2024. március 28., csütörtök

Gyorskeresés

Hearthstone - Shaman arena elemzés

Írta: | Kulcsszavak: hearthstone . ccg . cardgame . f2p . free2play . blizzard

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Ebben a bejegyzésben a Shaman kaszt előnyeit és hátrányait elemzem, kizárólag arénát figyelembe véve. Ezek egy része természetesen igaz constructed játékra is, de én főleg arénázom, így annál a témánál maradok, melyhez némileg értek.

Shaman aréna elemzés

A megjegyzéseket szívesen fogadom, hiszen nem feltétlen az én véleményem a legjobb.

A Shaman közepesen népszerű arénában, melynek oka talán a sokak által lebecsült hero powerben, és az overloadban keresendő (utóbbit később kifejtem). Kulcskártyája a Fire Elemental, mely annyira erős, hogy common/basic helyett lehetne akár rare, gyakorlatilag az egyik legerősebb basic minion a játékban. AOE spellje kevés van, egész pontosan két darab, a Forked Lighting (csak 2 random ellenfélre hat) és a Lighting Storm (rare, de nagyon erős). Utóbbi kártyát mindenképpen válasszuk, ha felajánlja a játék, de ugyanez igaz a Fire Elementalra is, melyből akár 4-5 is elfér a pakliban.

Hero képesség: minden körben idézhetünk egy totemet 2 manáért. Négyfajta totem van, és mindig véletlenszerű, hogy melyiket kapjuk. Ezek a következőek: taunt, heal (minden kör végén, minden minionunkat egyel gyógyítja), spell power (+1) és 1/1. Mindegyiknek 0/2 a statja, kivéve az 1/1-esnek, és értelemszerűen alapesetben csak az utóbbival tudunk támadni. A hero power sosem idéz olyan totemet, melyből már van nekünk a boardon, még ha az silencelve is lett. A totemek minionnak számítanak, vagyis minden buff (és debuff) működik rajtuk. A spell power totem nagyon jól kombinálható a shaman spellekkel, a heal totem meg alapesetben szuper, hiszen így garantált, hogy a kör végén egy minionunk sem végzi 1 élettel, hacsak nem 1 hp a maximum neki. Ez egy szuper képesség, és lehetőleg minden körben idézzünk totemet (nyilván early/mid game-ben ésszel). Kivétel lehet, ha már 3 minionunk van a boardon, hogy megakadályozzuk az ellenség Mind Control Tech használatát, mely nem is olyan ritka arénában. Persze ez sem mindig kikerülhető, meg van amikor nagyon fontos, hogy minél több totemünk/minionunk legyen kint, már csak azért is, mert tudjuk azokat is buffolni, és a shamannak vannak nagyon jó buffoló spelljei. Ha már mind a 4 fajta totem kint van a boardon, a hero képesség nem aktiválható. Sebző spellek használata előtt mindig érdemes totemet húzni, hátha a spell power totemet kapjuk, persze csak akkor, ha belefér a mana keretbe. A shaman ezen képessége miatt nem olyan fontos, hogy a draft során sok 2 manás minion kerüljön a pakliba, hiszen a totemeket változatos módokon tudjuk buffolni, vagyis harcképessé tenni.

Overload: némely kártyán rajta van ez a felirat, hogy overload. Ez egy olyan tulajdonság, amivel gyakorlatilag a következő körből költünk manát. Vagyis ezen kártyák kijátszása általában nagyon kevés manába kerül (értékükhöz képest), de extra manába kerülnek a következő körben. Elsőre furcsán hangozhat ez, viszont ezt kihasználhatjuk arra, hogy az adott körben előnybe kerüljünk az olcsóbb kártyák által. Érdemes azt is előre átgondolni, hogy mennyi manánk lesz a következő körben, és mire fogjuk tudni majd felhasználni. A late gameben az overload általában már nem okoz gondot, de early gameben kétszer is át kell gondolnunk, hogy felhasználunk-e egy ilyen lapot. Példa: a 4. körben kijátszunk egy 2 manás, 2 overloadot adó lapot, és persze a maradék kettőből is kijátszunk valamit. A következő. 5. körben 3 manánk lesz, mivel alapból 5 lenne, és ebből lejön az előző körben felhasznált lap 2 overloadja. Ha több overloados lapot használunk, akkor természetesen az összeset levonja tőlünk a következő körben, de nem megyünk nulla mana alá. Még egy dolgot érdemes figyelembe venni overloados kártyákkal, mégpedig az Unbound Elementalt. Erről majd írok a kártyák ismertetőjénél.

Lásd még Chronos85 hasznos megjegyzéseit.

A kaszt előnyei:
- szuper hero képesség
- nagyon jó sebző spellek
- van hard removal (hex)
- overload

Hátrányai:
- overload (ha nem átgondoltan használjuk)
- szokni kell vele a játékot, több mindenre kell figyelni, és többet kell gondolkodni, mint mondjuk paladin és mage esetén

Top kártyák:

Earth Elemental: 5 manáért egy 7/8-as minion kijátszása? Priceless! Persze csak ésszel, jól átgondolva szabad ezt megtenni, mert lesz utána 3 overloadunk. Ha kitesszük coinnal a 4. körben, az ellenfél priestnél meg ott egy Shadow Word Death, nagyon fog fájni, mivel a következő körben csak 2 manánk áll majd a rendelkezésünkre. De ha nem pap ellen játszunk, nagy valószínűséggel hozhatja is a csatát nekünk. A Big Game Hunter még jobban fáj ellene, de az epic kártya, így ritkán találkozunk vele arénában, a SWD viszont basic/common lap, így szinte minden priest repertoátjában szerepel. Ezt a kártyát mindig válasszuk, mert tényleg annyira jó. Ideális a late gamben kijátszani, mert akkor nem annyira hátráltat, hogy a következő körben hárommal kevesebb manánk lesz. Early/mid gameben kártyaelőnyhöz juthatunk vele, mert majdnem biztos, hogy több minionjába kerül az ellenfélnek, mire ezt eltávolítja (persze nem garantált).

Feral Spirit: 3 mana és 2db 2/3-as taunt, ugyancsak szuperül hangzik és az is. Ez is overloados, úgyhogy vigyázzunk vele. Ezen felül spell, így tehát a Mage Mirror Entity secretje sem aktiválja, és akár kombózható a Gadzetan Auctioneerrel is. Ezzel szépen meg lehet fogni a rusholó ellenfeleket az early gameben. Ebből nem érdemes túl sokat választani, de kettő bőven elfér belőle a pakliban. Kártyaelőnyhöz juthatunk vele.

Lava Burst: 5 sebzés 3 manáért, ugyancsak szuper kártya, ráadásul hősre is nyomatható. Az overloadra szintén figyeljünk. 2-3 ilyen lapot tartok ideálisnak egy deckben.

Lighting Storm: talán a legjobb Shaman spell. Sajnos rare, így sokat nem fog felajánlani a játék, gyakran egyet sem. Viszont 3-4 is bőven elfér(ne) a pakliban, így mindig válaszuk ezt, ha lehetőséget kapunk rá. Kártyaelőnyhöz juthatunk vele.

Mana Tide Totem: a lapelőny sokszor eldönti a játékot, így kerül ez a kártya a legjobbak közé. 1, max 2 elég a pakliba, és csak akkor tegyük le, ha meg tudjuk védeni (pl taunt is van kitéve), mert - értelemszerűen - 1st priority célpont az ellenfél számára. Akár arra is használhatjuk, ha szükséges, hogy sebzést vonjunk el valami fontos kártyától, ha szükséges. Nincs rá szükségünk, ha már amúgy is sok laphúzást tudtunk beválogatni a draftba. Kártyaelőnyhöz juthatunk vele.

Earth Shock: sokan nagyon alacsonyra értékelik ezt a lapot, pedig egy nagyon hasznos spellről van szó, ugyanis 2 hatása van. Először silence-l, aztán sebez egyet. És ezzel meg is van oldva a silence igényünk az arénában, 2 szerintem elfér belőle a pakliban, de több semmiképpen. Nem annyira fontos, ha van már silence-lő minionunk, de 1 akkor sem árt belőle, mert egyből megöli a Twilight Drake-et és a Scarlet Crusadert. Szükség esetén persze használhatjuk csak a silence-elés miatt is.

Forked Lighting: early gameben eldöntheti a játékot, ha a kezünkben van, az ellenfél boardján meg 2 minion, mindkettő 2 élettel. Viszont vigyázzunk az overloadra. 2 elég belőle a pakliban. Kártyaelőnyhöz juthatunk vele.

Lighting Bolt: talán a 2. legjobb shaman spell, 3 sebzés bármire, mindössze 1 manáért, persze ez is ad overloadot. Akár 3 is beleférhet egy deckbe, persze attól is függ, hogy a többi spellből mennyi jutott.

Stormforged Axe: ez egy szuper fegyver, bármely deckbe elkél belőle 2, esetleg 3. 2x3-as, szóval jobban fáj, ha az ellenfél ooze-zal counterel, így lehetőleg csak akkor vegyük kézbe, ha van célpont abban a körben. Ez is ad overloadot. Kártyaelőnyhöz juthatunk vele.

Unbound Elemental: top minion a képessége miatt, ugyanis ha a boardon van, minden overloados kártya kijátszása után kap +1/+1-et. Határ a csillagos ég. Sőt, még önmagában is jó 3 manáért. Ebből szinte bármennyi jó a deckbe, ha vannak overloados kártyáink. A 3. körben kijátszva általában elég ijesztő az ellenfél számára, hogy mindent bevessen, hogy eltávolítsa, ugyanis számít arra, hogy van a kezünkben overloados kártya.

Bloodlust: buff, mellyel minden minion (és a totemek is!) +3 sebzést kapnak arra a köre. Ez a spell gyakran eldönti a játékot, ha már van pár minionunk a boardon. Az ideális száma a pakliban szerintem 2, de 3 is beleférhet, amennyiben nem nagyon kapunk removal spelleket. Épp ez a spell az egyik oka annak, hogy soha nem hagyhatjuk, hogy az ellenséges shamannak minionjai/totemjei maradjanak a boardon. Még ha nem is tudjuk kivégezni vele az ellenséges hőst, a felhasznált totemek (totem üti az ellenséges miniont) miatt akkor is kártyaelőnyhöz juthatunk vele.

Fire Elemental: nem bánnám, ha minden draft során akár 5-6 darabot is betehetnék ebből a pakliba, annyira jó ez a minion a battlecry lépessége miatt, ugyanis ha a battlecry-jal megölünk egy ellenséges miniont vele, máris kártyaelőnyhöz jutottunk.

Flametongue Totem: Minden miniont buffol a 2 oldalán, ami toppá emeli az az, hogy ez a totemekre is igaz, vagyis a totemeket feláldozva kártyaelőnyhöz juthatunk.

Rockbiter Weapon: nem klasszikus fegyver, hanem spell, vagyis nincs hatása pl. a kalózokra. Viszont nagyon szuper, és akár egy minionra is rátehetjük. 1 manáért 3 sebzést kapunk, ami még duplázódik is, amennyiben windfuryval kombináljuk. Ebből is bátran betehetünk 2-3-at a pakliba, amennyiben lehetőségünk adódik rá.

Hex: hard removal, így nagyon lényeges spell. Az ideális száma szerintem a pakliban 2-3, esetleg 4 attól függően, hogy a többi spellből mennyit tudunk beválogatni a draft során.

Nem nagyon jó, de nem is rossz kártyák:

Al'Akir the Windlord: ez a shaman legendary lapja. Semmiképpen nem nevezném kifejezetten jónak, de rossznak sem. 3/5-ös minion, amit még a windfury képessége sem tesz combossá. Viszont ha a kezébe teszünk egy (vagy két) rockbitert, mindjárt változik a helyzet. Mivel több körülmény is kell, hogy igazán jó legyen, ezért nem gondolom azt, hogy elengedhetetlen lenne arénában. Lapelőnyt szerezhetünk vele, ha leütünk 2 kis életű miniont.

Doomhammer: a statjai alapján (2x8 + windfury) nagyon jó fegyvernek tűnik, de valójában könnyen agyonverhetjük magunkat vele, hiszen mikor minionokat ütünk, mi is sebződünk. Pont ezért, mivel a board control megtartásához kevéssé alkalmas, nem számítom az igazán jó lapok közé. Ennek ellenére bátran tegyünk be egy ilyet a draftba, ha alkalmunk adódik rá, hiszen azért kisebb minionok, tokenek ellen jól használható, főleg, ha rockbiterrel kombózzuk. Lapelőnyt szerezhetünk vele.

Ancestral Spirit: ez alapvetően egyáltalán nem rossz, de nem is elengedhetetlen. Főleg olyan minionra érdemes rátenni, melynek valami jó deathrattle tulajdonsága van (pl. Loot Hoarder), vagy eléggé izmos (pl. egy Giant), egyébként lehet, hogy jobban járnánk egy másik minionnal. Nagyon jó még divine shieldes minionokra (pl. Sunwalker), de persze ilyenkor egy silence vagy hard removal (hex, poly) jobban fáj. Amennyiben ezzel újjáéled egy minion, nem aktiválódik a battlecry képessége.

Windspeaker: alapvetően nem rossz, de ez sem elengedhetetlen. Viszont ha van pár lategame minionunk, nagyon jól tud jönni a battlecry képessége, esetleg még kettő is elférhet egy pakliban. Mindenképpen ezt válasszuk a Windfury spell helyett, mert ezzel még egy miniont is kirakunk a boardra.

Ancestral Healing: szerintem sokan nagyon alulértékelik ezt a spellt. Alapvetően nem elengedhetetlen, de nem is rossz. Sokszor megfordíthatja a játék állását, ha egy nagy minionunkat teljesen fel tudjuk ezzel gyógyítani, így 1 darab simán elférhet a pakliban. De csak akkor válasszuk, ha nem tudunk e helyett jobb kártyát választani.

Shaman Secretek: nincsenek

Rossz kártyák:

Far Sight: szökőévenként kb egyszer adódhat az az eset, hogy ez épp hozzásegít minket a nyeréshez. Egyszer nyertek ezzel a kártyával ellenem arénában (3. körben kijátszotta az ellenfél, 4. körben kitette a Fire Elementalt, amit húzott ezzel, és nem tudtam behozni az ezzel szerzett előnyét), de ez az öt hónap alatt egyszer történt. Nincs értelme olyan kártyát beválasztani a draftba, ami kártyahátrányba hoz minket.

Dust Devil: a statjai alapján tök jónak tűnik (3 sebzés + windfury), de valójában nagyon rossz minion, mert csak 1 élete van, vagyis bármi megöli. A windfuryt eleve csak a hős ellen lehet kihasználni az 1 élet miatt. Ehhez hozzájön még az overload is, vagyis ha az első körben kijátsszuk, a másodikban garantáltan nem tudunk semmit sem kitenni. Ha ehhez hozzájön még az is, hogy az ellenfél ki tudja nyírni ezt a minionunkat, akkor komoly hátrányba kerülünk. Kerüljük ezt a kártyát, ha lehet.

Totemic Might: maguk a totemek annyira nem értékesek, hogy buffoljuk az életüket, kivétel persze a Mana Tide Totem. Alapvetően egy eléggé értéktelen kártya, kerüljük, ha lehet.

Frost Shock: 1 sebzés + fagyasztás annyira nem jó tulajdonság, hogy akár a közepes kártyák közé emelje ezt a spellt. Nem katasztrófa, ha beteszünk egy ilyet a pakliba, de lehetőleg kerüljük, az Earth Shock sokkal jobb a silence tulajdonsága miatt.

Windfury: ez sem egy kimondottan jó kártya, inkább a Windspeakert válasszuk helyette. Ennél sem katasztrófa, ha bekerül egy a pakliba, de inkább válasszunk valami értékesebb miniont vagy spellt.

Shamannal jól kombózható minionok:
Divine Shield-es minionok: windfuryval (Windspeakerrel) kombózva nagy ütősek tudnak lenni, de az
Ancestral Spiritnek is ideális célpontok.
Gurubashi Berserker: a healing totem és/vagy ancestral healing miatt hamar egy igazi bestiánk lehet a boardon
Defender of Argus: a totemeket is buffolhatjuk vele
Injured Blademaster: többféleképpen kombózható, legjobb az Ancestral Healinggel, ugyanis rögtön 4/7-es miniont kapunk vele a 3. körben, ami eldöntheti a játékot. Jó még a healing totemmel, és a Ancestral Spirittel is, hiszen utóbbival nem aktiválódik a battlecry, vagyis 7 élete marad, amennyiben újjáéled.
Kobold Geomancer: mivel olcsó, könnyű kihasználni a Lighting Stormmal, vagy egyéb shaman varázslattal.
Knife Juggler: a hero power szuperül kihasználható vele
Stormwind Champion: a totemeket is buffolja
Frostwolf Warlord: a totemek is minionnak számítanak, így szinte soha nem kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy csak 4/4-esként idézzük meg.
Imp Master: a healing totem, a Flametogue Totem és a Bloodlust miatt szuper minion a shaman draftban
Cult Master: mivel tokenre is aktiválódik
Flesheating Ghoul: mivel tokenre is aktiválódik
Spiteful Smith: önmagában is jó minion, de az enrage miatt még jobb lehet ha van Doomhammerünk
Gadzetan Auctioneer: jól kombózható a shaman olcsó spelljeivel (pl: Ancestral Healing, Lighting Storm, stb).

Ennek a bejegyzésnek a létrejötte nem az én érdemem, segítségemre voltak a Hearthstone topic lakói.

Hozzászólások

(#1) Chronos85


Chronos85
tag

Korrekt! Tetszik, hogy kiemeled ez bizony inkább a tapasztaltabb játékosoknak ajánlott kaszt (random totemek+overload miatt). Kezdők maradjonak a pala, mage, druida hármason, ha sikerélményre is vágynak.
Személy szerint én a Forked Lightningot a randomitás és a 2es overload miatt nem favorizálom. Csak early gameben jutathat minket előnyhöz, de pl.: turn 3ban kijátszava és 4ben is, csak 2 manák marad, amivel az előny el is szállt.
Lava Burst ezt nemtom miért, de szintén nem kedvenc (talán mert nem egy fireball :) ). Szerencsére rare, ha tehetjük inkább 2-3stormot zsákoljunk be. Persze 1 elférhet, de ha van pár hexünk akkor nyugodtan válasszunk erősebb raret pl.: Gadgetzan Auctioneert sok spell mellé.
Bloodlust kétségtelen, hogy jó ha teli a board kis minoinokkal, de mint a palánál is, a tapasztaltabb ellen itt is bőszen szedni fogja a totemeket. 3at soknak érzek, 2 ha sikerült sok early game minoint beválasztani.
Minoinok közé talán a fentebb említetten kívül még a Sea Giant sorolnám, bár ez epic...

Ami már inkább játéktechnika és eseti (nálam minden aréna az mivel nincs 2 egyforma draft). Hunter ellen ovatosan a totemekkel, mert kutyákkal jól megszívathat, explosive trapről nem is beszélve. Valamint ha kezünkben a fire eli akkor igyekezzük 5.körben kerülni az overloadot. Illetve ha sok fegyvert (2axe+doomhammer-t) sikerült beválogatnunk, akkor valamilyen healre (Earthen Ring Farseer) vagy több tauntra lesz szükségünk, mert a totem minket nem csak a boardot healeli. Ez minden fegyveres classnál, talán pala kivétel a trusilver miatt, igaz.

Szerk.: Igyekeztem az elütéseket és a pocsék helyesírásomat javítani. Biztos maradt még benne, utólag is elnézést akit ez zavar.

[ Szerkesztve ]

(#2) ollie válasza Chronos85 (#1) üzenetére


ollie
MODERÁTOR

Köszi! Nagyon szuper a megjegyzésed. Mindenképpen ki fogom egészíteni az észrevételeiddel az írást.

***

(#3) Winner_hun


Winner_hun
félisten

Ez egy olyan tulajdonság, amivel gyakorlatilag a következő kör(ök)ből költünk manát. Vagyis ezen kártyák kijátszása általában nagyon kevés manába kerül (értékükhöz képest), de extra manába kerülnek a következő kör(ök)ben.

► "Kicsit olyan webcaritas" ◄ ヅ

(#4) Winner_hun


Winner_hun
félisten

+ még annyi hogy az előzőnél is hiányoltam, hogy a kártyák nincsenek linkelve, csak ki van emelve a nevük. Lehet felesleges, én minden esetre szívesen venném ha a felsorolásnál linkelve is lennének.

► "Kicsit olyan webcaritas" ◄ ヅ

(#5) ollie válasza Winner_hun (#3) üzenetére


ollie
MODERÁTOR

Direkt van egyes számban írva, hiszen, csak a következő körből költjük a manát.

A kártyalinkelés meglesz, ha lesz rá elég időm.

***

(#6) Winner_hun válasza ollie (#5) üzenetére


Winner_hun
félisten

Nekem úgy rémlik hogy van olyan overload ami több körön keresztül hat. Bár tény hogy sámánnal már szinte nem is játszok.

► "Kicsit olyan webcaritas" ◄ ヅ

(#7) ollie válasza Winner_hun (#6) üzenetére


ollie
MODERÁTOR

Nincs olyan.

***

(#8) Winner_hun válasza ollie (#7) üzenetére


Winner_hun
félisten

Akkor viszont elnézést és köszönöm.

► "Kicsit olyan webcaritas" ◄ ヅ

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.