2024. április 18., csütörtök

Törpeharcsafogó verseny

Írta: | Kulcsszavak: peca . hal horgászat . törpeharcsa

Avagy egy kezdő horgász... 4. rész.

Pár hete Laci barátom megkérdezte, hogy nincs-e kedvem szeptember 5-én elmenni a Tisza-tavi törpeharcsafogó versenyre. Elsőre nemet mondtam, mivel előző nap ér(t) véget Siófokon egy szakmai szimpózium, és úgy számolta, hogy valamikor 10-re érek haza. Aztán gondolkodtam: pihenni utána is tudok, és ki tudja, mikor lesz ilyenre legközelebb alkalmam. Nomeg a harcsapaprikás túrós csuszával... az finom :K

Péntek este mindent összekészítettem, amit tudtam. Laci vett élő csalit, mert azt kedden nem lett volna értelme megvennem. Szombat reggel 5 órakor indultunk, fél hétre ki is értünk a helyszínre. Napijegy vásárlás után regisztráció. Mivel a hétvégére rossz időt mondtak, és közvetlenül egy hidegfront után voltunk, viszonylag kevesen neveztek a korábbi évekhez képest: kb. 60-an versenyeztünk, kb. 1/3-a csónakból, a többiek a partról. 3 órás volt a verseny, elég szerény eredménnyel zárult. A 60 versenyzőből 26 nem fogott semmit... köztük voltam én is. A végén összeszámolta Laci, kb. 32 darab törpe került ki a vízből... összesen. Szebb napokon kis túlzással egy embernek kellett volna ennyit kiszedni. Az első helyezett is kb. 1,3kg-nyi hallal lett az aranyérmes.

Amúgy a verseny nagyon egyszerűen és jól szervezetten ment le: regisztráció után a part fel lett osztva 40 szakaszra, és sorsolással dől el, hogy ki melyiken pecázik. A horgászati törvénynek és a Tisza-tavi szabályoknak megfelelően felnőtt horgász max. 2 bottal, botonként max. 3 horoggal horgászhatott. Én 2 bottal és 1-1 horoggal nyomtam. Mivel az idő elég szeles volt, elég hamar feladta minden próbálkozó a máskor talán eredményesebb úszós próbákat, mindenki fenekezővel ment. Próbálkozott mindenki mindennel, de sokaknak nem jött be semmi.

A verseny után eredményhirdetés, a kupák és egyéb nyeremények ki lettek osztva. Utána következett az ebéd: törpeharcsapörkölt túrós csuszával. Nagyon finom, és nagyon tömős kaja, viszonylag kis adagot is alig bírtam magamba tömni, pedig még szívesen ettem volna belőle, olyan jó ízű volt. Hogy úgy fogalmazzak: ilyen finom harcsapörköltet (sőt, talán összességében halételt) még nem ettem.

kaja után nem jöttünk haza, hisz ott figyelt nálunk 1-1 egész napra érvényes napijegy, ott volt a horgászfelszerelés, illetve egy horgásztó... persze, hogy irány vissza pecázni :D No nem oda, ahol semmit nem fogtunk, hanem a tó egy náddal, hínárral és sulyommal benőtt részére. A szél csendesedett, a nap is kisütött, tehát a fenekező mellett szóhoz juthatott az úszó is. Összességében nem túl nagy szóhoz, mivel egyetlen törpét sikerült vele kiszedni... miközben a szemtelen balinok ott ugráltak előttünk. Ismét próbálkoztam a bolognai bottal fenekezni... és ismét sikerült egy szereléket eldobnom vele, úgyhogy ezt nem fogom tovább erőltetni egyelőre. Valamint az úszósnál is elég csúnyán rojtozta a zsinórt. Valószínűleg a spiccgyűrű sérült lehet, bár szemmel nem látok rajta semmit.

A bojlis boton végre megszólalt a nyeletőfékes orsó is, szép egyenletesen húzni kezdte egy keszeg, amit ki is vettem. Minimális ellenállást tanúsított, fárasztani nem igazán kellett. Itthon lemértem, 62 deka volt.

a keszeg itthon... kicsit megtörve

Laci is keszegre etetett, de neki csak törpék jöttek, szám szerint 11. Nekem a keszegen kívül jött 5 törpe (pontosabban 6, de az egyik kb. akkora volt, mint a hüvelykujjam, abból halszelet lett a horogra), tehát ketten 3 óra alatt fele annyit fogtunk, mint délelőtt 34 versenyző.

Volt egy szép duplakapásom is: az egyik boton a kapásjelző megugrott, bevágtam, kihúztam. Mikor venném lefele, a másik bot spicce is igen erősen hajlik... a bot hallal együtt eldob, a másikat is bevágtam és kihúztam :D Ennek reggel is így kellett volna működnie.

Fél 6 magasságában indulás haza. A halak élve bele egy fél vödör vízbe, azt lezártuk, és ment a tetőboxba. A törpék túlélték, a keszeg nem.

Itthon a halakat megpucoltam. A keszeget a már ismert módon kibeleztem, lepikkelyeztem. A törpéknél először a korábbi nyúzós módszert próbáltam, de mivel egy óra alatt tudtam a saját 5 darabomat megtisztítani, ezért kipróbáltam a korábban hallott forrázásos módszert. Úgy a maradék 11 meglett kb. ugyan annyi idő alatt egyszerűbben. A fuvardíj volt a halak pucolása, így mindketten jól jártunk.

Legközelebb talán Fancsika lesz. Ott is nagyon sok a törpe, de remélhetőleg azért sikerül más, értékesebb halakat is kifogni.

(#1) kételkedem

kételkedem
addikt

Tokaj közelében valami régi kőbányánál fogtunk nagyon sok (kb 50 db) törpét. Nyárson sütöttük meg úgy, hogy én halat, haverom szalonnát húzott a nyársra és a szalonna zsírt a halra csepegtettük. Helyben vásárolt borral és friss kenyérrel fogyasztva mennyei volt!

Ha igazad van, megengedheted magadnak, hogy megőrizd a nyugalmadat! °°XLIII°° "Isten, áldd meg a magyart" Kölcsey 1823

(#2) philoxenia

philoxenia
MODERÁTOR

Kicsit nem EU-konform módszer, de édesapám anno a törpét egyszerűen lesózta pucolás előtt.....Utána már könnyű volt pucolni.

Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...

(#3) ngabor2 válasza philoxenia (#2) üzenetére

ngabor2
nagyúr

hááát, ez a forrázásos módszer is csak akkor eu-konform, ha előtte egy súlyos kés fokával agyonütjük az áldozatot... amúgy 3 mp a forró sós vízben is kinyírja, vagy legalábbis olyan sokkot kap, hogy utána valszeg nem érez semmit. de a kés humánusabb.

amúgy a réti csíkot is sózással pucoltuk annak idején. nem tudom, hogy akkor már védett volt-e.

(#4) Móci válasza philoxenia (#2) üzenetére

Móci
addikt

Mi is úgy csináltuk régen.. ahogy csapkod szerencsétlen, önmagát letisztítja. Sütve nagyon is jó a törpe, s sok munka nincs vele.

"...In a struggle to be happy and free, swimming in a primitive sea..."

(#5) philoxenia válasza ngabor2 (#3) üzenetére

philoxenia
MODERÁTOR

Szinte biztosan, úgy rémlik, hogy már az első általam olvasott horgászengedélyben szerepelt a felsorolásban, persze, ha valakinek nincs engedélye, az nem tudhatja..... ;]
Szerk: valami alakul réticsíkügyben [link]
Szerk. 2 : valaha olyan sok volt felénk a törpe, hogy egyedül is foghattál volna annyit, mint akkor összesen fogtak..... :(

(#6) Csabee.

Csabee.
nagyúr

Jó volt olvasni a cikket! Szépen összefoglaltad! Sajnos idén csak egyszer volt alkalmam pecázni... Igaz akkor egy 2kg-os pontyot fogtam, meg egy 2,5ös Amúrt! :)

Üdv: Csabee.

(#7) mephi666

mephi666
nagyúr

jó írás volt... akkor a versenyt elintézte rendesen az idő :(

szűk 2hete "utónyaraltunk" és a szállóda mellett volt egy elég nagy tó, ami körül kb 10méterenként stégek voltak... rengetegen pecáztak és ahogy láttam, eredménnyel... a szállodában pedig csábított, hogy valami finom halételt megkóstoljak, mert a helyben fogott friss halból készítették a dolgokat :)
a választásom fűszeres bundában sült harcsára esett, amihez majonézes krumpli volt a köret :) isteni volt... szégyen/nem szégyen: harcsapaprikás+túrós csusza kombót még nem próbáltam :( (pótolnom kell...)

a harcsáról pedig kép :) (telefonnal készült, azért ilyen a minőség... ebédhez nem vittem magammal normális gépet)

"Kis lépés az emberiségnek... hosszú lépést a férfiaknak..." ++++++++++++++ BattleTag: mephiHUN#2258 ++++++++ A kígyó veszélyes állat mert harap, de a takarítónő még veszélyesebb, mert ő Maris

(#8) Móci válasza mephi666 (#7) üzenetére

Móci
addikt

A harcsa szerintem az egyik legjobb hal az itthoni vizekben. Én legalábbis nagyon szeretem!
Pucolni könnyű, rengeteg rajta a hús, minimális a csont/szálka benne.

"...In a struggle to be happy and free, swimming in a primitive sea..."

(#9) hoffman_

hoffman_
nagyúr

A törpe az mocsok egy disznó, nem szeretem :D Ajj, de régen is pecáztam utoljára, évek óta nem volt bot a kezemben...

"The time you enjoy wasting is not wasted time."