Az utóbbi napok egyik legnagyobb híre, hogy az Apple saját autón dolgozik. Vagy talán mégse saját autón, hanem egy olyan felhasználói felületen, amit más autógyártóknak eladhat, ezáltal piaci részesedést szerezve magának a gépjárműpiacon, és nagy örömöt okozva a vezetőknek, hogy Apple minőséget kapnak legalább a kezelőfelületen. A véleményem arról, hogy a saját autó - (i)Car - ötlete miért halott.
Az első és talán legnagyobb hátulütője a saját autó gyártásának, hogy az Apple-nek nincs saját gyártókapacitása, az elektronikai eszközöknél külső beszállítókkal dolgozik, az összeszerelése a termékeinek nem saját alkalmazottak által történik, hanem bérmunkában. Tehát ha nem kell több iPad, akkor szólnak a Flextronics-nak, hogy ennyi volt, azt csináltok amit akartok, küldjétek haza a munkásokat, nem érdekel, hogy mi történik velük. Ha az autójukat saját maguk szerelik össze, akkor a gyárban olyan alkalmazottak lesznek, akiket nem lehet egyik napról a másikra lapátra tenni. Persze a gyárat lehet az USA-n kívülre is tenni Kínába, de azért egy autón a Designed in California - Assembled in China felirat eléggé rosszul mutatna, és kevésbé lenne bizalomgerjesztő.
További problémát jelent a gyártáson felül, hogy egy olyan piacra akar belépni az Apple, amit már ural a Tesla Motors, a BMW, Audi, Porsche, Lexus és Mercedes. Azért ezeket a gyártókat említem, mert az Apple nem fog a 30 000 dolláros mezőnybe termelni, neki a nagyok játszóterén van a helye, ahol egy autóra átlagosan 100 000 dollárt költenek. Amerikában ez a piac éves szinten kb. 50 000 autót jelent, aminek a felét a Tesla teszi ki, és csak ez után jönnek a már említett prémium gyártók. Ezen a piacon nem jelenik meg egyik napról a másikra 10-20 ezer új vásárló éves szinten csak azért, hogy egy Apple autót vehessenek. Tehát egy nagyon erős piacon kellene az Apple autójának helytállnia, ami alacsony értékesítési számokat jelent. A Tesla Motors éves árbevétele 2014-ben 3,2 mrd USD volt kb. 33 000 globálisan eladott Model S-szel, ezzel szemben az Apple 182,8 mrd USD bevételt könyvelhetett el. Ha ugyanakkora piacot tudna magának kihasítani az Apple, mint a Tesla, akkor is csak az éves árbevételének az 1,7%-át adná az (i)Car.
Egy további sarkalatos probléma a szervízhálózat kiépítése. A Tesla Motors-nak olyan jelentéktelen országokban, mint Franciaország pl. 2 db szervíze van. Németországban ez a szám 7. Tehát európai szemmel nézve ez a prémium kategóriás szegmens nincs igazán lefedve, ha valami probléma lenne a járgánnyal. Az Apple-nak nem csak értékesítési pontokat kell kialakítania, hanem szervízhátteret is kell biztosítania, ami pénz, nagyon sok pénz, és nem lehet költséghatékonyan üzemeltetni a szervízeket, tehát csak vinnék a pénzt, egy presztízs jellegű beruházásért cserébe. A javításhoz hozzátartozik, hogy ha probléma van, az autót nem lehet a DHL-lel beszállítani egy nagy központi szervízbe, itt fizikális pontokra van szükség. Ezzel szemben a német prémium márkáknak olyan szervíz háttere van, amit kiépíteni nem tud az Apple rövid időn belül.
Még valami: ha a Tesla-hoz hasonlóan elektromos meghajtású autóban gondolkoznak, akkor a töltőhűlozat kiépítése is további pénzt fog felemészteni - azért is kell a saját töltőhálózat, mert ezzel tud a Tesla kényelmi szintjén maradni, az otthoni töltés lehetősége nem mérvadó. Persze lehet a Tesla és más gyártók pontjait használni, de mekkora a valószínűsége, hogy az Apple hajlandó lenne bárkivel is közösködni?
A fenti gondolatmenetet követve szerintem eleve halott ötlet az Apple (i)Car, persze álmodozni szép és jó, de azért ennél jóval értelmesebb (nyereségesebb) kezdeményezések is elhaltak már az Apple berkein belül.