2024. március 28., csütörtök

Gyorskeresés

SPOILER! The Last of Us Part II

Írta: | Kulcsszavak: The Last of Us Part II . Playstation 4 . Sony . Naughty Dog

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Előre szeretnék mindenkit figyelmeztetni, hogy írásom teljesen mértékben SPOILERES lesz! Még a képek is a bejegyzésben!!

Alapjáraton nem szoktam játékoknak külön Logout bejegyzést írni. Általában a Playstation 4 topikban szoktam egy hosszabb kommentben kifejteni az élményeimet, véleményemet a játékokkal kapcsolatban, amit egy logout bejegyzsében mindig összegyűjtök. Ennél a játéknál viszont annyira elszabadultak az indulatok, a spoilerek, hogy jobbnak láttam kiragadni a topikokból, és külön kitárgyalni. Azért, hogy itt a kommentek alatt, nyugodtan leírhatja mindenki kendőzetlenül a véleményét.

The Last of Us Part II

A Last of Us volt az első játék amit a Playstation 4 megvásárlása után végigjátszottam. Sajnos PC-s koromból már emlékeztem rá, mert híres játék volt, és nagyon felkapott. Ezért én végignéztem már akkor Youtube-on. A végigjátszás során megtapasztaltam természetesen a Naughty Dog minőséget, de a történet előzetes ismertében rám nem hatott úgy, ahogy sokakra.

Ezek után, nekem nem voltak különös elvárásaim a második résszel kapcsolatban. Annyit vártam, hogy egy igazi Naughty Dog minőségű játékot kapjak megint.

Tegnap este végre végére értem a történetnek és nem csalódtam, azt kaptam amit vártam. Ezért, meg lennék lepve, ha év végén azt mondanám, hogy nekem a The Last of Us Part II az év játéka. Hoppá.
Hát igen. Most sokan biztos azt gondoljátok, hogy ismét következik egy TLoU2-t fikázó bejegyzés. De megnyugtatok mindenkit, nem. A The Last of Us Part II szinte tökéletes. Teljes nyugalommal elfogadom, ha valaki szerint ez az év játéka, teljesen egyetértek a rengeteg 10/10-es értékeléssel. Mert igen, ez a játék annyira rohadtul ki van hegyezve, amennyire csak lehet. Példaértékű alkotás.
Csakhogy ez egy személyes bejegyzés, és az én személyes véleményem alapján íródik. Én pedig már évek óta mondom, hogy a zombis zsáner kihűlt. Elsősorban ez a The Walking Dead franchise-nak köszönhető. De a zombis médiumok piaca már túlcsordult. Nincs ebben a témában már puskapor. Hiába próbált meg mindent a Naughty Dog, hiába járatta tökéletesre a történetet, hiába helyezte a hangsúlyt az emberek közti ellentétekre. A zombis körítés engem minden egyes alkalommal csak kizökkentett ebből a szép komótosan haladó, húsig hatoló, ízig-vérig brutális, és magával ragadó történetből. Mert minden egyes harc, legyen szó zombikról, katonákról, szektásokról szinte mindig csak kizökkentett. Mondván, ezeken túl kell vágni magamat, aztán talán jön megint egy fasza átvezető, egy kis darabka a történethez.

Pedig a gameplay is, mint minden ebben a játékban számomra kifogástalan, hibátlan. Nem azért volt nyűg számomra mert ne lenne élvezetes, de a narratíva annyira magával ragadó, és kimagasló, hogy egyszerűen kettészakította nálam a játékot. Voltak a leküzdendő akadályok, a harcok és volt a jutalom, ha ezeken sikerült túljutnom. Minden egyes beszakadó padló, klausztrofób, szűk helyeken rám rontó szörny, azt váltotta ki belőlem, hogy "here we go again". Hogy már megint mesterségesen, nem túl meglepő módon kelepcébe estünk. És ez ismétlődik újra meg újra. Ne nézzetek hülyének, tudom, hogy ezek a részek teszik játékká ezt az alkotást, ha ezek nem lennének akkor tényleg csak filmet néznénk. És bár sokat nem, de azért a játékmenet is fejlődött. Sok új játékelem nem került be, de ami igen, azok szépen simulnak bele a korábban már lefektetett alapokba. Ezek közül a kedvencem a lángszóró volt. A kutyákért meg külön puszi a fejlesztőknek, nem könnyítették meg a dolgomat. Érdekes, én azt tapasztaltam, hogy a karakter képességeinek fejlesztése "csak dísz". Eleinte nagyon odafigyeltem, hogy mit fejlesztek, aztán úgy vettem észre, hogy nagy előnyt nem adnak. Mondjuk ez nagyon jól passzol ahhoz, hogy mégse szuper katonákat irányítunk. Sose válik karakterünk igazi terminátorrá.

Ami a gameplay-t nálam megmentette az a környezet. A játék szinte az első pillanattól, az utolsóig olyan helyszíneken, helységeken vezet végig minket amiket szerintem sosem felejtünk el. Nem is tudom, hogy most hirtelen mit emeljek ki. Volt pillanat amikor gondolkodtam, hogy tényleg csak Seattle fog játszódni az egész? Mikor megyünk már másik városba mint az első részben? Aztán ezen gondolatomat szépen elhessegette a játék. Nagyon változatos a környezet. És leírhatatlanul gyönyörű. Amikor egy teljesen semmitmondó szituációban benyitottam egy ajtón, és utána a CenturyLink Field tárult elém. Ott biztos ültem a tv előtt egy percig, mozdulatlanul, tátott szájjal. Jó most ez is egy olyan hely amit NFL szurkolók értékelnek csak igazán. De a felhők közötti séta, az elárasztott város, a múzeum, a farm.. úr isten, fel lehetne sorolni az egész játékot. Láttam egy összehasonlító videót a valóság, és a játékról. Elképesztően beteg maximalizmus az, ahogyan az ND lemodellezte a várost, és belehelyezte a történetet. Mert belegondolni is rémisztő, hogy ez mekkora meló volt. Ahogy az adott történések, az adott helyszínekhez vannak kötve, és ezt mi kvázi több szálon látjuk, némileg eltérő időben is. Mígnem a szálak összeérnek.

És akkor szép lassan belevágok abba, ami nekem a legnagyobb bajom volt a játékkal. Ez nem más, mint Abby. Nem is tudom hol kezdjem. Értem, hogy a Neil Druckmann-ék azt találták ki, hogy az első résszel ellentétben itt nem csak két karakter drámáját mutatják be, hanem tágítják a szereplők számát. Kitalálták azt is, hogy ez egy bosszútörténet lesz. (Ez is a baj a zombis alappal, mert mit csinálsz benne? Vagy túlélsz, vagy bosszulsz... ) Jó, szóval bosszútörténet. Joel halálával próbálták ismét a játék elején ellőni az egyik nagy csattanót, ahogy ezt anno Joel lányának halálával tették. Csak itt már annyira nem volt váratlan. Ezért ezt próbálták brutalitással kicsit "megnyomni". Az mondjuk működött is. És akkor Ellie bosszút esküszik, a maga törékenységével, és naivitásával. De érezték, hogy ez még mindig kevés lesz. Ezért csavartak egyet a történeten, és akkora hangsúlyt helyeztek Abby-re, amit senki se várt. Jó, igazából másik játszható karaktert se vártunk szerintem. Csakhogy a hiba ott van, hogy az a játékos, aki végigküzdötte magát az első rész megpróbáltatásain, akinek összefacsarta a szívét ennek a két karakternek, Joel-nek és Ellie-nek a története. Az soha a büdös életben nem fog együtt érezni, sose fog izgulni, és sose fogja igazából magáénak érezni Abby megpróbáltatásait, ha ő egy golfütővel pépesre veri Joel fejét. Mert azok után lehet ő a megtestesült jóság, maga Szűz Mária is. De megölte Joel-t. Azt a Joel-t, akivel én/mi középkorú apukák, a legjobban azonosulni tudtunk. (Jó, tudom, nem mindenki középkorú apuka, de ez az én írásom) Érezni is a játékon, hogy nagyon nagyon szeretné ha mi Abby-t megkedvelnénk. Tolja, túszakolja le a torkunkon. Aztán mire megy vele? Semmire. Én konkrétan a színházban annál a jelenetnél, amikor kergetjük Ellie-t és az első konfrontálódás megtörténne, én oda álltam Ellie elé, hogy öljön meg. Azt hittem, hogy talán az ND a kezembe adja a választási lehetőséget. És ezt tetézi még Abby taszító külseje. Nem tudom, hogy írjam e azt, hogy undorodtam, de ha nem is, a hideg kiráz attól a She-Hulk-tól. Legalább ez ne lenne. Legalább lenne valamennyire bájos, vagy dögös. Látszik a játékon, hogy mennyire naturista az egész. Nincsenek szépségek, nincs ami kiragadjon ebből az oszló-foszló-bomladozó világból. És hát nem is azt várnám, hogy egy Megan Fox féle dög legyen, mert baromira nem illene oda. De ez a medve-disznó-ember se igazán nyerte el a szívemet. Néztem a concept art-okat, talán valami fekete(hosszú) hajú karakter is tervben volt ehelyett. És nem tudom pontosan, de úgy érzem, hogy Abby-vel többet is játszottunk mint Ellie-vel. Nem tudom a százalékos arányt, de én ilyen 60-40-re tippelek.

Dina kinézetéért sem repesek örömömben. De őt hamarabb el tudtam fogadni mint Abby-t. Egyébként minden, ami a történethez köthető. Kezdve a karakterekkel, a szövegekkel, az egész cselekménnyel, zseniális. Sajna nem egy elszállt high-concept cucc, amikért én rajongok. De egy kő kemény, érett, végtelenül brutális és naturalista sztori. Vagyis ez nem csak a sztorira, az egész játékra igaz. És ez jó. Mondhatnánk merésznek is, de ha nagyot akarsz robbantani mint játékfejlesztő, akkor bizony érdemes beleállni a dolgokba. És a ND páros lábbal beleállt. És beleállt szegény kis emberkék szívébe is, akik nem tudják feldolgozni, hogy a világ változik. Hogy az egyneműek szerelme nem csak propaganda, meg agymosás, nem egy betegség. Hanem egy létező dolog. Amit illene elfogadni, de ha az nem is megy, legalább tiszteletben tartani. Én 100%-ig heteroszexuális férfi, a fülem botját nem mozdítottam amikor megláttam két lányt csókolózni a képernyőn. Nem fogott el undor, nem ijedtem meg hirtelen, hogy úristen én is elfogom kapni tv-n keresztül ezt a "betegséget". Szánalmasnak tartom a cirkuszt ami kialakult emiatt, a játék körül. Éni, és élni hagyni. Az meg a másik, hogy ha emlékezetem nem csal, akkor már az első trailerben is elcsattant egy bizonyos csók. Akkor nem volt gyanús? Akkor még nem volt ekkora cirkusz.

Azt hiszem ennyi, amit írhatok a játékról. Felesleges részekre szedni, mert tényleg minden elemében zseniális. Leírhatatlan látvány, tökéletes soundtrack, filmeket meghazudtoló átvezetők, és sorozatokba illő cselekmény. Megkönnyebbültem, és örülök, hogy az ND ismét hozta a tőle elvárt színvonalat. Már csak maga a menü, a beállítási lehetőségek mennyisége, és részletessége is. Az már az én egyéni szoc problémám, hogy ezek a dolgok zavartak, és gátolták a teljes immerziót számomra. Sebaj, örülni kell, és hálásnak kell lenni, hogy készülnek ilyen minőségű játékok!

Én teljesen kivontam magam a játékról folyó eszmecserékből, ezért szeretnék megkérni mindenkit (leginkább a Playstation 4 topik látogatóit), hogy írják le nekem, akár itt kommetben, akár privátban a véleményüket. Be is linkelhetitek a korábbi kommetjeiteket. Nagyon kíváncsi vagyok mindenkiére. Rossz is, hogy ennyire spoilerfóbiás vagyok, és kimaradok a beszélgetésekből. Most be is linkelem pár topikba eme irományt, hátha idegyűlünk páran.

Zárásként, szokás szerint még pár screenshot:

Hozzászólások

(#1) Wesder


Wesder
félisten

Jó volt olvasni a véleményed a jàtékról.

Egyébként ha belegondolsz Abby szemszögéből Ellie ugyan olyan rossz, vagy talàn még rosszabb, mint Ellie-nek Abby.

I guess it's easy to see the world the way I do. The emptiness is a promise, the sin is just the proof.

(#2) Neoteric


Neoteric
addikt

Nem rossz írás, többnyire egyet is értek vele. Abby külsőre nekem sem szimpi, viszont a karaktere megkedveltetése nálam működött, a végére valahol sajnáltam Abby-t is és Ellie-t is. Egyedülálló alkotás a játék sok szempontból. A látvány, a hangok, a mozgás, az animációk, meg maga az egész világ.. de valahogy a választási lehetőségeket én azért kicsit hiányoltam. Betudom annak, hogy valszeg lesz egy Part III, amihez nem passzolt volna, hogy ha megöli a játékos Elliet, Abbyt, vagy mindkettőt. :D

PSN: ne0teric_sAN

(#3) .LnB válasza Wesder (#1) üzenetére


.LnB
titán
LOGOUT blog

Persze, ezt értem. Csak Ellie-re épült egy teljes játék ugye mindezek előtt. Azt nem tudtam elfelejteni. Pont ez is zajlik a játékban, Ellie karakterét romboljuk kicsit, Abby-t meg felemeljük. Próbálják egyensúlyba hozni őket. És ez teljesen okés lenne. Ha ez lenne az első rész.

„A kerékpározás első szabálya, hogy szenvedned kell, és senki más nem teheti meg helyetted. Semmilyen számítógép vagy edző által kitalált program nem tudja elérni, hogy kevésbé fájjon.”

(#4) james001


james001
veterán

Jó írás,mintha csak én írtam volna,ugyanígy érzek én is :)
Bár nem értem miért van fennakadva mindenki Abby fizimiskáján,persze nekem is fura volt kicsit eleinte,de szerintem jobb is hogy nem egy nagy csöcsű álomnő lett,az meg végképp nem illene egy ilyen játékba. Mint karakter mondjuk nekem se jött be,túl "erőszakosan" próbálják megszerettetni veled,de én egyszerűen nem tudtam megkedvelni. De azért voltak király részek vele is.

Amúgy a vége nekem nagyon bejött,amikor bunyózunk a vízben,meg utána az epilógus is a gitárral :K Mondjuk a nagy fight-nál vártam egy Ellie és Abby életerő csíkot felülre de aztán rájöttem hogy ez nem Kojima játék ;]

"The stars have died and the heavens go up in flames"

(#5) .LnB válasza james001 (#4) üzenetére


.LnB
titán
LOGOUT blog

Az a harc nagyon jó volt. És természetesen nekem is Kojima játékai ugrottak be róla. :D

„A kerékpározás első szabálya, hogy szenvedned kell, és senki más nem teheti meg helyetted. Semmilyen számítógép vagy edző által kitalált program nem tudja elérni, hogy kevésbé fájjon.”

(#6) Moby


Moby
addikt

Egy csomó mindennel egyetértek, de a minden elemében zseniálissal absz nem. Igen, vannak zseniális részei. De vannak problémás részei. Pl a társak viselkedése. Fejlődött az első részhez képest, de még mindig sokszor totál idiótaként viselkednek. Aztán ottvannak a randomeltűnő holttestek. Hogy ez mi okból került bele én nem tudom, de rohadtul gáz. De említhetném azt is, hogy Dina és Ellie között absz nincs működő kémia. Dina karakterével néhány átvezetőn kívül és egy lényeges elemen kívül a játékban gyak semmit nem tudtak kezdeni, ami mondjuk az első rész tükrében nem egy pozitív dolog. Nekem a játék egész első részével bajom van. Miközben a sztori azt meséli, hogy itt vendetta van, ellie sokkal inkább menekül az egész első részben, sokszor azt is elfelejteti, hogy mi az alapvető motivációja. Mintha egész más csapat csinálta volna az első és a második részét (a második rész nekem sokkal jobban tetszett). És még volt bajom a zenékkel, illetve azok hiányával is. A játékmenet: ugyan fejlődött az első részhezképest, de inkább csak több lett mindenből, de továbbra is azt éreztem játék közben, hogy egy filmfevételen vagyok, ahol ha nem azt csinálom amit a rendező akar, akkor bemondják a megafonon hogy álljunk le, és kezdjük előről. Bár a gunplay szerintem szórakoztató volt, emiatt a rettenetesen "megírt jelenetek" miatt a végére bevallom, én untam is kicsit. Sok volt már az egyforma színjátékból, amit nem tett könnyebbé, hogy csak a szenvedéspornó kötötte össze őket. Nagyon hiányzott nekem a játékból a valóságos emberi kapcsolatok. Csak Abby és Manny barátságát éreztem olyannak, ami odavaló egy ilyen sztoriban. Sajnos csak egy rövid epizód volt. És akkor utoljára: Abby tesztoszterontól csöpögő szörnyeteggé módosítása a korábbi trailerekhez képest nagyon-nagyon nem fér belea minden elemében zseniális kategóriába. Ha beleveszem az okot, amiért valószínűsíthetően történt, meg pláne nem.

(#7) .LnB válasza Moby (#6) üzenetére


.LnB
titán
LOGOUT blog

Jókat írsz tényleg. A kémia valóban elég nyögve-nyelős köztük. De a végén jól van bemutatva. Addig meg Dina parkolópályán van.
A társak viselkedése valóban gázos, ezt el is felejtettem. Konkrétan nem is csinálnak semmit a harcokban, plusz láthatatlanok az ellenség számára. Mondjuk utóbbinak szerintem inkább örüljünk.

Eszembe is jutott két gondolatom az írásod alapján, amit kifelejtettem.

Az első, hogy olyan a játék, mintha az egészet az első rész, zsiráfos jelenete alapján építettek volna fel. Az nagyon megmaradt bennünk az elsőből. És ezt végig mint ha szem előtt tartották volna. Mert itt az összes helyszín annyira emlékezetes.

És a második, a fekete leves. Az első 10 óra után, gondolkodtam, hogy nem fogok róla írni. Nem érdekelt, nem ragadott magával. Volt nap, amikor játszhattam volna vele, és inkább lefeküdtem aludni (este).

Ezért is értek veled egyet. El is gondolkodok, hogy átírjam e az írásom végét. Mert én úgy értem, hogy zseniális, hogy el tudom fogadni ha valaki annak tartja. Mert nem mindenkit zavarnak ugyan azok a dolgok. Nem mindenki ugyan azt tartja hibának. Az elején írom is, hogy nekem nem az. De ha ez az általános vélekedés róla, akkor el tudom fogadni.

„A kerékpározás első szabálya, hogy szenvedned kell, és senki más nem teheti meg helyetted. Semmilyen számítógép vagy edző által kitalált program nem tudja elérni, hogy kevésbé fájjon.”

(#8) keIdor


keIdor
titán

Nagy vonalakban ugyanazt érzem, mint Te. Bár nem értem még a játék végére, de vasárnap estére szerintem végzek vele, mert a hétvégét erre szánom. Ráfüggtem én is...

Helyzet a következő, már nem utálom Abbyt, mert látom az érem két oldalát, de jó megosztó játék lett valóban. A DS is az volt, de ott a játékmenet miatt, ez meg a karakterek miatt.
Az nagyon tetszett, hogy a stadionban egyből mutatták a hatalmas konditermet, meg Abby is mondta, hogy 90kg-ot már kinyomott. Ez legalább magyarázat a kinézetre. Készült a bosszúra, meg feszültséget levezetni is kiváló a gym.

Az viszont kellemetlen, hogy mindenki kedvenc karakterét az első részből annyire hamar és így "kiírják". Amikor Jesse hátulról befogja Ellie száját és mondja, hogy "nem hagyja, hogy ezt egyedül csinálja" az biztosan Joel helye lenne, mert korábbi trailerekben így volt még, erre full emlékszem.

Nem értem a csere okát, jobb lett volna, ha valahogy a játék felében történik meg az a jelenet a játék eleje helyett. A terv gondolom ez is volt... valamiért megváltoztatták.

Én szeretem egyébként a zombis témát a mai napig, bár itt ezek a fertőzöttek ugye élnek még, csak az emberségük tűnt el. De a belső szerveik működnek. Ha szíven lövöd meghal, a zombi viszont nem.:) A zombiknál nem így van, ezek nem zombik, ott csak az agy egy része megy.

Gameplay: 10/10
Környezet, hangulat: 10/10
Harcrendszer, fedezékek működése, gunplay: 10/10

A történetről majd a végén mondok verdiktet. Tudok mindent, csak nem átéltem, hanem olvastam. Nem ugyanaz.

[ Szerkesztve ]

¡GLORIA A LAS PLAGAS!

(#9) Moby válasza keIdor (#8) üzenetére


Moby
addikt

Nem, az egy szándékos vágás volt. Az első kiadott trailer egyértelművé tette, hogy Joel nem él. Ezt le is írtam akkor* (gyak szándékosan elspoilerelte az ND), de akkor még azt gondoltam, hogy a két rész között hal meg, és a második rész Ellie bosszújáról szól. Ez többé-kevésbé be is jött. Sőt, jobb lett volna, ha így történik, ha csak sztoriként utalnak rá, mert ahogy kiírták a második részből őt, azt szerintem méltatlan a karakterhez, és az első részhez is.

/*olyan volt a rendezés, hogy üvöltött belőle, hogy Joel nincs ott fizikailag: nem lépett bele a pocsolyákba, stb

//amúgy nem nagyon értem mit keresel egy ilyen nagyon durván spoileres leírás és topik közelében, ha még nem ment végig.

[ Szerkesztve ]

(#10) keIdor válasza Moby (#9) üzenetére


keIdor
titán

Akkor ez elkerülte a figyelmem vagy már elfelejtettem, 2-3 éve volt. :R

Méltatlan, egyetértek.

¡GLORIA A LAS PLAGAS!

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.