Bevezetés
Tudom, ez egy tech. oldal, de mivel mindenféle témában születnek cikkek, úgy gondoltam leírom az én történetemet, legalábbis ahogy eddig alakult. Leszögezem az elején, valamennyire tudatos volt a döntés, hogy ilyen olcsón veszek egy autót. Vehettem volna többért is, de ennyit szántam rá. Tudom hogy vannak sokkal egyszerűbb típusú autók is, de emellett döntöttem. Nem érdekel, egy autóra milyen márkajel van írva, nem vagyok száguldozó típusú ember, aminek 4 kereke van és nem ázok benne, mindegy hol vagy kik gyártják Nekem megfelel. Szóval mielőtt megszólna valaki, nem azért vettem meg ezt az autót, mert az adott márka tagja, és mindegy milyen sz@r, de az a lényeg hogy BMW, hanem egyszerűen megtetszett.
Szóval az egész úgy kezdődött, hogy a kedves feleségem lényegében kitúrt a autónkból, ami egy 2007-es Ford Fiesta. Valamit vennem kellett, hogy amikor úgy adódik, én is eltudjak menni a gyerekekkel A-ból B-be. Nem nagy távolságok ezek, városon belül, néha a szomszéd városok.
Mivel olyan szerencsés helyzetben vagyok, hogy van 3 nagyon jó barátom, aki segít, legyen az autószerelés, akár fényezés, mondhatni könnyen választottam egy felújítandó példányt. Be kell vallani, ha nem lennének ezek az emberek az életemben, akkor se anyagilag, se idegileg nem bírtam volna…..
A folyamatok nem mindig kronológiai sorrendben vannak, néha 1-2 hónapot előre vagy visszalépek, mikor milyen esemény vonz magával egy másikat.
A vétel
Nos nézegettem a hahu-t, mind a Jófogást. Annyi volt a kritériumom, hogy 4 vagy 5 ajtó, legalább 1 év műszaki – hogy legyen időm rendbehozni – továbbá ha nem is működik benne, de klíma legyen, és legalább elöl elektromos ablakemelő, továbbá csak benzines jöhetett szóba. Jah, és a keretem max 350 000 Ft. Felújításra még kb 500 000 Ft-ot szántam.
Keresgéltem egy darabig, egy Saab 9.3-at majdnem meg is vettem, de elvitték előlem. Fel is hívtam több személyt, volt aki úgy vette fel a telefont „Mondjad drága barátom”, le is tettem…..
Végül tőlünk kb. 200 km-re megláttam egy 1995-ös E36-os BMW-t. A legkisebb 1.6-os motorral hirdették, 102 Le. láncos motor (m43b16), sedan, klímás. Megnéztem az alkatrészárakat, nem vészes, bontani meg minden sarkon bontanak egyet. Tetszett is, közben a Jófogásról kedves feleségem is belinkelte telón ugyanazt a kocsit, hogy nézzem meg. Szóval meló után felkerekedtünk Pilu barátommal és élettársával, megnézni a verdát. Sok csodát nem vártam tőle…….2018 december 1.-ét írtunk ekkor…..
Odaértünk a tetthelyre, ott állt a kocsi. Első látásra kb. amire számítottam. A ülésszett cserés – vezetőülés szakadt, hátsó ülésen gyanús folt, sztem hányás, a kormányon valami gusztustalan kormányvédő, mellesleg egy futóműállítás is kellene, mert egyenesbe ha megyek kicsit ferdén áll, tetőkárpit lóg, kesztyűtartó dettó. A 7 gombos OBC-ben az idő rész nem világít, valószínű a rizsizzó égett ki, az ablakspriccni csak az egyik spriccel, inkább csak huggyozik. A szelepfedélnél csöpög az olaj, a légtömegmérő utánni gumicsőt bandázs szalaggal javították, ahol kiszakadt. A rádió csak bele van rakva, de nem működik, valami Sony csoda. Elvben nagy rohadást nem láttam rajta, de ugye ez tuti nem így van. Az ajtók alja rozsdás, de menthető, a bal hátsó sárvédőnél van rozsda a lökhárítónál, és természetesen a csomagtérajtó aljánál és a hátsó hátfalnál a lámpák között. De 24 éves autó, csodát nem várunk.
A tornyok, nyúlványok épek, motor beindul hidegen is. 300 000-ben elhoztam, adtak vele egy garnitúra E39 alufelnit is. Műszaki 1.5 év. Hazafele semmi különös nem történt, szépen hazajött, egyszer álltam félre egy pihenőben, mert elment a műszerfalon minden visszajelző, de ez betegségük. 1-2 másodperc visszajön. Összesen 3 vagy 4-szer csinálta, télen, azóta sem.
Első lépések az idegbaj felé
Másnap első utam a gumishoz vezetett, mivel a téli gumi rossz volt rajta – a nyári is mellesleg. Egyelőre használt gumit vettem rá egy közeli gumisnál. Csáposra felrakva konstatáltam, hogy az első futómű viszonylag rendben van, a hátsóban a csavarok össze vannak rohadva, és micsoda meglepetés, a jobb hátsó rugóból le van törve az alsó részéből egy fél kör. Ott rohadjon meg, nem baj annyira, majd kicserélem a rugót…..
Pilu barátom rakott bele egy mechanika nélküli Sony rádiót, USB és AUX van rajta, a BT-t meg egy utólagos adapterrel megoldottam. Nem szép, de működik egyelőre. A OBC izzóját is kicserélte, az E30 izzói kompatibilisek vele. Ugyancsak E30 szélvédőmosó szivattyút kapott, mert mint kiderült, az is gyenge már. Mondjuk ettől függetlenül továbbra is csak az egyik spriccelt. Mint később Sanyi komámnál kiderítettük, a cső van megtörve. Mivel más nem volt kéznél, 2 toldás közötti részt egy Renault Laguna ablakspriccni csövével váltottuk ki. Méretre ugyanaz, anyagra is sztem, nem mondanám kókányolásnak.
Két hétig használtam az autót, bújtam a bontós hirdetéseket ülésszett ügyben. Közben átírattam, persze kedves kisvárosunkban az se ment, valami aláírás nem tetszett nekik, azt akarták menjek vissza újat kérni. A szomszéd városban átírattam gond nélkül. Közben a jó kis nyomvályús utakon észleltem, hogy nem olyan fasza a futómű, sokszor arra akar menni amerre ő gondolja. Mondjuk nem engedtem neki……
A felújítás kezdetét januárra tettem. Addig csak a légtömegmérő utáni gumicsövet és szervóolajat cseréltem, mert fekete volt. A motorolaj jónak tűnt, karácsony előtt nem akartam foglalkozni ilyenekkel….
Eltűnt az olaj…..
Karácsonykor, miközben anyósoméknál voltunk valami megérzés folytán megnéztem az olajszintet. Vásárláskor persze néztem, akkor rendben volt. No most nem, lényegében nem volt olaj benne….a nívó szerint. Na fasza mondom. Hazamentem vele, de mivel két ünnep között dolgoztam, nem tudtam foglalkozni vele, amúgy se akartam járni vele pár napig. Január elején öntöttem bele 1 liter olajat, és a szomszéd városban lakó Sanyi barátomhoz átmentem a verdával. Az olaj első körben a jelek szerint a főtengelyszimmeringnél eresztett. Szóval kicseréltük a szimmeringet, a motorolajat, a olajszűrőt, levegőszűrőt, gyertyákat, szelepfedéltömítést – ami mint kiderült nem volt annyira rossz, de a kedves szerelő előttünk a csavartömítéseket nem cserélte és a a szervóolajat, váltóolajat. Gondoltam milyen jó nekem, nem fog már szökni az olaj. Tévedtem. Igaz, az olaj nem tünt el már, tartotta a szintet, de észrevettem, az olajszűrőháznál is csöppen-csöppen néha. Nem volt vészes, hidegen csinálta, melegen egyáltalán nem láttam jelét. Akkor vettem észre, amikor hidegen indítás után megnéztem mi újság. Nos 1 hét múlva azt is kicseréltük. Majd 1 hónap múlva megint levettük, mert ugyanúgy csöpögött. Mi balfaszok egy kis gumigyűrűt nem cseréltünk ki, csak a tömítést. A gyűrű olyan kemény volt, rendesen visszapattanat amikor kibasztuk belőle. Ekkor még a hátsó kipufogódobot és a motorháztető teleszkópot is kicseréltük, öröm a boldogság, nem csöpög az olaj. Gondoltam én. 2019 február 15.-ét írtunk ekkor.
Belső tér rendberakása
Közben januárban találtam egy szakadásmentes plüss ülésszettet Ócsán kemény 5000 Ft-ért, el is mentem érte. Hoztam magammal még egy lógásmentes kesztyűtartót, C oszlop takarókat és egy féklámpás kalaptartót is, igaz utóbbit még mindig nem építettem be. A netről rendeltem egy bontott, de hibátlan gyári kartámaszt is, Hetényből pedig vettem ajtókárpitokat. Igaz, nem hibátlanok, de jobbak, mint ami bennük volt. Pilu barátommal egy laza 12 órás éjszakai műszak után belevágtunk – mondjuk inkább Ő, én csak a jobbágya voltam – és összedobtuk a belsejét a kocsinak.
Lehet annyiba elbasztuk, hogy nem meló után kellett volna, a hátsó fejtámlák azóta is a régiek, nem volt már kedvünk szenvedni vele, mivel a kartámasz rendesen megszívatott, de a youtube helper segített. Fáradságunkban a hátlap visszarakásakor eltörtük az egyik övcsat burkolatát. A végeredmény egy kulturált belterű kis kocsi lett. Igaz még volt mit csinálni rajta. A tetőkárpit csere márciusban, a kormány, váltószoknya, váltógomb, kézifékkar bőrözés júliusban következett be. A gomb bőrözést kicsit elkúrta az illető, a képen látszik, de nem akadékoskodtam, főleg mivel az apróságokért nem számolt fel pénzt.
Ide írnám még, hogy kapott egy távirányítós központi zár modult, gyárilag kulcsos volt csak, továbbá egy méretpontos szövetszőnyeg szettet, újat ebből. Bontásból vettem jobb oldalra egy komplett ablakemelő szerkezetet, az eredeti megadta magát. Egy E36 gyári kazettatartót kibeleztem, magát a tartó amibe be van pattintva beraktam a váltóboxba a helyére a kartámasz alá, így ott van egy csukható tárolórekeszem.
Érdekesség, hogy a kipattintott kazettartó egy az egyben passzol az E30-ba, még a cikkszám is egyezik. El is kelt.......
Továbbra is az olajcsöpögés nyomában
Visszatérve a mechanikai, és nem esztétikai hibákhoz azzal a jóeső érzéssel szálltam be február közepén az autómban, hogy végre, ha megállok valahol nem hagy olajpöttyöket maga alatt. Tévedtem. Persze hogy maga alá csöpögtetett. Hosszas vizsgálódás után, felülről és alulról 2 dolgot vettünk észre. A vezérműláncház tömítés és az alsó kupplung munkahenger könnyezik.
Először Sanyi komám a vezérműlánc tömítést cserélte ki, mivel az volt a vészesebb. Sajnos mivel a klímakompresszor útban van, le kellett venni. Így is úgy is tölteni, fertőtleníteni akartam, elengedtük a gázt, amit 2 hét múlva feltöltettem. Igaz onnan nem csöpögött, de majdnem az agyvérzés kerülgetett, mert még mindig volt pár csepp alatta néha.
Végül végleg akkor szűnt meg, amikor megnéztük a fékolaj/szervóolaj tartályokat hirtelen ötlettől vezérelve. Mind túl volt töltve. Leszívtunk belőlük, azóta gond sincs. Nem csöpög az olaj sehonnan….
Futómű…..
A február vége, március eleje amúgy is „izgalmas” volt, ekkor került sor a hátsó futómű felújításra, ami a törött rúgó, illetve annak egyszeri sikertelen cseréjéből következőleg kopogó hátsó szilent miatt időszerű volt. Na ez volt a szopóroller szerencsétlen Sanyi barátomnak. Persze a csavarok összerohadva, miért is ne. A végeredmény, hogy hátul kicserélve egy csomó szilent, felújítva a hátsó fékdob – betétek, munkahengerek stb -. Megadta magát 2 fékcső is, az is kilett dobva, és persze a 2 rugó, kerékcsapágyak. Végeredményképpen egy teljesen jó hátsó futóművet kaptam, de az első még hátravolt, mivel onnan is kopogott valami. A bal oldali külső gombfej adta meg magát, de akkor már cseréltük párban a külső, belső gömbfejeket és a kormányösszekötőket is, hogy szép legyen az élet. Ezután ment futóműbeállításra, végre ha egyenesen megyek, akkor a kormány is úgy áll.
Ami még kimaradt, hogy időközben felvilágosítottak, jobb lenne ha megkeresném azt az ABS kockát, mert bizony van benne. Nos vanni van, csak nem működik, és mint kiderült, egy szemfüles emberke úgy gondolta, hogy egyszerűbb kivenni a ABS és a fékkopás visszajelzőt, mint megcsinálni valamit rendesen. Szóval egy kellemes napon kivettük Sanyi komámmal a műszeregységet, amihez persze le kell venni a kormányt, és az előtte bontásból vett rizsizzókat szépen beleraktam minden üres helyre. Majd kiválogatja mi kell neki. Az eredmény a fentebb írt 2 visszajelző szépen világít. Az ABS a mai napig még.
Kiolvasva a hibát a bal első ABS jeladóra panaszkodott. Kicseréltük a futómű felújításkor a jobb hátsóval együtt, mert az szerelési veszteségként megadta magát. Még mindig világít. Kiolvastuk, jobb első. Anyád mondom, majd legközelebb. Mivel azóta még mindig kalandos az életünk, az várat magára…
Külső javítás…….első anyázás
Májusra terveztünk feleségemmel egy bécsi kiruccanást, és eltökélt szándékom volt, hogy ezzel megyünk, lesz ami lesz. Szóval kívülről is kezdeni kell vele valamit, főleg hogy jól kirügyezett télen. Pilu barátom, feláldozva a hétvégéjét és az ünnepét, nekilátott a gépnek, amíg én, szégyellem magam, de a családdal a feleségem nyomására Szentendrére mentük a gyerekekkel.
Az ajtókról és az egyéb helyekről a rozsda eltünt, persze kitt került ide oda valamennyi, de nem szobrászkodtunk persze. Kapott bontásból egy szín azonos gyári küszöbspoilert. Azonban szomorúan konstatáltam, hogy a taposó a vezetőoldalon finoman fogalmazva ha piszkálom akkor elillan. El is illant egy jó nagy darab belőle. Karosszérialakatos…..Az apró hibákat Pilu rendbe rakta, a lökhárítónál lévő rozsda is mint kiderült egy kis lyukacska, ezt is Pilu kijavította, de a padlóhoz nem nyúlt, ahhoz szakember kell.
Persze nem lehetett ez az egész problémamentes. Az akksi megdöglött álló helyzetben. 8V maradt benne. Nem baj, volt egy használt a polcon, még garis, Pilu komám beledobta, átvettem tőle tizesben......
Bécs előtt nem tudtam megcsináltni, így mentem ki vele, szégyen nem szégyen.
Május végén meg is csináltattam. Mit mondjak. Láttam jobbat is, főleg ami a küszöb végénél van. De azt mondta, garanciát vállal rá, az úgy jó. Én megadom a bizalmat neki, tavasszal ránézek, ha nem tetszik amit látok, akkor visszamegyek. A jobb küszöb tartja magát, a márciusi műszakin remélem nem lesz gond vele, majd akkor kiderül. Immár nagyjából egységes fénnyel, nem lyukasan gurultam tovább. A küszöb színre fújása hátra van, és egy teli polírt is elbírna, de ezt tavasszal szándékozom csinálni, ahogy mondani szokták, működését nem befolyásolja, és inkább a műszaki dolgokat akarom mindig rendbe tenni elsősorban.
Melegszik a helyzet
Tehát a júniusom nyugodtan telt. Vettem bele bontottan első lámpákat, mivel a gyárinak be volt sárgulva a belső lencséje, nem szedtem szét, amúgy is projektorosat akartam, DEPOT találtam bele, meg fehér indexeket, de azokat visszacseréltem már a gyári sárgára.
A hangszórók csúnyán recsegtek. Mondjuk nem volt csoda, mint kiderült, a hátsóknak nem volt már membránja. A lábtérhez kapott 2 JBL, hátra kettő Alpine hangszórót, a gyári 13 cm-es méretbe, az első ajtókban lévő csipogókat nem bántottam. A csomagtartóba beraktam egy Blaupunkt aktív ládát, igaz én nem éppen ekkorát meg így akartam, de meglett a kompromisszum. A csomagtartóban is marad hely az cuccoknak, de valami kis mély szól is, nem az utvának zenélek mint 19 évesen, amikor a kis Szuszkába bedobtam 2 erősítőt meg egy akkora ládát, mint maga a csomagtartó.( szerencsére van lehajtható kartámasz hátul meg sílécalagút, így átjön a mély.)
Pilu barátom hozott egy pár bontott hátsó lámpát valahonnan a világ végéről, ahonnan kipufogót vett, mivel nekem a jobb hátsóban egy halastó volt, és halványabban is világított. Így már rendesen látszódott hátulról is minden. Ugyanekkor hozott egy lámpakapcsolót, enyémnek a gombja lötyögött, ez feszes, a piktogrammok sincsenek lekopva.
Júliusban megelőző karbantartásként ledobtuk az első fékeket, hiába volt szemre jó a tárcsa és a betét is, így éreztem magam biztonságban. Ugyanekkor rájöttünk, a fékkopás jelző miért világít: nincs benne szenzor. Beletettük, jó. A jobb első ABS jeladó elmaradt, mivel a Fiesta is szervízen esett át, októberben műszakizik, összes fék le lett dobva róla, kicserélve a hátsó lengéscsillapítók és az olaj, minden nem fér bele. Gondoltam én, augusztusban…..gondoltam.
Július elején a régóta esedékes pollenszűrő cserét megejtettem. Anyáztam. De sikerült nagy nehezen….
Július végén észrevettem, eléggé melegszik a motor, néha fel-felmegy a vízhőfok kicsit. A viszkora gyanakodtam, be is bizonyosult. Ha már ott vagyunk, akkor kicseréltük a vízpumpát meg a termosztátot is, meg olajat is cserélek, mivel füstölget a gép, lehet nem szereti ami benne van. Rolival és Piluval elég hamar végeztünk, de volt egy kis gond, nagyon nehezen tudtuk kilégteleníteni. Utána megint lelevegősödött. Füstölt. Fogyott a víz. Még mindig füstölt. Szóval addig addig, hogy el kellett fogadnom, valószínű hengerfejes lett. Az önindító is baszakodott, alig indult be. Pilu szerint egy kábelt kell cserélni, el van kopva egy műanyag betét, ugye azt kábelestől adják, bontottan valami 3000 Ft, a napokban hozza a futár. Sanyi szerint a hengerben lévő víz fogta meg, örüljek hogy nem görbült a hajtókar. Is-is az állás, mert mióta meg lett csinálva, könnyebben indul, de még mindig szarol az önindító.
Sanyi komám neki is látott, ez már a napokban történt. Sajnos gépműhelybe nem volt időnk elvinni, költözik Győrbe Sanyi, kiórázta, jó a hengerfej.
Szétszedte. Hengerfejtömítést nyomokban tartalmazott. Meg szinte az összes vízjárat vízköves. A kipufogósornál a csavarok fele beleszakadva a hengerfejbe. Megcsinálta. Új tömítés, szívósortömítés, kipufogósortömítés és karterszellőztető és szelepszárszimmeringek. Jelenleg fűt, megy, megáll, nem levegősödik. A víz se fogy, bár azóta alig 200 km-t mentem vele. Az olajat le akarom dobni belőle, nem tudom kapott-e vizet. Hidegen minimális füst látható mögötte, tudja a bánat jó-e így van nem.
De persze nem engedi az autó, hogy nyugodtan aludjak. Ma jöttem haza, és ahogy nyomtam neki, úgy ment le teljesen padlóra majd vissza üzemi hőfokra a visszajelző mutató. Megadta magát a hőgomba, ami persze a szívósor alatt van a ….. anyját. Szerencsére mivel viszkós, nem SOS a csere, a jövő héten megejtem. Kiváncsi vagyok, mit tartogat még nekem…..
A jővőbeli terveimben a kardánfelfüggesztés átnézése, a féltengely gumiharangok cseréje szerepel, mert egyik szakadt, de komplett féltengelyt kell venni, mert az ajak, amire a gumiharangot kell rakni – ami a csomagtartóban utazik pont ezért, mert nem tudtuk felrakni - hiányzik. Hangja nincs még neki, télen leállítom, kicseréljük a difi szilenteket és a féltengelyeket is. Röviden ennyi. Pozitív, negatív kritikát szívesen fogadom, de kérek mindenkit, értelmesen.
Persze felteheti az ember a kérdést, megbántam-e, hogy megvettem. Egyelőre határozottan nem. Ennyi pénzért ilyet kapok. Nem az a baj, ha ilyet veszek, az ha nem javíttatom meg.......