Muszáj megosztanom egy "titkot": Attól, hogy nem mindenki tudja, hogy minden Campagnolo alkatrésznek van pontos típusjelzése, ami körülbelül mindent leír az adott egységről, még ténylegesen létezik. És nem katyvasz-átláthatatlan-chaotikus rendszerről van szó, HA rendelkezel valamiféle PR-képességgel (mintázatfelismerés, na!).
Vegyük példának ezt a szép karaktersort:
FC7 CE593, Csentaur kurbli, az "ős-ultraTorque" szériából, ilyen dobozkám van itthon.
FC: Front Chainset, semmi új, Shimano is így csinálja (FC 6700, FC 6800 FC-R8000, FC 5750 és társai...) Frappánsabb rövidítése a Ribble-ék által használt Cset (ChainSET)
7: ez 2007. Vagyis, 2007-ben BEMUTATOTT modell. De ennek a jelentőségéről KÉSŐBB.
CE - A gruppó/alkatrészcsalád rövidítése. Magát magyarázó: MI-Mirázs, VL-Velocse, CE-Csentaur, AT-Athéné, CH-Kórusz(chorus), RE-rekkord, SR-superrecord (super.. bahh) Az ezredforduló előtti daraboknál ez nem egészen így működött, de azokkal nem foglalkozom, mert, néhány borult idiótán kívül (pl. én...) már nem nagyon használják ezeket.
És a mágikus három szám, amit MINDENKI kérdez, ha hajtókart vásárol (mást is szoktunk, de ez a 3 adat kötelező apróhirdetésekben is, úgyis meg fogják kérdezni...)
5-> első szám, jelenti: hajtókarhossz. értelemszerűen: 0=170mm; 2=172.5mm; 5=175mm (fogós kérdés: készültek 165mm, 177.5mm és 180mm (már ránézni is fáj) hosszú kurbliszettek is. Ezeknek a kódját bevallom, nem tudom, aki igen, szóljon!
9->második szám, jelenti: kisebb lánctányér fogszámát. 9->39, 4->34, 6->36. Ezekkel találkozni leggyakrabban, a 42t szeletelők egyszerű halandók körében nem gyakoriak, triplának után' kell néznem valahol.
3->harmadik szám, a nagytányér fogszámát jelöli. Logikusan, 0-->50; 2-->52; 3-->53. Az óriás körfűrészek (Tom Platz-oid Quadzilláknak szánva) meg "out of the scope of this review".
Tehát, ha szükséged van egy 2015-ös modellévű Athena hajtókarra, 172.5mm karhosszal, 52-36 tányérokkal: FC15-AT262 jelű kurblizaccot szeretnél!
Ha az eladó-boltos jó fej, megkérdezi, hogy az alumínium-csillagos avagy a szénszálas-kompozit "karbont" szeretnéd-e. Utóbbi esetben (milyen meglepő) Egy C betűt teszel a típus végére, így FC-15 AT262C lesz a végeredmény.
Ugye, milyen egyszerű? Logikus, átlátható, megjegyezhető. És mégis teljesen rossz, mert: HA kicseréled a gyári 53t sonkaszeletelőt pl. egy barátságos és mosolygós 48t aftermarket tányérra (kedvenc forrásom, XXCycle, francia) (Specialites TA és Stronglight nagyon sok opciót kínál! Ez franciás sajátosság. Ha listázod EBayen a lánctányérokat, messze a .fr oldalon találod a legtöbbet, néha egész különleges fogszámban& BCD-vel.) --> Akkor már instant változna a pontos megnevezés. Pech. Ha a kistányért cseréled, pl. 39->42t-re (mert teszem föl, síkvidéki használatra optimalizálnál...) szintén megváltozna a típusjelzés.
Az alkatrészek kódolása amúgy a Shimano által használt szkémát követi, RD: rear dérailleur, FD: front dérailleur (a szó szerint ördögi alkatrész; angolosan derailer-kisiklató), BR: BRake; FH: FreeHub; CS: K7 (Casette); CN: ChaiN, ami eltér-más: Shimanonál a fékváltókar ST jelölésű (a Shimano Total Integration-STI rövidebben) míg, az olahoknál* ez EP (ErgoPower) mozaik alatt fut. (*Miért olahok a Campyék? Egy kis etimológia: olasz & oláh, amúgy is kb. minden Campagnolo alkatrészen ott virít a Made in Romania plecsni)
Végezetül, miért fontos, hogy tudd vásárlás előtt 1-1 termék kódját: kompatibilitás és minőség! Előbbire szép példa, mikor a "11s chorus váltókar és 11s athena hátsó váltó nem működik, nem lehet beállítani". --> első kérdésem: A chorus váltókar típusjelzés EP11 vagy EP15 kezdetű? Mert, ha EP15, akkor annak nem is szabad működnie az Athenaval, más kábelhúzással működik. Általánosan ez szokott a gond lenni, annak ellenére, hogy a gyártó nyomatékosan kérte, hogy az "embrace" fantázianevű ficsőrt felvonultató szettek váltókarjait NE keverd korábbi váltókkal, mert úgy lettek megtervezve, hogy ne működjenek együtt (rutinosabb szemek egyébként 99.9%-os találati pontossággal azonosítják két egymás mellett levő chorus ergopowerről, hogy 2015 előtti v 2015&utáni verzió-e, mert tökéletesen másképp néznek ki: fékkar-logó, feliratok, hüdi, de, mivel ezeket pár perc cserélni a váltókarok modularitása miatt, így mindössze a gyári-stock karokra alkalmazható, használtpiaci termékeknél semmi sem garantált!)
Minőségre pedig remek szemléltető, pontosan a Centaur 2007 és 2009-es szériája hajtókarokból: FC7-CExxx jelű karokra VASTAG HIDEGEN KOVÁCSOLT RE-CH niveau-jú lánctányérok jártak gyárilag, s a csillag is azokhoz készült. Az FC9-CExxx karoknál meg egy frappáns húzással Campag olcsó préselt lemez vékonyka tányérokat tett (MI-VL szint), ami mellé ráadásul a csillagon a rejtett 5. lánctányércsavarnál vastagabbra hagyták az anyagot, így, egy kis flexelés nélkül nem is tudsz rá tenni vastag kovácsolt tányérokat (márpedig az aftermarket tányérok 99%-a ilyen). Egyébként 0.8mm vastagságbeli különbség van a vastag kovácsolt és vékony bilitányér fülei közt, így ennyit kell kiflexelni a hajtókarcsillag hátsó oldalából. Így kinyílik a világ, bármilyen tányért tehetsz immáron a natívan csak bililemezt fogadó kurblidra.
Többi kacatról, bugyutaságról (még több hajtókar, még sorok, bowdenek, láncok, felnik&küllők&agyak&gumik, fejcsapágyok...) majd később. Igazából minden alkatrészről órákat lehetne mesélgetni, meg egyes jelenségekről... (JRA, homogeneitás unalmassága, kreatív újrahasznosítás, kókányolás, gányolás, tákolás, mókolás, hekkelés).
Köszönöm, ha volt türelmed. Gondoltam, összeszedem 1-1 területről a gondolataimat, valaki akár hasznosnak is találhatja (Ahogy a LBS-ban mondja Főnök: "Kuttyát nem érdekli a Campagnolo. SENKIT")
Amúgy így néz ki egy flexszel kiigazított, lepucolt (anodizálást lecsiszolva..) 2008-as 170mm-es Mirage (ez is találó név) 48t TA Specialites kék 135bcd-s tányérral. Fiatalít, mert serdülőcucc, 25 euróért postázva meg teljesen megérte.