2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

2.1 topik összefoglaló

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

2.1 rendszerek – aggya a méjjet™ vagy sem?

Gyakori tévhit, hogy ezek szettek jobb mélyre képesek. Az olcsó rendszerek (~100k alatt) kizárólag a hatásvadászatra építenek, aminek a minőséghez távolról sincs semmi köze.

Ezért röviden, a 2.1-es rendszert kétféle felhasználónak merjük csak ajánlani:

1. Aki szereti a dübögő, döngő, öblös basszust, és egyáltalán nem fontos számára a hangminőség. Neki a legolcsóbb 2.1-es szettek is tökéletesen meg fognak felelni.

2. Aki már tapasztaltabb, és arra szeretné használni a mélyládát, amire ténylegesen való. Ez természetesen nem olcsó, s különös körültekintést igényel akusztikai szempontból.

Hosszabban itt olvashatsz erről: Mélyládás rendszerek – aggya a méjjet™ vagy sem?

5.1 rendszerek – térhangzás olcsón?

A minőségnek ára van, a manapság kapható rengetegféle olcsó (~100k alatti) sokcsatornás rendszerek apró kis hangszórói sajnos képtelenek értelmes térleképezésre, mivel pontosan ugyanazokból a sebekből véreznek, mint a 2.1-ek. Ugyan 5 különböző irányból jön a hang, de ettől még nem lesz térhangzás, a térnek nem csak 5 iránya, hanem ezek közötti tere, mélysége, pontossága is létezik. Aki nem hiszi, annak azt ajánljuk, hogy látogassa a házimozi topikot.

Stúdió monitor vétel előtt

Bizonyos ár felett szinte csak ilyet ajánlunk, azonban megvételük előtt érdemes odafigyelni az alábbiakra:

1. Nincs rajtuk hagyományos értelemben vett hangerőszabályzó. Ezért ajánlott hozzájuk olyan külső DAC (hangkártya), melyen fizikai hangerőszabályzó van. Ha utóbbi nincs, az se gond, de ez esetben a windows (vagy egyéb operációs rendszer) virtuális hangerőszabályzóját kell használni, ami kényelmetlen lehet.

2. Nem jár hozzájuk kábel, ezért magunknak kell vennünk hozzájuk külön. TRS és XLR csatlakozó mindig szokott lenni rajtuk, de az otthoni környezetben népszerű RCA-t már nem mindegyikre teszik rá.

Stúdió monitor kábelek

Mindenek előtt az ún. balanced és unbalanced kérdését érdemes tisztába tenni. A legtöbb kábel unbalanced, azaz két vezeték van: jel és föld, ilyen például az RCA. A stúdió monitoroknál viszont szinte mindig balanced (vagy magyarul szimmetrikus) a csatlakozás, ami már három vezetéket használ: "meleg" jel (= jel), "hideg" jel (= jel fordított polaritással) és föld. E kialakítás célja a hatékony zajszűrés hosszabb kábelek esetén, ugyanis a hangfalon a két jel különbsége fog megszólalni, így két jelvezeték által összeszedett zaj az ún. fáziskioltás áldozatául esik, nem lesz hallható.

A balanced csatlakozó nem követeli meg a balanced kábelt, tehát a kompatibilis az unbalanced kábelekkel is, tehát balanced TRS aljzatba unbalanced TS csatlakozó is dugható. Természetesen ha balanced jelátvitelt szeretnénk, akkor forrás - kábel - hangfal lánc minden elemének balancednek kell lennie, egyéb esetben unbalanced lesz a jelátvitel. Tehát nem elég venni egy balanced kábelt, aztán jónapot, balanced forrásra és hangfalakra is szükség van.


balanced TRS ("stereo nagyjack") és unbalanced TS ("mono nagyjack")


balanced XLR mama és papa

  • Nem lehet hozzászólni
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.