2024. március 29., péntek

Gyorskeresés

Dynamic Super Resolution - Grafikai összehasonlítás (1280*960 vs 4096*3072)

Írta: | Kulcsszavak: DSR . dynamic super resolution . nvidia . 660ti

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Figyelem, mobilnetről nem ajánlom a cikkben szereplő képek kattintásos megtekintését, mert a képek mérete a nagy felbontás miatt 0,8MB-tól 4MB-ig is terjedhet!
A cikkben látható képek persze butítva vannak 800*600-as képre, viszont ezekre kattintva előjön a forráskép.

Bevezető:
A mai játékoknál már alapkövetelmény hogy grafikailag elfogadhatóak legyenek és mégse kelljen hozzájuk egy igazi atomerőmű, viszont az élek simítása és az objektumok rajzolása sok játékban eléggé "rossz" lehet, de ezek elkerülése végett volt eddig az Anti-Aliasing (avagy Élsimítás) és ennek sok fajtája: MSAA, FXAA, CSAA, TXAA, SMAA. GMAA. SSAA és még sok egyéb próbálkozás.
Ez a folyamat láthatóan jól javítja a képminőséget és a képen szereplő objektumokat, viszont erőforrás igényes is, sokszor túl nagyonis.

Tegnapelőtt megkaptuk az Nvidiától a "Game Ready Driver"-t (aka 344.48-as WHQL) amely már lehetővé teszi a Dynamic Super Resolution (továbbiakban DSR) használatát a Kepler és Fermi típusú grafikus kártyákon is, amely a monitor natív felbontását többszörözi. Egyszerűen fogalmazva a videókártya a kiválasztott felbontásban készíti el a képet és ezt "zsugorítva" rakja ki a monitorra.
Esetemben 5:4-es képarányból 4:3-ra (nemtudom, miért nem a 1280*1024-es natív felbontást szorozza, ez rejtély marad) váltva 1024*768-at szorozzuk 4-el (4 a maximum DSR érték) és így kapjuk a 4096*3072-es képet.
A DSR-ről részletesen az Nvidia is csinált jópár bemutatót/leírást, amelyet itt elérhettek.

DSR Szintek

Lényegében lőttem pár képet néhány játékban, hogy Magas beállításon hogy néznek ki a két címben szereplő felbontáson összehasonlítva. DSR nélkül látszik hogy mennyivel rosszabb a kép, de bekapcsolva javul - mégha ez csökkenti is az FPS-t,
mert bizony ezt megteszi, hiszen ugyanolyan mintha egy nagyobb monitorra és felbontásra kötötted volna ugyanazt a gépet.
A DSR első néhány szintje nem vészes teljesítmény szempontjából pl. az 1,2X-es (szintek: 1,2 / 1,5 / 1,78 / 2 / 2,25 / 3 / 4).

DSR Smoothness

A DSR önmagában elég szép és jó dolog, de sokszor túl élessé varázsolja a képet, ezáltal akár csúnyábbak is lehet a végeredmény a vártnál.
Ennek elkerülése végett kaptunk egy aranyos csúszkát amely DSR Smoothness-t állítja. Lényegében itt adhatjuk meg hogy inkább élesebb vagy inkább mosottabb képet szeretnénk kapni a monitorra.
Alapértéke ennek 33%, ezt nemis állítgattam.

A tesztgép (avagy a masinám):
ASRock Z77 Extreme4
i5 3470 @ 3,99Ghz + Alpenföhn Nordwand Rev.B
8GB G.Skill Ripjaws DDR3 @ 1640Mhz
ASUS GTX660Ti OC 2GB @ 1228Mhz / 7000Mhz
Samsung HD103SJ 1TB SATA2 32MB
XFX Pro 450W Core Edition

A tesztben inkább az 1280*960-as felbontást használtam, mivel inkább ilyesmi felbontást van értelme összehasonlítani mint az 1024*768-at a 4096*3072-vel.
Az UHD (3840*2160) 8294400db pixelt tartalmaz, míg a tesztben szereplő felbontás 12582912db-ot, ez tehát nem kicsit erőigényes feladat hiszen 1,5x annyi képkockát kell a videókártyának kipréselnie magából mintha egy UHD monitorom lenne. Az FPS értékekről később.

A tesztképek:

Counter Strike Global Offensive: egy olyan pályát kerestem ahol van valami zöld is és többféle felület (az egér viszont kicsit elmozdult a 2. képre, de a lényeg látszódik). Maximum beállítások levonva az élsimításokat.

960p

3072p

Call of Duty Modern Warfare 3: egy statikus és egy élő helyszínt fotóztam ebben a játékban. Szintúgy maximum beállítások, levonva az élsimítást.

Statikus 960p

3072p

Élő 960p

3072p

Battlefield 4: na most a Battlefield rajongóknak kicsit kedvez ez a teszt, hiszen itt több kép is készült többféle kompozícióval. Minden Ultra, kivéve az élsimítás, mivel az kivolt kapcsolva ittis. (Konkrétan kifagyott a játék mert elfogyott a VRAM. Élsimítás nélkül 1990MB-ot evett a BF4.)

Dawnbreaker 960p

3072p

Paracel Storm 960p

3072p

Zavod 311 960p

3072p

A végére a Lancang Dam nevű pálya egyik bázisát kaptam le, szerintem itt látszik a legjobban a DSR előnye.

960p

3072p

Igyekeztem nem elmozdítani az egeret és ez nagyrészt sikerült is a legtöbb képen.
A BF4-es képeken megtévesztő lehet a felhőktől a pályák árnyalata egyes részeken, ezek a buta felhők.

Most viszont egy szimpla bónusz 4096*3072-es World of Warcraft kép mert ennyi kép után már lassan művésznek érzem magam:

Zárószavak:
A DSR technológia igen hasznos viszont megvannak a hátrányai is mint mindennek, a képekkel remélem tudtam pár embernek segíteni elmagyarázni vagy megmutatni milyen előnye/hátránya van eme fejlesztésnek.
Ha későbbiekben ez a szoftveres megoldás kapna egy hardveres támogatást a GPU chipben akkor pedig tökéletes lenne, hisz nem kellene erre pazarolni a GPU erejét hanem a hardverbe épített céleszköz végezné ezt sokkal kevesebb energiából és így akár ki is válhatná a cikk elején említett Élsimítást teljesen.

FPS értékeket azért nem írtam eddig, mert volt ahol megsem kottyant (Fix 91FPS MW3-ban mint bármilyen más felbontáson) és volt ahol a játszhatósági szint alá csökkent az FPS (BF4 Ultra még élsimítás nélkül is Max 10FPS, szó szerint elfogyott a 2GB VRAM).

Köszönöm a megtisztelő figyelmet eme egyszerű cikkhez, kérdést, észrevételt, kritikát és ötleteket is szívesen fogadok. :R
Ha valamit tévesen írtam le vagy rosszul tudok azért elnézést, nyugodtan tessék szólni.

A teljes képgaléria megtekinthető itt amelyet bővíteni fogok egyéb játékokkal is a későbbiekben: DSR Imgur Album

Hozzászólások

(#1) Shing


Shing
őstag

Fasza. Nem értem, hogy AMD-nél miért nincs legalább egy downsampling lehetőség. Lehet mondani, hogy ott van az SSAA, csak pl. ha egy játékban nem működik az AA (Payday 2 :W), akkor nincs lehetőség képjavításra.
Amúgy ha nagyon belejössz a játékfényképészetbe posztolj ilyen fórumokra képeket. Néha én is belelapozok ámulni és bámulni... :Y :DDD

(#2) Dr. Romano


Dr. Romano
veterán

Feltalálták újra a kereket? Supersampling AA váriálható felbontással.

[ Szerkesztve ]

Ez....e...ee...ez egy.... ez egy FOTEL???

(#3) merkucyo


merkucyo
aktív tag

Amúgy sokat dob a játékélményen a 4k ?
Sajnos nem nagyon szoktam játszani , de azért érdekel a dolog :B

Vágjátok ki az erdő leghatalmasabb fáját ezzel a kis heringgel !!

(#4) regener válasza Shing (#1) üzenetére


regener
veterán

Idővel gondolom majd őkis bevezetnek ehez hasonló megoldást vagy alternatívát mint írtaz az SSAA-t.
Azért ennyire nem vagyok elvetemült hogy regisztráljak képeket posztolni valahová :D

Viszont a PayDay2 fentvan de még sose indítottam el, majd csinálok azzalis pár ilyen képet.
Az Imgur album már frissült egy-egy NFS Rivals képpel, de nagyon keményen 3FPS volt és csodálkoztam is hogy nem fagy ki, nameg hogy kevesebb az FPS mint BF4-ben volt a majdnem teljesen megegyező motorral.

(#2) Dr. Romano
SuperSampling az átlátszó textúrákat javítja, míg ez a teljes képet. Legalábbis sok játékban azt hiába állítottam maxra még akkoris látahtóak voltak a pixelek egyes helyeken, ennél meg nem mégha jobban is megette a videókarit :D

(#3) merkucyo
A grafikát nagyon megdobja, máshogy rajzolódna ki a tárgyak a pálya és minden :K
De mint kiderült vas is kell alá és nálam a videókártya elis fogyott BF4 és Rivals közben, de néztem 2896*2172-ben is a játékokat és már ottis sokkal szebb volt minden.
Gyakorlatilag ez a fent a képeken is látható felbontás a 1,5x-ese a 4K-nak pixelszámban, de 16:9-edes monitorokkal persze sokkal szabványosabb felbontásoakt adna meg.

[ Szerkesztve ]

(#5) regener válasza Dr. Romano (#2) üzenetére


regener
veterán

Illetve a Supersampling megtartja az alap felbontást és szűrőt tesz rá, míg itt konkrétan nagyobb felbontás jön létre, amelyet a játékbeállításoknál kikell választani.

(#6) Dr. Romano válasza regener (#4) üzenetére


Dr. Romano
veterán

Na mondjuk ezeket nem tudtam. :) Lehet letöltöm és megnézem, most látom Fermin is van. Ez akkor gondolom minden játéknál működik? Ott is ahol csődöt mond az FXAA és MSAA?

[ Szerkesztve ]

Ez....e...ee...ez egy.... ez egy FOTEL???

(#7) regener válasza Dr. Romano (#6) üzenetére


regener
veterán

Igen, mivel a nagyobb felbontást nyomja össze a monitorodra, így olyan mintha egy 25centis dobozt néznél olyan távolból hogy csak 10centisnek látszódjon pl, de közbe mégis megmaradnak a részletes kidolgozás nyomai.

[ Szerkesztve ]

(#8) Bjørgersson


Bjørgersson
félisten

Persze, pont Siege Of Shanghai maradt ki velem. :O

As if all this was something more than another footnote on a postcard from nowhere, another chapter in the handbook for exercises in futility...

(#9) regener válasza Bjørgersson (#8) üzenetére


regener
veterán

Mert felrobbant mögöttem a helikopter és kinyírt, ezután hiába mentem oda vissza nem tudtam ugyanúgy beállni, de am csinálhatunk a karekterről is, hogy azon változik-e valami, mivel magamat nem tudtam fotózni :D

(#10) Robert07


Robert07
aktív tag

Végre nem egy csak egy új parasztvakítás. :DDD

Kíváncsi lennék egy-két tesztre is, hogy mennyivel nyomja le az fps-t, mert ha annyival, amennyivel több pixel van, akkor az 10*-es csökkenés (10% marad). Ez pedig nem túl effektív.
Remélem, hogy ennél azért kicsit jobban skálázódik. :))

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.