2019. július 22., hétfő

Gyorskeresés

A Metal Gear Solid széria, és egy korszak vége.

Írta: | Kulcsszavak: Metal . Gear . Solid . Kojima

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Szeptember 1-én megjelent a Metal Gear széria utolsó, befejező része. Ezzel egy korszak lezárult. A sorozat atyja Hideo Kojima végleg befejezettnek tekinti a sorozatot. És a Konamival való viharos szakítása után a jövőben nem készít új részt. Én ezzel az írással szeretnék megemlékezni a szériáról, és, hogy mit is jelentett számomra.

Szeretném előre leszögezni, hogy ez nem egy mindenre kiterjedő ismertető. Ez az én szubjektív véleményem és kis történetem Hideo Kojima mesterművével kapcsolatban. Az írás spoilereket tartalmaz az ötödik résszel kapcsolatban! Amit külön jelezni is fogok. Aki még nem játszotta végig még a The Phantom Pain-t, az azt a bekezdést inkább ne olvassa el!

Amennyire nagy rajongója vagyok a Metal Gear játékoknak, annak ellenére történetem a sorozattal nem nyúlik vissza túl régre. Egész pontosan 2,5 - 3 éve játszottam végig életem első Metal Gear Solid játékát. Természetesen korábban is hallottam róla, de mivel sose volt Playstation konzolom így elég sokáig kimaradt számomra. De legbelül mindig ott motoszkáltak a játékkal kapcsolatos pozitív értékelések, és a gondolat, hogy egyszer mindenképp végig kell játszanom. A legnagyobb lökést ez a teszt, és ennek a tesztnek a többszöri átolvasása adta.

Végül 2012-ben mikor párommal megtudtuk, hogy gyermekáldás elé nézünk. Komolyan át kellett gondolnom mennyi időt töltök játékokkal. Realizálódott bennem, hogy mérsékelnem kell a számítógép és konzol előtt töltött időmet (spoiler: annyira azért nem sikerült mérsékelni mint elterveztem). Ezért jó előre abbahagytam hőn szeretett, ámbár (ha valaki kicsit is jobban akar játszani az átlagosnál) rengeteg időt igénylő játékaimat. A Counter Strike-ot, a World of Warcraft-tot. Olyan játékokat kerestem amit bármikor ott lehet hagyni, de azért kellően minőségi. Nagyjából pont ekkor kezdett világszinten újra felszínre törni a gamer sajtóban is a Metal Gear láz, a Moby Dick stúdió által bemutatott sejtelmes Phantom Pain játék miatt. És a találgatások Joakim Mogren-nel kapcsolatban. Elolvastam újra azt a régi tesztet, és eldöntöttem, hogy ideje belevágni a Metal Gear szériába.

Első körben szereznem kellett egy PS3 konzolt, és egy Metal Gear Solid 4 példányt. Úgy gondoltam kezdem a negyedik részel. És ha az tetszik akkor jöhet a többi. Egy rövid idejű PS3 - Xbox360 csere alatt alig pár napig tartott a negyedik rész végigjátszása.Ebben a gyors végigjátszásban szerepet játszott az is, hogy nem bírtam megbarátkozni a Playstation 3 konzollal, ezért gyorsan vissza szerettem volna kapni az Xbox-ot.
Természetesen a játék nagyon tetszett. Ezért nem volt kérdéses a sorozat folytatása. PC-n végigjátszottam a Metal Gear Solid-ot, Xbox 360-on pedig a HD Collection-ban található többi részt. Kivéve az 1987-ben MSX-re megjelent Metal Gear, és 1990-ben megjelent Metal Gear2:Solid Snake epizódokat.

Természetesen letaglózó élmény volt. Soha elképzelni sem tudtam volna, hogy lehet ennyire jó játékot készíteni. De álljunk meg itt egy pillanatra. Nem is maga a játékmenet tetszett, hanem ami valójában a Metal Gear-ek sava borsát adja, a TÖRTÉNET. Az is tény, hogy a különböző epizódok a megjelenésük idejében teljes mértékben kihasználták az akkori hardverek teljes teljesítményét és sorra söpörték be a díjakat. Ennek ellenére a játékok legfontosabb eleme a sztori. Az a sztori ami immáron 28 éve a szemünk láttára bontakozik ki. A sztori amit teljes egészében csak a Metal Gear sorozat atyja Hideo Kojima ismer. Az ő fejében állt össze ez az egész. És ő, a tőle telhető legjobb formában prezentál elénk, játékosok elé. És ez a sztori eszméletlen. Az összes játék végigjátszása után is rengeteg kérdés marad a játékosokban, rengeteg féle értelmezése létezik. Engem sok utána olvasásra késztetett a játék míg végleg összeállt a fejemben egy teljes sztori. De a különböző értelmezéseknek hála, az emberek között is vannak eltérő teóriák. Olvastam nem egy gondolatmenetet amely nem egyezett az én verziómmal teljes mértékben.
Hideo Kojima pályafutása során valami olyan eredetit, tökéleteset alkotott amihez fogható soha nem született még a játékiparban. És megkockáztatom, hogy soha nem is fog többé.

Ilyen mérhetetlen rajongással vágtam bele a most megjelent befejező részbe. Nagyon izgatott voltam, mert Kojima elmondása szerint is ez a rész a hiányzó láncszem. Ezzel lesz teljesen kerek és kész a történet. Valami olyat vártam amitől hetekig nem fogok magamhoz térni. Valamit amit sokáig fogok siratni mert véget ért. A megjelenés napján rögtön belevetettem magam a befejező ötödik részbe, és 16 nappal később befejeztem a sztori részét.

Spoileres bekezdés következik!

És most miután 58 óra játék után végeztem vele, kicsit csalódott vagyok. A játék megjelenése előtt felreppentek a pletykák miszerint a kiadó és Kojima között a viszony nagyon megromlott. Kojima és csapata a szerződésük lejárta után elhagyja a Konamit. A játék dobozairól és a játékot reklámozó termékekről levették a nevét. Baljós előjelek voltak ezek. De mi hittünk Kojimának aki azt állította a játék elkészülését ez nem befolyásolja. A lehető legjobb Metal Gear-t fogjuk kapni. Nos, Kojima hazudott. Mert a játék nincs kész. Sőt én egyenesen azt mondom, hogy félkész. És ezt minden Metal Gear rajongó észre fogja venni. A játék történetének egy pontjától érezhető a kapkodás, az egymás után dobált küldetések amik nem állnak össze, nincs meg közöttük a kellő átkötés. Nincs meg az íve az egésznek. És a befejezés sem az amire egy valamire való rajongó várt. Minden részre jellemző epikus befejezés teljes mértékben elmarad. És ezért szomorú vagyok. Tegnap még azt írtam volna, nagyon szomorú vagyok. De nem. Nem mert enélkül a rész nélkül is imádtam a sorozatot és ez nem változott. Ha nem lett volna ez a rész akkor is boldog lettem volna. Így pedig egy kis pluszt ad a már meglévő élményhez. De nem tekinthető befejezésnek. Főleg miután kiderül, hogy a valódi Big Boss története ezzel a résszel párhuzamosan, de teljesen máshol játszódik. Amiről mi semmit sem tudunk meg. Így pedig pláne nem tekinthetjük befejezettnek. Utólag belegondolva az is megfordult a fejemben, hogy Kojima a Konami-val való vita által, és az által, hogy nem tudta tökéletesen befejezni élete művét. Ő maga nem akarta, hogy a neve szerepeljen a borítókon. Nem tudjuk mi volt a háttérben a vita oka. A hírek szerint itt is a pénz és a határidő volt a gond. Kojima maximalista, és nagyon alapos, ezért lettek az előző részek is ennyire jók. Sokáig és rettentő precízen dolgozik. De a Konaminak ez nem számított. Szerintük túl sokat költött a játékra, és túl sokat csúsztatta azt. Túl sok pénzt költött fel nem használt zenék megkomponálására. Pedig a játék egyik nagy erőssége, a tökéletes zenék. Amiket gondolom nem egyszerű elsőre, tökéletesen eltalálni. De ez a Konamit nem érdekelte.
Így állunk most, kaptunk egy félész játékot, és a tényt, hogy vége. Szemét világban élünk. Ahol a pénz az úr. Csak az számít. A pénzért bárki eltapos bárkit. Még ha az az illető a játékos társadalom egyik legnagyobb alkotója. Ettől én rosszul vagyok.

Ettől függetlenül maga a játék zseniális. A játékmenet, a játékmechanika tökéletesre járatott. Kategóriájának iskolapéldája. Csak a történet vége hiányzik éppenséggel. Amit egy, a Metal Gear világába újonnan belecsöppent játékos nem fog észrevenni. De a rajongók csalódottak lesznek.

Spoiler vége.

Azt gondolom ezt a játéksorozatot minden gamernek végig kell játszania! Annyira kiemelkedő műnek tartom, hogy semmi hozzá foghatót nem tudnék mondani. Még csak meg sem közelíti semmi. És ez túlzásnak tűnhet, biztos az is. Hajlamos vagyok túlspirázni a dolgokat. Viszont ha egy játék olyan érzelmeket képes kiváltani belőlem mint a Metal Gear széria, akkor szeretném ha ezt más is megtapasztalná. Szeretném ha más is megértené mekkora űrt hagy maga után Hideo Kojima, és mit is veszít valójában a játékos társadalom. Megvannak a játéknak a furcsaságai, néhol morbid humora, másutt gore, véres stílusa, túlzásai. Viszont ha ezen túl tudjátok tenni magatokat, és megértitek, hogy Kojima ilyen, akkor garantálom, hogy életetek meghatározó játékélményével gazdagodtok a széria végigjátszásával. Sokakat az tántorít el, hogy nincs megfelelő konzoluk a végigjátszáshoz. Mint írtam korábban, nekem sem volt egyszerű logisztikai feladat megvalósítani az összes rész végigjátszását, de higgyétek el megéri a fáradozást!

Én ezzel az írással zárom le magamnak ezt a történetet. Ezzel búcsúzom a szériától.
A Konami már bejelentette, hogy Kojima nélkül is folytatják a Metal Gear játékokat. Ettől én nagyon félek. Úgy gondolom ilyet csak is Kojima mester tud alkotni és ez utánozhatatlan. Nem tudom elképzelni, hogy úgy szeressem a következő részeket mint ezeket. Ellenben ha még is sikerül, akkor nagyon fogok örülni.

"I'm Big Boss, and you are too. No... he's the two of us together. Where we are today, we built. This story, this legend; it's ours. We can change the world, and with it, the future. I am you, and you are me. Carry that with you wherever you go. Thank you, my friend." - Big Boss

Hozzászólások

(#1) oriic


oriic
(HÁZIGAZDA)

Ettől függetlenül valószínűleg belenézek majd a jövőben MGS játékokba, de teljesen más szemmel fogok rájuk tekinteni. :R

Live-Die-Respawn

(#2) Cifu


Cifu
(PH! nagyúr)

Én azt tudom még javasolni, hogy akinek nincs konzolja, az Youtube-on keressen rá a videókra. A történet ezekkel sem 100-as, hiszen számtalan apró részlet a rádiózáskor, vagy elcsípett beszélgetésekből derült ki, de azért a lényeg azokban benne van.

A csapatmunka nagyon fontos: rajtad kívül másra is lőhetnek!

(#3) .LnB válasza oriic (#1) üzenetére


.LnB
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Persze megnézzük majd milyenek lesznek. De mire számíthatunk? Még ha találnak is egy olyan csapatot akik alkalmasak a feladatra, akik a legjobb módon tudják folytatni Kojima örökségét. Ők majd mit csinálnak mikor Konami azt mondja nekik, hogy itt van 30milla és 1év, csináljátok meg.
A legrosszabb lehetőség, hogy Konami telefonra adja ki vagy játéktermi gépekre... :(

De ne legyen igazam, cáfoljanak rám!

Homo Ludens

(#4) ivana válasza .LnB (#3) üzenetére


ivana
(PH! addikt)
LOGOUT blog

Nekem az első mgs a peace walker volt :D De szerintem most végig játszom az egészet sorban, mondjuk ps3-am mondjuk (még) nincs.

Amúgy tabra jó lenne valami mgs játék, rendes történettel, sokkal jobbat lehetne belőle kihozni mint a psp-n.

[ Szerkesztve ]

(#5) .LnB válasza ivana (#4) üzenetére


.LnB
(PH! félisten)
LOGOUT blog

A Peace Walkerben az az érdekes, hogy eredetileg PSP-re készítették el, de ettől függetlenül tök jól működött nagy konzolokon is. Mármint nem lehetett róla megmondani, hogy eredetileg egy marokkonzolra készült el. Egyedül az átvezetők hiánya, vagyis képregényes tálalása volt árulkodó.

Szerettem azt a részt, leszámítva az egyhangú bossfightokat.

[ Szerkesztve ]

Homo Ludens

(#6) Shinjike87 válasza .LnB (#5) üzenetére


Shinjike87
(tag)

Nem olvastam el a spoileres részt, tekintve, hogy nem értem még a játék végére. Egyetlen egy kérdésem van csak, amire szerintem lehet spoiler nélkül is válaszolni. Egyik fórumtárs írta, hogy a játék nem tesz egyértelműen pontot a sztori végére és pár karakter "lényege", azaz feltűnése és motivációja nem válik ismertté (pl. az a kicsi Psycho Mantis (lány?)). Erről mit tudsz elmondani? Számítsak arra, hogy engem sem fog maradéktalanul kielégíteni, ami választ megad az V. rész?

(#7) .LnB válasza Shinjike87 (#6) üzenetére


.LnB
(PH! félisten)
LOGOUT blog

Psycho Mantis története leginkább a Metal Gear Solid-ban van elmesélve. Majd kicsit hozzátesz a 4. rész is. Viszont ha meghallgatod a kazettákat akkor szinte minden kiderül róla. Pont azért van itt is elmesélve, hogy az is képben legyen aki nem játszott a többi résszel.

Amennyiben nem játszottál a többi résszel, akkor nincs baj. A The Pantom Pain sztorija kerek. És megáll a lábán. Be van fejezve. Hiányt azok fognak érezni akik mindegyik résszel játszottak, és várták a magyarázatokat, pár karakter háttértörténetét.

Szerk.: Ja és Mantis fiú.

[ Szerkesztve ]

Homo Ludens

(#8) ldave


ldave
(PH! nagyúr)

Az utolsó gondolathoz: Hironobu Sakaguchi neve egyet jelentett a Final Fantasy-val. A tizedik rész elkészülte után azonban 2004-ben lelépett a Square-től és én is úgy voltam, hogy akkor ennyi volt részemről az FF sorozat. Ehhez képest a 2006-ban megjelent tizenkettedik rész számomra a sorozat egyik legjobb része lett, olyan szintű innociáviót vitt be a számomra kicsit ellaposodó JRPG stílusba, hogy azóta talán egy játék volt, ami azt megközelítette (Xenoblade) .

A Slime draws near! Command?

(#9) Shinjike87 válasza .LnB (#7) üzenetére


Shinjike87
(tag)

Na pont, hogy ez a baj, ha játszottam a többi résszel. :) Erre akartam kilyukadni, hogy hagy-e űrt a komplett sztoriban, ezek szerint igen. Hát elég szomorú...
Az, hogy P.M. milyen nemű, jó hülye kérdésnek tűnik, elismerem. :D De még nem tartok ott, hogy egyértelmű legyen, ő egyáltalán P.M., vagy csak valami hasonló képességű karakter.

FF XII erőssége a számomra jó harcrendszerben és a sztoriban kimerült. A fordulatok, karakterek jellemének alapos megismerése hiányt szenvedett. Nem a legjobb rész, a XIII-at meg ne is említsük...

[ Szerkesztve ]

(#10) [Prolixus]


[Prolixus]
(PH! addikt)

Kojima kiválásával vége a MGS szériának. Pont. Ugyanúgy ahogy a Terminator sorozat is véget ért a második résszel, és még hosszan lehetne sorolni. Én úgy vagyok vele, még ha tényleg folytatják is a szériát (bár a legutóbbi hírek alapján a Konami teljesen leépíti AAA-s részlegét, én őszintén szólva nem is bánnám, ha ennke az lenne a hozadéka, hogy nincs több MGS játék), és urambocsá, még jók is lesznek a folytatások, a fenti kijelentésem akkor is megállja helyét. Jogilag meg satöbbi persze nem, de a rajongók fejében igen.

Kojima=MGS és kész. Amikor valaki ilyen hosszú éveken keresztül irányít egy szériát, ő találja ki hozzá a dolgokat, ő határozza meg, hogy mi legyen a sztori, mi legyen a karakterekkel, mi legyen a sorsuk stb., akkor ő maga válik egyenlővé az egésszel. Ha valaki folytatja is a szériát, az már csak papíron lesz MGS játék, ténylegesen soha, hiszen az univerzum formáló isten, hogy így mondjam, már nem formálja a saját univerzumát. Kojima kiválása után a MGS játékok amolyan "mi lett volna ha" szintre redukálódnak: mi lett volna, ha valami XY hozzátesz Kojima világához, mi lett volna ha átírja, vagy átformálja. De ez csak egy spin-off, egy alterverzum, egy mellékhajtás. Az igazi MGS széria itt véget ért. Ettől függetlenül a kamu folytatások persze lehetnek jó játékok, akár még jobbak is, amit Kojima valaha csinált. Ez nem változtat a dolgokon.

A Konami meg szarja össze magát. Én a pénztárcámmal fogok s(z)avazni. A Phatnom Pain után soha semmilyen MGS tartalmat nem fogok venni a jövőben. Remélem sokan követik majd a példámat.

[ Szerkesztve ]

I'm no hero Doc, I'm just your regular US Army Mark 4 cyber commando

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.