2023. február 1., szerda

Gyorskeresés

Top 10 Ikonikus Autók (Sorozat/Film)

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Itt már kicsit jobban lehetett szűkíteni, mint az előző listáknál, mert jóval kevesebb a csemegézésre szánt autók listája. Mind megérdemelné a kiemelést, de most maradjunk a 10-es listánál. Próbáltam saját kútfőből, de azért nem tagadom, hogy erőteljesen utánuk is kerestem, hogy minden autót mely említésre méltó beszuszakoljak, még ha csak említési szinten is. Ezekből fog kikerülni a Top 10. Ismét figyelemfelhívás Spoiler veszélyre és saját vélemény nyílvánításra (továbbra se hiszem, hogy mindenkinek ez a sorrend lenne az ideális). Sorozatok és Mozifilmek autóit fogom összehasonlítani. Leginkább a kocsiról fogok írni, mint sem a filmben/sorozatban betöltött szerepéről, de megpróbálok arra is kitérni. Most a cím után az évjárat és autó szimbolikus neve fog szerepelni.

Olyan filmek autói kerültek be a versenybe mint:
Mad Max, Taxi, Tolvajtempó(2000, 1974), Knight Rider, Vissza a Jövőbe, Halálos Iramban, Hazárd Megye Lordjai, XXX, Szállító, Batman, Dumb és Dumber, Turbo Interceptor, Halál Biztos, Gázoló, Starsky és Hutch, Szellemírtók, James Bond, Herbie, Zöld Darázs, Szuper Csapat, Mr Bean, Magnum, Száguldó Vipera, Szövetség, Amerika Kapitány 1, Christine, Halál Futam, Scooby Doo, Austin Powers, Ronin, Ágyugolyó futam, Pancser Police, Need For Speed, Cobra, Halálos Fegyver, Transformers, Elveszett zsaru, Bad Boys, Versenyfutás az Idővel, Olasz Meló, Megléptem a Ferrarrival Apának Egy Szót Se, 48 óra, Jobb Ha Hulla Vagy, San Franciscó-i zsaru, Smokey és a Bandita, A Rettegés Autója, Speed Racer, Pusztító, 6.napon, Total Recall, Fantomas, Mennydörgés, Go Trabi Go, A Nagy Gatsby, Padlógáz.

Itt első sorban az autókra próbálok kitérni, és megemlítés szinten kerül elő csak a filmmel kapcsolatos megjegyzés hozzá. Most nem szúrok be videókat, csupán a képet, mert ezen szép járgányok mellé meggyőzésként egy kép is elég.

10. Chrysler Imperial (1966, Green Hornet):

Ezzel a gépcsodával a Zöld Darázs című filmben találkozhatunk, nekem az a verzió nagyon bejött, bár a gyári kiadása se nevezhető a legnagyobb rossz indulattal se csúnyának. Igazi amerikai rettenet. Méretes, óriási motorháztető, benzinfaló monstrum motorokkal szerelt kasztni, mint ami általába jellemezte ebben az időben az amerikai autók zömét. A Chrysler a mai napig gyártja autóit, az Imperial "alnév" 1926-ban indult hódító útjára. De mivel a cím is a film beli autókra vonatkozik, ezért szeretném a Zöld Darázsban fellelhető szépséget kicsit bővebben elemezni. A filmben látható járgány 1964-1965-1966-os tipusok között csemegézget, még a sorozatban csak az 1966-os modell volt látható. A filmhez 29 ilyen szépséget alakítottak át (ennyivel kevesebb marad ebből a klasszikusból eredeti formában az utókornak). Extrák:rakétavetők, géppuska, lángszóró, tetőből kitolható lövegtorony, páncélozott karosszéria, koktélbár, elektromos ablak és klíma valamint fedélzeti navigációról nem szól a fáma, így azok megléte kérdéses, de városi közlekedésre alkalmas (vagy nem?). Városi használata kissebb vagyonba kerül fogyasztása miatt. Mivel amerikai autó ezért nem meglepő a V8-as motor (a V8 a pokolban is V8), és a 413 köbhüvelykes (6800ccm) hengerűrtartalom. A teljesítményt nem találtam sehol (mármint a filmben szereplő autóét), de alapból 4600-as fordulaton tudta a 350 lóerőt (ami így sem kevés). A filmbéli "szörnyeteg"et fekete szín jellemzi, de néhol a zöld szín is közrejátszik az összkép szépítésében. Most pedig a szavak után beszéljen tovább a kép:

9. Shelby GT500 (1967, Eleanor):

Nem hiszem, hogy ez meglepetést okozna az autófanatikusok számára, hogy eme gyönyörűség is bekerült a listába. A Tolvajtempó 2000-es feldolgozása után szó szerint meghatványozódott (Amerikában) ennek az autónak az építése, másolása. Hihetetlenül eltalálták a formákat, idomokat, beömlőket, festést, dekorcsíkot, felnit egyszóval mindent. Persze az új GT500 a közelébe se érhet ennek a szépségnek. Egy kicsit erről a modellről: A filmbeli szépséget (Tolvajtempó) 427 köbhüvelykes (7.000ccm) V8-as motor hajtja meg, a teljesítménye pedig nem kevesebb mint 650 lóerő (Nitróval kereken 1.000). Ennek a verziónak a végsebessége 150mph (240km/h), de Goodyear gumik tesztelése közben a tesztpilóta megütötte vele a 170mph-t (272km/h) is. Azért ez nem kevés, mai szemmel is nevezhető sportautós teljesítménynek simán.
A filmben 11 szépséget törtek össze(sajnos). A mai napig elfogadnék egy ilyen mélyhangú, ablakrobbantó szépséget! Íme egy kép a szépségről:

8. Batmobile (1989, Tim Burton féle):

Számomra továbbra is az egyik legszebb Batman autó csoda a Tim Burton féle Turbina köré épült remekmű, mely teljesítménye 330mph(528km/h) végsebességre és 3,7s-es 100-as sprintre dobja a kocsit (mármint ez nem lett le tesztelve, hanem így lett kitalálva szerintem). Az autó egy Chevrolet Corvette alvázra épülő remekmű, melyet Anton Furst tervezett. Felszereltség: két M1919 Browning géppuska ,Gömb alakú bomba kilövő szerkezet,Szigonypuska, Belül kétüléses repülőgép cockpit-szerű műszerek, utas oldali monitor, önálló diagnosztikai rendszer, CD-író, és hang-felismerő rendszer, törhetetlen páncél, ami eltántorítja azokat akik feltörésére vetemednének. Igen az extrák alapján ha nincs benne szervókormány igen nehézkes lehetett irányítani, mert nem éppen nevezném könnyű gépezetnek. Mint ahogy az igazi Batman kocsi számomra a Tim Burton féle, úgy az igazi Batman Michael Keaton. Még matchboxba is meg van ez a remekmű, nagyon jól néz ki ez a kocsi. Éjszakai gyorsulásokhoz tökéletes lenne. Most pedig a szavakat képbe konvertálom át:

7. Dodge M4S (1986, Turbo Interceptor):

Ez egy nagyon szép és sportos kocsi, még a 80-as évek elejéről, egy film tökös főszereplője is egyben, ami rengeteg néven és szinkronnal futott. The Wrait, Turbo Interceptor, Fantom, Száguldó Bosszú, de legalább a főszereplő maradt állandó, Charlie Sheen. Kicsit érdekesnek hatott mondjuk a nagy dög amerikai autók között, de mai szemmel is sportos formás alakja lenyűgözte az akkori autók szerelmeseit is. Ez a Dodge termék 2.200ccm-s közép motoros, 4 hengeres, 16 szelepes Crossworth Twin-cam motor, dupla Garrett T25-ös turbófeltöltő egészítette ki és emelte 500 lőerő magasságba (sok helyen 440-et írnak, de hiszek a wikipediának). A film előtt szuper drága sportkocsinak akarták eladni, de a horribilis gyártási költségek miatt törölte a Dodge. Csak a festése 30.000 dollárba került anno. Ő a soha meg nem valósult álom, ami már akkor tudta a 4.1s-es 100-as sprintet, ami mai szemmel is a szuper sportkocsik mezőnyébe repíti ezzel az értékkel, és nem elhanyagolható a 195mph-s(312km/h) végsebessége se. Nem tudom ez a prototipus hány példányban készült, de egyet szívesen elfogadnék, mert szép, gyors, egyedi és különleges. Bár fennt tartani vagy alkatrészt szerezni hozzá nem épp a legegyszerűbb de ha különlegeset akar az ember vállalja a komplikációt. Végezetül egy remekül megörökített kép a szépségről:

6. Dodge Charger R/T (1969, General Lee):

Ez a gyöngyszem több filmben és sorozatban is feszített. Kinek mi ugrik be először róla? Halálos Iramban 1? Nem. Hanem a Hazárd Megye Lordjai(Dixie Horn! :) ).De felütötte a fejét még a San Franciscó-i zsaruban is, de a 2007-es Halálbiztos vásznán is ott feszített. Eléggé felkapott jármű volt és az izomautó építők a mai napig szeretettel nyúlnak hozzá kissebb, nagyobb átalakítás céljával. Nekem is tetszik ez a csodamasina. "Nagy dög állat" és meseszépen duruzsuló, francokat üvöltő V8-as hangja orgazmus a fülnek.General Lee nem volt alul motorizálva, benne se egy Euro 6-os, 1600 ccm-s motor volt 200Nm-es és 115 Le-vel. Itt más van a motorháztető alatt. Motorok mellyel ezeket a remekműveket szerelték, legkissebbtől a legnagyobbig:
Alap motorok:
225 cui (3,7 l) 145 lóerő, 2v-v8: 318 cui (5,2 l) 230 lóerő, 2v-v8: 383 cui (6,3 l) 290 lóerő
A NAGYOBBAK:
R/T Magnum, 383 cui (6,3 l) 4v-v8: 330 lóerő, R/T Magnum, 440 cui (7,2 l) 4v-v8: 375 lóerő, R/T Magnum, 440 cui (7,2 l) 390 lóerő és kimaradt egy a felsorolásból, mégpedig a General Lee-t meghajtó Hemi motor mely, 426 cui (7 l) 8v-v8: 425 lóerős szörnyeteg volt, 5.1s-es 100-as sprinttel 665NM-el és 251km/h-s végsebességgel. Azt hiszem erre az adatra a mai napig büszke lehet a gyártó, mert még ha ma gurult volna le ez a teljesítmény a futószalagról is nevezhetnénk joggal sport autónak. Na de a kicsit hosszúra nyúlt ömlengést egy kép kiséretével fejezem be:

Pont a közepéhez értünk. Volt eddig Harci Kocsi, Klasszikus, Futurisztikus, Prototipus, és megint egy Klasszikus. Mi van még? Csupa-csupa meglepetés. Az utolsó 5 helyezettből 4 régi és egy modern autó van, mindegyik módosított, átalakított a film kedvéért. Nem is húznám tovább az időt, folytatom is a rangsorolást.

5. Cadillac Miller-Meteor (1959, Ecto 1):

Eredetileg betegeket hoztak-vittek ezzel a kocsival,de vannak filmgyártók akik mindenben látják a lehetőségeket, ilyen volt a Szellemírtók rendezője is. Szépen átalakította a kocsit, tele aggatta mindenféle ketyerével, melynek a feléről se derül ki mi a funkcionalitása, de jól nézett ki. Szerintem a motorikus adatairól felesleges szót ejteni (nem találtam sehol semmit egy részt), mert itt nem az dukált hanem a küllem. Annyira futurisztikus autó lett az átalakítások után, hogy még mai szemmel is érdekesnek hat az autó. Egy dolog nagyon is kitünik az autóról már csak ránézésre is, hogy veszett hosszú, ebbe elfértek a filmbeli fiúk egy kis szellem üldözés erejéig. Íme az illusztráció:

4. DeLorean DMC–12 ( 1981, Time Machine):

A legendás és híres időgép autó formájában. Vissza a Jövőbe zseniális film trilógia autója, mely 88 mérföldet kellett, hogy elérjen, aminek hatására tudott idősíkot váltani. Érdekes hasonlat, hogy a 100-as sprintje 8.8s, a tizedes vesszőt kivéve 88. Az autó 1981-1982-es évek között gördült le a szallagról észak-írországi Belfast egyik külvárosában. A gyártása alatt az autó számos részét megváltoztatták, mint például a csomagtartó kinézetét, a kerekeket és a belsőt is. Körülbelül 9000 DMC-12 készült el, mielőtt a gyártást leállították volna 1982 végén. Az autónak sirályszárnyra hasonlító ajtajai voltak (mármitn felnyitva). Motorját egy V6, 2,8 l (2849 cm³) PRV (Peugeot-Renault-Volvo) adta, 5 sebességes manuális vagy 3 sebességes autómata váltóval karöltve. Teljesítménye katalizátorral 130le (nélküle 150le) ehhez pedig 218 forgatónyomaték társul, mivel már a gyorsulását leírtam a végsebessége maradt ki az pedig 218 km/h (136.25mph), tehát vígan volt benne potenciál a filmben elvárt sebesség megugrásához. A DeLorean Motor Company által 2011. október 14-én kibocsátott sajtóközlemény szerint az elektromos DeLorean-be (DMC EV) 400 Voltos váltóáramú, vízhűtéses motort szerelnek majd, ami 260 lóerő (194 kW) és 490 Nm teljesítményű lesz, és ennek segítségével az autó 0-ról 100-ra 4,9 másodperc alatt tud majd felgyorsulni. Érdekesen várjuk, bár egy benzin motor hangját semmi nem tudja visszaadni. Van valakinek Fluxuskondenzátora eladó egyébként? Na a hosszúra nyúlt leírás és bemutató után pedig egy zárókép:

3. Pontiac Firebird Trans Am (1982, K.I.T.T.):

Sok embernek ismerős lehet ez az autó, ha nem is a Pontiac név miatt, akkor a K.I.T.T. beni szerepéért. A többszörös rekorder mellkasszőrzettel rendelkező "Májkül Nájt" vezette ezt a szépséget. Tudott neki a karóráján keresztül is instrukciókat adni. Kiskoromban és még most is függtem a sorozattól, noha nem a főszereplő miatt hanem az autó volt mely a tüzet táplálta bennem. Kinek ne tetszene egy olyan autó ami inteligenciával rendelkezik, magát elvezeti és gyors mint a villám? (Megjegyzés: az otthoni GPS Mio Black Knight Krideres szellemiségben épült, fekete szinű és van piros ledje ami hangkiadáskor úgy mozog mint K.I.T.T.-nél.) Funkciói a kocsinak: Önvezérlés, 550le-s hibrid motor, xenon lámpák infravörös nézettel, Nanotechnológiát használó külső bevonat és karosszéria, mely szín- és alakváltó, Turbó mód, későbbiekben SPM fokozat, Katonai műholdrendszerrel kapcsolat, FBI adatbázissal kapcsolat, Sérülések önjavítása, Nagysebességű internet, Mesterséges intelligencia, Hangvezérléses GPS, Új támadó mód, Vezetéknélküli rádiókapcsolat a sofőrrel, Orvosi diagnosztikai berendezések, Kapcsolódási lehetőség térfigyelő kamerákhoz, Automata vezetés és az extra ugratás. Most, hogy kiveséztük a filmbeli funkcióit, kicsit térjünk rá az alap modellre. 6 féle motort kínált a paletta, melynél a legerősebb 350 köbhüvelykes (5.700ccm), 300 le-s (4000-es fordulaton), és forgatónyomatéka 520nm ami bőven 200 km/h-s sebesség felé röpíti a kasztnit. Bár ez a motor több féle teljesítménnyel rendelkezett az idők folyamán, amit kiemeltem az a legerősebb változata. Ahogy látható, szerintem az alap teljesítmény se egy gyenge eresztés és természetesen V8-as "ámerikai" motor! Na de ennyi rizsázás után jöjjön egy kép a díváról:

2. Peugeot 406 (1997. Taxi):

Ez a mai szemmel is letisztult és elegáns forma 1995-ben váltotta fel a 405 (mi16 a kedvenc belőle :R ) szériát. Kényelmét és minőségét felülmúlta minden eddigi Peugeotnak (igen most jönnek majd a nem volt nehéz hozzászólások), az egyik legmegbízhatóbb modell. McPherson-típusú első, és a többlengőkaros hátsó felfüggesztés, valamint az elektronikus fékerőelosztást integráló ABS tökéletes úttartást eredményez a gépezetnek. A legerősebb motorja 3.0 V6-os 211 le-s benzines melynek maximum sebessége 240 km/h, még leggyengébb motorja a takarékos 1.6 90le 185 km/h-s moped. A filmben nem tudom melyik motorral szerelt gépet hajtja Daniel, de hogy erre a teljesítményre max a 3.0 V6 biturbo-val lenne csak képes a látott teljesítmény 75%-ra. Sokan mondják, hogy a Franciák csak sajtot tudnak gyártani autót nem, de rengeteg klasszikussá vált márkával bizonyította, hogy ez csak rossz indulatú megjegyzés. Nem mondom, hogy mindig az arany úton járt, de melyik autógyártónak nincsenek hibás modelljei?(Sorozat gyártású közlekedési márkára gondolok nem Rolls Royce-ra :) ) Mindenesetre a kényelem és úttartás terén nagyon helyén van a gép. De mivel ez nem a reklám helye így folytatnám azzal, hogy a Pininfarina 2-szer nyújtott a 406 átalakításánál segédkezet a modellnek. Ebből jött először 406 Coupe néven egy meseszép Gran Turismo, melyet egyszer ránc felvarrt még a Pininfarina, amivel fokozta az akkori szépséget. Nem titkolom a mai napig egy 406 Coupe az álom autóm. megfizethető és nem is annyira elérhetetlen, de egy 405 T16 vagy 205 T16 esetleg 1.9 GTI is megtenné hiánypótlónak, de ami miatt az ember nem meri megvenni az a tudat, hogy ezek a modellek biztos nem virágszállként lettek kezelve, hanem padlólemezig taposva a gázpedál és lehetetlen találni szinte egy-egy jó állapotú példányt. A Taxi 4-ben látható 407-es véleményem szerint ronda lett, nem hiába nem került még gondolat menetbe se. Na nem is szaporítom tovább a szót, mert biztos vannak már akik kifejezetten a fogukat szívták akár egy jó szó láttán is a Francia autógyártás említéséről. Íme egy kép az átalakított szépségről:

1. Ford Falcon GT (1973, Interceptor):

Mi más lehetne a győztes mint a Mad Max-ben látott Falcon? Egyértelmű. Ami módosítást és átalakítást vittek végbe ezen a kocsin az döbbenetes. A mai napig ha meglátom a vásznon libabőrös leszek tőle. Matt fekete színe és brutális kinézete tökéletes "üldözővé" "elfogó autóvá" teszi őt. Persze a filmben hallható autó hang, nem a kocsié volt, mivel a kompresszort nem bírta a motor, így azt csak egy külön telep(elektro motor) működtette. Az alap motor (gyári) 300 lóerős (egyes helyeken 260-at írnak) 5.7 literes, V8-as, 32 szelepes. Volt vállalkozó szellemű ember ki megpróbálta kompresszorral használni, ki is hozott 600 le-t a kocsiból, de 100 mérföldenként generálozni kellett. A filmben is említették, hogy 600 le-s a teljesítmény, de ez sajnos tév hit. De itt ki kell emelnem, hogy nem csak az autó, hanem a film is egyik nagy kedvencem. A legelső autós üldözés vagy a végső megtorlás olyan jól meg van csinálva, hogy mai szemmel is elborzad tőle az ember. Nekem a 2-3 rész kifejezetten csalódás volt, nem is bírtam végig nézni. Ezzel az első helyezéssel szeretnék tisztelegni ennek a gyönyörű kocsinak mely a film óta eltelt 35 év után is gyönyörű. Mi ez ha nem művészet? Szóval teljesen jogosan a Ford Falcon a lista győztese, vitathatatlanul.
Egy kép az elfogó autóról:

Ennyi fért bele ebbe a listába, remélem sokan megtaláltátok a kedvenceteket, és sikerült pár újdonsággal szolgálnom. Minden adat ami fel van tüntetve az irományban Wikipedia által szolgáltatott információra van alapozva, meg google kereső alapján. Ha bármelyik adat nem egyezne meg a valósággal kommentbe jelezzétek és javítom. Ez a lista talán változni fog az idő előre haladtával és, hogy miért? Mert még lehet alkotnak emlékezetes autókat, de mint a listából is látszik ezek az Ikonikus autók inkább a 80-90-es évekre volt jellemző. A következő bejegyzésem nem ranglista lesz, mert kicsit egyhangú lenne, próbálok változatosabb lenni, így vezetek be más leírásokat és teszteket is.

Remélem tetszett a rangsorolási listám, de mások véleménye is érdekel ezzel kapcsolatban. Ha tetszett az irományom olvasd el az előzőt is: [link]
Köszönöm, hogy elolvastad! :)

Hozzászólások

(#1) kemotox


kemotox
addikt

EDDIGI LEGJOBB LISTA!!! Hatalmas grat!!! Egyrészt mekkora ötlet már ez az autós téma, másrészt meg ááá hatalmas lett :D Habááááár egy nagyon nagy kedvencem nem került be a TOP10-be... A kis 53-as számú bogárhátú. De sebaj, az a Ford az első helyen megdobogtatta a szívemet. Habár nekem személy szerint a sárga rendőrautók jobban bejöttek, vitathatatlan, hogy az a fekete Interceptor minden idők legbedesszebb kocsija.
Új MM film trailerét láttad már? Ütősnek néz ki. Habár a Rettenthetetlen hiányozni fog :(

[ Szerkesztve ]

(#2) rdt89 válasza kemotox (#1) üzenetére


rdt89
addikt

Köszönöm szépen. :) Igen gondoltam, hogy ez lesz a legjobb lista már csak a főszereplők miatt is. Sajnos Herbie nem fért be ezek közzé a szépségek közzé. :) A trailert meg alap, hogy láttam, érdekes lesz, hogy visszatér a főgonosz az első részből. A Falcon a mai napig az egyik kedvencem, nem tudok szebb autót mondani tőle (mármitn a mad maxes változatostól). :)

(#3) ghost364


ghost364
senior tag

*Top tíz ikonikus autó #Grammarnazi ;]
Jó lista, grat!

(#4) Earl_Muttley


Earl_Muttley
aktív tag
LOGOUT blog

Jó lett! :R :R

(Mondjuk én még a Stephen King féle Christineből az '58as Plymouth Furyt betettem volna, mert más autós horror szvsz nagyon nincs :D)

Kiszámoltam, hogy életem nyolc évéből kilenc és felet töltöttem apa háborús történeteinek hallgatásával - Louie élete

(#5) voyager4.4


voyager4.4
senior tag

Jóóó a lista nagyon ! Én a batmobilnak örültem a legjobban :DD gyerekkorom nagy filmje volt a régi batman. :C

KITT-nek volt önmegsemmisítő funkciója is, nem ?

no fate but what we make

(#6) rdt89


rdt89
addikt

Köszönöm az elismeréseket. :R
#4 a nevemearl: igen erre én is gondoltam, de valamiért lecsúszott, de már ne mtudnám megindokolni. :)
#5 voyager4.4: nekem is nagy kedvenc :)

(#7) D1Rect


D1Rect
félisten

Elképzelni nem tudom milyen logika mentén jutottatok ide(a totalcarral együtt), hogy nem a DeLorean lett az első. Szerintem a filmgyártás legikonikusabb autója(esetleg KITT versenyezhet vagy a Ghostbustermobil).

01110011 01101000 01101111 01110010 01110100 01110101 01110010 01101100 00101110 01100001 01110100 00101111 01100010 01101110 01110100 01001111 01010101

(#8) Shino89


Shino89
csendes tag

Nagyon király lista, tényleg eddig a legjobb, gratula hozzá!
Egy megjegyzésem mégis lenne: K.I.T.T extralistája a a Knight 3000-esre vonatkozik, nem a 2000-re, ami főleg szemet szúrt, az az alakváltás. Lehet benne volt, nem tagadom, de akkor sikerült újat mondanod :D

(#9) rdt89 válasza D1Rect (#7) üzenetére


rdt89
addikt

Azért, mert számomra nem jelent akkora vizuális élvezetet mint az Interceptor látványa.

(#8) Shino89: Köszi az elismerést. Volt a sorozatban pár rész amikor ezt a képességét csillogtatta, mivel régen láttam nem tudom megnevezni, de utána nézek neki, mert mostmár engem is érdekel. :)

(#10) Crystalheart


Crystalheart
senior tag

Ikonikus autó? Hát tessék... :)

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2023 PROHARDVER Informatikai Kft.