2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Koh-I-Noor progresso aquarell. (Rajz)

Írta: | Kulcsszavak: Rajz . festészet . alkotás . rajzolás . ceruza . színek.

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Sziasztok!

Leszeretném írni tapasztalataimat a címben említett Koh-i-noortól származó progresso ceruzákról.

Csak rajzoláshoz

Annak ajánlom elsősorban aki csak kimondottan rajzolni szeret. Felépítésének köszönhetően sem iskolai,irodai megoldások vagy műszaki rajz elvégzésere nem mondanám alkalmasnak az intenzív kopása és puhasága végett.

Létezik fekete színben ami több erősségben fellelhető a boltok polcain.Leginkább erősségét B-(6-8). De nem zárkózik el a gyártó 6-12-24-48-db kiszerelés kivitelektől sem.

Erősen kopik.

Hogyan álljunk neki?
Először érdemes olyan környezetet létrehozni amit későbbiekben nem sajnálunk,könnyen takaríthatunk mert fogás erőssége erős és képes mindenen nyomot hagyni. Jómagam egy egyszerű fából készült papírlefogó táblát használok ami velem van pici koromtól fogva és hű társam mindennapokban. És egy békebeli pokrócra tudom szétteríteni a kivánt alkotásokat,félkész anyagokat és rajz eszközöket ,segédeszközöket.
Jól megvilágított vagy sok természetes fénnyel legyünk körbevéve.

Tulajdonsága

Maga a ceruza tulajdonsága egy normál Koh-i-noortól származó színes ceruzához viszonyítva minimális viaszos és egyben olajos kötőanyaggal ceruzaalakúvá préselt pigment egy a hardpasztellhez vagy nagyon puha színes ceruzához hasonlatos színesrúd fa foglalat nélküli kialakítást kapott. Összetételének köszönhetően megfelelő papírlapra rajzolva vagy fel skiccelve , finom vizes ecseteléssel akár festménnyé is átalakítható. Ez hatalmas előre ugrás mindenféleképpen. Miért is? Ha nagy felületen kell kézzel megfelelő háttér árnyalatot készíteni , minimális, egyöntetű és erősségű satírozás után ecseteléssel rövid időn belül végezhetünk vele.
Hab a tortán hogy szebb és az adott háttér egy jobb satírozás mellett is.

Kontúr és vonalak

Rajzoló kimondottan kiemelésre szeretné használni, vonalak megerősítésében a rajzokon , az nem fog csalódni, karakterek éleinél folyamatosan húzva ,érdemes viszont arra figyelni hogy próbáljuk körkörösen minél több helyen érinteni a felülettel az egyöntetű kopás véget , hegy hamar deformálódik és egyenletlen lesz a kívánt ív.

Gyors skicc ,vonalak próbálása.

Nincs pazarlás

Folyamatosan használt progressor esetében célszerű jó minőségű automata hegyezőt használni , Prémium kés képes arra hogy szép egyenletes nagyságú grafit forgácsot válasszon le. Miért is jó ez? Grafit forgácsot is feltudjuk használni ,inkább árnyalat , árnyékok esetében. Mind amellett tökéleteshez közeli hegyet kapunk.
Színes kivitelek esetében egy almát rajzolva szépen hangsúlyozható egy adott oldalán sokkal vörösebb vagy zöldebb.
Ha száraz alapon szeretnék ezt megvalósítani akkor elég egy papírzsepivel is, nagyon könnye maszalódik .
Nedves alapokon dolgozva ecseteléssel fentebb írtak alapján, pici vízzel aprólékosan körkörös mozdulatokkal végezzük.

LadyLorien fórumtárs ötletéből egészen a megvalósításig.

Nem mehetek el egy bizonyos dolog mellett el, régebbi blog bejegyzés alapján jött szoba a sötét alapokon fények alkalmazása. Igen ám de progressor esetében készült utómunkálatok nem egyszerűek, mondhatni lehetetlen. Anyaga miatt fehér ceruza, toll sőt zselés tollak és még progresso sem jó rá, mert képez a hegyére egy olyan zsíros bevonatott hogy megszűnik annak felhasználása. Hosszútávon nem hogy idegesítő , de pazarló is.

Ötletelések:
-Bizonyos radírok képesek voltak a fények ,kontúrok ,kiemelésére , de itt is az volt a baj hogy idő után teljesen át ivódott és maszatolt ott ahol nem kellett volna.
-Zsírtalanítók , alap problémát megoldotta, de a grafit közbeszólt ,vagy az adott papírlap nem bírt a dologgal megbarátkozni. Talán triplex kartonok voltak azok amik mindent túléltek ,de egy egyszerű fa vagy félfamentes rajzlap elesett a harcmezőn.

Haj fényjátékának kialakításának kezdete

.

Megoldás : Fémipari fehér jelölő festék filc, legtöbb fémmegmunkálást követően zsíros,olajos és egyéb szennyeződés is található rajtuk, de viszont hamar kell rájuk valamilyen jelölés.
Eddigiben az Edding PM az ami a legjobban helyt állt, mint száraz és ecsetelési munkáknál.
Száradást követően egy nagyon világos alapot kapunk amit utómunkával sötétiteni tudjuk a megfelelő árnyalatra.

Edding PM utáni átdolgozása.

Teszteket félfamentes,A4-es Victorián végeztem.

Következők a Rajzshoptól származó Barbarától aki szépen összefoglalta az alábbiakat amiket magam sem írtam volna le szebben Téma: Rajz technikák, Rajz tippek, trükkök. ezúton is köszönjük.
Bízom benne hogy ezzel soundsonic fórumtársnak is pluszban tudok segíteni.
Az elmúlt időszakban fő témánk volt. Névére kattintva alkotásai megtekinthető ,ahogyan a többi fórumtársaké akik abban a topicban meglelhetőek.

Fény-árnyék

Mielőtt belekezdünk képünk árnyékolásába vagy fény játékába, határozzuk meg a fényforrás érkezésének irányát legyen az bármilyen fényforrás és mérjük fel, hogy az miként hat egy-egy képi elemre a rajzon találhatokra.

A következő tónusok biztosan meg fognak jelenni az ábránkon:

Csúcsfény: az a pont, amit a legtöbb fény ér. Ez lesz képünk legvilágosabb pontja.
Középtónus: az a rész amely a tárgy eredeti színét fogja adni (pl. zöld). erre a részre nem érkezik fény, de árnyékba se kerül.
Sötéttónus: az a rész amikor még látszik a tárgy eredeti színe, de az önárnyék már kezd rá hatni.
Önárnyék: magán a tárgyon jelenik meg a csúcsfény ellentétes oldalán. Fényt semmilyen mennyiségben nem kap, viszont nem a legsötétebb pontja a képnek, mivel a visszavert fény ad számára egy kis megvilágítást.
Visszavert fény: ahogy a nevében is szerepel ez egy visszavert fény, amely vagy a felszínről vagy egy másik tárgyról érkezik a tárgyra. A világos rész/sáv nehezen észrevehető egyes tárgyak esetén, mégis fontos része lehet a rajznak, ugyanis segíti megadni az alak formáját.
Vetett árnyék: az az árnyékfajta, amelyet egy tárgy bocsájt egy másik tárgyra. Ahol a két tárgy találkozik az lesz a kép legsötétebb pontja. Ettől a ponttól kifelé haladva válik az árnyék tónusa egyre világosabbá.

Tónus

Tónusok kialakítása
Ceruzánk papírra gyakorolt nyomásával, illetve a különböző mennyiségű rétegek keresztezett irányba történő egymásra hordásával is változtathatjuk a szín tónusát, mélységét.

Kialakítását kéztartásunk is befolyásolhatja:
Író kéztartás: ahogy hagyományos írásnál is tarjuk a ceruzát, ilyenkor gyakorlatilag csak a ceruza hegye ér a papírhoz. Kontúrvonalak rajzolásánál használjuk, pl. fűszálak, szőrszálak, haj kialakítása és árnyékolás.
Fektetett kéztartás: ilyenkor a ceruzát a végénél fogjuk, hogy a hegy oldala találkozzon a papírral. Satírozásnál, nagy felületek színezésénél használjuk, pl. égbolt színezése.

Rajzolj egymás mellé sűrű vonalakat úgy, hogy közben növeled vagy csökkented a ceruzára gyakorolt nyomást. Fontos, hogy ne emeld fel a ceruzádat a papírról. Ha ez megy, próbáld meg úgy színezni a vonalakat, hogy egy egybefüggő színskálát kapj.

Rétegezés

Grafitceruza esetén különböző technikák léteznek a megfelelő tónusok kialakítására (maszatolás, satírozás, pöttyözés, sűrű vagy szellős keresztező vonalak, körkörös vonalak, finom és erős vonalak alkalmazása stb.). Színesceruzák esetén azonban a legjobb módja az árnyékolásnak a rétegezés. Mivel több szín is összemosásra kerülhet, főleg azokat a művészceruzákat ajánlom hozzá, melyekkel akár 3-5 réteg színt is fel tudsz vinni gondtalanul a lapra
A ceruza különböző erősségű rányomásával érdemes a rétegeket azonos irányba felvinni (viaszos ceruzák esetén), de a sűrű keresztezett irányú satírozás is ajánlott (olajos ceruzák esetén)..

Elkészült rajzok tárolása

Fentebb írtak alapján már sejthetitek hogy nem egyszerű a kényessége miatt, ezért érdemes karton papírokon elválasztva egymáson tárolni egy polcon.

Árnyalatból árnyalatba.

Bejegyzést későbbiekben még kiegészítést fog kapni.
Köszönöm hogy elolvastad.

Hozzászólások

(#1) soundsonic


soundsonic
aktív tag

Nagyon szépen köszönöm! Nem is sejtettem, hogy vizesen is használható, valamint azt észrevettem már hogy nem nagyon radírozható úgyhogy a "féhérítési" részt még átolvasom párszor és kipróbálom. Még 1x köszi :)

(#2) Luck Dragon válasza soundsonic (#1) üzenetére

Nagyon szívesen, ezeknél érdemes a rajz előtt mindig megtervezni mi hol is lesz, mert utólag visszajavítani nem egyszerű. fogod a fehér festéket, majd száradás várás, hajszárító még lehet opció a haladásra.
Hasonló érzés lesz a végén mint a plasztikus 3D festészetnél.

A káosszal teremtek rendet. Philips & TPvision primary visitor. Philips Design line.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.