2024. április 20., szombat

Gyorskeresés

E39 blog 5 rész

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Első rész
Második rész
Harmadik rész
Negyedik rész

Az elmúlt időszak eseménydúsan telt. Pár napra rá, ahogy megírtam az előző cikket, rászántam magam, és elkezdtem keresgélni kormány ügyben, mivel mint írtam, nem akartam most mászkálni a bőrözés miatt, viszont vállalhatatlan volt az állapota, ami benne volt. Találtam is volna a közelben 2 darabot, mivel nekem az ú.n. „kétindítós” kell, korlátozottak voltak a lehetőségeim. Azonban az árakkal nem voltam kibékülve, mindkettő egy teljesen átlagos állapotút hirdetett magasan a piaci ár felett. Egyik egy M-technik volt, 50000-ért (ami amúgy 30000-ért megy), a másik egy normál négyágú 20000-ben, aminek olyan 15000 az ára. Addig keresgéltem, míg találtam a fickót, aki gusztustalan mennyiségű E39-et bont, viszont laza 200 km-e lakik. Azonban a mai világban nagy felbontású képeket lehet kérni, a profilt meg lecsekkoltam, megbízható az illető (zárójelben hozzátenném, hogy 3 másik emberrel is beszéltem előtte, azóta is küldik a képeket a cuccokról.
Nos leírtam, mi kell nekem, és adta a képeket és az árakat.
- 4 ágú multikormány, 2 indítós (10000)
- Váltógomb és szoknya, patika állapotú, gyáriak (5000)
- Bal első gumikéder (3000)
- Csomagtartóhoz műanyagok, amiben benne van 5 darab patent, aminek újonnan darabja 5000 lenne (10000)

Mellé igényeltem, ha van neki persze, egy touring szőnyegszettet, mert az enyémben gumi van, és nem szeressem. Abban az időben a 36-ba rendeltem méret pontosat, de nem voltam elájulva a minőségtől.
Nos meg is egyeztünk, húsvét után postázta volna is, de szerencsére Pilu barátom élettársa keszthelyi, a koma meg a Balaton mellett lakik, szóval szerencsémre házhoz is hozták a dolgokat……
Azonban csak délután értek haza, így délelőtt belevágtam a régóta esedékes autó nagytakarításba is.
Előtte azonban elmentem egy másik szerelőhöz. Édesapám ajánlotta, Ő tudta, hol dolgozik. Írtam ugye, hogy voltam egynél, aki jó pénzért megcsinálta az állapotfelmérést. Ígérte is a komplett adatlapot és az árajánlatot, ami 3 hete nem érkezett meg. Viszont szerelő sok van, ott közösüljön az anyukájával, ahol van akkor. Nos elmentem ehhez a fickóhoz, azonnal felemelte az autót, megmondta a problémákat (ismét, de tudatlanságot tettettem). Mivel hallhatóan a kipufogóm is kifújt, azt is megvizsgáltuk. Arra jutottunk, egyszerűbb egy komplett rendszert szerezni, mint ezzel foglalkozni, túl sok helyen ereszt, a kipufogós nem olcsón barkálcsolná össze. Na fasza mondom. Másnapra ígérte telefonon az árajánlatot, pénzt nem kért az átvizsgálásért.
Hazamentünk, és nekiálltam a takarításnak.
Megmondom az őszintét, régebben kéthetente takarítottam az autóimat, de mióta a gyerekek megvannak, feladtam, meg időm sincs annyi. Egy helyi autókozmetikushoz hordtam a gépeket évente 1 alkalommal nagytakarításra, meg 3 havonta én kiporszívóztam őket. Tegyük hozzá, mivel lakótelepen lakom, a szüleimhez mentem el ezeket megcsinálni, de mivel ott meg nincs kocsibeálló – jobban mondva van, de az első autómmal, egy Lada 1300-al be akartam állni, a terasz oszlopaitól esélytelen volt- így az utcán szoktam ezt a projektet végrehajtani, ami persze magával vonzza az okoskodó szomszédokat is. De a munkahelyen szünet van a Covid19 nevű agyrém miatt, tele voltam energiával.
Mivel Édesanyám is a kezembe adott egy bevásárlólistát, az autókozmetikai szereket is a Lidl-ben (nem röhög) szereztem be, 2 csomag mikroszálas törlőkendő, egy flakon kárpittisztító hab, és egy zacskó „matt” műszerfaltörlő kendő csomag személyében.
Egy alapos porszívózás után a tetőkárpit volt a soros. Nem lóg sehol, de az összes fogantyú, kapcsoló körül, és persze maguk a fogantyúk is vastagon koszosak voltak. Ugyanúgy az A-B-C-D oszlop takarói, a napfénytető burkolat, összefogdosva. Mindenki a gőztisztítóra esküszik, de én még az E36-nál egy véletlen folytán jöttem rá, a meleg vízbe áztatott, majd jól kicsavart tiszta mikroszálas kendő a makacs foltoktól eltekintve mindent kihoz, gyönyörűen a tetőkárpitokból. Majd 1 órás munkába telt, de az eredmény magáért beszél. Csupán 2 helyen kellett kárpittisztító habot bevetni.

(a mikroszálas kendő jó szolgálatot tett)



Majd nekiestem a belső térnek, a Lidl-ben vásárolt kendő meglepően szépen dolgozott, szintúgy, mint az üléseken a kárpittisztító. Kora délután végeztem is az autóval, rá se ismertem.

Délután hazaért a cimborám a cuccokkal, amiket a kocsihoz hozott, neki is álltunk beszerelni. A kormány könnyen felment a helyére, a váltógombot úgy kellett leverni, mert persze, hogy rá volt ragasztva. A váltószoknya szerencsére nem.
A gumikéder csere már apróság volt.
Nekiálltam a műanyagokat felszerelni a csomiajtóra. Legnagyobb bánatomra az egyik nem jött el, ami az csomagtartó üvegkeret felső részét takarja, viszont kaptam egy pluszba egy ablakkeret kédert.
Sokadszorra – és remélem utoljára – levettem a nagy burkolatot a csomagtér ajtó hátuljáról, és az előző cikkben említett hídkábelt a rendszámvilágításnál kiiktattuk. Helyre pattintgattam a műanyagokat, de 2 oszloptakaró nem állt jól a helyén, meg úgy en bloc az egész nem volt az igaz. Az oszloptakarók aljait nem túl elegánsan csavarral rögzítettem, a többire meg úgy voltam, kitalálok valamit. Szerencsére ez csak a belső oldala volt, a külső része szépen összement, az említett kis patentok is szépen a helyükre akadtak, azzal nem lesz gondom.

(A másik kormánnyal, váltógombbal és szoknyával szebb az összehatás)

Hazafele természetesen azon agyaltam, hogy tudnám megoldani, hogy a lehetőségekhez képest a csomagtérajtó belső felén is a műanyagok teljesen rendesen álljanak. A 2 csavar az nem lett volna gond, de a másik 3 takaró eléggé hibogott. Sajna hiába volt meg minden fül, nem ment fel rendesen a helyére. Azt tudtam, valami ragasztóanyagot kell bevetnem a rögzítési pontoknál, minimális elég, hiszen a fülek megvannak. A szilikon alapúakat elvetettem, szoptam – és még 1-2 helyen fogok is – a leragasztás nyomaival. Akkor gondoltam arra, a Pattex Palmatex elvben univerzális, nem büdös napokig, és a nyomai könnyen eltüntethetőek.
Szóval másnap vettem is egy tubussal, és szüleimnél nekiálltam a műveletnek. Az oszloptakarók alsó részét ugye csavarral rögzítettem, a felső része pedig a felső takaróelem alá csúszik be, úgyhogy azzal kezdem. Szépen fel is ment a helyére, azonban a piszkos rohadt gravitáció nem volt a barátom, egy nagyon kicsit megereszkedett. Ekkor gondoltam egy nagyot, vékony lécből vágtam 3 darabot, és alátámasztottam. Majd a 2 oszloptakaró rögzítési pontjait is bekentem, összeraktam az egészet, beraktam a 2 csavart, és ugyanezzel a módszerrel megtámasztottam a helyére. Végül egész szépen összeállt az egész. Ragasztó nem folyt ki sehova

(célszerszámokkal rögzítve)

Az utolsó hiányzó elem beszerzése másnapra esett. Nem messze, Tápióbicskén találtam egy olyat, amin 1 fül hibádzik. Alapesetben ennyiért nem mentem volna el, de ez a bezártság megőrjít, feleségemmel és a gyerekekkel amint kitavaszodik, mindig megyünk valahova, ha messzebbre nem, Szolnokra a Tiszapartra sétálni, de ilyenkorra már általában megjárjuk a Balatont is. Nem a fürdés miatt természetesen, hanem a táj és a látvány miatt. Na mindegy is, kaptam az alkalmon, leugrok, legalább kocsikázok kicsit. Eljött velem a feleségem is, azzal az indokkal, hazafele beugrunk anyósékoz, lévén Ők Ceglédiek. Meg is történt az adásvétel, rendben is volt minden, a műanyag bekerült egyelőre a csomagtartóba. A beszerelés egyelőre várat magára.

(az ide való műanyag elemet kellett még beszereznem. Itt még a belső burkolatok nem voltak a helyükön.)

Eközben elkezdtem kipufogó ügyben keresgélni. A szerelő megadta az árajánlatot a futómű témára, nem is horror az összeg, összesen 52000 Ft-ot mondott. De ugye mondta, a kipufogó kuka, így először azt meg akartam csináltatni, ne egyszerre hulljon rám a szar, mert amit megtanultam, olyan, hogy valami pikk-pakk megy, egy 20 éves autónál nem létezik. Igazam volt.
Nos lefényképeztem, milyen rendszer is kell oda, első körben ugye a helyi bontós srácot hívtam fel. Volt is neki, egy 2 évvel idősebb, igaz nem M54b22-es (ez a motor azonosító. M54 a típusa, B azt jelenti benzines, 22 pedig a cm3-at, tehát 2200 cm3.), hanem M52tub20-as motorú autóról (ez az enyém közvetlen elődje, már 2 vanosos).
Akit érdekel, itt pár link, hogy pontosan miről is beszélek:

Vanos
M54-es motorcsalád (angol nyelvű)

Mivel az említett motorral sok közös alkatrész van, lambda is pl. abból került bele az enyémbe, gondoltam megveszem. Formára, csatlakozásra, mindenre egyforma úgy tűnik, csupán az első 2 dob közötti cső nálam 2 megy, ott egy vastag. De az Y dob és a végdob szemmel láthatólag ugyanaz. Gondoltam én, az első is…gondoltam. Zárójelben megjegyezném, mindig nézek cikkszámot a realoem.com-on, de most nem tettem én marha.
Nos megvettem a rendszert (meg akkor már az úgynevezett segéd vízszivattyút is, amit egyelőre a csomagtartóba raktam, összesen 12000 Ft-ért), elvittük a szerelőhöz. Mondta, hogy másnap kora délután hívni fog, mikor vihetem az autót. Másnap reggel még egy gyors gyertyacsere belefért, ami nem volt rossz ötlet, mert a képen látható állapotúakat szedtem ki. Mondjuk ebben szerencsém volt, mert úgy kaptam őket, amúgy 2800 Ft lenne darabja. Nos ez úgy esett, hogy Pilu haveromnak van egy E30-a, jelenleg M50B25-ös motorral. Valami fél misi körül vette, koppra felújítva ZF váltóval együtt. Nos amit kihajított az autóból M52B28-at, abba 2 vagy 300 km-el előtte cserélt gyertyát. Mielőtt eladta, kivette belőle, elrakta egy dobozba. Ezeknek az életük olyan 40-60 000 km. Múltkor mondtam neki, rendelek gyertyákat, mert cserélni kell, hidegen gázadásra néha pillanatra torpan. Akkor kereste elő, és mondta, rakjuk bele ezt, m50-be nem jó. Igaza volt, az a 2-300 km semmi igazából, szóval 6*2800 ft a zsebemben maradt.

(csereérettek voltak a gyertyák)

Kora délután hívott is a szerelő, kivittem a kocsit, azt mondta, estére kész is lesz. 18 óra körül rácsörögtem, mi a helyzet. Azt mondta, sajna a csavarok úgy belerohadtak, hogy ki kell furkálni egyesével, a kipufogó csavar meg nem 8.8-as, szóval holnap. Ok, mondom. 2 perc múlva felhív, mondja van egy kis gond, nem jó a kipufogó. Mondom miért? Küldi a képeket, nézem, nem igazán látom mi a gond, kimegyek személyesen. Tényleg. Nos ez szopás. Kocsi ugye alatt nincs kipufogó.
A benzines E39-ek kipufogórendszere 2 dobból áll, a katalizátorok egyből a leömlő után van, nem a kocsi alatti rendszerben. A végdob és az Y dob teljesen ugyanaz, az első dob csatlakozásánál azonban a csőperemek máshogy állnak. Levágni és áthegeszteni azonban nem lehet, mivel kis ívek vannak benne, nem oda esnének sajnos.
Nem gond, mondtam magabiztosan, holnapra szerzek egy első dobot. Ha másnem, veszek egy utángyártott dobot, az Y dobtól egyforma. Gondoltam én.

[BMW E39 M54 kipufogó rendszer]

[BMW E39 M52/M52TUB kipufogó rendszer]

A különbség a bekarikázott résznél volt, amit vettem, azon egy síkban voltak, és egymással párhuzamosan. Továbbá egy nagyon kicsivel kisebbek voltak a karimák)

Az érdekesség, hogy a realoem sem hoz pontosan olyan tipusú dobot, mint amit vettem.Csatlakozásra a 3. tipusú dob volt az, viszont nem a képen látható módon, kicsit oldalról mentek bele a csövek, hanem egyenesen előről, mint az M54-é.
Nos csak gondoltam. Utángyártott dob nem létezik. Nincs. Sehol. Létezett valamikor, de sehol nincs raktáron. Bontott? Nincs. M52-es motoré van millió. De M54-et nem bontanak annyit. Verem bele.
Ekkor már megnéztem a robbantott ábrákat, hátha másra is szerelték ezeket. Sajnos ez a tipusú dob csak az E39 M54B22-25-30-ban volt. A katalizátor egyezik a E60-al, a csatlakozás is persze, de annak a dobja már más, a csövek pl. hosszabbal. Mint kiderült, az M52Tub20 Y és végdobja egyezik az enyémmel cikkszám szerint is, csak az első dob csatlakozásánál volt különbség.
Elhiheti mindenki, végigtelefonáltam minden létező BMW bontót, minden nagy FB csoportba kiírtam, mi kellene. Végül nagy nehezen, rengeteg telefonálás és Messenger üzenetváltás után kaptam 2 ajánlatot. Mindkettő komplett rendszer, de az egyik koma piszkosul pofátlanul sokat kért érte. A másik árfekvése kedvezőbb, gondoltam felkeresem Őt.
El is indultam egy pénteki napon Hódmezővásárhelyre, megnézni a rendszert. A helyén volt még. Nem patika, de nem szelel sehol. Leszedtük a helyéről, a végdobot levágtuk, mert csak így fért be a Fordba. El se hoztam, mert az lyukas volt. Jól bebugyoláltam, nehogy útközben gond legyen, és hazaindultam vele. Szerencsésen meg is érkeztem.

(nem is olyan kicsi ez a Ford Fiesta)

A kipufogó az autóban „aludt”, másnap reggel el is vittem a szerelőhöz. Délután szólt, hogy kész van. Mint kiderült, amit vettem dobot, nem volt teljesen tökéletes, tehát a M52tub20-as autóról szerelt dobra hegesztette rá a Hódmezővásárhelyről szerzett kipufogódob csöveit. Így igazából a kettőből lett 1 rendes rendszer.
Szóval hatalmas bukta lett ez, de szerencsére jól végződött. Annak örülök, hogy nem a futómű szereléskor csináltattam a kipufogórendszert, mert az nagyobb szopás lett volna. Sajnos mivel a hátsó részen a felső lengőkar kicseréléséhez le kell a hidat venni, ott tuti lesz valami meglepetés. Ezért úgy döntöttem, hogy az első, illetve hátsó futómű szervízt külön veszem.

Hozzászólások

(#1) alkatraz3000


alkatraz3000
senior tag

Ne rakj m52 rendszert m54-re! nem hiába duplacsöves az m54 rendszer végig. Fel lehet rakni módosítva, csak hülyeség.

"Nincs pénzünk olcsó sz.rt venni ... !"

(#2) kovbandi82 válasza alkatraz3000 (#1) üzenetére


kovbandi82
őstag
LOGOUT blog

Csupán annyi a módosulás, hogy az első dob és a Y dob között nem 2, hanem 1 cső megy, de az így is vastagabb, mint a 2 cső együtt. Cikkszám alapján az Y és a végdob megegyezik, sőt, az első dobtest is ugyanakkora, mint az M54, csak a csövezés más, ami ki lett cserélve. Egyelőre nem tapasztalalok semmi különbséget, ha valami lenne, úgyis cserélném.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.