2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Fordulatszámmérő, beszerelés, izzók

Írta: | Kulcsszavak: Fordulatszámmérő . műszer . fényszóró

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Hát, megvettem egy kis fordulatszámmérő órát. 52mm, fehér számlap, kék megvilágítás, jó hosszú készülékház...Nosza, elmentem érte Pécsre, átvettem, hazahoztam, és nekiálltam beszerelni. Nekiálltam volna, de már este hét óra elmúlt, másnap pedig ötkor kelés. Azért csak ki akartam próbálni.

Kerestem, honnan szedjek +12V-ot, olyat, ami biztosíték mögül jön. Továbbá azon is, hogy hová kössem az érzékelő szálat. A gyújtástrafó 1es pontjára kellene, de hát a trafón ilyen nincs. Van + és -. Ennyi. Gugliztam, gugliztam, végül nagy nehezen megtaláltam, hogy az egyes pont bizony a trafó negatív vége. Fogtam egy körsarut (ilyen alátétszerű cucc, tudjátok), bekötöttem a kábel végére, majd a sarut csavarral rögzítettem a trafóra. Ezután, lévén esteledett, fogtam, az akkura kötöttem a fordulatszámmérő pozitív és negatív végét, a zöld szálat a trafóra kötött kábellel összehoztam, ráadtam a gyújtást, majd indítottam. És láss csodát, a műszer mért. És pontosan. Alapjáraton 1000, majd 800, ha felmelegedett, 600, ha pedig már üzem meleg, 4-500 körül van az alapjárat (picit alacsonynak tartom, enyhén érezni is, hogy ráz, de legalább így sem eszik sokat, meg egyébként sem sokat jár alapjáraton, maximum piros lámpánál...minek is pörögjön feleslegesen.). Korrekt. Behúztam az autóba a kábelt a gyári köteg mellett, leszigeteltem.

Még látok, így előkeresem a helyzetjelző kapcsoló utáni kábelét, arra megy majdan a világítás pozitívja. Kapcsolt (nappal nem kell világítás, bár városon kívül így is lesz, de majd külön kapcsoló gondoskodik eme probléma megoldásáról), biztosíték után esik. Miután szétszedtem a kormányburkolatot (összerakni nehezebb volt...), elkezdtem keresgetni, de persze, hogy nem jöttem rá melyik az. Viszont egy kábel le volt szigszalagozva, feltűnt. Felbontottam, rákötöttem a világítást, testet adtam neki, majd kapcsoltam a helyzetjelzőt...és...és világított a világítás a műszeren. Rendben, rákötöttem egy vezetéket, leszigeteltem.

Másnap hazaértem a melóból, és nekiestem azt keresni, hová kössem a műszer pozitívját. Először a nappali világítás kapcsoló előtti részére gondoltam, de nem jó, mert ott mindig van +12, nem kapcsolt. Fontos volt, hogy gyújtáskapcsoló kapcsolja, és biztosíték után essen (biztos, ami biztos). A munkahelyemen már kitaláltam, hogy akkor van ventilátor, vagy rádió lesz. Hazaértem, venti nem jó, mert csak gyújtás állásban van rajta áram (bár ez még így sem lenne rossz). Viszont a biztosíték kint van a motortérben, onnan húzzak be még egy kábelt...ekkor jutott eszembe, hogy a rádiónak kettő kábel megy (vagyis két csatlakozó, egy három "tűs" (ezen van az ISO átalakító ezen része), és egy négy pines, amit nem használok (csak a test jön innen a rádióhoz, közelebb volt...). Nos, néztem, néztem, majd próbálkoztam. És lám, találtam egy olyan lábat a maradék három közül, ahol gyújtáskapcsoló kapcsolt állapotában van 12, indítás közben ugye nincs, és nulla állásban sincs. Hurrá, és persze biztosíték után jön. Bekötöttem egy kábelt a csatlakozóba, leszigeteltem.

Elkezdtem gondolkodni, hogy hová kerüljön a műszer. Végül is a műszerfal bal oldalára került, a csipogó mellé, jól látható, de nincs útban. Felcsavaroztam, jól áll, levettem a talpát, a kábeleket behúztam ide, amit kell elvezettem, majd eszembe jutott, hogy a műszer ronda króm keretét le kellene fújni feketére. Előkaptam a matt spray-t, leragasztottam ahol kell, majd adj neki. Megszáradt, felszereltem, mindent bekötöttem , szigeteltem, mielőtt összerakjuk a burkolatot, azért egy próbát tegyünk. Elkezdtem leszedni a ragasztást a műszerről, de persze nem úsztam meg, aláment a festék...pánik, majd nitrohigító. De kellet fülpucoló pálcika is, így sikerült nagy nehezen leszednem a festéket, a plexi ép maradt, de sajnos a króm keret plexi felőli részén miniatűr kis lepattogás keletkezett...nem baj, nem látszik...a lényeg, hogy szép fekete lett, nem rikít. Gyújtást rá. Benzinpumpa tölt, műszerfal világít, a műszer világítása működik, ha helyzetjelzőt kapcsolok, és a kijelzés is, ha indítom az autót. Hurrá.

Viszont egy magasfrekvenciás sípolásra lettem figyelmes, ha világít a műszer. Nem tudom, miért csinálja...volt egy kis doboz, amit a világítás elé kellett kötni (csatlakozója volt), rajta 48 és egy függőlegesen áthúzott O. Én ezt Ohm-nak néztem, de furcsa volt, mert a bemenet mutatta, hogy + in -, a kimenet pedig érdekesen volt jelölve: ~ out ~ (én ezt a váltóáram jelének néztem, de hogy kerülne ez autóba?). Tehát ez nem tudom mi. Egy fekete kis doboz, aljából két kábel egy-egy oldalt, belseje műgyantával kiöntve...előtét ellenállás? Ennek csatlakozóját kézközelbe helyeztem, hogyha idegesít, ki tudjam húzni, de érdekes módon, ahogy kicsit megpiszkáltam, és újra bekapcsoltam a világítást, már alig hallható hangja volt, a rádió minimális (4es) hangerőn már simán elnyomta...nem tudom...lényeg hogy működik...UPDATE: nem a műszer, hanem ez a kis fekete doboz adja ki az említett hangeffektet, de szerencsére sikerült jól eldugni, alig hallani, ha nem jár a motor...

Beszereltem a a LEDes helyzetjelzőket is, persze jól benéztem, mert elsőre nem esett le, miért nem égnek...később persze a fejemhez kaptam, hogy én hülye, polaritás. Nem mindegy hogy rakom be őket...a wolframszálas izzót ez nem zavarta. De ezek a LED-ek...cserébe szép fehér fényt ad, nem zavaró, de nagyon jól néz ki.

Ekkor körvonalazódott meg bennem, hogy nekem biza fehér fényű izzók kellene a lámpába is. És itt jön a kérdés: mit? H4 foglalat. Néztem a nagy kedvencet az OSRAM Night Breaker Plus-t (kb 4000/pár), de találtam úgynevezett Xenon hatású izzópárt a Magnumtuningnál, nagyon fényezik magukat, hogy ez hű de jó..., nem Xenon, de majdnem. (5000/pár). Valakinek van tapasztalata a Night Breakerrel kapcsolatban?

Meg kell még csinálnom a világítás és kulcs jelzőjét is, mármint ha nincs gyújtás, de ég a tompított vagy refi, sípol, ha a kulcs az "eltávolító" állásban van, de még nem húzták ki a gyújtáskapcsolóból, szaggatva sípol. Egy pici doboz van a műszerfal alatt, a bal és jobb oldal közötti konzol mögött hátul, egy négy kábeles csatlakozó megy bele, és négy lyuk van a dobozon, amiből jön a hang, csak rettentő halkan. Szerintem a pici hangszóró már nem a régi (17 év után...). De még nem sikerült leszednem a dobozt, igencsak jól oda van rögzítve.

Amit tervezek még:

-központi zár javítása (odavan szegény, kulccsal nyitva 10/0.1 a siker aránya, belülről nyitva 10/8, hogy minden ajtó nyílik. Egyébként is szeretném távirányítósra cserélni, mert már a mechanikával is gond van (a kulcs nem megfelelően mozgatja a rudazatot), ha automatán nyit-zár, akkor tuti, hogy minden motor zár-nyit. Valószínű a zármodulon belül az érintkezők égtek meg a sok kapcsolgatástól (17 éves az autó, a központi zár gyárilag van benne, eredeti Suzuki, Made in Hungary, megnéztem, de sajnos úgy van összeragasztva, és négy popszegecs szerűség is összefogja, amit ha leszedek, vissza már nem megy...).
-Üléshuzatok (láttam egy szép Bottari R.Evolution szettet kék-fekete színben, nagyon bejött)
-kormányvédő (szép fekete műbőr, fehér betétekkel)
-Plüss vállvédő a biztonsági övekre (Barátnőm panaszkodott, hogy vágja a vállát, sajnos a magasságát nem lehet állítani), ez majd varrva lesz
-Óra / külső-belső hőmérő (valami pofás darabot akarok beszerezni, nem kell csicsa, egyszerű, de nagy kijelző és számok, egyszerre mutassa mind a három információt, és persze legyen háttérvilágítás, bár ezt én is tudok csinálni neki...)
-Kézifék beállítás
-Fékpofák cseréje
-bal és jobb visszapillantó cseréje
-lemezfelnik lefújása matt feketére
-kipufogódob lefújása matt feketére
-alvázvédelem
-belső sofita izzók cseréje LEDes sofita izzókra
-rendszámtábla világítás kiégett izzójának cseréje (kettőből csak a bal oldali ég)
-elülső fényszóró izzóinak cseréje, valószínű OSRAM Night Breaker Plus-ra

Szóval van még mit csinálni...majd szép lassan...

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.