2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Az első közautó és egyben EV élményem

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Tegnap éjfél felé megvolt az első elektormos autó és közautó élményem. Futurisztikus, mégis mind az EV, mind a közautó rendszer sok kompromisszumot igényel.

Jelenleg Budapesten két szolgáltató közül lehet választani, azokból is az egyiknél bevezető akció van melynek a keretén beül féláron tudom kipróbálni és használni a szolgáltatást, és mivel már régóta piszkálja a fantáziámat, hogy milyen élmény lehet, ezért kapva kaptam az alkalmon.

Budáról akartam átmenni Pestre, viszont meglepetésemre, egy elég frekventált környéken este 11 magasságában alig sikerült szabad járművet találnom kevesebb mint 1 km-en belül. Jelenleg elég kevés kerületet foglal magában a rendszer, és este minden szabad jármű a kijelölt határvidék szélén állomásozott, ezért is kellett még az út tervezése alatt geocaching-elni, hogy közeli járművet találjak. Miután lefoglaltam a kiszemelt verdát, elkezdtem felkutatni, helyismeret nélkül. Sajnos a szolgáltató alkalmazásában a térkép eléggé fapados és még iránytű se volt benne, így nehéz volt betájolnom magam, az már csak hab volt a tortán, hogy a térkép rossz helyre mutatott, és nem volt semmi se a jelölt helyen, a céltól arrébb egy másik utcában leltem rá a lefoglalt járműr. Nem értettem, de mindegy is volt az öt perces keresésből 10 lett, nem baj, alapból 20 perc áll rendelkezésre rálelni a gépjárműre. Az alkalmazás bizonyos közelségben kinyitotta a zárakat, be is pattantam, és (kicsi slusszkulccsal való bénázás után) egyből el is indultam Pestre. Az ár szempontjából most még tűrhetőnek mondanám ezt a megoldást, 9 km volt az út és 625 forintot fizettem, később viszont ennek a dupláját kell majd fizetnem egy hasonló utazásért. Nem mondom, hogy jobb mint egy BKK bérlet, de egy taxizásnál jobban preferálom, színház, mozi és egyéb esti programok után, amikor kín haza "éjszakaizni", ez egy remek alternatíva számomra.

Az alkalmazáshoz tartozik, hogy van tisztaság értékelő és damage report funkció is benne, amit kiemelten fontosnak tartok, a kocsi maga közepesen volt csak tiszta, a lábhelyeknél eléggé sáros volt, viszont ezt betudom a rossz időjárásnak.

Az első volán mögüli élményem egy elektromos kocsival: Azt kell mondanom, hogy úgy éreztem magam mint gyerekkoromban egy dodzsem volánja mögött (persze itt nem a karambol volt a cél). Álom csöndes, azonnal reagál, és úgy gyorsul, ahogyan a hagyományos robbanómotoros társak csak a képzeletben. Végig mosolyogtam a vezetést, eleinte dinamikusabban nyomtam a (gáz)villanypedált, de miután kiéltem az ilyen motorok sajátosságait (magam), inkább a szó szoros értelmében echo módba váltottam. 9 km út útán 4-5%-ot használtam fel az akkumulátorkapacitásból, mindig a megengedett sebességkorlát szerint vezetve. A tegnap esti kocsikázás után elfogott az érzés, hogy nekem kell egy EV, vagyis, ha egyszer lesz rá keret, tudom sok kényelmi funkciót kell feláldozni az ilyen meghajtású járművek oltárán, de úgy érzem megéri, még pár év fejlődését belekalkulálva megéri, legalább is nekem. A nagyvárosi közlekedést tuti forradalmasítja, de egy Budapest-Szeged vonulat is teljesíthető már rengeteg odafigyeléssel.

Kíváncsian várom, hogy mekkora sikere lesz, azt tudom, hogy tőlünk nyugatabbra már az elektromos közrobogó rendszer tarol a városi közlekedésben.

Hozzászólások

(#1) .Szaki.


.Szaki.
addikt

Nekem nagyon szimpatikus ez a kezdeményezés, én az egyikre elő is fizettem, sokaknak jó opció a car-sharing.

Nekem pl. a napi közlekedésem meg van oldva, tömegközlekedni őszintén szólva utálok, általában ha el akarok jutni A-ból B-be, akkor pedig Taxi. A car-sharinggel már tavaly is szemeztem, viszont akkor még csak nagyon belváros kompatibilis volt, mostanra már viszont nőtt annyit, hogy nekem is megérje. Még mindig nem vagyok benne a zónában, de 3 villamosmegállóra már igen. Ennyi kompromisszum nekem még belefér.

Akárhogy is számolok, hiába vagyok autó mániás születésemtől kezdve, egy saját autó baromi drága ahhoz, hogy egy-kéthetente egyszer beleüljek. A tömegközlekedés hosszútávon továbbra sem opció, a Taxi pedig bizonyos távokon már jóval drágább. Viszonyításképpen tudom mondani, hogy míg Taxival a Déli pályaudvarhoz 4000 Forintért jutok ki, addig ezt autóval 1600 Forintból megoldottam. Szóval mindenképp jobb alternetíva, ha pedig bulizni megy az ember, akkor sem mindegy, hogy oda-vissza Taxizik, vagy pedig odafelé beül egy kisautóba, hazafelé pedig Taxi.

Szóval amilyen tempóban nőnek, szerintem hamarosan eljutok odáig, hogy a ház előtt parkolhassak. Az egyedüli probléma viszont az, hogy kevés az autó és ahogyan Te is írtad nagyon egy helyre tömörül az összes. Így nem mindig jutok autóhoz, sőt az utóbbi időben többször is volt olyan, hogy szerettem volna vele menni, de nem tudtam, mert nem volt autó a közelemben. Ennek a megoldására szerintem két dolog kell: Több autó, és több dolgozó. A több autó gondolom nem kérdés miért szükséges, a több dolgozó pedig azért kéne, hogy ne csak azért vigyék el az autókat, hogy karbantartsák őket, vagy töltsék, hanem hogy a telített részekről 2-3 autót elvigyenek, és lerakják az üres területekre. Gondolok itt pl az Örsre, vagy az V. kerületre, ahol szinte sosincs autó. Ha ezt meg tudnák oldani és folyamatosan tudnának növekedni, akkor hosszútávon szerintem egy borzasztó jó opció a saját autó kiváltására olyanoknak, akiknek nincs család, vagy nem nagyon megy ki a városon kívül.

(#2) DeFranco


DeFranco
nagyúr

én a benzines verziót próbáltam, a vezetési élmény elmarad (sőt nem túl pozitív, de nem fanyalogni jöttem) de maga a rendszer szerintem kiváló alternatíva.

bár én szeretek tömegközlekedni és a jellemzően használt útvonalakon gyorsan tisztán és komfortosan tudok utazni, de ha valamiért mégis autó kell, vagy kapacitás kell, vagy egyszerűen szükség van a gyorsaságra akkor simán igénybe venném.

(#3) bambano


bambano
titán
LOGOUT blog

"de egy taxizásnál jobban preferálom, színház, mozi és egyéb esti programok után, amikor kín haza "éjszakaizni", ez egy remek alternatíva számomra.": ez biztosan nem fog bejönni.
amikor egy előadás végén egy helyről kitódul egy csomó hasonló gondolkodású leendő autóbérlő, akkor ott hiába áll a szokásos mennyiségű bérautó, kevés lesz.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#4) Polllen válasza bambano (#3) üzenetére


Polllen
nagyúr

Azzal mész oda és az előadás alatt foglalózod.

"Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"

(#5) Cathfaern válasza .Szaki. (#1) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Az egésznak a megoldása az önvezető autó lesz. Nem kell alkalmazott, hogy ide-oda furikázza, tankolja, szervízbe vigye, stb. Ha épp nincs a környéken autó, akkor odagurul magától. Illetve megoldja a buli után még mindig taxi kell kérdéskört is. Csak az a kérdés mikorra lesznek elérhetőek forgalomban, tényleges sofőr nélküli vezetési engedéllyel.

(#6) Matada2.3 válasza .Szaki. (#1) üzenetére


Matada2.3
veterán

Kicsit elvont, de szerintem a birtoklási vágyat kell legyőzni, gondolok itt arra, hogy feltétlenül kell egy autó. Főpeg Budapesten belül felesleges, tekintve public transport primátusát és a mostani car-sharing lehetőséget. Én vidéki vagyok ott viszont más a helyzet, nehéz saját jámű nélkül.

A Taxi nekem nagyon szélsőséges helyzetben volt opció, sajnos nem tárcabarát és nem is vagyok még olyan helyeztemben, hogy meg is érje.

Igen, a megoldás a több járműben és staffban rejlik. Jó lenne mondjuk a minimális napközbeni korrekció és logisztikázás, hogy ne csak gócpontokban lehessen szabad autót találni. Bizakodom a car-sharingben kizarólag az elektromos megoldásokban.

Finn the human

(#7) .Szaki. válasza Polllen (#4) üzenetére


.Szaki.
addikt

Vagy inkább amikor vége és várok arra, hogy kiadják a kabátomat. Fél óra van megtalálni az autót. Ha jó az előadás, akkor nem akarom a telefont nyomkodni.. :B

Matada2.3

A Taxi valóban nem túl pénztárcabarát, de minden hozzáállás kérdése. Én úgy álltam hozzá, hogy mivel járok jobban, időnként taxizok, vagy veszek egy saját autót? Úgy érzem még mindig a Taxival vagyok beljebb. :)

Igen, nekem is a birtoklási vágyat volt nehéz nagyon leküzdeni, de igazából az e-Up! egy baromi jó autó, új az összes, teljesen megvan a feeling így is. Épp ezért vigyázok is rájuk, ellenben néhány userrel..

Viszont onnantól, hogy lenne gyerekem, szerintem elengedhetetlen lenne egy saját autó.

[ Szerkesztve ]

(#8) Matada2.3 válasza bambano (#3) üzenetére


Matada2.3
veterán

Pont ezt néztem be tegnap este egy teltházas Black Panther után, erre a megoldás csak a több autó és az interkatívabb logisztika lehet.

Finn the human

(#9) DeFranco válasza .Szaki. (#7) üzenetére


DeFranco
nagyúr

annyival nem olcsóbb a taxinál hogy érdemes legyen ráfeszülni. ha van autó azzal mész ha nem akkor a taxi minimális felárral hazavisz. az én próbautamon teljes áron 2310 Ft lett volna limoval és ugyanez taxival 2970 Ft.

most már a taxirendelés sem ördöglakat, van app, telefonálni sem kell, egy piros gombot kell megnyomni hogy taxit kérek, az app belövi a helyzetedet, fotót küld a kocsiról, a sofőrről, kapsz rendszámot, nevet, megtervezi az útvonalad és ki is fizeti az utad, a pénztárcád se kell elővenni.

[ Szerkesztve ]

(#10) .Szaki. válasza DeFranco (#9) üzenetére


.Szaki.
addikt

Tudom, én is így használom a Taxit, kivéve a fizetést.

Az első hsz-emben írtam, nálam jóval olcsóbban jött ki a car-sharing egyelőre, de ha kicsit olcsóbban is jön ki nekem az is jó, mert imádok vezetni, ezek az elektromos autók pedig nagyon vidám, virgonc kis autók. :)

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.