2024. március 28., csütörtök

Covid után a kellemesen hűs nyárban (Norvégia)

Írta: | Kulcsszavak: hajósút . hajósutak . norvégia . viking . gleccser . vízesés

2020-as pofon után végre az, akkor parkolópályára helyezett kis nyaralást megtehettük. Igaz nem úgy, ahogy akkor elterveztük, de szerintem jól döntöttünk. Nyáron irány a Skandináv-félsziget. Bíztunk benne, hogy nem lesz cudar hideg még és nem ázunk meg (nagyon). Egy kis spoiler, számítottunk esőre, de az egy hét alatt egy csepp sem esett. Nagyon nagy szerencsénk volt. De mivel már szeptemberben mentünk, így a vízhozamok nem voltak olyan impresszívek.

Hajós kirándulással utaztunk, aminek része, hogy több pontját is érintjük és közben nem kell a szállás és ellátás miatt aggódnunk. Az utunk során 4 megállónk volt. Előre is elnézést, ha nem tökéletes norvégsággal írom le a pontos neveket. (Lusta vagyok megkeresni a speciális karaktereket.)

Stavanger

Igazából ez a megállóhely csak a kikötő miatt volt opció. Preikestolen, azaz a Prédikálószék volt a cél. Nem volt közel a településhez, de az idegenvezetésnek hála, amit egy Miquel nevű fiútól kaptunk, sok érdekességet tartalmazott. A buszvezető pedig viccesen megjegyezte, hogy ő nem is buszvezető. Megnyugtató volt persze.
Nemsokkal 8 után megérkezve a start pozícióhoz kellemes kis, ködös idő fogadott. A túránál jelezve volt, hogy nem lesz piskóta. Igaz így se volt egyszerű, de ha esett volna, biztos visszafordulok. Csúszós sziklák, meredek kaptatók bőven voltak az út során. Így száraz időben is azért kapaszkodtak az emberek. Bár 2013-2014-ben nepáli serpák segítségével felújították. Biztos direkt tette bele húzós szakaszokat, de nem gondoltak arra valószínűleg, hogy arrafelé sokat esik. Esőben szerintem életveszélyes számos ponton.

A reggeli ködben még a pókhálók is láthatóvá váltak

Az út során több pihenő volt, ahol szép kilátás nyílt a természet csodáira. (Meg élvezhettünk egy kis pihenőt is :) ) Az utunk céljához érve nem lepett meg, hogy hosszú sorban várakoznak az emberek, hogy egy szelfit vagy egy vicces(nek gondolt) képet készítsenek. A Prédikálószék mögött van még egy magasabb rész, amire többen felmentek, de mi már itt megállapodtunk. Nekem kicsit a Grand Canyont idézte, csak nem rozsda, hanem zöld színekben a folyójával.

Visszafelé pedig még megálltunk egy pillanatra megcsodálni egy monumentumot, ami Sverd i fjell névre hallgat. Egy csata emlékére készültek. A legnagyobb kard a győztest, a két kisebb a leggyőzötteket szimbolizálja. A békét is jelképezik, mert a sziklába helyezték el, ami így nagyjából eltávolíthatatlan.

Flam

Igen aprócska kis kikötőfalu, ami 100%-ban turizmusból élhet. Itt volt az első olyan odaút, hogy a fjordok között vezetett az út. Ráadásul kellően szűk, ezáltal régi, viking időket idéző hangulata volt. Útközben számos település. Temérdek vízesés. Azon törpöltünk, hogy mit dolgozhatnak, meddig tarthat, mire a mentő, az orvos eljut a beteghez. De nekem tetszett, hogy nem élnek egymás hegyén-hátán.

Itt délelőtt a települést jártuk be és a part mentén sétáltunk. Napokig el tudnék ott mászkálgatni. Megértem a vikingeket, hogy miért laktak itt. Meseszépek a fjordok.

Itt van egy vasútvonal, ami állítólag szép, de tényleg előre kell foglalni a jegyet, mert esélytelen helyben a legközelebbire kapni (, ha turistaszezon van). Ez kimaradt, de talán egyszer még visszatérünk, hogy megtapasztaljuk a sokat dícsért útját a vonatnak.
Délután idegenvezetőnk Harlov és Bjorn volt a sofőrünk. Volt egy kis kitérő egy népszerűbb vízesésnél, a Tvindefossennél. A jóidő és a szezon vége átka, hogy a vízhozam gyengébb. Így teljes erejét most elrejtette a vízesés. De, ha nem pihen, biztos érezni, mert elég széles sávban zuhan alá. Állítólag, aki iszik a vizéből, az hosszabb életre tehet szert.

Majd folytattuk utunkat Stalheimbe, ahol egy hotelnél volt a megállónk. Az építés helyét nagyon eltalálták. De nagyon. A panoráma gyönyörű. Sétatávolságokra vízesések szintén.

Az időnkbe, a távolságok miatt sajnos csak ennyi fért bele, de az utazások során is sok szép természeti szépséget látni. Az idegenvezető helyi volt, így méginkább bennfentes információkhoz juthattunk.

Olden

Újabb fjordok közötti megközelítés. Itt is ködös, felhős volt az idő, de úgy kell elképzelni, hogy kb. 30-40 méterig kristálytiszta, felette meg a fátyolos ködpára.

Oldenbe érkezve ijesztő volt, hogy ilyen ködös marad az idő, mert a településen igazából messzire nem láttunk el. Ahogy szakadozott a takarás, úgy bukkantak elő a hegyek részletei és döbbentünk meg, hogy mennyire közel vannak a felhők. Ebben az időben, útbaesett egy templom is a kis temetőjével, ami horrorfilmeket idézett a hangulatával. De ugyanakkor megvolt a bája.

Itt is délután volt egy szervezett program, amit egy norvégnak tűnő belga férfi vezetett. Itt már voltak visszatérő adatok az országról, de még ő is tudott újat mondani. Itt volt a legfurcsább az úthálózat. Norvégiában alagútat alagút követ szinte, hála a rengeteg hegynek. Alagutak közepét jól megvilágították, hogy kicsit motiválják a hosszú utakon utazókat, hogy nemsokára vége. Az egyik kicsit olyan volt, mint valami tropikárium, ami egy hatalmas üvegbúra.

De azért vannak szakaszok a szabad ég alatt. Itt valamiért sokszor egy sávos utak vannak, amik kétirányúak. Ezt úgy oldották meg, hogy párszáz méterenként vannak kiugrások, ahol félre tudnak húzódni. Elfelejtettem megkérdezni, de gyanítom azért nem csak jófejség alapon döntik el, hogy ki enged kit előre. De volt, aki kb. 50 métert tolatott vissza miattunk.
Az utunk célja most a Jostedalsbreen nemzeti parkban található Briksdal gelccserhez vezetett. Eredetileg a Kjenndalen gleccsert céloztuk meg, de nem volt biztonságos, így kellett egy gyors újraszervezés. Itt van lehetőség úgynevezett autós utazásra is. Kis trollautókkal hozzák-viszik az embereket a gleccserhez. Mi inkább a gyalogtúrát választottuk. A túraútvonal bár szintén nehéznek volt írva, de pár kisebb szakaszt leszámítva még esőben is bőven vállalható. Messze nem olyan, mint a Prédikálószéké. Útközben több kisebb-nagyobb vízesés. Persze rémisztgettek a különböző oldalakon, hogy itt aztán elázik mindenki. Igen, a vízesésnél a vízcseppek belopakodnak a szemüvegek alá is, de azért, ha jó az idő, akkor esernyőt nyitni felesleges.
A gleccserhez felérve szép, tisztavizű tó, tele jéggel, amivel imádtak sokan fotózkodni. A víz hideg, de finom. A látvány üdítően páratlan. Van egy szalaggal jelölt szakasz, ahol már omlásveszélyt jeleznek, de át lehet rajta menni. Elég közel lehet merészkedni a fagyott hótömeghez. Kissé ijesztő volt látni, hogy az ember mennyire apró pont a gleccserhez képest, ami mint valami kolosszus tornyosodik mögötte.
Állítólag a korábbi években, évtizedekben sokkal jobban leért, de a klímaváltozásnak "köszönhetően" csökken a gleccser mérete. Ha jól emlékszem ez Európa legnagyobb gleccsere, ami Világörökség része is.

Bergen

Itt a település kimaradt, pedig kíváncsiak lettünk volna rá, de hát a szervezett útról nem lehet késni. Itt első célunk a Steindsdalsfossen volt. Egy kisebb vízesés, ami inkább nyáron tombol, de ennek a vízesésnek talán a legvonzóbb része, hogy a vízesés mögé lehet menni. Így szeptemberben már a vízhozam miatt nem annyira lenyűgöző, de azért el tudtuk képzelni, hogy milyen, amikor elemében van.

Majd ezután a közeli Norheimsundsban leparkoltunk városnézésre. Itt is inkább a partmentén volt látnivaló.

De a 4 útból talán ez volt a leginkább csalodást okozó. Nagyon messze a Bergentől (több, mint 2 óra oda és ugyanannyi vissza). Bergen városában kellett volna maradnunk, mert elég nagynak tűnt és a Flam és Olden régiessége után furcsa volt látni modernebb épületeket. De mégsem hatalmas 10 emeletesekkel teletüzdelteket.

Konkluzió

Norvégia természeti adottságai vitán felüliek. Az ország méretéhez képest, ami Magyarországhoz képest több, mint négyszerese és a lakossága feleakkora, nem meglepő, hogy nincsenek teleszórva paneltömbökkel. Van terük. Bár az áraik rémisztőek a hazai árakhoz képest. Legalább háromszoros szorzóval érdemes számolni, hogy ne érjen meglepetés. Szívesen visszatérnék bármikor oda, de annyi hely van még, ahol nem jártam. Hegyek szerelmeseinek Norvégia maga a mennyország.

(#1) Oldman2

Oldman2
veterán

Köszi a beszámolót a képek alapján fantasztikus lehetett az utazás...