2024. március 28., csütörtök

Gyorskeresés

Hubsan X4 107C

Írta: | Kulcsszavak: Hubsan x4 . Drone

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Update lent 09.13.

Elért engem is..., mert munkatársamnak van egy 107L (full alap modell) és kölcsön adta egyetlen körre. Mivel a T-rex 100S-nél megtanult irányítás itt is működött azonnal sikerült egy nagyon jót repülni.

Mondom megnézzük mit tud, ha nem jó viheti aki akarja. Sokat nézelődtem, hogy honnan rendeljem meg és végül (sajnos) a DX.com -ról jött. Amit érdemes tudni, hogy a Dx egy bolt, tehát nem minősül magánszemélynek, ezért sokkal kisebb értéknél kap VÁM-ot minden ami onnan jön. Ez a kiinduló helyzet, mert ettől függetlenül még nem biztos, hogy VÁMolják. Mint utólag kiderült nekem azért vámolhatták meg, mert a csomagon se érték semmi olyan info amiből bármi kiderül. Gondolom kíváncsiak lettek és a bekért adatok láttán felcsillant a szemük, ez szaftos összeg lesz. Ráadásul nekem 1 hétig nem indult el kínából, mert a China Post nem vette át, amikor érdeklődtem miért nem megy a követési szám, azt írta a bolt, hogy az akkumulátor miatt és újra elküldik Sweden Post-al. Ennek eredménye meg egy rakás címke volt rajta. Kicsit több mint 3 hét volt mire kézhez kaptam. Érdekességként mondanám el, hogy fel is hívtak, hogy ugyan mondjam el mi van a csomagban, mert meg kell nekik jelölni is. A nő nem értette a mini drone kifejezést. Ennek ellenére lebetűztem és így került be az ottani köztudatba. :D
Tehát: Postára adás 1 hét, utazás 1 hét, VÁM 1 hét.

Mikor megékezett maga a bubis zacskó rázásra már rosszat sejtetett. Kibontás után egy kilapított doboz fogadott, de maga a termék sértetlen volt.. Akkuban volt kraft azonnal mentem egy kört vele, mivel ismertem a "hogyant".

Tartozékként kaptam egy garnitúra fekete-fehér lapátszettet, egy lapát leszedő fém eszközt és egy védő keretet. Ezen látszott, hogy utólag tették bele. Volt még itt egy táv, 2 féle angol nyelvű leírás és egy USB töltő. Mivel ez egy 107C jelzésű, ezért kamerás. Ebből két kivitel létezik, a 0.3 és a 2Mp-s. Ez az előbbi, DE át lehet alakítani a nagyobb kamerásra. Amúgy is akinek elromlik az biztosan fog forrasztani, mert minden úgy csatlakozik az alaplaphoz, de erről később. Kamera modul 0.3 & 2Mp

A védő keretet szokták tanuló keretnek hívni, én azt mondom e nélkül nem repülünk, ez olyan mint nálam a telefon és annak tokja, nélküle sehova egy métert sem, még lerakni sem.
Keretből előzőleg rendeltem egy tartalékot valami 230ft-ért. Na az olyan is. Aki teheti azt rendelje meg amit úgy lehet feltenni, hogy fix ponton megáll, mert felfekszik a motor tetejére. Létezik olyan keret ami burokba foglalja a dronet, de én abban nem látok fantáziát. Érdekesség képpen mondom, hogy kaptam hozzá pár tartozékot munkatársamtól, mint pl kaszni a 107C-hez, keret, USB töltő meg lapát... A keret ugyan olyan mint amit adtak, de még a gyári keret törik, addig a kapott rugalmas. Persze képen nem mond semmit, de ég és föld a strapabíróság a kettő között. A rendelt keret meg nem szimmetrikus és nem a motorra fekszik fel, az meg szempont, hogy szimmetrikus legyen.
A keret rendkívül hasznos, sok sok ezret spórol nekünk. Eddig 3x ért úgy földet ahogy nem kellett volna és csak a keret bánta, a kaszni és minden sértetlen.

Ennyire ne rohanjunk előre mint repülés. Még a földön vagyunk és az akkunk is le van merülve. Az USB töltő kb >1 óra alatt töltő fel a gyárilag 107C-hez mellékelt 380mAh-s Li-Po akkut. Érdekesség, de igazából nem meglepő, hogy ha lemerül egy akku, hagyjuk kihűlni és rárakjuk a töltőre akkor 300mA-al tölti, de ha még tovább hagyjuk az akkut pihenni, akkor már csak 150-170-el és egyrészt hamarabb végez vele, másrészt a fele akkora áram kímélőbb is. (ezért jó a sok akku).
Most nem akarok belefolyni a C-kbe meg az S-ekbe, de ez egy 25C-s akku és 1 cellás. Akinek van külön Li-Po töltője az azzal töltse. Ha feltöltött akkor kialszik a piros LED, a kapott töltő meg épp fordítva csinálja. :D

Én 3 féle akkuról tudok, a 240-380-500mAh. A 107L-hez amin nincs kamera ahhoz a 240-es jár, az 500-as meg már extra mindkettőhöz.
Zárójelben mondom, hogy a 107L és C között kaszni, motor és keret különbség van. Nem felcserélhetőek az alkatrészek. Az L-hez 7x20-as, még a C-hez 8x20-as motor kell pl. A 107D-ről nem is beszélek, az FPV-s, azaz a távon van színes LCD és látod merre repül, csak sokkal többe kerülnek mint a másik két verzió.

Helyezzük teljesen vízszintes talajra a dronet és rakjuk be az akkut, csatlakoztassuk, ekkor a 2 kék és 2 piros LED elkezd világítani, a kékek villognak. Jöhet a táv. A bal joy-t húzzuk minimumra. Ha a párosítás sikeres volt akkor a kékek is folyamatosan világítanak, illetve a távon is zöldre vált a LED. Alapból a táv normál módban indul el. Gyakorlatilag lehet vele centinzi, az idegbeteg módról később. Rendelésnél érdemes figyelni, hogy MODE 1 vagy MODE 2 variánst rendeljük. Utóbbi kell nekünk, pontosabban nekem az kellett. Bal oldalon a gáz van, ennyi a lényeg. A MODE 1-nél a jobb oldalon. Az alap beállítással kapunk egy valamilyen szintű stabilitást, de már a levegőben érdemes trimmelni a joy-ok alatti gombokkal értelemszerűen. Ha még nem csaptuk falnak és kb lebeg a levegőben, mert képes rá, hogy, szinte meg se moccan, akkor induljunk el előre.

A kék LED-ek jelzik a drone elejét. Kis felfelé pöccintésre a jobb joy-al elindul előre, mivel ez egy rugózott joy ezért meg is áll ha elengeded. Közben érdemes a gázzal játszani, mert magasságvesztéssel jár a művelet. Értelemszerűen a jobb joy az előre-hátra és a döntés balra és jobbra. A bal joy a fel-le és a forgás a tengelye körül. Valószínűleg a T-rex hagyatéka, de a forgását kompenzálom emelkedés meg süllyedés közben, mivel akaratlanul is az ember kicsit megforgatja gázadás közben. Érdemes agyban gyúrni arra mikor mit csinál a levegőben és mi van ha felénk néz az eleje, mert akkor bizony a jobbra az balra és így tovább. Ebből már volt bajom, de haladok, jelenleg még tolatva hozom vissza.

A repülési idő vehemenciától függően kb 5 perc. Ez nagyon sok mindentől függ, pl a tanuló/idegbeteg módtól és attól ki mennyire ad hirtelen gázt. < 380mAh akku kamera nélkül.

Normál módban nem engedi csak olyan 50%-ba üzemleni a dronet, ez gyakorlatban annyit jelent, hogy egy pontnál jobban nem dönti meg akármerre akármilyen irányba indulunk el. A gázt is letiltja ha nulláról felpöccinted maxra hirtelen, de ha nem is így teszed annak is van határa, hozzátenném így is lehet rakétásat játszani és mire észbe kapsz nem is látod olyan magasra megy. A távon lehet látni a százalék értékeket. Ez a mód mindenre elég kb, elég gyorsan képes repülni, sajnos nem tudom megtippelni, de olyan 5 másodperc alatt 100m-t megtesz ~20km/h. Ez akkor igaz, hogy közben a gázzal rásegítünk. Óriási köröket le lehet írni vele a levegőben és alig lehet követni. Röviden ennyit a normál módról.

Normál

Expert

Idegbeteg (Expert) mód. Ezt úgy tudjuk aktiválni, hogy még a földön vagy a levegőben a már összepárosított repülésre kész állapotban a jobb joy-t közép állásban megnyomjuk 1x. Mellesleg mindkét joy egyben gomb is. :) Az, hogy miért gomb is egyben a leírás választ ad, de röviden tömören kb mindent lehet állítani ami a repülés milyenségét befolyásolja. Pl számít az hol áll a joy és mikor nyomjuk meg a gombokat, minden le van írva. Az idegbeteg módot kettő csipogás jelzi, ezek után nagyon nagyon meg kell fontolni minden mozdulatot, mert meglesz a baj. Gyakorlatilag 90%-ig engedi a döntést előre hátra stb. Még nem néztem, de lehet ezt még tolni felfelé. Aki centizni akar az itt is tud, de nagyon nagyon apró mozdulatokkal. Érdemes kivinni egy nagy szabad térbe és ott tapasztalni. Ilyen módban egy max gáz előre felér egy puskagolyóval. Állítólag 40km/h-ra képes és ezt nem kétlem. Főleg ha a fent említett gázzal még adunk neki. Kis túlzással élére állva megy előre vagy épp ahova irányítod. A jobb joy rángatása normál módban nem jár kölönösebb jelenséggel, csak hintázik. Itt viszont idegbeteg módjára viselkedik és bizony megfordul a levegőben. Villanyoszlop + 3 méter és akkor nem ér földet egy ilyen után. Alapból szerintem csak azért 90%-os az expert mód, mert így álló helyzetből indulva nem fordul meg a levegőben. A trükk annyi, hogy elindulsz vele maxon és menet közben ellentétesen visszahúzod, ekkor megfordul a levegőben és ha nincs elég magasság földet is ér. Az elektronika közbe lép azért nem nagy dolog az egész. Kövér gáz és elkezd emelkedni. Ilyenkor gyilkolja az akkut. Nagyon gyorsan képes helyet változtatni, jó szórakozás. :)
Normál módban a fenti módszer nem bukfenccel jár hanem nagyon gyors megállással a levegőben. Amikor hozod vissza és az arcondtól centikre áll meg.

Ha már van kameránk használjuk. Micro SD kártyát fogad. Nekem egy Class 4-es 8gigás Sandisk jutott. Attól, hogy behelyezed nem kezd el venni, a kis mikrokapcsolóval indul a felvétel, ezt pirosan lassan villogó SMD LED jelzi. Késleltetés van a villogás és a felvétel kezdete között, azaz le lehet tenni a földre és a felvételen már csak a felszállást látod. 720x480-as felvételt készít 25 képkockával. Valamivel jobb a minősége mint amire számítottam, kiindulva az MD80-as kamerából. Nappali fénynél jó, szürkületben már használhatatlan. Hangot vesz, de erősen le van halkítva, annyira erősen, hogy kb maximumra kell csavarni a hangfalakat, hogy halljuk a motorok hangját, de van hang. Kettő és fél perc felvétel kb 90Mb attól függően mit veszünk fel. Ritkán megakad a felvétel, de mint láthatjátok használható. [link]
Ehhez lassan kell repülni, mert ha rángatjuk egyrészt a kép értékelhetetlen, másrészt meg hamar lemerül. Az ismerőstől kapott használt kissé púpos papíron 380-as akkuval 2:30-at repül kamerával + le lehet szállni minden gond nélkül. Még nem tudom mit tud az 500-assal, arról pár nap múlva.

Update 09.12: A kapott 380-as akku felfújódott, töltést nem veszi, azért ment csak 2:30-at.

Ha már szó esett a kameráról érdemes néha visszahívni és ránézni, mert ha merül elkezdenek villogni a ledek. Ilyenkor érdemes azonnal hazahozni, mert lassan max gázon sem emelkedik fel és egy pont után leáll a 4 motor csak a villogás marad. Az akku repülés stílusától függetlenül felmelegszik olyan 45 fokra, infrával mértem.
Mindenki tisztelje a Li-Po akkukat és ne töltse melegen, továbbá ne hagyja magára még tölt. A Li-po akku nagyot szól ha nem jól kezelik. ;]

Nem feltétlenül ide kapcsolódik, de ha menet közben a távot kikapcsoljuk azonnal leáll a 4 motor. Azt még nem tudom mit csinál ha kikerül a hatótávjából, de szerintem ugyan ezt. Eddigi méréseim alapján 90-100métert elmegy.

Anyaghasználatra nem lehet panasz. Igényesen fényezett a kaszni és masszív műanyagból van. 4db gumi talp pedig a puhább földet érést segíti elő. A távja fogásra kényelmes, sehol sincs nyoma sorjának és még az AAA elem foglalat méretét is eltalálták kicsi kínai barátaink.

Szerelhetőség szempontjából részemről nincs gond. Minden motor és LED forrasztással kapcsolódik az alaplaphoz. A motorok vezetékei színezettek, ez fontos, mert nem azonos irányba forognak, ebből adódik amúgy ha lapátot cserélünk jó ha nézzük a betűjelzést is. Csavarból 2db van, de ezek nélkül is egyben marad, minden pattintós megoldású vagy beszorítós. A kamera modul két vezetékkel kapcsolódik az alaplaphoz, ahonnan csak a tápot kapja.

A motorok élettartamáról nincs infóm, de ami képes 40000-et forogni az nem lesz örök életű.

Alkatrész minden sarkon található hozzá. Egyedül a 8x20-as motorból nem találtam sok találatot (ebay). Nekem a kaszni és a lapátok gyári Hubsan csomagolásban jöttek ismerőstől. Akkut is lehet így kapni, de mint minden gyári termék, ez is drága.
500mAh akku ~2000ft/db
Keret 800-3000ft/db
Motor 2000ft/pár
Kamera 6000ft/db (0.3 vagy 2Mp)

Az Ebay hemzseg a különböző csomagoktól. Pl 5 akku és 2 USB töltő. Töltőből is ezer féle van hozzá, akár elosztóval többet is tölthetünk, a lehetőségek tárháza az ebay-en végtelen.

Eme kezdő kis játék, 11-14 ezer ft között mozog vám nélkül, de megvásárolható Magyarországon is akár OLX-en akár modellező üzletben. Utóbbi helyen 25000ft-so áron.

Egyértelműen kültéri használatra tervezték, mert bent hamar falat érünk illetve a kisebb légmozgást is jól viseli. Szakadó esőben is használható ha nem fúj a szél, egyszerűen nem éri víz a lényegi alkatrészeket. :C

A bejegyzés lehet, hogy bővülni fog a későbbi ismeretekkel.

Miközben azt hiszed felnőttél, rájössz, hogy csak a játékaid lettek drágábbak!

Update 09.13: Távirányító beállítások részletesen

Első legyen a normál/haladó mód átállítása. Mindennek az alapja az, hogy össze kell párosítani a távot a géppel, utána van lehetőség állítani. Ha ezzel megvagyunk nyomjuk meg a jobb joy-t 1x, ekkor alul olvasható lesz az expert mód és az indikátor led piros-zölden világít. Innentől kezdve lehet idegbeteg módjára repkedni. A gomb újbóli megnyomása a normál módot aktiválja.

LED-ek kikapcsolása: Nyomjuk meg 2 másodpercig a gáz trim lefelé gombot. Azaz bal joy oldalán a függőleges kettő gomb közül az alsót. A visszakapcsolás ugyan így működik.

Érzékenység beállítása haladó és normál módban: Mindkét módnak azonos helyen lehet állítani, csak a miből indulunk ki állapot más. Nyomjuk meg legalább 2 másodpercig a jobb joy-t. Ekkor az SE felirat jelenik meg. Itt lehet választani, hogy a normál vagy a haladó módot állítjuk át. Ha az SE feliratnál ismét megnyomjuk a joy-t 1x akkor vált a haladó és a normál között, mint a repülés módban led jelzéssel. Ha eldöntöttük mit állítunk jöhet a beállítása. A bal joy-t húzzuk minimumra és középen nyomjuk meg 1x. Ekkor elkezd villogni a szélén az a kis rész aminek a beállítását végezzük. Értelem szerűen a hozzá tartozó gombokkal lehet fel és le kalibrálni. Nem kehet 0-100 között. A normál 20 és 60 között állítható. Minden irányt be lehet állítani kivétel a gázt, ezt a bal joy 1x-i megnyomásával változtathatjuk. Ha körbe értünk ismét az SE feliratot látjuk, 2 másodpercig nyomjuk a jobb joy-t és már repülhetünk is.

Irányok felcserélése: Erre nem tudom mi szükség van, de van. Ismét SE menü a fenti módszerrel majd azonnal a trim gombok megnyomásával cserélhetőek fel az irányok. Kilépéshez jobb joy 2 másodpercig.

Gyorsulásmérő kalibrálása: Van automata és újbóli automata lehetőség. Amikor csatlakoztatjuk az akkut, majd bekapcsoljuk a távot vesz egy mintát onnan ahova letettük automatikusan. Ha felszállás után ez nem jó lehet újra beállítani. Nem kell kikapcsolni, egyszerűen a bal joy-t húzzuk a jobb alsó sarokba és közben a jobb joy-al jobbra balra játszunk. Egy idő után a gépen lévő két db kék LED villogni kezd, ekkor ismét mintát vesz. Nekem ritkán kell 2x beállítani, 99%-ban elsőre jó.

Távirányító kalibrálása: Mindkét joy-t toljuk a bal felső sarokba és eközben kapcsoljuk be a távot. Ekkor pirosan villog a LED. A joyokkal járjuk körbe a végpontokat. Én szoktam körbejárni is meg a fel le jobbra balra irányokat is ahogy sikerül. Ha készen vagy tartsd lenyomja a jobb joy alatti trim gombok egyikét.

Akármilyen nemű kalibrációra ritkán van szükség. Sőt először csináltam meg a táv kalibrációt aminek eredménye egy hátra oldalra tartó gép lett. Én max a gyorsulásmérőt állítom be ha kell.
Az érzékenységek így ebben a formában jók. A normál mód 50%-ig van húzva és 60-ig lehet. Ott azért kissé már érződik az idegbeteg mód, kamerázni nem jó vele. 20%-on iránytól függetlenül annyira kicsit mozdul, hogy nem centizni hanem mm-ezni lehet vele szélcsendben, de ilyenkor sajnos a legkisebb fuvallat is elviszi. Más nem gyorsan haladóba rakod és ellent tudsz tartani a szélnek.

A távirányító hatótávolságát eddig 1x néztem meg, ekkor a 100m biztosan megvolt. Érdemes a gép felé fordulva repülni, mert volt már hogy nem szállt fel csak amikor felé néztem.

Halvány kis terv van egy fehér LED-re a hátára amit csak akkor látok ha nekem háttal repül, így nem kell a 4 külső LED, javul a repülési idő. Egyelőre a lustaság miatt nem valósul meg. Az akkuk szalaggal való kihúzása a kábel helyett már megvalósult.

Hozzászólások

(#1) Kolondrum


Kolondrum
félisten

Nyitó!

(#2) bacsko42 válasza Kolondrum (#1) üzenetére


bacsko42
tag

Hű, nagyon szép kis ketyere, annál a pontnál amikor megláttam a videót, engem megvett kilóra :DDD :C :C

,,It does not matter how slowly you go as long as you do not stop."

(#3) Kolondrum


Kolondrum
félisten

Ahogy elnézem ez itt nem valami érdekfeszìtő téma. Pedig ez valami fizikai dolog, nem billzet meg monitor. Ezen is van venti közelìtsük meg ùgy, csak itt nem a sokmagos cpu-t hűti. Sőt lcd kijelző is csak nem a win 9.8 látható rajta. :B

#2! :R

(#4) bacsko42 válasza Kolondrum (#3) üzenetére


bacsko42
tag

Engem mindig is érdekeltek az ilyen kis "modellek" meg mindenféle ketyere ami repül vagy pörög, futkározik stb. :D Ez pedig most különösen felkeltette az érdeklődésem :R Vámmal együtt mennyire jött ki egyébként? :R

,,It does not matter how slowly you go as long as you do not stop."

(#5) Kolondrum válasza bacsko42 (#4) üzenetére


Kolondrum
félisten

Ez nem az a fórum ahol hemzsegnek a modellesek, ha meg mégis vannak azoknak ez "játékszer". 130k-s darabhoz már lett volna HSZ ebben biztos vagyok.
Vámmal valamivel 20 alatt volt a vége, de vedd hozzá, hogy illik 2-3db plusz akkut tartani, több töltőt is, meg legalább 1 pár motort, garnitúra lapátot, védőkeretet, mert csak így van meg a sok repülés utánpótlása és a hiba esetén kb azonnali orvoslás.

Aki esetleg olvassa: Érdekelne meddig visz el a táv és mit csinál ha kikerül a hatósugárból.

[ Szerkesztve ]

(#6) bacsko42 válasza Kolondrum (#5) üzenetére


bacsko42
tag

Hát akkor egyelőre jégre helyezem, de pár hónap mulva, miután megvettem az oculusriftet :U :P :P beruházok egy ilyenre :C

,,It does not matter how slowly you go as long as you do not stop."

(#7) Kolondrum válasza bacsko42 (#6) üzenetére


Kolondrum
félisten

Úgy legyen. :R

Kiegészült kicsit a leírás a táv beállításokkal, holnap meg lehet, hogy rakok fel egy nagyon rövid expert módos vidit.

(#8) bacsko42 válasza Kolondrum (#7) üzenetére


bacsko42
tag

Kíváncsian várom :R

,,It does not matter how slowly you go as long as you do not stop."

(#9) Kolondrum


Kolondrum
félisten

Kész.

(#10) bacsko42 válasza Kolondrum (#9) üzenetére


bacsko42
tag

Ez nagyon király :D Így fel tud borulni?

[ Szerkesztve ]

,,It does not matter how slowly you go as long as you do not stop."

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.