2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Witcher 3 helyett Horizon Zero Dawn

Írta: | Kulcsszavak: blag . horizon zero dawn . hzd

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Horizon Zero Dawn
Fejlesztő: Guerilla Games
Kiadó: Sony
Megjelenés éve: 2017 (PS4), 2020 (PC)
Bolt: Minden nagyobb boltban megtalálható, Steamen a Winter Sale keretén belül épp' akciós.

Milyen világokat szeretek? Az érdekes világokat szeretem. A jól kitalált világokat szeretem. Meg amiken el lehet gondolkodni. Egy RPG esetében kiemelkedően fontos a helyszínül szolgáló világ szerepe, a HZD pedig nagyon magával ragadott.

A keretsztori ugyebár kissé sablonosan indul - én meg innentől spoileresen folytatom - miszerint a megállíthatatlan robothadsereg elpusztítja a civilizációt, de eddig akár egy Terminátor-koppintás is lehetne, azonban a HZD tovább tekerte a potmétert, azzal, hogy mivel itt a robotok biomasszát tankolnak, így az exponenciálisan növekvő robothorda nagyon záros határidőn belül felél mindent a bolygón. Értsd: mindent. Az élet teljes kipusztulása elkerülhetetlen.
Az élet újrakezdésére a megoldást a Zero Dawn projekt nyújtja, ami egy AI vezetésével egyrészt megpróbálja megállítani a robotokat, másrészt újraterraformálja a Földet és visszanépesíti azt. Persze némi probléma azért becsúszik, minek eredményeképp 31. századi leszármazottaink törzsekbe szerveződve, íjjal és nyíllal felfegyverkezve vadászgatnak robotszarvasokra Colorado Springs romjainak környékén, leginkább teljes sötétségben afelől, hogy miért áll úgy a világ, ahogy.
Nagyon érdekes poszt-apokaliptikus sztori ez, ahol tényleg teljesen és visszavonhatatlanul pusztult el minden, majd lett elölről kezdve, úgy ahogy... Nem találkoztam még hasonló elgondolással.

Ebbe a környezetbe érkezik a főhősünk Aloy, akit az egyik törzs kitaszított vadásza nevel fel, és persze ő lesz a világot megmentő hős, akinek a szemén keresztül mi is felfedezzük, hogy mi történt, miért történt és mi lesz ezután.

A játékmenet egyébként klasszik XP gyűjtögetős, képzettség-fás RPG, a harcrendszer jó, a harc élvezetes, az ellenfelek okosan megközelítve viszonylag könnyen legyűrhetők, és még ha hordákban támadnak a robotok, akkor is egy lendületes, pörgős csatát kapunk, aminek a végén elégedetten lihegünk, meg lootoljuk az alkatrészeket a robo-krokik és robo-keselyűk maradványaiból.
Érdekes egyedi színfolt az életerő menedzselése, mert az elmaradhatatlan, fix HP-t gyógyító healing potionok mellett, gyógynövényeket is gyűjthetünk, melyek a potiktól függetlenül gyógyítanak épp csak annyit, amíg nyomva tartjuk az erre dedikált gombot, így harc közben egyrészt két külön rendszerünk is van, amivel életben tarhatjuk magunkat, másrészt akinek hozzám hasonló OCD-je van, annak nem kell elpocsékolnia egy potit csak azért, mert zavarja, hogy a karaternek 95%-on van az életerőcsíkja.

A másik nagyon érdekes dolog, hogy számomra ez az első játék - sőt, en bloc médiatermék - ami jól feminista. És itt a feminizmusnak tényleg nem azt a változatát kell érteni, aminek a vége valami izzadságszagú film, amiben azért cserélték ki az összes karatert nőre, mert az jól mutat a kvótában, vagy mert ezt várta el valaki, hanem azt, ahol úgy van egy csomó erős, színes, rendesen megformált női karakter, hogy tök evidensek, hogy azok a karakterek nők. Mert hogy a Nora törzsben a vénasszonyok tanácsa a legfőbb törvény, hát ja, ilyen simán lehet. Persze idővel feltűnik, hogy a hadvezér is nő, meg a másik városban is csak azért férfi, mert a nővére volt az előző hadvezér, de az pont eltűnt. De legalább ő is felnő a feladathoz és a végén a saját jogán is férfi lesz.
Szóval van még hová fejlődni, de ez az irány sokkal jobb, mint mondjuk az új Szellemirtók...

Néhány problémám azért akadt a játékkal.
Egyrészt a szomorúan hosszú töltési idők. SSD-n van a játék, mégis a játék indítása utáni első betöltéskor vagy ha nagyon messzire gyorsutazunk a térképen, akkor percekig lehet nézni a betöltőcsíkot, szerencsére ha a közelbe ugrunk, vagy halál miatt kell újratölteni ugyanazt a környezetet, az gyorsan megvan. Ebben talán közrejátszhat, hogy a shader cache-t valamiért nem mentette el nálam a játék, úgy láttam ez másnál is probléma.
A másik, valószínűleg szintén a shader cache-el vagy gépemben lévő kevés (4GB) VRAM-mal összefüggő probléma, hogy sűrűbb helyeken nevetségesen alacsony felbontású textúrákat töltött be, amitől már szinte cell-shadednek nézett ki a grafika. Itt azért lehetett volna optimalizálni.
A harmadik bajom játékmenetbeli, az első World of Warcraftos élményeimet idézi és talán nem is nagyon találkozhatunk ilyennel mai RPG-kben, ami nem is baj... Tudjátok az a craftolós küldetés, amiben gyűjts össze két rókairhát meg 3 halcsontot és abból lesz egy táskád. És aztán egy fél megyényi rókát lemészárolsz, mire az egyikből ki tudsz lootolni egy darab bőrt. Mi a tököm tartotta össze az előző 83 rókát, ha azoknak nem volt bőre?
Meg a felhasználható tárgyak. A potionök és lerakható csapdák, figyelemfelkeltésből eldobható kövek, előfüttyenthető robotlovak mind-mind egyetlen, oda-vissza lépthetető listára kerültek, amit nem tudsz átrendezni, nem tudsz belőle kidobni dolgokat, és nem tudsz benne ugrani, csak egyesével lépkedni rajta és marhára frusztráló hogy most azonnal kell egy healing poti, de előbb még végig kell pörgetni az összes csapdát, a resist potikat, a lovat, a kavicsokat meg anyám kínját is. Ebbe azért belehaltam párszor.
Az utolsó pedig a sztorinak az a tulajdonsága, hogy nem nagyon vannak benne fordulatok, hanem az a régi vágású "a jó fiúk jók, a rosszak meg rosszak" jellegű valami, ami ma már... nem szokás. Ezt ki-ki ízlése szerint kategorizálja be, nekem annyira nem hiányzik, de volt egy jó pár momentum, ahol vártam a semmiből érkező nyílvesszőt, ami majd véget vet a szimpatikus mellékszereplőnek, de egyszer sem érkezett.

Dióhéjban: jó játék, kiváló alapötlettel felépített világ, egész jó sztori, szerethető karakterek, vegyétek meg, élvezni fogjátok.

Hozzászólások

(#1) Ellia


Ellia
addikt

Nekem ami igazán tetszett benne az a mögötte lévő lore - misztikum, viszont szeritem belesett abba a hibába a játék, mint a többi hasonló nyitott világú, hogy a térkép tele van szórva rengeteg kérdőjellel, melyeknek nagy része totál érdektelen. Ha ezeket csinálod akkor a játék felére már túl erős leszel és hiába játszol magasabb nehézségi szinten, játszi könnyedséggel darálod le a tartalmat. Mellékküldetések se túl erősek és valahogy a nagyobb fokú interakciós is hiányzott az NPC-k felé. Ja és az utolsó csata nagyon gagyi lett sajnos... :(

Nem rossz játék, élvezhető, látványos de számomra vannak hibái, hiányosságai. Mindenesetre várom a második részt.

(#2) Lenry válasza Ellia (#1) üzenetére


Lenry
félisten

nekem tetszett az utolsó csata, bár harcoltam már grandiózusabbat, de nem éreztem gyengének.
az már inkább nem tetszett, hogy utána visszarak a csata előttre... a Witcher 3 után is visszarendeződik a világ, de itt még maga a küldetés is megvan, és akár újra is játszhatnám. mintha be se fejeztem volna, és ez nagyon zavarja az OCD-met.

de ugyanígy zavart, hogy pl hiába gyűjtöttem össze az összes bögrét, virágot, Banuk szobrocskát, az árusok, akik kérték ezeket, ugyanúgy köszöntöttek, ugyanazzal a "ha még látsz ilyet, hozzál ám!" szöveggel, holott nyilván nincs több, megkaptad mindet. nem lett volna nagy dolog az ilyen apróságokat lekezelni.

"Nem rossz játék, élvezhető, látványos de számomra vannak hibái, hiányosságai. Mindenesetre várom a második részt."

ugyanígy érzek :R

Gvella Glan! | There are two types of people: Those who can extrapolate from incomplete data

(#3) bitpork válasza Lenry (#2) üzenetére


bitpork
veterán
LOGOUT blog (1)

wtf OCD?

https://hardverapro.hu/apro/audi_q7_hibrid_2016/hsz_1-50.html

(#4) Lenry válasza bitpork (#3) üzenetére


Lenry
félisten

valójában OCPD

egyébként valószínűleg nincs ilyenem, csak marhára tud zavarni egy beragadt küldetés vagy egy fordítva álló csempe, tudod, azok a kis apró baszok, amiket +1% befektetett energiával meg lehetett volna oldani, de valaki azt mondta, hogy jóvanazúgy

ez

ezt is legszívesebben átphotoshopolnám :DDD

[ Szerkesztve ]

Gvella Glan! | There are two types of people: Those who can extrapolate from incomplete data

(#5) Polllen válasza Lenry (#2) üzenetére


Polllen
nagyúr

Nálam a játék megjátszotta azt, hogy a végső csatában letartoltam minden ellenfelet, pár másodpercig nem történt semmi, nem volt ellenfél a pályán, azután cutscene és legyűrtek a támadók. Rég láttam ennyire gagyi átvezetést. :N

Imádom a sci-fi-t, az alapötlet jó a játékban, a vadászat is pazar, de az ember-ember elleni harc nagyon gyenge és bizonyos pontokon nem tudtak - számomra - értelmes átvezetést összehozni.

A végét meg nagyon hagyjuk. Zs 2.0.

"Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"

(#6) bitpork válasza Lenry (#4) üzenetére


bitpork
veterán
LOGOUT blog (1)

Mondjuk a képen több hiba is van :D

https://hardverapro.hu/apro/audi_q7_hibrid_2016/hsz_1-50.html

(#7) vhw


vhw
addikt

"a jó fiúk jók, a rosszak meg rosszak"

Nem tudom...

A "jó törzs" egy bigott vallási szekta, aki kitaszít egy ártatlan gyereket - a saját szemszögükből meg mégis okuk van rá.

Az egyik ún. "jófiú" egy apa gyilkos, aki polgárháborút robbant ki.

A gépek objektíven nem "rosszak" - teszik a programjukat - vörös szemmel vagy anélkül.

Sylens-nél pedig az utolsó pillanatig sem igazán tiszta, hogy milyen szándék vezérli...

A fordulat inkább ott van, hogy felfedezi a főhős/játékos hogy kicsoda és miért van mégis értelme egy első pillantásra nevetséges primitív törzses - robot dinós sztorinak.

"Mi' csinálsz apa? Kapcsold ki a gépet!"

(#8) Lenry válasza vhw (#7) üzenetére


Lenry
félisten

amiket leírsz, azok valóban úgy voltak, de én arra gondolok, hogy pl Avad végig a Carja-megmentő jófiú volt, azért én vártam, hogy kiderüljön valami piszkosság a hátterében, vagy legalább megmerényelje valaki, de nem, végig megmaradt csillogószemű idealistának.

Helis is ilyen régi-JamesBondos gonosz volt, akinek nincs valódi pozitív oldala hanem egyszerűen csak gonosz, cserébe a főhős tervezett megölése előtt fél órás monológban foglalja össze a céljait.

a Norát én sem értem, hogy mindenre az a válaszuk, hogy kitiltanak a törzsből és hozzád se szólhat többé senki, mert csak. ez nekem is értelmetlen, de valamivel meg kellett indítani a konfliktust :D

[ Szerkesztve ]

Gvella Glan! | There are two types of people: Those who can extrapolate from incomplete data

(#9) Polllen válasza Lenry (#8) üzenetére


Polllen
nagyúr

Pedig a legéletszerűbb rész a száműzetés. Sok közösség működött és szerintem még működik most is hasonló elvek mentén.

"Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"

(#10) Navaren


Navaren
aktív tag

Ha talán emlékszel, ennek a bejegyzésnek a kapcsán már beszéltünk a játékról pár szóban.

Azóta én is kijátszottam már a játékot és nagyjából hasonló a konklúzióm nekem is.

A legnagyobb csalódás nálam is a sztori volt.
De nem is igazán a linearitása miatt, hanem mert az 'agyam' az egyre gyűjtögetett részletekből - persze nyilván szubjektíven megítélve, de - sokkal "jobb" történetet összefantáziált, mint ami a végleges sztori volt, emellett ahogy írod, minden jó ötletével együtt az egész elég... buta, na.
Persze, már a saját írásomban is benne van az, hogy a fősztori manapság egy open world játékban tulajdonképp sajnos csak egy egészen apró szelete a játékban fellelhető contentnek, és az ezt kibontani hivatott questek alatt is tulajdonképpen éppen ugyanazt csinálod, mint a millió mellékküldi/bizb*szgyűjtögetés közben is.

És ami talán picit még nagyobb gond, hogy megint nincs vége, érződik, hogy ez csak egy fejezet volt az eposzból, mint a Mass Effect: Andromeda, a játék kapcsán sok az olyan karakter/történetszál, amelyik kapott egy ideiglenes lezárást, miközben ott lóg a feje felett, hogy "ebből még lesz valami, ami fontos lesz", ezt pedig én különösen nem szeretem egy történetre fókuszálni - hivatott, single player játékban.

[ Szerkesztve ]

iBalu // Ordo Ab Chao //

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.