2022. október 6., csütörtök

Gyorskeresés

Boeing 737-800 szimulátor

Írta: | Kulcsszavak: gép . repülőgép . szimulátor . 737

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

2014.július 10.-én lehetőségünk nyílt arra, hogy ellátogathassunk egy Boeing 737 szimulátorba.
Körülbelül 12:15 perckor érkeztünk. Mivel már elég régóta repültünk PMDG 737-tel, ezért a technikus nem ült le a másodtiszt helyére, hanem úgymond együtt repültünk 2 órán keresztül, ő meg hátul foglalt helyet.

Egy hosszú út helyett inkább több kisebbet repültünk. Én a kapitány helyén ültem, ismerősöm pedig az "anyósülésen". A repülés elején cold and dark állapotba raktuk a gépet. Ez azt jelenti, hogy teljesen áramtalanítottuk. Megjegyzem, a való életben leszállás után csak akkor áramtalanítják a gépet, ha már aznap nem repül többet. Nos, battery on, stby power on, APU start, IRS init...inkább nem írom le pontról pontra, hogy mit kell csinálni ahhoz, hogy egyáltalán ki tudjunk gurulni a runwayre. Sok mindenre kell figyelni. Nem az van, hogy itt egy sluszkulcs, és fordítsd el. Ha valakit érdekel, itt egy "alap" ellenőrzőlista (checklist), amivel ellenőrizzük, hogy minden rendben van-e: [link]

Jó, csináljunk egy pushbacket. Ilyenkor egy vontató kocsival vontatnak ki egy kívánt helyre. Eközben kell indítani a hajtóműveket, APU-t kikapcsolni stb. 20 perc bolyongás után végre megtaláltuk a runwayt, felszállás.

Oké felszálltunk. Futómű be, retractable landing lights off. 10.000 láb felett kell, a fixed landing lights-ot kikapcsolni, a futóműt off állásba rakni, parking brake off állásba átrak. Már csak a fékszárny maradt, azt fokozatosan 5 fokról 0 fokra. Már csak a robotpilóta van hátra:
-kell nekünk az LNAV: hogy az irány jó legyen, amit már beállítottunk az FMC-be. Apropó FMC: ez a repülőgép lelke: ide állítjuk be, hogy milyen nehéz a gép, hány utas van, mennyi üzemanyag kell, honnan hova megyünk, mekkora legyen a felszállási sebesség, mennyi fékszárnyat rakjunk ki stb.
-kell nekünk a VNAV: ez a sebesség
-kell nekünk a CMD A: ez a robotpilóta főkapcsoló.

Az utazási magasságunk 30.000 láb volt Párizs-Amsterdam között. Ez átlagosnak számít ezen az útvonalon. Minél távolabbra megyünk, annál magasabban kell lenni. Ez a gép maximum 41.000 láb magasra tud felmenni ami 12.500 méter. Itt már nagyon hideg és ritka a levegő, -50 fok körül van.

Elértük a navigációs kijelzőn a T/D jelzést. Ez azt jelenti, hogy meg kell kezdeni a süllyedést. Ezt manuálisan csináltuk vertical speed segítségével. 10.000 alatt már felgyorsulnak az események. Landing light felkapcsolása, auto brake beállítása, ILS frekvencia beírása, fékszárny adagolása. ILS segítségével közelítettük meg a repteret. Az ILS-nek az a dolga, hogy szembeállítson a leszállópályával, és fokozatosan süllyedjen. Azonban a végén nekünk kell átvenni a gépet. Robotpilóta ki, és mi irányítjuk a gépet. Az utolsó pár méteren levesszük alapra a hajtóműveket, felemeljük az orrát, majd következik a sugárfék, amit elveszünk 60 csomónál, ezután manuálisan fékezünk, majd kigurulunk.

A megközelítést ezen a videón keresztül szeretném megmutatni:

Ahhoz képest, hogy az első próbálkozásom volt, egész jól sikerült. Sokan el sem találják segítség nélkül a pályát, vagy ha el is találják, visszapattannak.

Remélem azért pár embernek felkeltettem az érdeklődését, hogy ellátogasson egy ilyen szimulátorba. Aki teljesen idegen ettől a témától, az is beülhet egy fél órácskára, hogy egy kicsit belekóstolhasson a repülés világába.

Ha van rá igény, felrakhatom mind a 2 órát is. :)
Köszönöm, hogy végigolvastad. :)

Hozzászólások

(#1) Lauda


Lauda
félisten

Szia!

Koszi a cikket! Hol van erre lehetoseg egyebkent? Emlekszem volt gyorben meg pesten is valamelyik komoly szimulator, de valamiert kimaradt. Amugy meg nem probaltam szimulatort, a repulest viszont elvezem, szerintem egyszer sort keritek erre is. :)

(#2) Simivok válasza Lauda (#1) üzenetére


Simivok
aktív tag

Hello!

Van Győrben is, meg a Duna Plaza-ban is. Ha nem értesz a gépekhez, akkor van ilyen fél órás városnézés. Nyilván aki nem konyít hozzá, azt szívesen segítik, megmondják mit kell csinálni. Aki viszont profibb, azt békén hagyják, maximum korrigálnak egy kicsit, ha valamit rosszul csinálsz. :)

(#3) Lauda válasza Simivok (#2) üzenetére


Lauda
félisten

Meg is talaltam oket, koszonom szepen! :R Asszem ez az elmeny potlasra fog kerulni. :K

(#4) Simivok válasza Lauda (#3) üzenetére


Simivok
aktív tag

Nincs mit! :)

(#5) bambano


bambano
titán

Mivel jöttetek haza? :)

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#6) Simivok válasza bambano (#5) üzenetére


Simivok
aktív tag

Visszajöttünk LHBP (Budapest) aztán csináltunk egy éjszakai repülést LOWW (Bécsig). :)

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2022 PROHARDVER Informatikai Kft.