2020. január 23., csütörtök

Gyorskeresés

Platformcserét mindenkinek!

Írta: | Kulcsszavak: KinLin . Novatec . Sapim . Campagnolo . felni . kerék

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Csak hirtelen felindulásból. A platform jelen esetben a felni, mégis csak azon van a külső gumid, és nem kis mértékben határozza meg, hogy viselkedik a kerékpárod.

Még mindig 15mm-es belső szélességű felniken országútizol? Ha igen, válts szélesebbre. 19mm vagy még testesebb lesz az új társad, szigorúan 23mm-es gumikkal. (ami úgyis ~27mm-re "terül ki" a széles alapon). Nincs "de", "és", "ha", erre szükséged van. Pár valós mért adat, saját tapasztalat pedig: nyomástól függően 27mm pluszmínusz 2 tized lesz a 23mm-esnek írt külsőből 19mm belső szélességű felniken.

Kezdetnek szeretném bemutatni Europa egyik leg(el)ismertebb custom-kerékmesterét. BlackCatWheels-t. Svájci illetőségű, de lengyel gyökerekkel, s mindenképp' az egyik legsegítőkészebb-legközvetlenebb mester a szakmájában.

Tavaly, mikor saját szettet szerettem volna fűzetni, felbecsülhetetlen segítséget adott, ingyen. Küllőkiválasztás, agyak kiválasztása, fűzésminta, de apró részletek is (használjon-e az ember küllőanya-alátétet, vagy, elhagyható.) Itt némi diszkrepancia volt az általa javasolt s Malcolm Borg tanácsai közt. Tulajdonképpen Borg szerint "kötelező" a küllőanya alátét (spoke nipple washer), míg, BlackCat erősen ajánlotta, hogy NE használjak. Anyagi okok miatt nem is tettem (nem az eurót sajnáltam, hanem, egyszerű lehúzásnak éreztem az árát... Mint a kerékpár-részegységek 99%-nál).

Felni természetesen nem volt kérdéses: Olyan félmagas ("szemiaero"), széles felnit kerestem, ami elérhető 24 és 20 küllőfuratos változatban is, lehetőleg *olcsó*, de jó hírrel bír. Egyetlen ilyen van: KinLin XR31T (mikor ezeket a felniket néztem ki magamnak, szerintem rajtam kívül egyedül Gianni ismerte a terméket az egész országban. Igazából pont egy ajánlása után döntöttem úgy, hogy erre építkezem.)

A felnit Borgtól szereztem, egész pofás Borg31 felirattal. Zongorafekete cuccok, 480gr tömeggel (egy 24mm külső, 19mm belső szélességű, 31mm magas, túlépített (küllőfuratoknál) alumínium felninél ez nagyon jónak számít). Mikor meghozta a futár a helyi bringaboltba ("LBS"), a Szaki röhögve jegyezte meg, hogy kb. fatbike felni, de, hát pont az volt a vásárlás célja. Amit tudni kell róluk: tubeless ready cuccok, emiatt nem kicsit passzentos rajtuk a gumi. Természetesen létezik offszetes küllőággyal épített variáns. Ez nagyon jó hátsó keréknél (egyenletesebb küllőfeszességet - jobb oldalirányú merevséget eredményezhet). Én is így választottam: első kerékhez húsz küllős szimmetrikus felni, hátra pedig offszetes-azaz aszimmetrikus 24 küllős felni került. Ennek apropoján jegyzem meg: a felni NEM alkalmas 2:1 fűzésre (azaz, hajtásoldalon 2x annyi küllőre, mint ellenoldalon). Bár Borg úgy tájékoztatott, hogy a küllőfuratok centrikusak, nincsenek alternáltan eltolva, ez nem így van. Hagyományos felnikhez hasonlóan váltakoznak a jobbos-balos küllőfuratok.

Agyakon agyaltam eleget, természetesen BlackCatet is kifaggatva, mit javasolna, illetőleg, Borgot sem hagytam ki a mókából. Utóbbi természetesen Miche Primatokat ajánlott, amiket egyszerűen IMÁD. De, nem vagyok brit, errefelé nem esik minden nap, nincs nedves óceáni levegő, és amúgy sem használom az outit vizes körülmények közt. Csomagos málhásgépnek ott a trekking, országútival nem fogok 2 zsugor vizet meg kettlebell-készletet vinni, így, a Miche agyak állítólagos előnyei (acéltengely, nagyméretű csapágyak) számomra irrelevánsak voltak. BlackCat talán kedvenc budget, "poor people's" hubjai a Bitex RAF13-RAR13, amik pillesúlyban vannak. De nem tudtam megbékélni a külalakkal, illetve, az agygeometriával. Igen, létezik agygeometria is, ami magában foglalja a küllőperem átmérőjét, a peremtávolságokat a középvonaltól, és természetesen a küllőfuratok távolságát a tengelytől. A Bitex agyak kiválóak ugyan, de, valami szebbet képzeltem el.

Így jutottam a kevésbé népszerű, kevésbé elismert, de "mainstream"-ebb Novatechez. Ugyan így kb. 120 grammal nagyobb tömegű lett az agyszett, mint Bitexből lett volna, de ez nem számít,a kerék középpontjában levő tömegnek nem sok jelentősége van. F372SB és A171 volt a pontos típus. Természetesen aliexpresszen vettem, kicsit voltak drágábbak, mint a Bitex lett volna. Plusz egy járulékos költség: mivel Campagnolo szabadonfutót választani sem lehetett hozzá (nekem meg amúgy is sh-10 közölésű sorom van), így kellett hozzá egy Campag szabadonfutó. Utóbbiak szerzésére mindig "készpénz" az apró, és felkínálni CSERÉRE, lévén, a Campag szabadonfutóktól értelmes ember megszabadulni igyekszik, nem tartogatni őket. Nekem mákom volt: kőkemény 4! ezer ft-ért volt fent KOMPLETT HÁTSÓ AGY, szűzen, még fűzetlenül, dobozállapotban, campagnolo szabadonfutóval.

Gondolkodás nélkül utaltam az árát: csak a rotor kb. 10 ezer ft róla, itt meg a tengelyt, összes csapágyat, agytestet plusz természetesen a rotort kaptam 4-ezerért. Mi szólt a novatec mellett a bitexszel szemben? Jobb geometria: magasabb küllőperemek, "szélesebb" építés (küllőperemek távolsága egymástól), valamint hátul a középvonaltól jobban kihelyezett hajtásoldali küllőperem (ez elméleti síkon oldalirányban merevebb, strapabíróbb kereket eredményez, gyakorlatban ha 17.5cm v nagyobb, akkor jó)

Fokkal nehezebb volt KÜLLŐT választani. Teljes mértékben tisztában vagyok azzal, hogy a legideálisabb a Sapim CX-Ray lett volna. De, azt túl mainstreamnek éreztem volna, illetve, nem igazán akartam egy darab küllőért ~4 eurót fizetni (plusz szállítás, ugye..). Opció lett volna a Sapim Laser, DT Revolution. Ezekkel probléma: túl vékonynak gondolom őket 20-24 küllős kerékhez. A középső szekció 1.5mm vastag, ami, ugyan nem lenne gond, de a Revolution kapcsán olvastam, hogy sokszor pár centrírozás után több mm-t képes nyúlni, így a megfelelő küllőhossz kiszámítása művészet: számba kell venni a fűzésminta-agygeometria-felni ERD-n felül azt is, hogy bizony, ezek használattal hosszabbak lesznek. Viszont súlyban sem akartam nagy kompromisszumot kötni, tartósságban sem. Először "úgy sem számít" alapon rendeltem egy pakk DT competitiont réz anyákkal rosebikes-tól. De valahogy savanyú volt nézegetni a küllőtáblázatokban, DT kalkulátorában a súlyadatokat. Meg országútra 2-1.8-2-es küllő? Ain't nobody needs that strength. Talán városba lépcsőzni meg padkázni oké. 

Szóval, megvoltak az agyak-felnik, válasszunk hozzá küllőhosszt. a kalkulátorok nagy előnye, hogy, ha nem szeret valaki szögfügvényekkel 'manuálisan' számolni, elég, ha bepötyögi az értékeket kalkulátorba, és az kiköpi a megfelelő-ajánlott küllőhosszakat adott fűzésminta esetén (sugaras, 1-2-3 kereszt). A küllőhossz kiszámolásához amúgy ismerni kell az agy geometriáját, a kalkulátorok ( DT Swiss, Sapim, Leonardo) mind bekérik ezeket az adatokat.

Az elméleti küllőhosszak megvoltak, de ez még tovább bonyolítja az építkezést: teljesen biztos lehetsz benne, hogy megfelelő hosszú küllők sehol nem lesznek egyben elérhetőek. Lehet, hogy valahol van 286mm-es, de nincs 278mm-es, vagy, 280mm-es van csak, legrosszabb esetben meg PÁRATLAN hosszban tartanak küllőt. Egyetlen hely van, ahol mindig mindenféle hossz IS beszerezhető: bike24. Nem szeretem, drága, röhejesen túlárazott hely, ha MO-ra kéred a cuccod, egyből megy a 27%, és a postaköltséget sem engedik el (10 euró. Az rengeteg). DE, ha csak náluk volt megfelelő hosszban minden, ráadásul szinte mindenféle küllőből, akkor nem fogok fillér....spórolásból kompromisszumokat kötni.

Mivel mindig vonz az ismeretlen, a "pionírság" érzés, így a népszerűbb típusokat elvetettem, NEM AKARTAM. Értsd ezalatt: DT Revolution& Competition, Sapim Laser& CX Ray. Legszívesebben Pillar spoke-tól vásároltam volna valamelyik triplán húzott kör keresztmetszetű típusából, de, azokból kb. semmi nem volt aliexpresszen elérhető. A Pillar 1420-as lapított küllőkből lehetett volna válogatni. De sajnos abból nem volt ezüst, és, amúgy is drágálltam őket (bár fele annyiba kerültek, mint a CX ray). Szóba került még a CN Spoke paletta is (Chun Nuan), de ott a minőség állítólag elég nagy szórást mutat.

Így jutottam végül a SAPIM D-LIGHT küllőkhöz. "Best of both": 2-1.65-2, azaz jelentősen vastagabb a középső szekció, mint a 2-1.5-2-es küllőknél, de, vékonyabb a 2-1.8-2-esektől, tömegben szinte hozzák a véknyabb küllők szintjét, s jelentősen pillébbek a vastagabb (Sapim Race, DT Competition) küllőktől. ~ 4.7-4.8 gramm körül van darabjuk. Árban sem voltak vészesek, volt belőlük mm-re pontos méret, a SAPIM minőséget meg nem érdemes bemutatni. Természetesen megrendeltem őket.

Megbántam-e? NEM. Azt bánom, hogy nem korábban épült meg. Mert, ezekkel a felnikkel álom menni, remek stabilitás, viselkedés, fékezhetőség, merevek is oldalirányban. Ismerős először annyit mondott, hogy "építtettél egy kereket Fulcrum Quattro árban, Fulcrum Quattro súlyban, de nem fogod tudni eladni". Aztán tisztáztuk, hogy árban tényleg Quattro körül volt, de súlyban Zonda, sima J-fejű küllők egyszerűsége miatt kiválóan javítható, illetve, 19mm belső, 24mm külső szélességű felnik jobbak, mint, a ma már keskenynek számító 17mm. És egyébként is, 2 keresztre van fűzve az első kerekem, mert: ÍGY TETSZIK. A polcról levett, készre szerelt kerekeknél meg mindig sugarasan küllőznek elől, ami meg nem csini. Nincs benn' csillagforma. Szóval egyedi igények más megközelítést kívánnak, mint a "vegyük meg a leggyakrabban vásárolt, legnépszerűbb cuccot". Így megkockáztatom, ezzel a 20-24 küllő, 2kereszt mindenhol, D-light, KinLin XR31t és acetonnal logótlanított, grafikai elemektől megszabadított Novatek szettel nem lőttem mellé, s nem hiszem, hogy van még az EU-ban másnak ezzel identikus kereke. ;)

Téma az lenne, de lustaság van írni.

Hozzászólások

(#1) donciccio


donciccio
(csendes tag)

a küllőkhöz egy kicsi: az alpna is szóba jöhetett volna. abból van 2-1,7-2 mm-es. viszont én egy ilyen kerékhez már lapított küllőt használnék,mert meg lehet fogni,és nem csavarodik el szerelés közben. a dt aero comp is szóba jöhet esetleg. ez olcsóbb,mint az aerolite. igaz nehezebb is

felni szélesség: nekem pl féket is kellene cserélni egy ilyen széles felnihez. így én maradok a keskeny felninél.

(#2) Paxker315


Paxker315
(aktív tag)
LOGOUT blog

Ehh, kimaradt egy rahedli infó, ennek ellenére borzalmasan terjengős lett.

Alpina nem volt játékos, amiket nézegettem még: Pillar 1420, CN 424. Ezek a "szegényember cx-ray" küllői.

Amit meg akartam még említeni: Egyszerűen így, hogy megszoktam a széles felnit, a keskenyre már azt mondom, hogy köszönöm, nem. Való igaz, hogy a pengeküllőknek ott az előnye centrírozáskor, de, normálisan egy megfűzött kereket elég 2-3 évente centríroztatni (kivéve: ha pl. felkenődsz motorháztetőre (megtörtént..) vagy rászorítanak padkára (szintén), esetleg rádnyitnak egy kocsiajtót LÁMPÁNÁL (és ez is :D )

A motorháztetős eseten mai napig röhögök, bár azért a gerincem fájt utána :C

https://linustechtips.com/main/uploads/monthly_2020_01/29b195b6cb58b2f4b5a344bfb7bb776b.jpg.ae4d5573d577f5c2248c75bef8cfacea.jpg

(#3) Paxker315


Paxker315
(aktív tag)
LOGOUT blog

egyébként csak pont a lényeg maradt ki, de majd máskor.

A kérdés: miért tekintem rossznak a 15mm-es belső szélességet, és, miért gondolom, hogy 19-20mm kell, hogy legyen egy országúti felniBELÜL :)

És, mi a véleményem azokról, akik 25-28mm-es külsőt erőltetnek a keskeny felniken : )

https://linustechtips.com/main/uploads/monthly_2020_01/29b195b6cb58b2f4b5a344bfb7bb776b.jpg.ae4d5573d577f5c2248c75bef8cfacea.jpg

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2020 PROHARDVER Informatikai Kft.