2019. augusztus 25., vasárnap

Gyorskeresés

Mesterséges térhangzás - Dolby, DTS és társai

Írta: | Kulcsszavak: x-fi . dts . hd . dolby . digital . hdma

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Az írás elsősorban az X-Fi topikban folytatott eszmecserék indíttatásából született. Bátran mondhatom, hogy a topik lakói professzionális vagy közel professzionális eszközöket használnak zajkeltésre és mindezek mellett is viszonylag sokszor felmerül a párbeszéd: -Mit hallgassak, hogy az eredmény mellbevágjon? Milyen tesztvideót javasoltok? -Olyat aminél van DTS, DTS HD MA hangásv! -Az meg mi?
Nos erre a kérdésre/kérdéskörre próbálok kicsit rávilágítani a cikkben, minden nagyratörő analizálás nélkül.

Jelenleg valamennyi DVD- és Blu-ray korongon, de gyakorlatilag a mozitermekben is két nemzetközi cég formátumai használatosak a többcsatornás hang kódolására és – általában – tömörítésére. Némely módszer csak arra való, hogy a régebbi, pl. sztereó kétcsatornás módon tárolt és rögzített hangokból valamilyen több csatornás hangképet hozzon létre, de léteznek már 5.1/7.1 hangzásokhoz magassági információt „kikeverő” eljárások is.

A Dolby Laboratories által kidolgozott formátumok:

Dolby Virtual Speaker – ha mindössze a két első hangszórót használjuk, akkor a két hangszóró segítségével próbál az erősítő térhatást produkálni.


Dolby 3 Stereo – ha van center hangszórónk is, de nincsenek surround (hátsó) hangfalaink, akkor ez az eljárás a sztereó és surround hangzásokat optimalizálja az elől lévő 3 hangszóróra.


Dolby Headphone – ha fejhallgatóval élvezzük pld. a többhangsávos filmet, akkor is megpróbálja ez az eljárás létrehozni a térhangzást a fejünk körül, amire elméletileg minden esélye meg is van, hiszen egyébként is csak két fülünk van :)


Dolby Digital (AC3) – a DVD-k szokásos 5.1-es hangzása (bár lehet 2.0, vagy akár 5.0 is), erősen tömörített.


Dolby Digital EX – néhány DVD lemezen már találkozhattunk ezzel a jelöléssel; az 5.1 csatornába további 1 vagy 2 hangcsatorna információját kódolták, amit az ezzel kompatibilis, legalább 6.1/7.1 csatornás erősítők képesek kibontani. Ha csak hagyományos Dolby Digital jel kerül a bemenetre, akkor is bekapcsolhatjuk ezt az algoritmust, de ne várjunk olyan hatást, mint a valódi EX forrástól.


Dolby Pro Logic II Movie, Music, Dolby Pro Logic, Game – a régi, két sztereó csatornába elrejtett Dolby Surround kódolású DVD-k, de akár videókazetták 5.1-es megszólaltatásához. Meglepően jó eredményre képes, jóval jobbra, mint amit a sima Pro Logic tudott (ami egyébként szintén kiválasztható a Pro Logic II-es dekódereknél, de ebben az esetben eredimég ugyanaz a hang szól mindkét hátsó hangszóróból). Általában mozi, zene, játék módok választhatóak még ki a Pro Logic II eljáráson belül.


Dolby Pro Logic IIz – a módszer újdonsága a két új első hangfal, amit magasra, mondjuk a plafon alá kell helyeznünk. 5.1-es rendszerünk így 7.1 hangszóróval, míg 7.1-es rendszerünk 9.1 hangszóróval működhet. Az eredeti sokcsatornás hangfolyamból az elektronika találja ki a további két magasra helyezett hangfalakon megszólaló információt. Segítségével a térérzet növekszik úgy, hogy magasságot is érzékelünk, így pld. a mennydörgés valóban a fejünk fölé kerülhet. Filmekhez, zenéhez, de videójátékokhoz is használható.


Dolby Pro Logic IIx Movie, Music és Game – a legalább 6.1 csatornás erősítőkhöz továbbfejlesztett eljárás a Dolby Pro Logic vagy a sima sztereó hangzások szétosztására. Mozi, zene és játék módok választhatóak.


Dolby Digital Plus – tömörített, akár 8-csatornás (7.1, de elméletileg akár 13 csatorna is lehetne), csatornánként max. 24 bit/48 kHz-es hangot tartalmazó formátum, maximálisan 6 Mbit/másoderces sebességgel. Csak HDMI 1.3 (vagy újabb) csatlakozón továbbítható. A HD DVD alap hangformátuma volt, de a Blu-ray lemezeken is használható. DD+-nak és E-AC3-nak is rövidítik néha.
A Dolby Digital hangtömörítési hibáit csökkentették ezzel a megoldással. A korábbi max. 640kBit/s (HD esetén, DVD-nél max. 448kBit/s) helyett itt akár 6.144Mbit/s is lehetett a sávszél. Visszamenőleg nem kompatibilis a Dolby Digital-al, viszont legtöbbször képes DTS/Dolby Digital transzkódolásra a Dolby Digital Plus dekóder.


Dolby TrueHD – tömörítés nélküli, akár 8-csatornás (7.1, de elméletileg akár 13 csatorna is lehetne), csatornánként 24 bit/96 kHz-es hangot tartalmazó formátum, maximálisan 18 Mbit/másoderces sebességgel. Csak HDMI 1.3 (vagy újabb) csatlakozón továbbítható. A HD DVD alap hangformátuma volt, de a Blu-ray lemezeken is használható és elterjedt. A Blu-Ray szabvány opcionális codec-ként jelölte meg, ám használatakor különálló AC3 hangsávnak is kell lennie a lemezen a régebbi lejátszók miatt.
Manapság ezt úgy oldják meg, hogy az AC3-at "belekódolják" a TrueHD hangsávba, így lejátszáskor a kettő egy hangsávnak látszik. Természetesen minden TrueHD képes eszköznek is tudnia kell 2 csatornába downmix-elni a hangot több csatornáról.


Audyssey DSX – bármely hangformátum esetén használható, igen hasonlóan a Dolby Pro Logic IIz-hez. A két magasra helyezhető hangszóró helyett azonban két első, úgynevezett „front wide” hangfal is kijelölhető, amely a teret szélesíti a hallgató előtt.

A DTS Digital Entertainment eljárásai:


DTS 5.1 – Digitális hangformátum, 4 évvel a Dolby Digital után jelent meg, először Steven Spielberg használta a Jurassic Park c. filmnél. Nagy előnye a Dolby Digital-al szemben, hogy bár ez is 5.1 csatornás és veszteséges tömörítés (természetesen más eljárást használ, mint a Dolby), de sokkal nagyobb sávszélességgel dolgozik (1509.75 kBit/s), bár sokszor a csökkentett sávszélességű verzióját használják (754.5 kBit/s).


DTS-ES (Extended Surround) kétfajta verziója van: a DTS-ES Matrix hasonlóan a Dolby Digital EX-hez, 5.1 csatornán tárolja az adatokat, majd egy mátrixal dekódolja a plusz háttércsatornákat. A másik verzió a DTS-ES Discrete 6.1 különálló csatornát tárol.


DTS Neo:6 6 Cinema és Music – a DTS-féle Dolby Pro Logic II/IIx és a Logic 7 módszerek megfelelője. Használjuk a Cinema módot, ha tényleg surround (pl. Dolby Pro Logic) a kódolása az eredeti anyagnak, vagy a Music módot, ha sima sztereó felvétel „térbeliesítését” szeretnénk az elektronikára bízni.


DTS 96/24 – speciális, 24 bites, 96 kHz-es DTS digitális adatfolyam. Térhangzásban nem kapunk többet, mint amit DTS 5.1 tud, viszont 256-szor részletesebb lehet a hullámforma, és kétszer gyorsabb a mintavételezés, azaz jóval élethűbb a hangzás.


DTS-HD Master Audio – tömörítés nélküli, akár 8-csatornás (7.1), csatornánként 24 bit/96 kHz-es hangot tartalmazó formátum, maximálisan 24,5 Mbit/másoderces sebességgel. Ha csak két csatornát (sztereó) használ, lehetséges 24 bit/192 kHz-es hangátvitel is ebben a formátumban. Csak HDMI 1.3 (vagy újabb) csatlakozón továbbítható. A HD DVD és Blu-ray lemezeken is használható. Valamennyi DTS-HD logós eszköz képes feldolgozni ezt a formátumot, de a korábbi DTS-t ismerő eszközökön is megszólal, ilyenkor azonban csak 1,5 Mbites, veszteségesen tömörített „magja" hallható. Ezt úgy oldották meg, hogy a DTS-HD MA két adatfolyamot tartalmaz, amelyből az egyik a mag, a másik a pedig azt az információt tartalmazza, amely a magból az eredeti hangzás veszteségmentes visszaállításához szükséges. DTS++ rövidítésként is szerepel néhol.


DTS-HD High Resolution Audio – – A Master Audio-hoz hasonlóan 24 bit/96 kHz-es, 8-csatornás, az eredeti DTS-magra épülő, de max. 6 Mbit sebességű lehet, így ott használják, ahol nincs elég hely a Master Audio tárolására. Veszteséges tömörítést alkalmaz.

Ray Dolby
1933. január 18. - 2013. szeptember 12.

Ő találta fel azt a Dolby zajcsökkentő rendszert, amit azóta Dolby NR-ként ismer a világ. A Dolby Laboratories alapítója volt, ahol további Dolby-eljárásokat is kifejlesztettek. Később az Ampex céghez szerződött, ott a képmagnetofonok fejlesztésében segédkezett. A Forbes magazin szerint a világ leggazdagabb 400 embere között, milliárdosként élhette életét. Kortársunk volt, 2013. szeptember 12-én hunyt el.

Hozzászólások

(#1) Petyyyyy


Petyyyyy
(addikt)
LOGOUT blog

Minden észrevételt, pontosítást szívesen fogadok. A kevésbé egységes logok miatt pedig elnézésetek kérem.

Szemed az úton, pedál a padlón || Whatever. Im the star

(#2) cskadar válasza Petyyyyy (#1) üzenetére


cskadar
(csendes tag)

Nagyon jó összefoglaló, a konkrét megvalósításról kéne valahol, összegyűjtve, több információ. Meg persze a tényleg eredményről. .-)

(#3) Petyyyyy válasza cskadar (#2) üzenetére


Petyyyyy
(addikt)
LOGOUT blog

A konkrét megvalósításnál mire gondolsz pontosan?

Szemed az úton, pedál a padlón || Whatever. Im the star

(#4) PrinceHerceg


PrinceHerceg
(őstag)

Jó a cikk, mert hiánypótló, ellenben az nem igaz, h csak HDMI 1.3-tól felfelé lehet élvezni ezeket az újabb HD-s hangsávokat, hiszen analóg összekötés esetén is kinyerhetők, csak esetlegesen több kábel kell neki, így macerásabb egy sima hádéemíhez képest! :K

[ Szerkesztve ]

♪ ♫ X-Fi + D.A.C ♪ < d[(^ ˛ *)]b > ♪ Xtreme Fidelity ♫ ♪

(#5) karpetya87 válasza PrinceHerceg (#4) üzenetére


karpetya87
(csendes tag)

analógban hogyan megy ezeknek a kinyerése?

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.