2024. április 17., szerda

Gyorskeresés

Magán vagy állami ovi? Állami vs. magán? Ki a jobb?

Írta: | Kulcsszavak: magánovi . fejlesztés . óvoda . logopédia

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

A 21 századi ovis első posztjára nagyon sokan reagáltatok, bevallom, nem hittem volna , hogy ilyen és ennyi reakciót vált ki. Ez azt jelenti, hogy - szerencsére -  vannak még akiket érdekel, hogy a gyermeki fejlődés legfontosabb szakaszában mi történik az oktatásban, az óvodában.
A könyvbemutatót most  elnapolom, de jönni fog az is, már csak azért is , mert a hozzászólásokban is említettétek, hogy milyen könyvekkel "kínálja" meg az Oktatási Hivatal  a gyerekeket és persze a szülőket is.

Szépen indul a nap. A reggeli nap fényében csillogó autók érkeznek az egyik kerületi magánóvoda elé. Szállnak ki a gyerekek, szülők és boldogan mennek be az óvoda kapuján. A szülő boldog, mert jó szolgáltatást kap a pénzéért. Legalábbis úgy érzi. Ez pedig elég is az ovi  a sokcsillagos gugli értékeléséhez. A gyerek is boldog...de ő ugyanilyen boldog lenne egy állami intézményben is.

Sokan gondolják azt, hogy amiért fizetsz, az jobb. Ez sokszor igaz, de nem mindig. Van kivétel: például az óvoda!
Szerintetek a magánovi a gyermekeknek szól? Á, dehogy! A szülői belső hang, a "mindent megtettem " csitítását szolgálja.
Mert szülőként az ember igyekszik mindent megtenni a gyermekéért, ennek egyik látványos megjelenési formája magánovi intézménye.
És szülőként a tényleg a legjobbat akarod adni a gyermekednek és ez rendben is van így.
De miként tudod eldönteni -akár az óvoda kapcsán , hogy mit kapsz valójában?
Minőség et vagy csak minőség érzetet?

Bármily hihetetlen de a magánóvoda is olyan , mint bármely vállalkozás: pénzt, profitot kell termelni. Ez nem baj, a profitból képes a vállalkozás fizetést adni, abból lehet korszerű eszközöket venni - netán jó szakembert megfizetni. A probléma ott kezdődik,amikor csak a pénz a fontos. Olyan szinten, hogy óvodapedagógiai szakmai szégyene ami egyes helyeken folyik és ezért a szülők fizetik is szépen a havi 100, de nem ritkán a 150.000 forintokat. De a gyerekek boldog, mert annyi szép, színes programon vesz részt.
És van angol is minden nap! Így aztán az a gyerek is angol nyelvű foglalkozást kap, akinek elmaradása van.(Ez is megér egy külön posztot)

Van e logopédia? De leginkább logopédus? Mert a logopédia nemcsak arról szól, hogy répa-retek mogyorót szépen tudja tudja mondani a gyermek. A fenti példában szereplő óvodában például úgy oldják meg, hogy ha szülőként igényled, akkor van, óránként 10.000 ft.-ért.
Ha szülőként igényled!....Nincs felmérés, így aztán nincs gyermekre szabott fejlesztési program sem.
Az élelmesebb magánovik persze úgy oldják meg, hogy kérik a helyi szakszolgálatot, hogy az ő gyerekeiket is lássa el a körzetes logopédus, fejlesztőpedagógus...ingyen! A fizetős magánoviban....nem vicc, tényleg ez van. És az óvó néni vajon tényleg óvodapedagógus e? Reméljük, hogy igen.

De nem, nem mindegyik magánóvoda ilyen. Mindenesetre célszerű alaposabban megnéznetek mielőtt döntetek és nem mások, esetleg google értékeléseire hivatkozni..

Akkor az állami intézmény a jobb?

Igen, sok szempontból - elvileg, adottságilag - igen, jobb. Az adott kerületi óvodák szakmai kapcsolatban állnak egymással , így sokkal nagyobb tudással rendelkeznek ezek az intézmények. A gyermeklétszám, így a tapasztalat is nagyobb. Ezért írtam, hogy már adottságaiból kifolyólag is jobb eséllyel indul az állami óvoda.
Voltak önkormányzati források is, azonban a lehetőségek itt is szűkültek, óvónők elmentek más pályára, értelemszerűen a szakmailag jól megfogalmazott programok szépek, de személyi feltételek híján nem mindig megvalósítható.

Ugyanakkor a gyermeküket idejárató szülők is a legjobbat szeretnék adni. Így itt is érvényes az a tétel, hogyha valami fizetős, az jó, az ingyenes az nem. Pedig a logopédiai foglalkozások,a fejlesztő pedagógus által vezetett foglalkozások, az iskola-előkészítő ingyenesek. Pont azok, amelyek a gyerekek képességeit csiszolják, ezek azok a foglalkozások -amúgy játékok, csak irányított játékok ezek -, ahol készülnek a szárnyak az Élethez. Azok a gyerekek, akik jártak logopédiára nemcsak azt tanulják meg, hogy milyen szépen ejtsék a R hangot, hanem sokkal több, szélesebb ismeretre tesznek szert, hiszen az óra nem abból áll, hogy RRRRRR-t ismételgetnek.... hanem komplex részképesség-fejlesztést kapnak. Egy úgymond elmaradásban lévő gyermek a logopédia foglalkozások után már képes életkori szinten vagy jobban teljesíteni az iskolában, mint az a társa, aki nem járt logopédiára.
Itt megint csak a szűk keresztmetszet: a szakember óraideje. De még ez a kevés óraszám is több, mintha nem kapna semmit a gyermek.

Mi a tanulság? CSak annyi, hogy figyeljetek arra, hogy nem a homokozó melletti szülői fórum dönti el, hogy jó e az adott ovi. Az ovi minőségérzetéről dönthet persze, de attól nem biztos, hogy valóban jár is hozzá a minőségi óvodai munka. Nagyon alaposan járjátok körbe a kiszemelt ovit, mert ha már csak iskolában jöttök rá, hogy valami nincs rendjén, akkor valószínűleg az iskolát okoljátok majd, az óvoda senkinek sem jut eszébe. Pedig azok az alapok az ötcsillagos értékelésú oviból hiányoztak.

Hozzászólások

(#1) angyalpc2


angyalpc2
aktív tag

Hát igen...jó messzi vagyunk a nyugati "köpködött" világtól és oktatástól..struktúrától.
Ezek az itthoni fizetős ovik sulik, kint kb a labdába se rúgnának szint, már ott buknának, hogy jönne a óvó néni és mondaná, hogy az ott kérem nem gyerek biztos, ez mi a szar? Ezért a fizuért, hülye vagye?
Szóval a híg lagymatag szint.
Mivel nincs reális konkurencia...pont olyan mint az összes többi magyar cég, pénzleső szarból várat.
Az egész oktatási rendszer már a kezdetektől egy kalapszar és még nem is beszéltünk az ált gimközépfősuli egyetemről. Már rég át kellett volna venni az angolszász rendszert...jah az drága...jah kérem a stadion nem volt az? a kiszórt ingyelmilliók csokra nem az? csak inflációs tényező, minimális, lángéletű társadalmi haszonnal..mondjam hogy 21. századi magyarország...

(#2) Sethdobaloah


Sethdobaloah
senior tag

Szerintem: óvoda és általános iskola esetén nem intézményt választunk a gyereknek, hanem pedagógust.

...csak én vagyok helikopter?

(#3) qqcqqc


qqcqqc
őstag

Mindkét gyerekem ugyanabba a közeli önkormányzati óvodába járt. És maximálisan elégedettek voltunk a körülményekkel. Felkészült, segítőkész, a szülőkkel kommunikáló pedagógusok, fejlesztő pedagógusok, vezetőség. Persze kell a másik oldal, megfelelő szülő. Mindkét fiút felkészítették az álltalános iskolai felvételire (zene tagozatos iskola, ének felvételi, ritmikai feladatok, stb). De ez szerintem teljesen helyfüggő, mi a főváros XIV. kerületében lakunk, és tudom, hogy a kerület más részein is máshogy működnek a dolgok. Szerintem teljesen intézmény függő. Ismerek gyereket, aki alapítványi magán oviba járt, nem volt annyira olcsó, mégis korához képest tudásban, készségekben elmaradt, DE gagyogott angol nyelven, mert a szülőnek ez volt fontos. Hát....

(#4) janeszgol válasza Sethdobaloah (#2) üzenetére


janeszgol
félisten

Hát ez sajnos nem biztosítható.

(#5) janeszgol


janeszgol
félisten

Lelkiekben fel kell készülni arra, hogy mindenhol fizetni kell majd. Elég nagy a pedagógushiány. Óvodapedagógusból Dunaújvárosban is tavaly 8 fő, idén 10+ fő hiányzik. Ez sok. Ezt már nem lehet a gyerekek ide-oda tologatásával eltakarni. A több bérhez pedig kell külön bevétel is, az adórendszer ugyanis nem bírná el.
És akkor a tanítókról nem is beszéltem.

Gáz a helyzet. És mi lesz itt 4-5 éven belül, amikor kimegy a pedagógusok picit több mint egy harmada nyugdíjba. Már késő amúgy. Utánpótlás alig.

(#6) HyP3b0y válasza janeszgol (#5) üzenetére


HyP3b0y
senior tag

Az hogy elbírná-e azt nem tudom (úgy érzem jó része forrásainknak amúgy se oda megy ahova kéne), de sokkal nagyobb probléma, hogy a CSOK és egyéb "legyen több magyar" programmal ezt még tetézik. Nem csak a sok nyugdíjba vonuló pedagógusok jelentenek problémát hanem az ezzel párhuzamosan növekvő gyerekek száma.

"ez a 3d olyan mint az űrverseny volt a hidegháborúban: sokba kerül, problémás, de muszáj csinálni, mert a versenytársak is csinálják" by JoeYi :)

(#7) UnA válasza HyP3b0y (#6) üzenetére


UnA
Korrektor

A "reprodukciós ráta" növekedése minimális volt, emiatt felesleges a rettegés... ;)

(#8) HyP3b0y válasza UnA (#7) üzenetére


HyP3b0y
senior tag

Legyen igazad. De akkor akár említhetem az agglomerációs települések rohamos bővülését amit csak a közlekedési infrastruktúra sem tudott lekövetni, hát még a közintézmények. Lokálisan ez még okozhat gondot szerintem.

"ez a 3d olyan mint az űrverseny volt a hidegháborúban: sokba kerül, problémás, de muszáj csinálni, mert a versenytársak is csinálják" by JoeYi :)

(#9) koxx


koxx
MODERÁTOR

Szerinem a nem nagybetűkkel írt blog post cím.

(#10) aujjobba válasza HyP3b0y (#6) üzenetére


aujjobba
addikt

A "legyen tobb gyerek" politika a feloszto/kirovo rendszer sajatossagai miatt valahol ertheto, bar a hatekonysagat nem tudom megitelni.

A mindenkori dolgozok fizetik a nyugdijasok ellatasat, az egeszsegugyet, mindent.
Ha nagyon beborul a korfa (keves dolgozo + sok nyugdijas) annak ebben a rendszerben eleg problemas kovetkezmenyei vannak, konrektan osszeomolhat, vagy latvanyos nyugdijkorhatar emeles, nyugdijcsokkentes johet.

Ha nem a gyerekvallalast osztonzod, akkor a vendegmunkasok bearamlasat (migraciot) kell tamogatnod, azt meg ugye kormanyunk nem akarja (kiveve ukranok es egyeb kozeli nepek eseten).

Harmadik opcio a feloszto/kirovo beszantasa, de az meg evtizedes tavlatokban merheto csak.

Negyedik: massziv technologiai fejlodes -> szakertelmet nem igenylo munkak teljes automatizalasa -> ezzel megtermelt/megsporolt bevetelek feltetel nelkuli alapjovedelemre vagy nyugdijellatasra forditasa.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.