2024. március 29., péntek

Gyorskeresés

Apple (i)Car - Vágyálom...

Írta: | Kulcsszavak: Apple . (i)Car

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Az utóbbi napok egyik legnagyobb híre, hogy az Apple saját autón dolgozik. Vagy talán mégse saját autón, hanem egy olyan felhasználói felületen, amit más autógyártóknak eladhat, ezáltal piaci részesedést szerezve magának a gépjárműpiacon, és nagy örömöt okozva a vezetőknek, hogy Apple minőséget kapnak legalább a kezelőfelületen. A véleményem arról, hogy a saját autó - (i)Car - ötlete miért halott.

Az első és talán legnagyobb hátulütője a saját autó gyártásának, hogy az Apple-nek nincs saját gyártókapacitása, az elektronikai eszközöknél külső beszállítókkal dolgozik, az összeszerelése a termékeinek nem saját alkalmazottak által történik, hanem bérmunkában. Tehát ha nem kell több iPad, akkor szólnak a Flextronics-nak, hogy ennyi volt, azt csináltok amit akartok, küldjétek haza a munkásokat, nem érdekel, hogy mi történik velük. Ha az autójukat saját maguk szerelik össze, akkor a gyárban olyan alkalmazottak lesznek, akiket nem lehet egyik napról a másikra lapátra tenni. Persze a gyárat lehet az USA-n kívülre is tenni Kínába, de azért egy autón a Designed in California - Assembled in China felirat eléggé rosszul mutatna, és kevésbé lenne bizalomgerjesztő.

További problémát jelent a gyártáson felül, hogy egy olyan piacra akar belépni az Apple, amit már ural a Tesla Motors, a BMW, Audi, Porsche, Lexus és Mercedes. Azért ezeket a gyártókat említem, mert az Apple nem fog a 30 000 dolláros mezőnybe termelni, neki a nagyok játszóterén van a helye, ahol egy autóra átlagosan 100 000 dollárt költenek. Amerikában ez a piac éves szinten kb. 50 000 autót jelent, aminek a felét a Tesla teszi ki, és csak ez után jönnek a már említett prémium gyártók. Ezen a piacon nem jelenik meg egyik napról a másikra 10-20 ezer új vásárló éves szinten csak azért, hogy egy Apple autót vehessenek. Tehát egy nagyon erős piacon kellene az Apple autójának helytállnia, ami alacsony értékesítési számokat jelent. A Tesla Motors éves árbevétele 2014-ben 3,2 mrd USD volt kb. 33 000 globálisan eladott Model S-szel, ezzel szemben az Apple 182,8 mrd USD bevételt könyvelhetett el. Ha ugyanakkora piacot tudna magának kihasítani az Apple, mint a Tesla, akkor is csak az éves árbevételének az 1,7%-át adná az (i)Car.

Egy további sarkalatos probléma a szervízhálózat kiépítése. A Tesla Motors-nak olyan jelentéktelen országokban, mint Franciaország pl. 2 db szervíze van. Németországban ez a szám 7. Tehát európai szemmel nézve ez a prémium kategóriás szegmens nincs igazán lefedve, ha valami probléma lenne a járgánnyal. Az Apple-nak nem csak értékesítési pontokat kell kialakítania, hanem szervízhátteret is kell biztosítania, ami pénz, nagyon sok pénz, és nem lehet költséghatékonyan üzemeltetni a szervízeket, tehát csak vinnék a pénzt, egy presztízs jellegű beruházásért cserébe. A javításhoz hozzátartozik, hogy ha probléma van, az autót nem lehet a DHL-lel beszállítani egy nagy központi szervízbe, itt fizikális pontokra van szükség. Ezzel szemben a német prémium márkáknak olyan szervíz háttere van, amit kiépíteni nem tud az Apple rövid időn belül.

Még valami: ha a Tesla-hoz hasonlóan elektromos meghajtású autóban gondolkoznak, akkor a töltőhűlozat kiépítése is további pénzt fog felemészteni - azért is kell a saját töltőhálózat, mert ezzel tud a Tesla kényelmi szintjén maradni, az otthoni töltés lehetősége nem mérvadó. Persze lehet a Tesla és más gyártók pontjait használni, de mekkora a valószínűsége, hogy az Apple hajlandó lenne bárkivel is közösködni?

A fenti gondolatmenetet követve szerintem eleve halott ötlet az Apple (i)Car, persze álmodozni szép és jó, de azért ennél jóval értelmesebb (nyereségesebb) kezdeményezések is elhaltak már az Apple berkein belül.

Hozzászólások

(#1) nemlehet


nemlehet
őstag

Egyet értek veled. De ráadásul maga a megvalósítás is kérdéses.

A google elég rég óta próbálkozik vele, nagyon sok pénzt beleölt, de a piaci bevezetés szintjétől nagyon messze vannak ők is. Az apple kb 0-ról elkezdené nagyon későn tudna csak belépni a piacra egy tényleg minőségi termékkel. Egyszerűen már le lenne fölözve a piac véleményem szerint.

Másrészt ott vannak a technológiai problémák. A google is az önvezető autóját csak jó időjárással rendelkező területekre javasolja, mert egyszerűen esőben, hóban elvéreznek a jelenlegi szenzorok. Az egyik barátom is autonóm önvezető járművekkel foglalkozott a TDKjában és belefutott az érzékelési problémába. Demozni remekül lehet aktív jeladókkal, vezetősávval, ilyesmikkel, de amikor full random környezetbe belehelyezed közel sem működik olyan jól a dolog. Egyszerűen nem nagyon van olyan technológia ami megfelelő megbízhatósággal működne. Persze ez csak pénz kérdés, de egy nem túl nagy piacba pénzt beleölni nem hiszem hogy szeretne az apple.

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#2) Stanlee válasza nemlehet (#1) üzenetére


Stanlee
őstag

Az utolsó mondatod annyiban módosítanám, hogy a gépjármű értékesítés óriási piac, de az a része, amiből az Apple részesedést tudna magának kihasítani már nem olyan nagy, hogy megérje az erőfeszítéseket.

De ne legyen igazam, és egy sikertörténet bontakozzon ki az autóipari utazásukból!

“Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.