük az "olcsóbb"-bal, ha valami miatt nem is válik be, még mindig van lehetöség feljebb lépni.

Egyelöre cirka 15 ezer Km-t gurultam velük, és maradéktalanul meg vagyok elégedve. Voltak száraz, poros, vízes körülmények is, tapadásgond, bizonytalanság egyszer sem fordult elö, nagyobb sebességnél (190 - 200km/h ) is remekül tart. Volt kanyargós partmenti út, 80-90-nel kanyarogva sem kúszott, nem nyekkent, nagyon szépen tapadt. Gördülési zaja számomra szintén rendben van ( nyilván ez függ az autó szigeteltségétöl is, illetve az egyén érzékelésétöl is ), a kopása is abszolút elfogadható.

Így mutatnak-e:

Szóval a kerék kérdést ezzel le is tudtam, a következö forduló majd szeptember, október környékén lesz, amikor újra kártyát kell vetni, hogy ugyanezt eljátszam téligumit keresve. :)

Idekint amellett, hogy rugalmasabbak a szervek az utólagos módosításokkal, ugyanennyire szigorúak a rendszer betartatásával/ müködtetésével kapcsolatban. Az itteni forgalmiban az autóhoz elöírt legkisebb méret van alapból feltüntetve, azonban ha nagyobb átméröjü kereket teszünk fel, akkor azt bele kell íratni a fogalmiba ( eingetragen ), ellenkezö esetben könnyen röppen a brief némi ójrós bírság kíséretében, YT-on találni a témában millió videót ( ahol a Komissar lelkesen fekvözik az autó mellett, meg hasmagasságot, stb-t méreget ), nem ragoznám. Szóval a terv az volt, hogy a müszaki vizsga alkalmával megtörténik a beíratás is, ezért elkérnek némi kavicsot extrában.

Közeledett a TÜV vizsga idöpontja, így jól nevelt polgárként zizzentettem a szokásos szervízt, hogy helyzet van, elötte egy átnézéssel hangolódjunk rá a mutatványra.
Srácok átnézték, megemelték, futómü, fék, lámpák, ami kell, ellenörizve lett. Egyetlen pontként felmerült, hogy az ablaktörlö idöszakosan picit rabszódikusan müködik, szakaszos üzemmódban néha folyamatosan töröl, a kart lefelé nyomva( 1szer törlés ) pedig hajlamos ugyancsak folyamatos módba váltani. Nyilván, ez még a "jobbik" rossz, mert müködik, csak a szakaszos mód van szabin. Utánanézve vagy végállás-szenzor, vagy CIM modul hiba okozza legtöbbször, egyik sem ismeretlen C Vectra körökben, szóval megy a listára, mint foglalkozást igénylö pont.

A TÜV vizsgának egyébként többek által adott visszajelzése alapján elég szigorú híre van, bármilyen folyadék szivárgás ( tehát az autó olajcseppet, hütövízcseppet hagy a padlón ) automatikus buktát jelent, illetve állítólag a Meister-ek elég szigorúak alapból is, bármilyen módosítás, ami nincs bejegyezve, vagy nincs odakészítve a TÜV-jóváhagyás mostani bejegyzéshez szintén automatikus buktát von maga után.

Nos, ezekkel a bátorító infókkal vittem az autó a srácokhoz a nagy napon, pici zabszem volt azért, másrészt a korábbi átnézés miatt magabiztosan, egy héttel a müszaki lejárta elött voltunk ekkor. Autó otthagy, türelmesen várakoztam, délután 1-töl azért gyakrabban néztem a telefonra, 4 órakor aztán szolidan érdeklödtem, hogy sikerült, vagy helyben elbontották az autót? Válasz, majd 6 körül jön a Meister, szólnak, ha megvan. 7 körül, hívtak is, hogy " Megvagyunk, de sajnos az autó nem kapott vizsgát. "
Itt hírtelen megcsusszant az ékszíjam, szóval a szokásos idö fele alatt ott voltam a mühelynél, a bejárati ajtó nyitva volt, így megspóroltuk a berúgását.
Hans a karok széttárása mellett ritmusosan rángatta a vállát, de olyan amplitúdóval, hogy aggódtam nehogy Föld körüli pályára álljon.
Jött a szörprájz, hogy ´asszondja " kormánymü enyhén olajsaras, nem egyértelmü, hogy a kormánymüböl jön-e ( vagy mondjuk ugye a korábban kicserélt szelepfedéltömítésnél csere elött távozó olajpára rakódott-e le ), de nem is nézték meg...", jahh, inkább instant elkaszálták, illetve "...az ablaktörlö nem müködött a próba során." Itt valószínüleg a szememböl ömlö szikrákat látva újabb kettöt húzott a vállaival " hm, hát itt nincs mit tenni, ez új kormánymü lesz." Szerinte.
Természetesen rendkívül segítökészek voltak, ugyanis gyorsan elökészítettek már egy árajánlatot is, miszerint gyári új kormánymü 1300€+300€ a szerelési díj.

Itt volt egy perc hatásszünet, ami alatt visszanyertem Úriember mivoltomat, és már nem akartam rájukborítani a csápost, így megkérdeztem, hogy és akkor a nagyjából két hete történt átnézéskor az autó is megnézték alulról, vagy csak a Krombacher-es üveget, oder mitöl nem látszott az olajpára, illetve az akkor még müködö ablaktörlöt mikor vesztettük el?
Erre csak hebegés-habogás, " hát megnéztük alul, de ennyire alaposan nem "(Anyád 1x), az ablaktörlöt meg menjek ki nézzem meg - beül, beindít, és hopp, töröl -, " Nohát, pedig ez az elöbb még nem volt jó. DE, semmi gond, pár nap alatt itt van a kormánymü, ránézünk erre is, ha akarom, és hipphopp nekifutunk mégegyszer a vizsgának is "-mondta sokkal lelkesebben Hans ( Anyád 2x).
Azt, nekifuttok, de max a szerszámosládának - gondoltam magamban, úgyhogy megköszöntem a " segítséget ", és elhoztam az autót, " majd jelzek, ha rendeljük " felkiáltással.

Maga a vizsga egyébként ~110€, plusz ugye ha be kell íratni átalakítást, akkor az elvileg 30-50€ között mozog - legalábbis ezt az árat kaptam -, illetve van egy olyan opció is ( amit szintén most tapasztaltam meg ), hogy vizsgán bukáskor kap az ember 30 nap haladékot, ami alatt kijavíthatja a talált hibákat, és ha ez idö alatt újra vizsgázni viszi, akkor nem kell a komplett vizsgadíjat újra kifizetni, csupán 15€ utóvizsga díjat.

Nos, az élményektöl fütve túrtam az internetbe bele, hogy keresni fogunk bizony egy másik szervízt, volt/van némi érzésem, hogy nem azonos kiszolgálást kaptam, mintha a születési helyem a Bundesland-on belül lett volna, de természetesen ez csak feltételezés...
Mindenesetre találtam egy másik szervízt, ahol a szervízvezetö srácnak ugyanolyan a személyije, mint az enyém, két napra rá el is ballagtam hozzá, Murphy közben beugrott a hátsó ülésre, és odafele menet kiégett a jobb elsö helyzetjelzö, oyee...Vázoltam a helyzetet, amire azzal a megoldási javaslattal állt elö, hogy szépen megtakarítjuk az egész részt ott mindenféle olajsártól, majd egy pár napot menjek az autóval, utána ránézünk. Három napra rá újból randiztunk, autó csáposra fel, ugyan látott valami minimális olajpárát az egyik tömítés mellett, viszont valószínü tényleg a cserélt szelepfedél mellett kitüsszentett olajpára vonta be a kormánymüvet, mellé azért a srác is átnézte alulról, nem folyik, nem csöpög semmi, szóval a héten hív, amikor visz vizsgáztatni autót, és megcsinálja.
Ettöl függetlenül persze ez jó jelzés, hogy a jövöben, amint alkalom adódik, készüljek egy kormánymücserére is, különösen, mivel ahogy írtam is sokat utazunk az autóval, ezért szeretem, ha az autó rendben van, és azért ez nyilván nem is játék, ahogy a gumi sem, már mondtam?

Csütörtökön napközben jött a telefon, hogy a Meister hívta, hogy aznap kiugrik hozzá levizsgáztatja az autókat, amik arra várnak, így ha 1 órán belül odaérek, akkor rögtön megoldják az enyémet is.
Az utóvizsga elönye, hogy jellemzöen csak azt nézik meg a második nekifutásra, amit az elsönél felírtak, így nagyjából fél óra alatt meg is volt, természtesen a biztos is jelezte, hogy az egyik tömítésnél Ö is lát egy kis olajpárát, így tervezzek be a büdzsébe elöbb-utóbb egy kormánymücserét, mert ez egyértelmü jel, hogy a tömítések kezdenek elöregedni, de ezen kívül minden rendben az autóval.
Így megkapta a plakettre a matricát meg a pecsétet a forgalmiba is.
Én meg gyorsan utánanéztem, hogy otthon mibe fájnak az új, és a felújított kormánymüvek, azt gondolom nem meglepö, hogy otthon lesz megcsináltatva a paripa a következö hazalátogatás alkalmával.

Idöközben pedig nekiláttam apróságoknak a megjelenést illetöen is, lassan megjön a dobozka, és a legközelebbi bejegyzésben szépészkedünk picit. :)

Hozzászólások

(#1) Steve_Brown


Steve_Brown
aktív tag

Imádom az írásaidat! :D

(#2) bitpork


bitpork
veterán
LOGOUT blog

Saza a kormánymű tényleg új, v felújított? Mert engem is győzköd a szerelőm, hogy kellene kormánymű csere, de a felújítással foglalkozó manus aszongya h mivel nem folyik belőle az olaj nincs mit csinálni v cserélni rajt.

https://hardverapro.hu/apro/audi_q7_hibrid_2016/hsz_1-50.html

(#3) gabyka


gabyka
aktív tag

No, és ha folyik, nem lehet a komplett kormánymű helyett csak tömítést/tömítéseket cserélni? (nem értek hozzá...)

(#4) Szada85 válasza bitpork (#2) üzenetére


Szada85
aktív tag

Nálam a munkahenger tömítésénél látni, hogy minimálisan könnyezi az olajat, illetve a vezető odalon a kormányösszekötő gumiharang tövében látni minimálisan szintén, ergó nálam mindenképp kelleni fog a felújítás/csere.
Ahogy írtam is, relatíve sokat utazunk, és egy cirka 2x1000 Km-es hazalátogatásra nem szívesen indulok neki minden alkalommal úgy, hogy " elvileg azt mondták még bírnia kell ". :)
Emiatt is - illetve, mert igényesnek tartom magam az autóimra, autóbuziként :D - szeretem, ha az autó 100%-os, vagy ahhoz a lehető legközelebbi állapotú.

Amennyire utánanéztem a nagy magyar alkatrészes webshopokban ( Bárdi, Unix ), ott a 110-150 ezres kategória az valóban felújított (és nem gyári GM ) darabok, betétdíjas mind igen.

A csergoe oldalán rákeresve jön aztán a móka java, van 23 féle, a felújított nem gyári motyó 130-200 ezer Ft között megy, a felújított gyári GM motyó olyan 300 ezerig bezárólag, az új, de nem gyári ( TRW, stb ) olyan 300-450 ezer Ft, a vadonat új, gyári GM, gyári csomagolásban pedig 500 - 530 ezer Ft-ért kelletik magukat a bolt webshopjában.
Ezek pedig mind 15-20%-os "kedvezménnyel ", azaz " Az ön bruttó kedvezményes ára " oszlopban. :)

Emiatt a terv kivenni, elvinni kormányműveshez, és ha van rá mód - nyilván ezt akkor látja, ha ott van konkrétan előtte a kormánymű - akkor szimplán felújíttatni, azzal az általam használni kívánt pár évet biztosan gondtalanul le fogja futni.

(#5) Szada85 válasza gabyka (#3) üzenetére


Szada85
aktív tag

De, természetesen ez az elsődleges terv, viszont mindenképp utánanéztem az áraknak, ha esetleg azt mondja majd az ezzel foglalkozó szakember, hogy nem javítható, akkor is tudjam, mire számítsak. :)

(#6) Szada85 válasza Steve_Brown (#1) üzenetére


Szada85
aktív tag

Köszönöm a kedves szavakat, ezek a bejegyzések nektek készülnek, fogyasszátok egészséggel őket! :) :R

(#7) bitpork válasza Szada85 (#4) üzenetére


bitpork
veterán
LOGOUT blog

Ne viccelj már h a GM ugyanolyan áron adja mint a VAG a kormányművet! :Y

https://hardverapro.hu/apro/audi_q7_hibrid_2016/hsz_1-50.html

(#8) Szada85 válasza bitpork (#7) üzenetére


Szada85
aktív tag

A csergoe köztudottan - magánembereknek legalábbis - nem a legolcsóbb forrás, viszont gyári echte GM alkatrészt - különösen a nagyobb értékűeket/ komplexebb dolgokat - nagyon máshol nem találsz. Nyilván emiatt is megy szinte mindenki az utángyári/ egyéb márka vonalra, amiből elérhető. :)
Természetesen egy ~ milliót érő autónál én sem tervezek gyári GM kormányművet venni fél millióért, a saját pénztárcámnak én sem vagyok ellensége. :D

(#9) Luck Dragon

Jó lett az írás, mint mindíg. :)

Kormánymű ha csak szivárog,ahogyan írtad esetleg olaj pápára akkor lehet a szaki csak tömítéseket cserél,mé amit kell felújít. Így teljes lesz a boldogság. :)

A másik a vizsgázás egy elég frusztráló dolog tudd lenni, de itt még inkább az volt számodra. De jól kezelted a szituációt"pacsi". :)

Sajnos az enyémet csütörtökön láthatom újra. Dokinál van.

A káosszal teremtek rendet. Philips & TPvision primary visitor. Philips Design line.

(#10) pet007


pet007
aktív tag

En is hasonlo cipoben jarok, csak en a mondeora keresek a gyari lemezfelni helyett valami ertelmeset. Arakat nezegetve viszont nagyon elmegy tole a kedvem, ertelmes szett az auto aranak feleert nem valami jo befektetes. Talan jon majd valami olcso, addig meg 20£ az uj disztarcsa (utalom oket). Jo az irasaid olvasni, bar lehetne par kep is, szerintem sokakat erdekelne! :R

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.