2019. március 19., kedd

Gyorskeresés

Játékaim - Szerepjátékok 1

Írta: | Kulcsszavak: játékaim . szerepjátékok . rpg . planescape torment . ad&d . d&d

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Gondoltam elindítok egy kis sorozatot a személyes blogomban, melyet a jelenleg is - legálisan - meglévő játékaimról fogok írni. Ezek az írások amolyan ismertetők lesznek, melyeket időnként bővíteni is fogok.

Az első versenyző - melyről már cikket is írtam - a

logo

PLANESCAPE: TORMENT

Számomra máig az etalon. Megjelenése óta nem találkoztam olyan szerepjátékkal, mely azt az élmény adta volna, mint ez a gyöngyszem. Sajnos az utóbbi években a "szerepjátékok" nagyon elmentek az arcade irányába, mely alól az Oblivion és a Mass Effect sem kivétel. Gyakorlatilag egy RPG köntösbe bújtatott FPS-ekkel van dolgunk. Bár szerencsére(?) az említett 2 játéknak elég jól sikerült a körítése a sikerhez, de nem adják azt az élményt, amit egy igazi szerepjáték nyújthat.

Itt láthatjuk, hogy milyen jóképűek is vagyunk a játékban. ;-)

Itt láthatjuk, hogy milyen jóképűek is vagyunk a játékban. ;-)

De térjünk vissza a Planescape: Torment-re (továbbiakban: PST).
A játék az - akkor még - AD&D 2E Planescape világában játszódik. A sztori elején egy hullaházban ébredünk egy beszélő és lebegő koponya társaságában.
A játék fontos motívuma, hogy semmit sem tudunk magunkról és a környezetünkről. Nem tudjuk kik vagyunk, honnan jöttünk, hol vagyunk és miért történnek velünk azok a bizonyos dolgok. A játék elsődleges célja, hogy kiderítsük, hogy kik is vagyunk valójában.

Kedves olvasó, gondolj bele mi történik. Felkelsz a hullaházban és egy koponya beszél hozzád. Semmit sem tudsz magadról és a környezetedről, csak fekvő hullákat és sétáló - itt egyébként ártalmatlan - zombikat látsz magad körül. A játékban a fokozatosan jössz rá dolgokra, elsőként talán arra, hogy halhatatlan vagy (tulajdonképpen meghalsz, de mindig feltámadsz). Minden és mindenki ismeretlen, és sok kalandon és beszélgetésen keresztül - apró információmorzsákból - kell kiderítened az igazságot magadról, melynek végkifejlete megdöbbentő.

Dialógus...

Egy nagyon szép példa arra, hogy milyen változatosak a dialógusok a játékban.

Ez egy kifejezetten olyan játék, ahol nagyon fontosak a dialógusok. Az első szerepjáték, ahol a cselekedeteid - és a szavaid(!) - befolyásolták a jellemedet, mely kezdetben neutral volt. A beszélgetések során általában több lehetőség közül választhattál, melyek gyakran ugyanazok a válaszok is lehettek, egy különbséggel. Az egyik lehetőségben például mondhattad az igazat, a másikban hazudhattál. Tehát akár megígérhetted valakinek, hogy segíteni fogsz neki úgy, hogy igazat mondtál neki, de úgy is, hogy hazudtál neki az ingyen jutalom reményében. Értelemszerűen az igazmondás (persze csak ha jó cselekedetről volt szó) a jó felé billentette el a jellemed, a hazugság pedig a rossz felé. A cselekedetekkel is ugyanez volt a helyzet.

A játék további egyediségei közé tartozott az is, hogy bár arra megszámlálhatatlan lehetőség volt, de gyakorlatilag néhány harccal végig lehetett játszani az egészet. Ez nem azt jelentette, hogy így rövid lett a történet, hanem szinte mindig volt valami békés megoldás vagy kerülő. Az sem volt probléma, ha a játékos nem ismerte a Planescape világát, hiszen ez az tudatlanság is hozzáadott egy nagy adagot a történetet körüllengő sejtelmességhez, és fokozatosan megismerkedtünk a világ teremtményeivel, szabályaival és sajátosságaival, melyek gyökeresen eltérnek a - már akkora is unalomig megszokott, Forgotten Realms világától.

A pokolban is megfordulunk.

A pokolban is megfordulunk.

A játék interfésze is egyedi volt akkoriban, a Black Isle / Bioware itt vezette be a radiális menüt (még az Infinity 2D motorról beszélünk), mely a kezelést is egyedivé tette. Sajnos a játékból még kimaradt a felbontás állítási lehetőség (fix 640x480), bár azóta már készült 3rd party patch ennek kiküszöbölésére. A környezet is egyedülálló volt akkoriban, amolyan dark gothic stílusú, melyben hemzsegtek az élőhalottak és démonok, és még a tárgyaknak/helyszíneknek is volt lelke. A főszereplő pedig egyenesen adta magát egy gonosz típusú karakter eljátszásához. A játék fantasztikus játékmenetét talán az is kiemeli, hogy a Baldur's Gate készítői közül is volt aki állította, a Planescape: Torment minden idők legjobb szerepjátéka.

Végezetül megemlíteném a játék újrajátszhatóságát. A játékban annyi fajta lehetőségünk van, annyiféleképpen reagálhatunk egy bizonyos szituációra, hogy gyakorlatilag nem lehet megunni. Hab a tortán, hogy gyakorlatilag bármilyen személyiséget eljátszhatunk, azóta sem éreztem egyetlen szerepjátékban sem azt az igazi szabadságot amit a történet (és a játékmotor) ad. Az interfész sajnos mára már nagyon elavulttá vált, de némileg segít néhány 3rd party mod rajta. A játékot még ma is bátran ajánlom mindenkinek, akinek a szerepjáték nem a hentelést, hanem az ismeretlen (és saját maga) felfedezése jelenti.

A csokoládé rejtelmei.

A csokoládé rejtelmei.

És a játék megítélésénél ne feledjük, idén lesz 10 éve, hogy megjelent. Ennek ellenére azt hiszem örökzöld marad.

A bejegyzést időnként bővíteni fogom, elsőként screenshotokkal, tehát érdemes lesz majd később visszanézni.

Linkek:
Egy máig is frissülő, nagyon hasznos fansite
A magyar fordítás (pár hete is frissítették).
Open Source Infinity Engine remake (Linux, Windows, MacOS)

Előzmények:
Icewind Dale 2
Icewind Dale folytatás...
Icewind Dale
Menjünk a Pokolba! Planescape: Torment vagyis a legjobb CRPG

Folytatások:
Játékaim - Szerepjátékok 2 (Wizardry 8)
Játékaim - RTS-ek 1 (Homeworld)
Játékaim - RTS-ek 2 (készülőben)

Hozzászólások

(#1) ollie


ollie
(MODERÁTOR)

Frissítve néhány screenshottal.

***

(#2) D1Rect válasza ollie (#1) üzenetére


D1Rect
(PH! félisten)

Feltűnt, pont tegnap néztem rá, csak akkor nem olvastam végig.
Nekem a Fallout 1-2 az etalon szerepjáték téren, rengeteget tanultam belőle angolt, volt olyan amikor többet szótáraztam, mint játszottam a játékot.

"Sok hűhó semmiért, lehetne mondani, de egy tetszett pecséttel azért értékelem a mérnökök igyekezetét. Még akkor is, ha a Galaxy Note-tal nem sikerült kategóriát teremteniük. " - 2011

(#3) ollie válasza D1Rect (#2) üzenetére


ollie
(MODERÁTOR)

Nekem a Falloutok kimaradtak az életemből, bár 1-2 órát eljátszottam velük, de nem nyerték meg annyira a tetszésemet, hogy folytassam a játékot. Tény, hogy jobban szeretem a kardozós RPG-ket, mint a futurisztikusakat.

***

(#4) 7


7
(PH! addikt)

Esetleg van némi infód arról, hogy milyen üzletben lehet beszerezni? Keresgéltem, de nemigen találtam, pedig ez is rajta van azon a szűk listán, amit mindenképp szeretnék magaménak tudni. :)

(#5) ollie válasza 7 (#4) üzenetére


ollie
(MODERÁTOR)

Hát, sajnos én is csak az eBay-t és az Amazon-t tudom ajánlani, de jelenleg aranyárban mérik (pl. legolcsóbb használt 60 USD az Amazonon, eBay-en meg olyan 30 GBP körül).

Én a saját példányomat még 2001-ben vettem. Viszont remélem, hogy hamarosan lesz valami újrakiadása, hiszen biztos van rá kereslet. Javasolni is fogom a gog.com-on, hátha árulni fogják.

Most nézem, hogy már 2. a wanted listában. :) És mivel a Falloutokat már árulják, szerintem simán lehet, hogy a PST-t is fogják a közeljövőben.

[ Szerkesztve ]

***

(#6) 7 válasza ollie (#5) üzenetére


7
(PH! addikt)

Úgy legyen. Ha majd lesz, lehet, hogy regelek.

[ Szerkesztve ]

(#7) ollie válasza 7 (#6) üzenetére


ollie
(MODERÁTOR)

Igen, a Steam-en már van vagy 15 játékom, a gog.com-on eddig kettőt vásároltam. Mindkettőre igaz az, hogy bármennyiszer és bárhol letöltheted a már megvásárolt játékokat. Gog.com-osaknál ráadásul mindenféle DRM nélküliek a játékok, Steam-nél kiadófüggő, de természetesen ott sem kell CD/DVD hozzá. Gog-nál kifejezetten tetszik az is, hogy általában adnak extrákat is (pl. soundtrack), és ha valamit utólag adnak a megvásárolt játékhoz (pl. plusz egy kiegészítő, vagy valami extra), az rögtön bekerült a te accountodba is, és bármikor letöltheted.
A Steam főleg az újabb, a gog.com meg kifejezetten a régi, sikeres játékokra koncentrál (én pl. az Ishar sorozatot és a Disciples 2 Gold-ot vettem meg tőlük). A letöltés amúgy mindkettőnél egyszerű, vásárlás után megjelennek a játékok az accountodban (gog-nál csak online látod, mivel nincs kliens). Steam-nél automatikus a letöltés, gog-nál pedig rá kell kattintani a letöltés-re. Utóbbinál egyébként elég profin megoldották, saját telepítőt írtak a játékokhoz, mely még a DosBoxot is felpakolja és konfigurálja a DOS-os játékokhoz.

Egyébként a regelés mindkettőnél ingyenes, akár ki is próbálhatod. Gog-nál van 3 ingyenes játék is, azokat kapásból hozzáadhatod az accodhoz, és láthatod hogyan is működik a dolog. Steamnél is vannak ingyenes cuccok, főleg demók, tehát ott is kipróbálhatsz mindent. Egyébként gognál tudsz PayPal-on keresztül is fizetni, Steamnél csak a saját rendszerükön keresztül.

[ Szerkesztve ]

***

(#8) 7 válasza ollie (#7) üzenetére


7
(PH! addikt)

Köszönöm az infót. :K

(#9) Realradical


Realradical
(PH! addikt)

Életem legjobb pc-s szerepjátéka volt a Planscape. Talán az egyetlen aminek többször nekifutottam új karakterrel.

Nem is tudtam, hogy a Bioware is benne volt a fejlesztésben, így értelmet nyer, hogy miért tetszett ennyire a Mass Effect. :)

[ Szerkesztve ]

Things that try to look like things often do look more like things than things

(#10) ollie válasza Realradical (#9) üzenetére


ollie
(MODERÁTOR)

Új karakterrel?

***

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.