2024. április 16., kedd

Gyorskeresés

Egy érdekes eset! (Axa Bank & OTP)

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Tisztelt Olvasó!

A most következő esettel nem siránkozni szeretnék. Csupán valamilyen, akár jogi, akár szóbeli (írásbeli), egyéb segítséget kapni.
Az eset a párommal történt meg, így a leírás az Ő szemszögéből levezetve került megírásra.

Íme:
"Esetleírás

2012. augusztus 9-én beléptem az Axa Bankos internetbank fiókomba, hogy ellenőrizzem a számlámat. Ekkor észleltem, hogy hiányzik 563.000 forint!
Erről azonnal tájékoztattam a bankot és letiltattam a bankkártyát.
A bank munkatársa telefonon elmondta, hogy szerinte lemásolták (klónozták) a bankkártyát és így tulajdonították el a számláról a fenti összeget.

A fent említett összeg részletezve:
2012.07.18. – 90.000 Ft
2012.07.20. – 95.000 Ft
2012.07.21. – 95.000 Ft
2012.07.23. – 95.000 Ft
2012.07.21. – 98.000 Ft
2012.07.25. – 95.000 Ft

A bankkártya letiltás díja 10.000 forint volt melyet az Axa bank 2012.08.09-én egyből le is vonta.

A számlához tartozó „iBanq2” internetbank szerződésem 2011. május 16-tól került megkötésre. Ennél az internetbank szolgáltatásnál értesítő SMS szolgáltatásra, amikor szerződést kötöttem nem volt lehetőség. Ez látható a bank által kiadott „SZOLGÁLTATÁSI SZERZŐDÉS iBanq2 szolgáltatás igénybevételére” szerződésen.

2012. augusztus 9-én a bank telefonos értesítése valamint a bankkártya letiltást után azonnal felkerestem a X. kerületi Rendőrkapitányságot (1102 Budapest, Harmat utca 6-8) és feljelentést tettem ismeretlen tettes ellen (Ügyszám: 01100/10258/2012. id.).

Ezután a rendőrségi jegyzőkönyvvel felkerestem az Axa Bank központját (1138 Budapest, Váci út 135-139.) ahol a bank alkalmazottja lefénymásolta a feljelentési jegyzőkönyvet és elvette tőlem a bankkártyát. Erről átadás-átvételi elismervényt nem kaptam.
Az alkalmazott tájékoztatott, hogy az ügyet kivizsgálják és 30 napon belül értesítenek.

2012. augusztus 21-én megérkezett a bank kivizsgálásáról a válasz mely a következőt tartalmazza:
„… A vizsgálat során megállapításra került, hogy az Ön 4698 1453 6479 6302 számú Visa Classic bankkártyájával 2012. július 18. és 2012. július 25. között, PIN kódjának ismerete mellett 6 alkalommal került sor sikeres készpénz felvételére Budapesten, két különböző ATM terminálnál (Román u. 2, Szekfűvirág u. 7.). A hat tranzakció során összesen 563.000,- Ft került leemelésre az Ön számlájáról.

A kivizsgálás során a fenti ATM terminálokon visszaélésre utaló eseményeket, jeleket nem tapasztaltunk. Társbankok felöl sem érkezett erre utaló jelzés. A fentiekre tekintettel sajnos nem áll módunkban a bankkártyája használata útján bekövetkezett kárt Önnek megtéríteni.

Tisztelettel tájékoztatjuk, hogy amennyiben Bankunk álláspontja az Ön számára nem elfogadható, akkor döntésünkkel szemben – panaszának jellege alapján – az alábbi szervekhez fordulhat:
- Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete
(1013 Budapest, Krisztina krt. 93. Levélcím: 1534 Budapest BKKP Postafiók: 777) …”

Mivel az eljáró hatóság (BRFK X. kerületi kapitányság) még nyomozott az ügyben s nem tártak fel olyan bizonyítékot mely az Axa Bank válaszát alátámasztja így 2012. augusztus 28-án felkerestem a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét és kérelemmel fordultam hozzájuk, hogy az esetem kivizsgálására kerüljön.
A PSZÁF-nek leírt kérelmem tartalmazza, hogy a bankkártyámat biztonságosan kezelem, a PIN kódot nem tároltam hozzáférhető helyen s mindvégig nálam volt. Ezt bizonyítja a bankszámlakivonatom is, hiszen amíg nem észleltem az esetet vásároltam bankkártyával.

Ezt követően, pár hét után felkerestem a BRFK X. kerületi kapitányságát ahol érdeklődtem az ügyemről.
Elsőre azt a tájékoztatást kaptam, hogy a nyomozó már felszólította az Axa Bankot, hogy a nyomozáshoz/bizonyításhoz szükséges felvételeket küldje meg. Amíg a bank válaszol, addig a kapitányság a türelmemet kéri.

Ismét eltelt több hét és nem kaptam értesítést. Felkerestem ismét a kapitányságot ahol már azt az információt kaptam, hogy a felszólításra a bank még nem reagált így addig a nyomozóhatság nem tud a munkájával haladni. Viszont újra felszólítják a bankot.

Ezután ismét vártam, ahogy kérték. Majd ismét felkerestem a kapitányságot ahol megtudtam, hogy az Axa Bank ugyan késve, de megküldte a két ATM automata azonosítóját, de más adatokat nem. Így a rendőrségnek külön ki kellett kérnie az Axa Bank által leadott azonosítókhoz tartozó ATM automaták címét.
Ekkor derült ki, hogy a két bankautomata az OTP Bankhoz tartozik. A nyomozóhatóság jelezet a banknak, hogy küldjék meg a hat alkalommal rögzített ATM felvételt.
Az OTP három hónap után (november vége felé) küldte meg a kapitányságnak késve a képeket.
Ezt követően az ügyemben eljáró nyomozó értesített, hogy személyesen jelenjek meg a megküldött felvételek azonosítására. Ekkor felkerestem a kapitányságot ahol láttam, hogy az ATM felvételek rossz minőségűek, illetve a rajta lévő ismeretlen személy eltakarja az arcát így tehát azonosítani sem én, sem a nyomozó nem tudja az illetőt. Így az ügyet három éves elévülési idővel (2015) felfüggesztette.

2012. november 28-án a PSZÁF Fogyasztói jogérvényesítő főosztály hatásköre hiányára való hivatkozással (Ikt./Ref: 130538-2/2012 – V-FK-I-4484/2012. számú végzés) eljárást megszüntette.

2012. október 1-én az Axa Banknál lévő bankszámlámat megszüntettem.

Mivel a bankszámlámon lévő 563.000 forint kilenc éves megtakarításom volt az összes vagyonom így időközben felkerestem az Áldozatsegítő Szolgálat – Igazságügyi Szolgálat Jogi Segítségnyújtó Osztályát (1111 Budapest, Budafoki út 59.) hogy segítséget kérjek a jogtalanul eltulajdonított vagyonom visszaszerzésére."

Időközben már felkerestük a IX. kerületi ügyésznőt is, aki ugyanazt mondta, mint a X. kerületi nyomozó, hogy a banknak kártérítenie kellene.
Jelenleg ott tartunk, hogy nekem sajnos megszűnt a munkahelyem így a munkaügy küldi három hónapig a pénzt, a párom pedig egy-két héten belül megszül.
Az ellopott pénz a gyerekre félretett vagyon volt. Még kap a párom tizenharmadik havi fizetést, ami a téli számlákra elég lesz. De utána már csak a TGYÁS, GYES és egyéb családi jutalékok járnak majd.
Nálam az a helyzet, hogy mára már ~114 kimenő e-mailem van álláskereséssel kapcsolatban és a bejövő leveleim száma csupán ~10. Egyszerűen nem válaszolnak a munkáltatók!
Megjártam Budapest összes kórházát és leadtam az önéletrajzom, elég sok vagyonvédelmi céghez is elmentem illetve sorozatosan napi szinten raktáros, informatikai értékesítő, csomagoló, raktáros, stb. munkakörökre küldöm a jelentkezésem. Egy állásinterjún voltam, onnan se hívnak. Pedig már bekérték a bankszámlaszámot, adószámot is az állásinterjú után telefonon...
Jelenleg jogi segítséget keresünk, hogy visszakaphassuk az összeget.

Szóval ez van! Jöhet bármilyen komment, segítség. A lehető leghamarabb igyekszem reagálni.

Köszönöm, hogy elolvastad/véleményezed/segítesz/stb.!

Hozzászólások

(#1) Pixa


Pixa
aktív tag

Most a PSZÁF linken a következő információt találtam:

"Kárviselés

A bejelentés megtételét megelőzően bekövetkezett, az elektronikus fizetési eszköz elvesztéséből, ellopásából, elrablásából vagy jogosulatlan használatából eredő kárt a kártya tulajdonosa viseli, maximum negyvenötezer forint értékben. Ez alól kivétel, ha a kár a kártyatulajdonos szándékos vagy súlyosan gondatlan magatartása miatt következett be vagy azt csalárd módon eljárva okozta.

Nem terheli felelősség a kártyatulajdonost abban az esetben, ha a kárt

olyan személyre szabott eljárással (pl. hamisított bankkártyával) okozták, amely információtechnológiai eszköz vagy távközlési eszköz használatával történt vagy

a készpénz-helyettesítő fizetési eszközt személyes biztonsági elemek – például PIN-kód – nélkül használtak, illetve

a pénzforgalmi szolgáltató a biztonságos bankkártyahasználattal kapcsolatos kötelezettségének nem tett eleget.

...

Mentesül a kibocsátó bank a felelősség, kárviselés alól, ha bizonyítja, hogy a jóvá nem hagyott fizetési művelettel összefüggésben keletkezett kárt a kártyabirtokos csalárd módon eljárva, vagy kötelezettségeinek szándékos vagy súlyos gondatlan megszegésével okozta. Így például, ha a PIN- kóddal használható kártyák esetén a kártyával együtt a PIN-kódhoz is hozzáfért a jogosulatlan felhasználó, a kibocsátó vélelmezi a szándékosságot, illetve súlyos gondatlanságot. Ennek tisztázására azonban sokszor nehézkes.

A kibocsátó bank köteles a bejelentést regisztrálni, és arról olyan nyilvántartást vezetni, ami 18 hónapig biztosítja a bejelentés időpontjának és tartalmának bizonyítását"

"...de egyszer itt hagyok majd mindent, nem számít majd odafent ami fontos volt itt lent, számot adok arról is, hogy mért volt nagy pofám..."

(#2) beefjeez


beefjeez
senior tag

Nagyanyámtól nyár elején elloptak a lakásból 500k, minden pénzük volt, azóta a rendőrség kijelentette hogy megkell szüntetni az eljárást, mert nem tudnak mit csinálni...
Na megyek rabolni, ebből ma már faszán, büntetlenül meg lehet élni! :)

(#3) Pixa válasza beefjeez (#2) üzenetére


Pixa
aktív tag

A lakásos eset más. Vélelmezem, hogy a nyomrögzítésnél nem tudott a nyomozóhatóság miből elindulni.
De a mi esetünk azért jóval másabb! Itt nem szimpla beugrottunk a kerítésen, nyitva volt az ajtó, stb. dolog volt amit nehéz bizonyítani.

Viszont sajna ilyen szar világot élünk. :(

"...de egyszer itt hagyok majd mindent, nem számít majd odafent ami fontos volt itt lent, számot adok arról is, hogy mért volt nagy pofám..."

(#4) Lauda


Lauda
félisten

Hat sajnalom ami tortent, a penzedet nem fogod visszakapni. Mondjuk en ennyi penzt nem tartanek soha kartyaval hozzaferheto szamlan, csak ami lekotott es csakis kizarolag szemelyesen intezheto. Bar a tv ugyvedjeben volt anno, hogy a no szamlajarol igy is kivett valaki 6 milliot, amit azota sem teritettek meg neki, pedig a bank hibazott.

(#5) Pixa válasza Lauda (#4) üzenetére


Pixa
aktív tag

Nagyjából én is erre gondolok. Viszont jogilag van előny! Ilyen ugye a bankok késlekedése, a rossz ATM kép. S persze az, hogy elméletileg kártérítenie kellene.
Abban reménykedünk, hogyha nem is teljesen téríti meg a kárt a bank, akkor legalább minimum a felét megadja. De ugye a bank és a becsület az két külön dolog!

"...de egyszer itt hagyok majd mindent, nem számít majd odafent ami fontos volt itt lent, számot adok arról is, hogy mért volt nagy pofám..."

(#6) HuMarc


HuMarc
addikt

Nagyon sajnállak titeket, de gratulálok a babához! :) Én is azt tudom mondani, mint @Lauda, hogy ezt a pénzt már igen kis eséllyel fogjátok viszontlátni! :( Azt, hogy a bank fog-e kártéríteni, nem tudom, de elég kicsi a valószínűsége annak, hogy fog.

[ Szerkesztve ]

(#7) Pixa válasza HuMarc (#6) üzenetére


Pixa
aktív tag

Köszi! :)

A remény hal meg utoljára alapon vagyunk. Sajnos ez a jogvilág elég érdekes! Ha az ügyfél egy napot késik akkor felszólítás, késedelmi kamat, stb., de, ha a bank késik azzal semmi gond.

Ugyebár kétesélyes az ügy!
1. Ismeretlen, azonosíthatatlan tettes. Minek fizessen a bank? / Bizonyítási eljárás után elismeri a bank, hogy nem az ügyfél hibázott.
2. Elfogják a tettest. De mire az ledolgozza az eltulajdonított pénzt... :F

De nem adjuk fel! :)

"...de egyszer itt hagyok majd mindent, nem számít majd odafent ami fontos volt itt lent, számot adok arról is, hogy mért volt nagy pofám..."

(#8) lapa


lapa
veterán

fogyasztóvédelem mit mond?

mi az a pszáf-os szöveg pontosan, amit idézel? annak nincs jogérvényesíthetősége?

up a bejegyzésnek, axa és otp nagy ívben kerülendő. szerintem írd át a címet is, mindenki idetaláljon.

(#9) Pixa válasza lapa (#8) üzenetére


Pixa
aktív tag

Köszi! :)

A fogyasztóvédelem elhajt a PSZÁF-hoz, mondván "A PSZÁF Magyarország pénzügyi közvetítő rendszerét felügyelő, ellenőrző hatósági feladatok ellátó önálló szabályozó szerv.".
Vagyis ujjal mutogatnak a PSZÁF-ra, mondván nem a fogyasztóvédelem, hanem a "Pénzügyi" hatóság alá tartozik az ügy.

Illetve a fogyasztóvédelem maximum annyit mond, hogy írásban keressük meg a bankot akiknek 30 napja van érdemben válaszolni.
Nos a bank válaszát már megkaptuk. De egy újabb megkeresésre szerintem Te is tudod mit írna a bank... :(
Kb. ugyanazt, amit laza pár hét után amikor még a rendőrségnél se volt szinte semmi. Vagyis, hogy idegenkezűséget kizárja és nem kárpótol. Ha akarunk valamit menjünk a PSZÁF-hoz.
Azon pedig már túl vagyunk.

Amit az írásom alá ír első hozzászólásban írtam, az a PSZÁF saját oldaláról van amit linkeltem is. Aszerint járna a kártérítés. Ugyanakkor ezt meg kell, hogy előzze egy bizonyítási eljárás.
Nos, azt hiszem a rendőrség a maga részéről ezt megtette. Tehát elméletileg most már igencsak elgondolkodhatna az Axa a dolgokon. De ugye Ő a saját érdekeit védi.
Az pedig a mai napig nagy kérdés, hogy miképp bizonyította, hogy a klónozásnak van-e vagy nincs nyoma? Mi alapján zárta ki a rendőrség előtt, hogy nem volt idegenkezűség? Költői s egyben nagy kérdések! :F :U

Jelenleg az áldozatsegítőnél adtunk be kérelmet, hogy kapjunk jogi segítséget, mert nagyon úgy fest, hogy a bankok - akár az Axa, akár az OTP -, nem vállalnak majd semmit!

Az Axánál rákérdeztünk, hogy volt-e hasonló eset? Választ még véletlenül sem kaptunk, mondván az banktitok.
Aztán mit hallunk a rendőrségen? Ott bizony szépen elmondják, hogy sok eset van. Ugyanezt elmondta az áldozatsegítő is, hogy megszaporodtak az ilyen esetek.
Itt még csak halkan jegyezném meg, hogy a kőbányai nyomozó elmondta, hogy az egyik kollégájának Romániában vettek le pénzt a bankszámlájáról, szintén ATM-en keresztül. Egy másik kollégájának Németországban. Tehát itt a kisember sem, de a rendőr sincs biztonságban!
S mivel Őket kárpótolta a bank, reménykedünk, hogy minket is fog. Persze lehet azért nem akar, mivel ott csak egy havi bér összege hiányzik, itt pedig sokkal nagyobb összeg.

De itt ugye akkor képbe jön az első hozzászólásomban idézett PSZÁF-os szöveg... :U
Őszintén megvallom, nem tudom mi lesz! De nem adjuk fel. :)

"...de egyszer itt hagyok majd mindent, nem számít majd odafent ami fontos volt itt lent, számot adok arról is, hogy mért volt nagy pofám..."

(#10) lapa válasza Pixa (#9) üzenetére


lapa
veterán

még mindig nem értem. a pszáf szöveg jogszabály? vagy része az etikai kódexnek vagy mittomén? mert ha nem, akkor miért van leírva? értelmetlen lenne. szerintem csak úgy van értelme, ha ez valahol alkalmas jogérvényesítésre.

én mindenképp utánajárnék, mert a bank pontosan tudja, hogy van egy jogvesztő határidő. ha azon belül nem kéred írásban, hogy bizonyítsák a sajátkezűséget (mert ha jól értem a pszáf ezt írja), akkor bukod az egészet.

ha nem kéne nekik törvényileg kártalanítani, akkor nem tennék másoknál se. gondolkozz, és mindenképp járj utána mi van a jogszabályban. ha náluk van a bizonyítási kényszer, akkor szerintem arra neked kell felhívnod őket.

[ Szerkesztve ]

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.