2024. március 29., péntek

Gyorskeresés

Megérteni az olaszokat...

Írta: | Kulcsszavak: Campagnolo . hajtókar . spare parts . Italia . dugóhúzó

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Muszáj megosztanom egy "titkot": Attól, hogy nem mindenki tudja, hogy minden Campagnolo alkatrésznek van pontos típusjelzése, ami körülbelül mindent leír az adott egységről, még ténylegesen létezik. És nem katyvasz-átláthatatlan-chaotikus rendszerről van szó, HA rendelkezel valamiféle PR-képességgel (mintázatfelismerés, na!).

Vegyük példának ezt a szép karaktersort:
FC7 CE593, Csentaur kurbli, az "ős-ultraTorque" szériából, ilyen dobozkám van itthon.

FC: Front Chainset, semmi új, Shimano is így csinálja (FC 6700, FC 6800 FC-R8000, FC 5750 és társai...) Frappánsabb rövidítése a Ribble-ék által használt Cset (ChainSET)
7: ez 2007. Vagyis, 2007-ben BEMUTATOTT modell. De ennek a jelentőségéről KÉSŐBB.
CE - A gruppó/alkatrészcsalád rövidítése. Magát magyarázó: MI-Mirázs, VL-Velocse, CE-Csentaur, AT-Athéné, CH-Kórusz(chorus), RE-rekkord, SR-superrecord (super.. bahh) Az ezredforduló előtti daraboknál ez nem egészen így működött, de azokkal nem foglalkozom, mert, néhány borult idiótán kívül (pl. én...) már nem nagyon használják ezeket.

És a mágikus három szám, amit MINDENKI kérdez, ha hajtókart vásárol (mást is szoktunk, de ez a 3 adat kötelező apróhirdetésekben is, úgyis meg fogják kérdezni...)

5-> első szám, jelenti: hajtókarhossz. értelemszerűen: 0=170mm; 2=172.5mm; 5=175mm (fogós kérdés: készültek 165mm, 177.5mm és 180mm (már ránézni is fáj) hosszú kurbliszettek is. Ezeknek a kódját bevallom, nem tudom, aki igen, szóljon!

9->második szám, jelenti: kisebb lánctányér fogszámát. 9->39, 4->34, 6->36. Ezekkel találkozni leggyakrabban, a 42t szeletelők egyszerű halandók körében nem gyakoriak, triplának után' kell néznem valahol.

3->harmadik szám, a nagytányér fogszámát jelöli. Logikusan, 0-->50; 2-->52; 3-->53. Az óriás körfűrészek (Tom Platz-oid Quadzilláknak szánva) meg "out of the scope of this review".

Tehát, ha szükséged van egy 2015-ös modellévű Athena hajtókarra, 172.5mm karhosszal, 52-36 tányérokkal: FC15-AT262 jelű kurblizaccot szeretnél!

Ha az eladó-boltos jó fej, megkérdezi, hogy az alumínium-csillagos avagy a szénszálas-kompozit "karbont" szeretnéd-e. Utóbbi esetben (milyen meglepő) Egy C betűt teszel a típus végére, így FC-15 AT262C lesz a végeredmény.

Ugye, milyen egyszerű? Logikus, átlátható, megjegyezhető. És mégis teljesen rossz, mert: HA kicseréled a gyári 53t sonkaszeletelőt pl. egy barátságos és mosolygós 48t aftermarket tányérra (kedvenc forrásom, XXCycle, francia) (Specialites TA és Stronglight nagyon sok opciót kínál! Ez franciás sajátosság. Ha listázod EBayen a lánctányérokat, messze a .fr oldalon találod a legtöbbet, néha egész különleges fogszámban& BCD-vel.) --> Akkor már instant változna a pontos megnevezés. Pech. Ha a kistányért cseréled, pl. 39->42t-re (mert teszem föl, síkvidéki használatra optimalizálnál...) szintén megváltozna a típusjelzés.

Az alkatrészek kódolása amúgy a Shimano által használt szkémát követi, RD: rear dérailleur, FD: front dérailleur (a szó szerint ördögi alkatrész; angolosan derailer-kisiklató), BR: BRake; FH: FreeHub; CS: K7 (Casette); CN: ChaiN, ami eltér-más: Shimanonál a fékváltókar ST jelölésű (a Shimano Total Integration-STI rövidebben) míg, az olahoknál* ez EP (ErgoPower) mozaik alatt fut. (*Miért olahok a Campyék? Egy kis etimológia: olasz & oláh, amúgy is kb. minden Campagnolo alkatrészen ott virít a Made in Romania plecsni)

Végezetül, miért fontos, hogy tudd vásárlás előtt 1-1 termék kódját: kompatibilitás és minőség! Előbbire szép példa, mikor a "11s chorus váltókar és 11s athena hátsó váltó nem működik, nem lehet beállítani". --> első kérdésem: A chorus váltókar típusjelzés EP11 vagy EP15 kezdetű? Mert, ha EP15, akkor annak nem is szabad működnie az Athenaval, más kábelhúzással működik. Általánosan ez szokott a gond lenni, annak ellenére, hogy a gyártó nyomatékosan kérte, hogy az "embrace" fantázianevű ficsőrt felvonultató szettek váltókarjait NE keverd korábbi váltókkal, mert úgy lettek megtervezve, hogy ne működjenek együtt :) (rutinosabb szemek egyébként 99.9%-os találati pontossággal azonosítják két egymás mellett levő chorus ergopowerről, hogy 2015 előtti v 2015&utáni verzió-e, mert tökéletesen másképp néznek ki: fékkar-logó, feliratok, hüdi, de, mivel ezeket pár perc cserélni a váltókarok modularitása miatt, így mindössze a gyári-stock karokra alkalmazható, használtpiaci termékeknél semmi sem garantált!)

Minőségre pedig remek szemléltető, pontosan a Centaur 2007 és 2009-es szériája hajtókarokból: FC7-CExxx jelű karokra VASTAG HIDEGEN KOVÁCSOLT RE-CH niveau-jú lánctányérok jártak gyárilag, s a csillag is azokhoz készült. Az FC9-CExxx karoknál meg egy frappáns húzással Campag olcsó préselt lemez vékonyka tányérokat tett (MI-VL szint), ami mellé ráadásul a csillagon a rejtett 5. lánctányércsavarnál vastagabbra hagyták az anyagot, így, egy kis flexelés nélkül nem is tudsz rá tenni vastag kovácsolt tányérokat (márpedig az aftermarket tányérok 99%-a ilyen). Egyébként 0.8mm vastagságbeli különbség van a vastag kovácsolt és vékony bilitányér fülei közt, így ennyit kell kiflexelni a hajtókarcsillag hátsó oldalából. Így kinyílik a világ, bármilyen tányért tehetsz immáron a natívan csak bililemezt fogadó kurblidra.

Többi kacatról, bugyutaságról (még több hajtókar, még sorok, bowdenek, láncok, felnik&küllők&agyak&gumik, fejcsapágyok...) majd később. Igazából minden alkatrészről órákat lehetne mesélgetni, meg egyes jelenségekről... (JRA, homogeneitás unalmassága, kreatív újrahasznosítás, kókányolás, gányolás, tákolás, mókolás, hekkelés).

Köszönöm, ha volt türelmed. ;) Gondoltam, összeszedem 1-1 területről a gondolataimat, valaki akár hasznosnak is találhatja (Ahogy a LBS-ban mondja Főnök: "Kuttyát nem érdekli a Campagnolo. SENKIT")

Amúgy így néz ki egy flexszel kiigazított, lepucolt (anodizálást lecsiszolva..) 2008-as 170mm-es Mirage (ez is találó név) 48t TA Specialites kék 135bcd-s tányérral. Fiatalít, mert serdülőcucc, 25 euróért postázva meg teljesen megérte.

:R

Hozzászólások

(#1) kemotox


kemotox
addikt

Kampányoló? Az tényleg nem érdekel senkit :D

(#2) Paxker315 válasza kemotox (#1) üzenetére


Paxker315
addikt

Tudom. Igazi "odi et amo" viszonyban vagyunk. Soha nem volt más cuccom, de ott ekeztem őket, ahol tudtam.

De amúgy én azon kevesek közé tartozom, akik SZERETIK a PowerTorque, PowerShift (escape) cuccokat (igaz, soha nem volt saját tulajdonban PT, PS-t meg két évig használtam, de a 2015s revízió utáni PS karok engem megvettek kilóra)

Ez is téma lesz, miért tartom tullihegett rinyalasnak a powertorque és shift elleni boszorkányüldözést. Sok népi bölcsesség és hülye városi legenda él a CampingYOLO termékekről, ideje tisztázni a legnagyobb butaságokat. <|; •)

https://dynotech.hu/ - Új, kultúrált környezet, könnyen megközelíthető : )

(#3) kemotox válasza Paxker315 (#2) üzenetére


kemotox
addikt

ércse már a vicet

(#4) Paxker315 válasza kemotox (#3) üzenetére


Paxker315
addikt

Óh, pedig hidd el, az úgy van ám. :DDD

https://dynotech.hu/ - Új, kultúrált környezet, könnyen megközelíthető : )

(#5) #90088192 válasza Paxker315 (#2) üzenetére


#90088192
törölt tag

PowerShift

Amint ezt megláttam tudtam itt a helyem :DDD

PowerShift a megnevezése a 3 tengelyes elektro-hidraulikus kapcsolású nedves kuplungos 16 előre meg 4 hatra fokozattal megáldott csodákat amiket tesznek pl a JB 8000- 10 -20 30 es 8R traktorokba alapból :DD

:R

(#6) Paxker315 válasza #90088192 (#5) üzenetére


Paxker315
addikt

traktor fronton csak ezt ismerem

egy korábban általam is használt kerékszett után keresgéltem guglin, s akkor találtam őket.

Az Ursus -ról majd úgyis akarok írni, mert tele van anomáliákkal a cég, olaszok. Megvót az a guriga, eladtam,nekem csak olyan cucc kell, ami nincs minden sarkon. Amióta itthon forgalmazzák az Ursust, elég felkapott lett.

de érdekes cég, válaszol emailekre, perfekt angolul, segítőkészek.. ;) És a logóban nem maci van :U

https://dynotech.hu/ - Új, kultúrált környezet, könnyen megközelíthető : )

(#7) #90088192 válasza Paxker315 (#6) üzenetére


#90088192
törölt tag

Hat ha árulna Kombajnt az nem a legjobb jele lenne :)
Mert amikor az be Macizik :DDD

Különben soha nem hallottam róluk ezelőtt :R

Különben meg Gepida, meg Rossi ha mar bicikli :D

(#8) Paxker315 válasza #90088192 (#7) üzenetére


Paxker315
addikt

Maci, ja! De ezek, hiába neoromán nyelvterület, simán be...nak logóba egy bikát.

Az eltolt névválasztásban az olaszok amúgy élen. Jó példa a Vittoria, akik hihetetlen kreatív módon Fraxionnak kereszteltek egy gurigát. A frangere igére még emlékszem is, angolban meg a fracture-t még viszonylag gyakran is használom. "Pszeudokarbon" keréknél a törésre utalni a névvel, vicces!

Ha már kerék nomenklatúra: Campagnoloék szellős vonulata szerintem jó választás. Khamszin, Vento, Scirocco, Zonda, Eurusz, Bora, Ghibli.. Bezzeg az Aiolosz nevet meg a Bontróger-TREKsaját elvitte.

Utóbbiról jut eszembe: Görög mythologia kiapadhatatlan forrása a jobbnál-jobb termékneveknek. Azt hiszem, a Reeven procihűtőket nézegetve kedvet kap az ember Stephen Fryhoz.

A Rossi érdekes, ismerem. Néha fel-fel bukkan egy belőle aprón, inkább ilyet vennék, mint valami el...-ott tucatmárkát. Lehet ideje lenne a Bassot nyugdíjazni, de szerencsémre, azért az sem túl gyakori errefelé. Nagyon speci "Basso Tube Concept" csövekből, amiről végül kiderült, átmatricázott Columbus Cromor. Sőt, ők előszeretettel keverték az SL csöveket SP alsócsővel (58cm s nagyobb vázaknál), vagy az SLX-et SPX-el, de, volt, hogy két különböző csőbeszállító termékeit is egy vázon belül... :) Szóval, tényleg egyedi koncepciókra építkeztek, mikor mihez jutottak olcsón.

Ehh, acélcsőszettekről is lehetne értekezni, mert engem felhúz, hogy sokan a Galambosékon kívül senkit sem ismernek. Pedig, legendásan jól csöveztek a True Tempernél, Ishiwatánál, Tangenél, DEDACCIAI-nál is. (A reynolds nem játszik, a szememben ugyanaz a tucatgyártó, mint a Galambos). :K

[ Szerkesztve ]

https://dynotech.hu/ - Új, kultúrált környezet, könnyen megközelíthető : )

(#9) #90088192 válasza Paxker315 (#8) üzenetére


#90088192
törölt tag

Ha mar Stephen Fry, öregapja magyar volt :)

Volt is baj mert az öreg matematikus volt.

Amikor a kis Stephen hazament a suliból, az öregapja megkérdezte, tanultak-e Pitagoraszról?

Volt ám gondolkodás ki az a Peter Goras :DDD

(#10) Paxker315 válasza #90088192 (#9) üzenetére


Paxker315
addikt

és tényleg :O Koszonet az infoert. GarasPeti?

https://dynotech.hu/ - Új, kultúrált környezet, könnyen megközelíthető : )

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.